[dual boot vista en xp]

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41

M2M

medicijnman

Topicstarter
Probleem opgelost, zie onderaan voor oplossing!

geachte mensen die zo laat nog zitten te gotten,

Ik zit hier met een probleem.
Ik heb momenteel een dual boot, c-schijf 80 gb met een xp installatie (xp pro sp2) (prim slave), een 200 gb d-schijf die nu leeg is (prim master), een e-schijf (160 gb) met een vista installatie (vista business) (sata) én een raid0 config van een stel bijna dode maxtors.

nu was mijn idee om de 80 gb schijf er uit te mikken, en de windows xp installatie over te zetten naar de d-schijf. die van 80 gb is sloom en oud, en die van 200 is wat nieuwer en sneller.

Heel vroeger heb ik norton Ghost al eens gebruikt om de huidige xp installatie van een 60 gb 5400 toeren oude ratelschijf over te zetten naar de huide 80 gb schijf, en dat is toen, met een zooi gepruts toch gelukt. Echter, nu wil het echt niet meer.

bij mijn eerste poging gebruikte ik norton ghost versie 12 in de vista installatie om een directe drive copy te doen van de c-schijf naar de d-schijf. Hierbij wordt (als het goed is, want het vinkje stond netjes aan) de MBR meegecopieerd. uiteraard faalt die poging, want mijn huidige xp installatie is slave, en de nieuwe schijf is master. Volgens de help (ja het copieren duurt lang, dus ik had tijd om de help te lezen) moest de nieuwe schijf de slave zijn, en de oude de master. Het kwam er op neer dat mijn nieuwe windows installatie, waarbij windows gestart werd vanaf de d-schijf terwijl de programmas en dergelijke van de c-schijf geladen werden (ja hele vreemde situatie, vol met foutmeldingen e.d.).

dús poging 2, de d-schijf geformatteerd, mijn boot.ini terug gezet naar het origineel. Master en slave omgewisseld, 1 hele snelle BSOD gekregen van vista om een of andere vage rede, maar de tweede keer starte de machine wel door. Norton ghost aangeslingerd. Netjes weer de drive gecopieerd, gecheckt of de hoeveelheid files op c en d hetzelfde waren, pc uitgezet, de 80 gb c-schijf afgekoppeld en de 200 gb d-schijf master gemaakt.
uiteraard wil xp niet opstarten met te snelle bsods om te lezen. veilige modus werkt helaas ook niet. Dus de xp-cd in de drive, een xp reparatie uitvoeren, en wederom BSOD's all over the place. Na de reparatie staat de vista installatie niet meer in de lijst, dus de vista dvd gedraait en de vista boot gerepareerd.

Momenteel draait vista met zo nu en dan een foutmelding. De c-schijf is uiteraard missing in action, de d-schijf (200 gb) staat in de vista schijfbeheer gevlagt als "systeem, actief, primaire partitie". En de E-schijf met de vista installatie staat als "opstarten, wisselbestand, actief, crashdump, primaire partitie".

Momenteel ben ik het wachten een beetje zat, en ga ik er eens rustig een nachtje om slapen. Mocht iemand ondertussen een idee hebben wat het omzetten van een xp installatie van een dual boot van xp en vista van een oude kleine schijf naar een nieuwe grotere schijf kan vergemakkelijken, dan zou ik dat zeer graag willen weten.

en uiteraard de specs:

C2D E6600,
Asus P5N-E sli,
2 gb kingston ram (error free, memtest gecheckt)
8800 gtx, xfi gamer, winfast PC 2000xp tv kaart.

WD800JB (western digital caviar, jul 2003)
WD2000JB, (jul 2004)
maxtor geval dat nog in mijn pc hangt waar ik het type niet van weet.

Mocht ik nog iets vergeten zijn te vermelden, zeg het gerust!, oow ja, en bij voorbaat dank voor het lezen van mijn verhaal...

ps. voor de preciezen onder ons, 200 gb is natuurlijk 200 GB, maar ik ben lui met de shift toets.

edit: momenteel is het morgenvroeg... en ben ik deze diehard manier aan het proberen... gewoon data pompen. we zullen zien of het werkt :) (ps. scopy.exe werkt niet in vista... zoals ik al gedacht had :))

ok, die poging faalt ook, bestanden zijn in gebruik die scopy niet wil kopieren, uiteraard met error code 32. Een fileverificatie tool gaf een mooi aantal verschilletjes.

Momenteel is de ultimate boot cd aan de beurt, en loopt HDclone V3.2 mijn schijf te clonen... 5 mb/s wat dus absoluut niet opschiet. dan nog even in het register knoaien en dan is probleem 1 hopelijk opgelost.

edit 2: winxp draait, HD clonen met HDclone V3.2, in het register DEZE aanwijzingen volgen, pc afsluiten, xp cd d'r in, repair dos venstertje te voorschijn toveren (r), fixboot uitvoeren en de probleempjes zijn opgelost voor winxp. Een fixboot uitvoeren met de vista dvd fixt het probleem met de dusl boot vista installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 24-10-2007 21:42 ]

-_-