Netwerk in hotel. Elke gebruiker gescheiden

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• debrouwer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb de vraag gekregen om in een hotel met een 18tal kamers elke kamer van internet te voorzien (het netwerk is bedraad).
Nu is het een vereiste dat het netwerk van de kamers & het netwerk van het hotel zelf (2pc's) gescheiden is. En indien mogelijk, dat elke kamer gescheiden is (zodat de gasten niet op elkaars pc kunnen als die niet goed is afgeschermd)
Dit alles zou moeten gebeuren met 1 adsl lijn & er is momenteel al een 4 poort router.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om die verschillende netwerken te scheiden en toch met 1 adsl lijn te werken? Is dit mogelijk met een switch welke Vlan kan?

Verder is het budget beperkt zodat alles gratis kan blijven voor de gasten (rond de 500euro)

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Ik zou sowieso het hotelnetwerk fysiek los laten van het andere netwerk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou dat budget eens herzien. Het is wel te doen, DHCP aanzetten en de subnetmask op 255.255.255.255 mikken (zodat enkel de router/gateway bereikbaar is).

Je hebt dus 1 ADSL, en die moet je gaan delen met 20 pc's (18 kamers & 2 hotel pc's). Dan zou je dus moeten gaan cappen, zodat niet 1 persoon de hele lijn dicht trekt. Daarbij is de hoteleigenaar verantwoordelijk voor de lijn, en je weet nooit wat je gasten doen op internet, dus zou sowieso alles over een transparant proxy heen gooien, om zo met problemen te kunnen achterhalen wat er gebeurd is.

Denk niet dat je dit waterdicht gaat krijgen voor 500 euro (duppie eerste rij idee).

Ey!! Macarena \o/

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou inderdaad gaan voor het vlan idee, elke aansluiting in een kamer een apart vlan en dan de computers van het hotel zelfs ook in een vlan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-03 15:12

MeNTaL_TO

The future is not set

Is het niet makkelijker om een aantal accesspoints op te hangen. Het is niet jullie probleem als gasten elkaar zien, zo ook niet op een wirednetwork, apart guestlan maken en dat kan idd met een vlan, ik heb alleen totaal geen idee wat een managed switch tegenwordig kost.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

debrouwer schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 00:37:
Ik heb de vraag gekregen om in een hotel met een 18tal kamers elke kamer van internet te voorzien (het netwerk is bedraad).
Nu is het een vereiste dat het netwerk van de kamers & het netwerk van het hotel zelf (2pc's) gescheiden is. En indien mogelijk, dat elke kamer gescheiden is (zodat de gasten niet op elkaars pc kunnen als die niet goed is afgeschermd)
Dit alles zou moeten gebeuren met 1 adsl lijn & er is momenteel al een 4 poort router.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om die verschillende netwerken te scheiden en toch met 1 adsl lijn te werken? Is dit mogelijk met een switch welke Vlan kan?
Persoonlijk zou ik 't houden bij een scheiding tussen de computers van het hotel en die van de gasten. Wat de gasten onderling doen moeten ze zelf maar uitmaken. Dit kun je regelen met een router die VLANs ondersteunt. Ik geloof dat een aantal draytek's dat kunnen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Tja, dan kun je net zo goed de 'eigen' pc's van het hotel in een apart vlan zetten. Tenzij je rare dingen doet met je router is dat ook een harde scheiding.

Per kamer een vlan + 1 vlan voor het hotel zelf klinkt als dé manier.

18 kamers + 2 pc's hotel -> simpele 24 poorts Cisco Catalyst 2950 :)

Wellicht dat je een andere router wilt, kijk eens naar monowall (m0no.ch) die kan overweg met vlan's en draait op bv een oude pc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Misschien heb je hier ook nog wat aan?
Netwerkstructuur hotel

Rail Away!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Een beetje draadloos router heeft "client isolation" als optie.
Hiermee voorkom je verkeer tussen alle apparaten die draadloos verbonden zijn.

Voor de bedrade pc's maak je inderdaad een vlan aan per poort.

[ Voor 59% gewijzigd door job op 24-10-2007 21:02 ]

• debrouwer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-12-2024
Bedankt voor al de reacties.

Ik ben maar eens op zoek gegaan naar een betaalbare 24 poort switch met vlan, en ben op een 3com 3C17300A-ME uitgekomen. Zou ik daarmee genoeg hebben of moet de router ook vlan ondersteunen?
Draadloos is niet direct een optie want het is nogal een complex gebouw met veel beton, en de bekabeling in de kamers ligt er al.

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06

fatshark

fat to da bone

Probeer eens de Fiberlogic Matrix is een router evt met vpn, wlan, usb etc mogelijkheden en OOK VLAN oondersteuning

fat to da bone

Verwijderd

Ik weet niet wat voor hotel het is, maar zakenlui zijn best bereid voor internet te betalen. Reken desnoods iets van 5 euro per dag of per bezoek. Zo verdien je nog wat terug en heb iets meer te besteden.
Kijk ook eens naar Linksys switches, goedkoop en betrouwbaar.
Pagina: 1