Toon posts:

m-audio 2496 sound card latency probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Reason om muziek te producen en ik weet dat de asiodrivers hiervoor optimaal zijn zodat ik ze selecteerde in Reason. Nu wanneer ik dit doe krijg ik piepsignalen en klikgeluiden tijdens het spelen van tracks met heel wat sequencer-lanen erin. Het plaatsen van de buffergrootte aan 2048ms samples (dit is het maximum blijkbaar) toont een kleine verbetering maar ik hoor nog sommige beeps en klikgeluiden. De output latentie kan niet worden verzet (aan 47ms). Ik heb deze piepsignalen niet bij het gebruiken van dx of MME drivers maar ik hoorde dat deze niet zo pro zoals de asiodrivers waren. Enige suggesties? Dank

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je kan ASIO4all ook nog proberen. Hiermee kan je bij de meeste (alle?) kaarten een hele lage latency krijgen.

Verwijderd

Probeer in 't BIOS van je PC de geluidskaart 's op een niet-gedeelde IRQ te zetten? Dat was bij een collega van mij de oplossing voor exact hetzelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het erg vinden om de asio4all te moeten downloaden als er een asio driver speciaal voor de m-audio geluidskaart meegegeven wordt.
Volgens mij zit de geluidskaart reeds op een niet-gedeelde irq of vergis ik mij?
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/2130/irqthumbvh2.jpg

• Slogra
  • Niet online
Die IRQ ziet er goed uit, dus dat kan het probleem niet zijn. enige suggesties/vragen die ik nog heb is:
- Wat voor hardware heb je verder eigenlijk? moederbord, processor, hd's etc?
- Hoeveel CPU vreet reason op het moment dat het fout gaat?
- Staan je HD's wel in DMA mode (zie hardware -> IDE ATA/ATAPI controllers).
- Doet reason ook vreemd als je bijna alle randapparatuur ontkoppelt? Ik heb wel eens een toetsenbord gehad die zorgde voor kraken in m'n geluid.. na nieuw usb toetsenbord was het probleem opgelost.
- Schakel je onboard geluidskaart in de bios uit.
- Zware programma's uitschakelen (virusscanners etc).
- ASIO4all. Serieus, dit progje werkt echt heel goed en het kan verder geen kwaad.

Afterlife, kijk eens hoe laat wij allebei een bericht hebben gepost. Ook zo'n goede nachtrust gehad? ;)

Verwijderd

Slogra schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:37:
Afterlife, kijk eens hoe laat wij allebei een bericht hebben gepost. Ook zo'n goede nachtrust gehad? ;)
Lag met griep in bed, en had toen al 7 uur geslapen/gewoeld/gezweet. Werd wakker met dorst, thee gezet, en even ge-internet.
/me voelt zich nu trouwens alweer een stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:37:
Die IRQ ziet er goed uit, dus dat kan het probleem niet zijn. enige suggesties/vragen die ik nog heb is:
- Wat voor hardware heb je verder eigenlijk? moederbord, processor, hd's etc?
- Hoeveel CPU vreet reason op het moment dat het fout gaat?
- Staan je HD's wel in DMA mode (zie hardware -> IDE ATA/ATAPI controllers).
- Doet reason ook vreemd als je bijna alle randapparatuur ontkoppelt? Ik heb wel eens een toetsenbord gehad die zorgde voor kraken in m'n geluid.. na nieuw usb toetsenbord was het probleem opgelost.
- Schakel je onboard geluidskaart in de bios uit.
- Zware programma's uitschakelen (virusscanners etc).
- ASIO4all. Serieus, dit progje werkt echt heel goed en het kan verder geen kwaad.

Ik zal alvast beschrijven wat ik hier heb:

mobo: K8N Neo-FI
cpu: AMD Athlon 4200+
RAM: 2GB (2x1GB)
hd's: 1 MAXTOR IDE, 2 sata's van WD
Wat misschien de oorzaak kan zijn, maar dit moet ik nog 's testen: ik had voor de m-audio geluidskaart een digifire 5.1 geluidskaart van Hercules die ik nu nog steeds in de pc heb zitten. Zou dit het probleem kunnen vormen?

Om verder te gaan:
- Cpu gaat naar de 100% (eigenlijk boven de 50%van 1 core , iets van een 57% aangezien ik hier een dual core heb) bij de stukken waar 't fout gaat.

- Waar exact moet je zien of de hd's in dma mode staan: systeem - hardware - apparaatbeheer - ide ata/atapi controller en dan welke tab?

- de andere puntjes moet ik verder nog effe testen.

Alvast bedankt!

• Slogra
  • Niet online
Vreemd dat reason 100% cpu aangeeft. Bij mij komt ie niet hoger dan 5% op mijn oude pc (een singlecore AMD athlon 3500+). Maar waarschijnlijk zijn mijn reason projecten wat simpeler dan die van jou. Ik zie dat je al 28 tracks gebruikt.
Als je wil kan ik jouw reason project even testen op mijn nieuwe pc (core2duo 3000mhz). Desnoods kan je de file locken zodat ik er naast afspelen niks mee kan doen.

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad, dat is de vraag die ik me ook stel: wie weet gebruik ik gewoon te veel sequencer lanes waardoor Reason te veel cpu vreet. Maar dan vraag ik me af waarom de Asio driver problemen geeft en niet de DX en MME drivers.
Btw, kan ik díe anders gewoon niet gebruiken of geven die niet dezelfde kwaliteit als de Asio drivers? Ik gebruik geen aparte hardware of dergelijke, enkel een studio monitor en een pci geluidskaart, dus wat de latency betreft voor 't spelen op midi apparaten, daar heb ik alvast geen last van.

Om even de puntjes verder te overlopen:

heb mijn oude AC 97 driver ook gedesinstalleerd en de onboard soundcard uitgeschakeld in de bios. De digifire drivers zijn ook gedesinstalleerd en een paar highdubstepping drivers van tunebite zijn ook gedesinstalleerd zodanig dat ik nog enkel de asio drivers van m-audio had en de asio4all drivers die ik ook geinstalleerd heb om te testen. Uiteindelijk: een kleine verbetering is wel merkbaar(maar Reason gaat toch nog steeds richting de 100%).

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 23:17
Als Reason 100% CPU gebruikt zal de M-audio kaart gaan storen, dat is logisch.
Een goede kaart kan hier weinig aan veranderen.

Ik gebruik zelf de 24/96 met FL Studio en ook deze begint te stotteren als de CPU 100% is.
De ASIO staat op 4-5ms.
Zorgen dat je niet aan de 100% CPU zit is de oplossing, dus een track freezen bv.

btw. dat plaatje met de cpu usage is de monitor mixer dus de geluidsoutput, misschien staat deze wel te hard zodat je geluid gaat clippen?

• Fluence
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
In de control panel van m-audio kun je ook nog de buffer verzetten. Weet even niet hoe het heet uit me hoofd.

Staat die nu op 128 buffer samples oid. Dan die hoger zetten. Alleen gaat je latency hiervan ook weer omhoog.

There is no knowledge that is not power

Verwijderd

Topicstarter
Redje schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:08:
Als Reason 100% CPU gebruikt zal de M-audio kaart gaan storen, dat is logisch.
Een goede kaart kan hier weinig aan veranderen.

Ik gebruik zelf de 24/96 met FL Studio en ook deze begint te stotteren als de CPU 100% is.
De ASIO staat op 4-5ms.
Zorgen dat je niet aan de 100% CPU zit is de oplossing, dus een track freezen bv.

btw. dat plaatje met de cpu usage is de monitor mixer dus de geluidsoutput, misschien staat deze wel te hard zodat je geluid gaat clippen?
Hoe freeze je een track, hier heb ik nog nooit van gehoord tbh?

De Wavout 1/2 staat inderdaad altijd in't rood als ik met Reason iets afspeel. De slider van dit kanaal in de monitor mixer zelf naar beneden halen, haalt de Wavout1/2 niet uit 't rood, maar als ik in Reason het master level van de Mixer 14:2 naar beneden haal komt de Wavout1/2 wel uit 't rood. Maar dan moet ik 't master level van 100 naar 50 brengen wat ook niet bruikbaar is he!

Verwijderd

Topicstarter
Heb effe mijn andere liedjes getest en er is eigenlijk maar 1 productie die moeilijk doet, nl deze met die 28lanes zoals je in de pic hierboven kan zien. En ik heb in die track ook vrij veel RV7000 reverbs gebruikt, zijn die niet zeer cpu-intensief?
De andere tracks doen zelden moeilijk, soms is er wel wat audio out clipping (Wat valt hieraan te doen?)
Fluence schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:14:

Alleen gaat je latency hiervan ook weer omhoog.
Er komt inderdaad minder clipping voor als ik de buffer size hoger zet, maar toch komt de cpu nog in't rood. Is de verhoging van de latency een probleem als je niet met midi apparatuur werkt?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 23:17
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:36:
[...]

Hoe freeze je een track, hier heb ik nog nooit van gehoord tbh?

De Wavout 1/2 staat inderdaad altijd in't rood als ik met Reason iets afspeel. De slider van dit kanaal in de monitor mixer zelf naar beneden halen, haalt de Wavout1/2 niet uit 't rood, maar als ik in Reason het master level van de Mixer 14:2 naar beneden haal komt de Wavout1/2 wel uit 't rood. Maar dan moet ik 't master level van 100 naar 50 brengen wat ook niet bruikbaar is he!
Freezen is een optie die in de wat duurdere pakketen zit zoals Cubase, Sonar.
De applicatie renderd de midi track als een wav zeg maar (met alle effecten erin). Je "bevriest" de track, je kan er geen wijzigingen meer in maken totdat je hem "unfreezed".
Dit kost nauwelijks CPU bij het afspelen. Of Reason deze optie bevat weet ik niet.

De output continu in het rood lijkt mij niet goed, maar je zal er vast een dikke compressor in hebben hangen die hiervoor zorgt :)

Maakt Reason ook wel gebruik van de 2e CPU?

Ik denk eigenlijk dat je er weinig aan kan doen.
Dus of latency (buffer) vergroten, tracks freezen?, minder tracks gebruiken :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet hier toch die ene file om 's te zien of iemand anders 'm wel goed kan afspelen; zoniet dan zal het gewoon aan het aantal lanen liggen, wat ik wel spijtig zou vinden, want ik had die "vrijheid" juist graag.

Het enige wat ik hier kan aan doen is de buffer size vergroten, alleen bij de Asio driver gaat die niet groter dan 2048samples (47ms) waarbij het afspelen van die ene file nog steeds problematisch is. De Dx en MME driver laten wel een grotere buffer size toe, maar zijn die drivers even kwaliteitsvol dan een Asio driver?
En wat met de grotere latency: ik weet dat dit onhandig is in geval van gebruik van een keyboard door de vertraging als je iets inspeelt, maar ik heb geen midi apparaten.
Alvast bedankt voor al de reeds gegeven antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Btw, Reason heeft die freeze optie niet, spijtig genoeg, dit had wel handig geweest. Ik denk niet dat het programma de 2de cpu gebruikt aangezien de andere 50% onaangeroerd blijft.

• Slogra
  • Niet online
Mijn CPU heeft het er ook redelijk zwaar mee. Zo'n 30% cpu load volgens het metertje in reason. Met ASIO4ALL kan ik het met 'n 1024 samples buffer goed afspelen, maar met 512 samples hoor ik kraken. Ik ben bang dat je inderdaad te veel lanen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik voor gevreesd. En misschien dat de Athlon 4200+ het ook niet meer zo goed kan trekken als een C2D, uiteindelijk maakt Reason blijkbaar maar gebruik van 1 core.
Maar weet er iemand nu feitelijk het verschil tussen de Asio, MME en DX drivers, naast het feit dat je de latency hoger kan zetten bij de 2 laatstgenoemden, want vind er niks over in google.
Pagina: 1