Instabiel Systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb hier een nieuw systeem ( 1 maand oud ) van mijn werk dat instabiel loopt en meestal na een koude start na ongeveer 20 a 30 minuten zichzelf opnieuw opstart. Ik draai Windows xp pro. Het vreemde is dat na een auto reset, het systeem daarna ooit wel de hele dag stabiel blijft lopen zonder een auto reset.

Wat heb ik allemaal getest:
- Windows XP opnieuw geinstalleerd, na frisse installatie en na 1e keer opstarten, wederom auto Reset.

- Pci express Videokaart vervangen door mijn eigen 8800 GTX. Nog steeds auto Reset.

- ATA Harde schijf vervangen door een anderee goed werkende. Nog steeds auto Reset.

- Voeding van 350W vervangen door mijn eigen voeding van 450W. Nog steeds auto Reset.

- Systeem is op 2 verschillende plekken getest, dus ook niet aan een stroomstekker liggen

- Beide DDRII van 512mb een voor een getest. Nog steeds auto Reset. ( lijkt me sterk dat beide reepjes instabiel zijn)

- Het hele systeem is zelfs nagekeken door de RMA van Salland Automatisering ( hier komt het systeem vandaan) en die vertelden dat het mobo instabiel was, heb dus een nieuwe gekregen ( van een ander merk ). Wederom nog steeds auto Reset.

Mijn logica zegt mij nu dat het de processor moet zijn, kan dat of heb ik nog iets over het hoofd gezien?
De reden waarom ik dit eerst hier vraag is omdat ik aan de deskundigheid van de RMA afdeling van Salland begin te twijfelen ( en omdat ik mijn pc geen weken kan missen ).

Specs PC:
AMD CPU Athlon 64 X2 3800+ 2.00 GHz, 1000 MHz, 1 MB, Boxed
Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2
MSI Moederbord K9N NEO-F ( vervangen door Asus Moederbord M2N-X )
Asus VGA GeForce EN7300GT Silent 256 MB, PCI-e 16x
AOpen Behuizing ES45B Zwart, Zilver, 350 Watt, 1 X 80mm

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
Bizar, bijna alles is vervangen en toch nog hetzelfde probleem. Kijk nog eens goed naar de cpu koeling maar ook naar de behuizing (kan ergens kortsluiten of de aan/uit of reset knop maakt ergens contact wat niet de bedoeling is).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DeMuts
dat zal ik nog eens testen.

De behuizing lijkt me in orde, heb de voorkant eraf gehaald en daar zit geen kortsluiting, heb wat met de kabels gedraai en getrokken maar gebeurde niks. ook op het mobo zitten de kabels van de front kast goed vast en zonder kortsluiting te geven.

Het koelblok zit volgens mij gewoon goed en wordt niet teheet, volgens het bios is er niks aan de hand met de temperatuur.

[ Voor 45% gewijzigd door DeMuts op 24-10-2007 00:14 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kijk eens in de eventviewer. Run -> eventvwr.msc.

Of daar warnings of errors tussen staan (bij system), en wat voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 23-10-2007 23:35 ]

• DeMuts
Bartjuh schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:35:
Kijk eens in de eventviewer. Run -> eventvwr.msc.

Of daar warnings of errors tussen staan (bij system), en wat voor.
Er valt me niks vreemds op helaas, het is ook niet dat het systeem zich netjes afsluit maar ineens reset en niks opslaat.
Ook vreemd is dat het systeem als het eenmaal "warm" na 1 of meerdere herstarts en een tijdje draait er niks aan de hand lijkt te zijn en het systeem soepel draait zolang de pc aanstaat, totdat ik de pc uit zet en dan na een korte tijd weer opstart.

Wat ik nog niet getest heb is hoe het systeem draait als ik het in de bios laat staan, dit zal ik nog testen.

[ Voor 45% gewijzigd door DeMuts op 23-10-2007 23:44 ]

• DeMuts
Ik heb mijn systeem log geplaatst op deze link http://thejedi.messageboard.nl/viewtopic.php?p=122#122 ( let niet op de link het gaat om de inhoud van de tekst)

Ik hoop dat iemand hier wijs uit kan? PS de harde schijf gaf wel een foutmelding maar dat is vreemd aangezien er nu een andere schijf in zit die normaal gesproken ook werkt.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zie oa. deze regel, maar volgens mij ook reboots zonder enige logging:

23-10-2007 18:58:15 Save Dump Informatie Geen 1001 n.v.t. MUTSAARS-326B92 De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x0000009c (0x00000002, 0x8054d5f0, 0xb6000000, 0x00020152). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini102307-01.dmp.
Foutcode 0x0000009c = MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Duidt meestal op een hw. error of een rotte driver ... Heb je toevallig een WiFi kaart ?
Ook staan er HDD errors in de log: al eens een "chkdsk" gedaan (en dan met name op je D-partitie) ... Mogelijk kun je eens een schone Windows installatie op een andere HDD proberen ?

CPU issues zou je moeten kunnen uitsluiten door deze een tijdje (lees: uurtje ofzo) te stressen met Orthos. Geheugen uitsluiten met MEMtest vanaf boot CD (dus niet de Windows variant). BIOS al een keer gereset ? Wel/niet/andere versie van de chipset drivers geprobeerd ?

Beste - maar tevens moeilijkste - aanpak is om die minidump file te analyseren ...

[ Voor 14% gewijzigd door SKiLLa op 24-10-2007 00:26 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm "Machine Check Exception". Dat zijn dat fouten ontdekt door de CPU.
Oorzaak ligt vaak bij de hoofdonderdelen of een storing daarin, zoals RAM, CPU Cache of iets braks in de systeembus, wat natuurlijk mogelijk weer veroorzaakt kan worden door andere onderdelen en zo kom je dus weer bij de verdenking van alle onderdelen uit.
Flink stressen met Prima95/Orthos en memtest86+ lijkt me een goed beginpunt.

Overigens zijn MCE fouten te decoden, maar wel met speciale tools en eigenlijk ken ik voor x86-64 procs geen Windows tool die dat kan. Wel een Linux variant genaamd mcelog.
Maar dat kun je na dergelijke tests altijd nog doen.

Misschien is het ook verstandig om terug te gaan naar een minimale setup en zo dus zo min mogelijk onderdelen te gebruiken. Als dat steeds goed gaat onderdeel voor onderdeel toevoegen en steeds testen, dan is de kans aanwezig dat je de oorzaak tegenkomt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DeMuts
Ik zal het vanavond allemaal gaan testen, wordt vervolgd....

• DeMuts
Het wordt nog waziger, heb vandaag wat nieuwe onderdelen gekregen om bij iemand in te bouwen. heb de processor vervangen door een gloednieuwe, wederom reset. heb het geheugen ook nog maar een keer vervangen door nieuwe reepjes, zelfde resultaat.
Nu ga ik de kast verdenken van kortsluiting of zoiets dus ga het hele systeem in een andere kast zetten kijken wat er gebeurd.
Tips zijn erg welkom ik begin er echt niks meer van te begrijpen waar ik het zoeken moet.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:24
Zit je op een geaard stopcontact ? Dat kan ook werkelijk bizarre kleine problemen veroorzaken.

edit: Voor dat ik voor dom wordt uitgemaakt wegens de 2 andere testlocaties :P was daar randaarde aanwezig?

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 25-10-2007 19:03 ]

UNOX: The worst operating system

• DeMuts
Sjoko schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:02:
Zit je op een geaard stopcontact ? Dat kan ook werkelijk bizarre kleine problemen veroorzaken.

edit: Voor dat ik voor dom wordt uitgemaakt wegens de 2 andere testlocaties :P was daar randaarde aanwezig?
Ja op beide lokaties, ik heb in mijn huurhuis maar 1 geaard stopcontact speciaal aan laten leggen voor mijn pc's. En op kantoor is uiteraard ook alles geaard.
Heb nu de kast omgewisseld en ga daarmee testen, als hij nu niet meer herstart weet ik wat de boosdoener is en anders weet ik het echt niet meer.

• DeMuts
Goed ik heb de kast getest in een ander systeem, geen reset meer ( wat voor mij aangeeft dat het niet aan de kast ligt)
MAAR ik heb het nieuwe systeem ook nog getest in een andere kast, en nu krijg ik ook geen reset meer?!?
Ik snap er nu dus niks meer van, het enigste niet originele aan het nieuwe systeem was de ATA harde schijf, die is een paar jaar ouder. Ik denk dat ik maar een SATA schijf ga halen en bidden dat het daar aan ligt.
Als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51
DeMuts schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 08:54:
Goed ik heb de kast getest in een ander systeem, geen reset meer ( wat voor mij aangeeft dat het niet aan de kast ligt)
MAAR ik heb het nieuwe systeem ook nog getest in een andere kast, en nu krijg ik ook geen reset meer?!?
Als jouw spul het nu normaal doet in een andere behuizing kun je dus niet de conclusie trekken dat het niet aan de behuizing ligt. Je zou wel kunnen concluderen dat het te maken kan hebben met hoe het in de behuizing bevestigd is geweest.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DeMuts
ja je wilt zeggen dat er misschien iets niet goed was aangesloten?
Maar het mobo is al eens vervangen dus alles is al eens uit de behuizing gweest, zou wel toeval zijn als er 2 keer iets verkeerd is aangesloten waardoor er kortsluiting ofzo ontstaat.
Ik ga vanmiddag proberen een nieuwe sata schijf te halen en hiermee te testen, heb deze schijf toch nodig voor een ander systeem, mocht het niet daaraan liggen.

• DeMuts
Vervolg: Ik heb een nieuwe SATA schijf geinstalleerd, je raad het nooit, nog steeds hetzelfde probleem, auto reset.
Heb de kast omgewisseld voor een andere: nog steeds auto reset.
Wat me vanmorgen opviel toen ik de pc voor de 1e keer opstarte dat hij al na 1minuut vastsloeg in windows. Hij gaf een zwart scherm, toen zag je heel even het windows buroblad erdoor heen schemeren ( zag er zo wazig uit dat ik het niet beter kan omschrijven) en toen starte hij opnieuw op.
Dit leek me wel een vreemde ervaring maar het kan niet aan de videokaart liggen die heb ik er al eens uitgehald.

Het lijkt wel alsof deze serie onderdelen niet voor elkaar gemaakt is.
Morgen ga ik testen of hij ook afslaat als ik hem in het bios laat staan.

Ik sta open voor sugesties, graag zelfs

• DeMuts
Voor de liefhebbers en zodat aan dit topic een einde kan komen, hierbij het vervolg en de oplossing van dit probleem.

Ik heb deze pc uiteindelijk bij een thuis pc reparateur laten testen en hij heeft hem gemaakt! :D

Hij heeft het bios geupdate wat behoorlijk achter lag, nieuwe koelpasta op de processor gedaan wat volgens hem uitgedroogd was en als laatste heeft hij de Artic Freezer Pro cooler vervangen voor een standaard koeler die volgens hem beter zou koelen.

Ik kan hier niet echt uit halen of het nu aan alle 3 die dingen heeft gelegen maar het kan me eigelijk ook niet schelen, hij doet het eindelijk!!! Hij is inmiddels (2 jaar later) wel alweer verouderd hahaha maar goed genoeg voor een kantoor gebruiker als ik.

Nog 1 laatste vraag:

Na opnieuw installer van de Realtek geluidskaart geeft hij de error "Fout bij installeren van Realtek HD Audiostuurprogramma" met als gevolg dat het geluid het niet doet. Geluid staat denk ik enabled in bios, kon hier geen opties voor terug vinden. Ik heb zowel de realtek drivers geprobeerd van Asus site als van de Realtek site (ook oudere drivers).

iemand enig idee wat dit kan zijn ?

[ Voor 25% gewijzigd door DeMuts op 01-05-2009 09:50 ]

• DeMuts
Ok dit geloof je dus echt niet, de pc is zojuist dus weer uit zichzelf gereboot, dat na 1 dag ermee gedraaid te hebben zonder problemen. Nu ben ik wederom weer net zo ver en nog niks wijzer.

Iemand die 2 jaar later een frisse kijk op dit probleem heeft?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Het is niet zo dat de reset/aan-uit knop zelf kapot is en kortsluiting maakt?

En heeft die geluidskaart er al die tijd ingezeten? Helpt het als je die eruit haalt?

[ Voor 36% gewijzigd door Rupie op 01-05-2009 10:19 ]

Desktop | Server | Laptop

• DeMuts
Rupie schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:18:
Het is niet zo dat de reset/aan-uit knop zelf kapot is en kortsluiting maakt?

En heeft die geluidskaart er al die tijd ingezeten? Helpt het als je die eruit haalt?
Nee de kast is in orde, kan niet aan de reset knop liggen.

Geluidskaart is onboard dus kan er niet uit, hoogsten uitzetten.

• Rupie
geeft de eventviewer nog dezelfde meldingen als eerst of is dat inmiddels verandert?
Het valt mij op dat de log rond de foutmeldingen vrijwel elke keer melding maakt over NVIDIA netwerkcontroller?
heb je een pci netwerkkaart oid aangesloten?

EDIT:
heb je programma's als Daemontools of Alcohol120 geinstalleerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Rupie op 01-05-2009 12:47 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 12:51

@r!k

It is I, Leclerq

geheugen wel compatible met het moederbord? Niet elk geheugen werkt op elk merk meoderbord, daar zou je nog even naar kunnen kijken.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• DeMuts
Rupie schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:37:
geeft de eventviewer nog dezelfde meldingen als eerst of is dat inmiddels verandert?
Het valt mij op dat de log rond de foutmeldingen vrijwel elke keer melding maakt over NVIDIA netwerkcontroller?
heb je een pci netwerkkaart oid aangesloten?

EDIT:
heb je programma's als Daemontools of Alcohol120 geinstalleerd?
die problemen met nvidia controlller moet verholpen zijn door de vernieuwde Bios en programmas als daemon en Alcohol staan er niet op.

Ik heb de pc vandaag de hele dag aan gehad en hij is sindsdien niet meer gereboot, zou het dan toch alleen met de problemen met het installen van de geluidskaart te maken hebben?

• DeMuts
@r!k schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 15:40:
geheugen wel compatible met het moederbord? Niet elk geheugen werkt op elk merk meoderbord, daar zou je nog even naar kunnen kijken.
Nee ik heb ook met ander merk geheugen getest, zelfde probleem.

• Rupie
DeMuts schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:15:
[...]
Ik heb de pc vandaag de hele dag aan gehad en hij is sindsdien niet meer gereboot, zou het dan toch alleen met de problemen met het installen van de geluidskaart te maken hebben?
Dat lijkt mij dan weer redelijk eenvoudig te achterhalen door die geluidskaart nog een keer te installeren ;)

Pagina: 1