Toon posts:

OS ten koste van gaming performance?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, mede tweakers.

Ik ken een ietwat rare jongen (lees: gek) die beweert dat gamen op een console (bijv. X360) 'relatief' beter is dan op een computer. Want op een computer draait de OS nog en andere achtergrond zaken spelen ook een rol, wat de performance neer beneden haalt, aldus hem. Persoonlijk geloof ik hier dus geen snars van, vooral als je een Dual Core processor hebt. Maar goed, ik kan hem vertellen wat hij wil maar hij luister niet. Vandaar dat ik jullie vraag om een (technische) uitleg. Ik zelf weet niet precies hoe data door een processor gaat en hoe het geheugen precies werkt. Zouden jullie daar duidelijkheid in kunnen geven? Volgens mij is het klinkklare onzin :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is geen onzin. Bij een console heb je veel minder overhead. Ook hoeven de gamedevelopers geen rekening te houden met tig verschillende systemen, zodat ze extreem kunnen optimaliseren voor bepaalde hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

mendel129

Radioactivator

1 van de 7 cores van een ps3 wordt volledig opgeslurpt door het os van deze console...
groot percentage van de performance van xbox360 wordt evengoed opgeslurpt door zen os...

ik weet niet ofdat het zo voordelig is om onder console te draaien...

Bringer of heat, food and silence!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, in feite draait een console ook een OS, maar door de beperkte verschillen in configuratie en gebruiksmogelijkheden, is dat OS een stuk lichter.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:04
het hangt er ook vanaf hoe je je OS edit bij de pc.. als je bijvoorbeeld linux draait. wat niet zo heel veel games ondersteunt, dat niet... maar het zal zeker voordelig zijn, want het zal veel minder zwaar zijn voor je pc. en, je kan altijd betere hardware bij de pc krijgen.. en bij de Xbox360, zullen de graphics altijd wel beetje het zelfde blijven, en dat is dan toch wel weer jammer, want een PC kun je upgraden, of je graphics lager zetten zodat je pc het wel aankan. bij de xbox360 niet, als er een nieuwe xbox uitkomt, dan zul je een compleet nieuwe moeten kopen, (als je veel games wilt blijven kopen voor de xbox) aangezien er meestal niet veel gemes meer werden gemaakt voor de xbox (eerste) toen de 360 uitkwam..

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

mendel129 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:17:
1 van de 7 cores van een ps3 wordt volledig opgeslurpt door het os van deze console...
groot percentage van de performance van xbox360 wordt evengoed opgeslurpt door zen os...
Bron?

Zelf ben ik het met Gizz zijn analogie eens; optimalisatie en een (minimaal) OS dragen zeker ben aan betere performance op dezelfde hardware.
Tussen pc's met dezelfde specificaties zijn al verschillende te merken met andere OS'en
(UT 2004 native onder Linux draait out-of-the-box vaak 'beter' (FPS) dan onder Windows, om maar een voorbeeld te geven)
LittleKiller schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:23:
het hangt er ook vanaf hoe je je OS edit bij de pc.. als je bijvoorbeeld linux draait. wat niet zo heel veel games ondersteunt, dat niet... maar het zal zeker voordelig zijn, want het zal veel minder zwaar zijn voor je pc. en, je kan altijd betere hardware bij de pc krijgen.. en bij de Xbox360, zullen de graphics altijd wel beetje het zelfde blijven, en dat is dan toch wel weer jammer, want een PC kun je upgraden, of je graphics lager zetten zodat je pc het wel aankan. bij de xbox360 niet, als er een nieuwe xbox uitkomt, dan zul je een compleet nieuwe moeten kopen, (als je veel games wilt blijven kopen voor de xbox) aangezien er meestal niet veel gemes meer werden gemaakt voor de xbox (eerste) toen de 360 uitkwam..
Zullen we deze discussie ergens anders voeren? :+

[ Voor 40% gewijzigd door r0b op 23-10-2007 22:25 ]

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

mendel129

Radioactivator

ps3:
n the PlayStation 3, one SPE is locked-out during the test process, a practice which helps to improve manufacturing yields, and another one is reserved for the OS, leaving 6 free SPEs to be used by games' code.
bron

xbox360: ik dacht dat ik het ergens gelezen had...
kvind geen bron dus nevermind zeker?

Bringer of heat, food and silence!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Reserved betekend niet dat het allemaal gebruikt wordt, maar het is gewoon handig zodat de coders van de spellen meteen weten waar ze aan toe zijn enzo...

Verder klopt het wel wat die gek zegt, de OS'en op consoles zijn meer firmware dan OS, en dus een kluitje enorm lichte en geoptimalizeerde code, dat de spellen op je hardware laat draaien. Niets ondersteuning voor tig soorten hardware en software, niets van drivers en DirectX dat alle contact tussen game en driver afhandelt, etc.

Verwijderd

Je kan console en PC helemaal niet zomaar vergelijken dus je kan tegen die vriend zeggen dat het onzin is. Het feit dat de xbox een gestripte windows kernel is niet de grootste oorzaak dat hij met een 733mhz intel cpu nog aardige graphics eruit weet te persen namelijk.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:13:
Goedenavond, mede tweakers.

Ik ken een ietwat rare jongen (lees: gek) die beweert dat gamen op een console (bijv. X360) 'relatief' beter is dan op een computer. Want op een computer draait de OS nog en andere achtergrond zaken spelen ook een rol, wat de performance neer beneden haalt, aldus hem. Persoonlijk geloof ik hier dus geen snars van, vooral als je een Dual Core processor hebt. Maar goed, ik kan hem vertellen wat hij wil maar hij luister niet. Vandaar dat ik jullie vraag om een (technische) uitleg. Ik zelf weet niet precies hoe data door een processor gaat en hoe het geheugen precies werkt. Zouden jullie daar duidelijkheid in kunnen geven? Volgens mij is het klinkklare onzin :)
Het klopt ;) een PC heeft meer processen op de achtergrond draaien die een stukje van de rekenkracht opnemen.
Maargoed, aan de andere kant is een PC een erg krachtig apparaat, vaak met meer dan voldoende rekenkracht om dat allemaal aan te kunnen, dus je merkt er niets van.

Of het "beter" is om op een console te spelen is verder puur persoonlijke voorkeur.
Ik kan me goed voorstellen dat je een First Person Shooter niet op een console wil spelen omdat je dan vast zit aan een gamepad, en de meeste mensen vinden dat dat voor geen meter speelt.
Liever muis en toetsenbord.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Met dezelfde processorkracht kan je op een console een veel hogere performace halen, omdat het allemaal zo super geoptimaliseerd is en het aanwezige OS inderdaad amper overhead inneemt. Het beste voorbeeld is hierboven vernoemd: de originele xbox. De allereerste xbox leek inwendig enorm hard op een gewone pc. De xbox draait met een 733mhz processor, maar poept er wel VEEL mooiere beelden uit dan een gelijkaardige pc die op windows draait ooit zou kunnen, puur vanwege die optimalisatie en gebrek aan een uitgebreide OS.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BoeBoe, klopt, maar je moet er ook rekening mee houden dat een console op het moment van release relatief veel rekenvermogen heeft, maar dat dat al snel wordt ingehaald door de high end PC's omdat die steeds doorontwikkelen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

natuurlijk, maar dat is totaal niet relevant aan de vraag van ts :p
Pagina: 1