Toon posts:

Online muziek vs The good old CD

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst ergens gelezen dat de grootste groei voor digitale muziek verkoop al aan het afnemen is. Weet niet zeker of het waar is maar ik vind het wel logisch omdat ik niemand ken die bv via iTunes koopt. Ik zou zelf alleen digitale muziek kopen als het veel goedkoper is dan een CD, anders vind ik het veel leuker om gewoon een CD te kopen, of cadeau te geven.

Voordelen van digitaal:
- Makkelijk te organiseren
- Alles past op een klein mp3 spelertje
- Goedkoper

Nadelen van digitaal:
- Geen mooie album hoesjes meer
- Je hecht minder waarde aan je collectie
- Niks tastbaars om vast te houden

Wat vinden jullie, ga je in de toekomst geheel over op digitale muziek of blijft de CD het beste medium?

Discuss :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Het allergrootste probleem vind ik nog altijd dat er een groot gebrek is aan lossless muziek. Ik heb echt geen zijn om 99 eurocent uit te geven aan een mp3 of aac filetje (ook nog met DRM erop). Dan koop ik toch echt liever de CD.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-02 20:06
Nog een nadeeltje van die digitale. Veel mensen slaan hun muziek op dezelfde partitie waar windows ook op staan, en dan kopen ze muziek, hebben ze aan 20 euro aan muziek op de computer. En dan komt een vastloper (!) muziek niet meer te redden, daar gaat je geld.

Had je tog beter een cd'tje kunnen komen ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sommige digitale shops houden wel bij wat je al gekocht hebt, en zo kun je het nogmaals downloaden. Helaas doen ze dat niet allemaal.

@Bart: groeten is niet nodig

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

gaat dit over kwaliteitsverlies bij kopieren oid?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kwaliteitsverlies bij de bestandscompressie. Een mp3 is een stuk kleiner dan het orginele bestand op de cd.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

Edmin schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:09:
[...]

kwaliteitsverlies bij het comprimeren van muziek :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless

[ Voor 8% gewijzigd door Jimbolino op 23-10-2007 22:11 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Edmin schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:09:
[...]

Nee, hij bedoelt dat de muziek die je online aanschaft meestal is gecodeerd in een formaat als MP3, waarvan de kwaliteit volgens sommige mensen zelfs bij hoge bitrates niet zo goed is als een CD. Er zijn ook lossless formaten zoals FLAC, waardoor de bestandsgrootte wel minder wordt maar de kwaliteit niet.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-02 20:06
@voodooless sorry wist ik nog niet, aangepast

Dat wist ik nog niet dat ze dat bij hielden, mijn excuses

lossless muziek;
verliesvrije muziek neem ik aan

Antwoord was al gegeven

[ Voor 8% gewijzigd door Bart0n op 23-10-2007 22:15 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

3 keer is scheepsrecht. thx all.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T punt is niet allen de kwaliteit, maar het feit dat ik mp3 niet graag als backup gebruik. Als ik een backup van een CD maak, dan maak ik die ook netjes in FLAC of ander lossless formaat. Schijfruimte is goedkoop, dus wat maakt uit dat het wat groter is... Je hebt in ieder geval wel gewoon het orgineel, en als je wil heb je in no-time een mp3 voor je mp3 speler gemaakt als het moet. Ik ga in ieder geval niet betalen voor lossy muziek.

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat de kwaliteit van digitale muziek gewoon vergelijkbaar of beter is dan CD, dus lossless, ik zie dat in de toekomst best gebeuren. Zou je dan je CD collectie inruilen voor puur digitaal? of iniedergeval nieuwe aankopen digitaal doen?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zonder DRM misschien wel.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
voodooless schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 22:08:
Sommige digitale shops houden wel bij wat je al gekocht hebt, en zo kun je het nogmaals downloaden. Helaas doen ze dat niet allemaal.
Heel fijn dat je afhankelijk blijft van het wel of niet voortbestaan van zo'n shop (of totdat die shop om wat voor reden dan ook de door jou aangeschafte muziek niet meer aanbiedt).

Verwijderd

Ook voor .flac files ga ik niet betalen. Die zijn prima gratis te downloaden. Als ik geld uit geef aan muziek (wat ik best vaak doe) wil ik gewoon de cd of sacd hebben.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Effe dit: ben ik nu zo'n ouwe lul en ben ik de enige die de vergelijking "digitale muziek" versus "CD" wel erg vreemd vindt klinken? De muziek op CD is tenslotte 100% digitaal opgeslagen.

Ik snap wel wat er bedoeld wordt als ik verder lees, maar als ik iemand hoor vragen "Koop je je muziek digitaal of op CD?" dan denk ik dat er een paar (digitale) stekkertjes los zitten ergens...

Verwijderd

arsimo schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:05:
Effe dit: ben ik nu zo'n ouwe lul en ben ik de enige die de vergelijking "digitale muziek" versus "CD" wel erg vreemd vindt klinken? De muziek op CD is tenslotte 100% digitaal opgeslagen.

Ik snap wel wat er bedoeld wordt als ik verder lees, maar als ik iemand hoor vragen "Koop je je muziek digitaal of op CD?" dan denk ik dat er een paar (digitale) stekkertjes los zitten ergens...
^^ with stupid... titel is een beetje vreemd vind ik ook.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

arsimo schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:05:

Eensch, ik moest ook een paar keer de startpost bekijken voor ik snapte wat er bedoeld werd.
Er kan misschien beter gesproken worden over "gedownloadde muziek vs CD of andere tastbare drager."

Om antwoord op de TS te geven; ik ga net als voodooless niet betalen voor muziek waar lossy compressie op zit. Welke bitrate het dan ook is. Daarbij zit er ook nog 's DRM op. Ik wil gewoon het orgineel hebben (al dan niet tastbaar op CD, dat maakt me niet uit) zonder kopieerbeveiligingen. Ik wil ermee kunnen doen wat ik wil, en dat gaat bij downloads met DRM erop niet.
Daar komt nog bij dat ik graag iets tastbaars in handen heb, een CD in een hoesje met een mooi frontje. Maar als ik goedkoper en lossless en zonder DRM kan downloaden, dan fik ik het zelf wel op CD, ook goed.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:46:
...
Voordelen van digitaal:
- Makkelijk te organiseren
- Alles past op een klein mp3 spelertje
- Goedkoper
Op de laatste na, zijn deze voordelen ook van toepassing bij tastbare media zoals CD's.
Nadelen van digitaal:
- Geen mooie album hoesjes meer
- Je hecht minder waarde aan je collectie
- Niks tastbaars om vast te houden
En daar kan je dan aan toevoegen:
- Lossy - je krijgt bij voorbaat al een bestand met compressie die niet optimaal klinkt.
- DRM - je kan er niet mee doen wat je wilt
- Crash - Indien je zo *dom* bent om niet regelmatig backup van je documenten te maken, raak je bij een HDD crash of gebruikers foutje (delete, format...) je muziek kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 24-10-2007 15:33 ]

Alles kan stuk.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:23

DJ Vincento

1422055

:O Zet Elpee op...

Nou ff serieus. Als ik van een band/artiest één of twee nummers leuk vind (zoals Rammstein) dan vertik ik het een hele CD te kopen. Dan kan ik net zoveel plezier beleven met een 192/256 kb/s mp3tje. Maar asl het gaat om bands/artiesten waarvan ik bijna de hele collectie mooi vind, dan koop ik er meerdere albums van, en met kopen bedoel ik dus gewoon de CD of Elpee. Of ik kopieër 'm lekker van iemand. Maar waar ik een hekel aan heb is het afhankelijk zijn van de computer voor mijn muziek. Computer is mooi voor het downloaden en branden, maar muziek luisteren moet en zal ik persé met een standalone apparaat doen. Ook al zit mijn PC op mijn Hifiset aangesloten, ik zweer bij mijn CD-speler/Platendraaier/Cassettedeck en Tuner. Mssn is het iets pschychisch dat ik geen computer wil gebruiken, maarja, ik heb er verder geen nadeel van. Playlists samenstellen doe ik wel op een bandje.
Pagina: 1