Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lambretta/Vespa oriëntering

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Ik ben al tijden op zoek naar relevante info over deze 2 merken, en dan vooral de waarde van sommige modellen. Helaas kom ik veel op anderstalige sites (Duits/Italiaans) en raak ik niet veel verder. Daarom hoop ik dat er hier enkele enthousiasten zitten die er meer over weten.

Het zit zo, ik wil om economische redenen mijn korte afstanden afleggen met een scootertje/vbromfiets. Nu doe ik dat nog met de auto en dat vind ik eigenlijk zonde. Slecht voor de motor, hoger verbruik, veel plaatsgebruik voor maar 1 persoon, file, etc.
Nu heb ik een hartgrondige afkeer van karakterloze gevallen als Wallaroo's en Boosters etc. Ik hou van oude modellen zoals de Vespa V50 enzo.

Van m'n vriendin mag ik geen motorfiets kopen omdat ze bang is dat ik er mij zou mee doodrijden (een kans die reeel is, mijn broer is een voorzichtige rijder met zijn RT1150 en toch is ie al verschillende keren serieus aangereden). Als middenweg blijft dus een scooter over. Voor minder dan 50km/h doe ik het niet en met mijn rijbewijs B mag ik tot 125cc gaan.

Mijn vader zaliger bezat vroeger een aantal Lambretta's. Die staan bij ons te verkommeren en die zou ik graag van de hand doen, maar wat vraag ik ervoor?
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330831.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330826.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330824.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330818.jpg
Duidelijk restauratiemateriaal en ik heb wss ook wel een koper, alleen ken ik de waarde ervan dus niet.

Mijn uiteindelijke keuze zal ofwel dit zijn:
Simson Schwalbe
Afbeeldingslocatie: http://www.moped-museum.de/sonstige-mopeds/pics/simson-schwalbe1.jpg
Bj:1974
70cc -> +-65km/h 4 versnellingen met de voet
erg goedkoop (300-500€) maar ook erg degelijk. Deze werden vroeger gebruikt om in rough terrain karretjes voort te slepen en dergelijke.

ofwel een Vespa P125X
Afbeeldingslocatie: http://physiology.usouthal.edu/restore/vespa.jpg
Bj: 1984
Al redelijk duur @1200€, degelijk? specs? die ben ik nog aan het zoeken.

Waar zijn de kenners hier?

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Er is binnenkort een show van deze scootertjes. Ik gok dat daar genoeg kenners zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://gallery.amsterdamvespaclub.com/8966-1/Dutch%20customshow%202007%20front.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MR_VIPER op 24-10-2007 07:20 ]

*empty*

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

MMach schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:41:
Het zit zo, ik wil om economische redenen mijn korte afstanden afleggen met een scootertje/vbromfiets. Nu doe ik dat nog met de auto en dat vind ik eigenlijk zonde. Slecht voor de motor, hoger verbruik, veel plaatsgebruik voor maar 1 persoon, file, etc.
Nu heb ik een hartgrondige afkeer van karakterloze gevallen als Wallaroo's en Boosters etc. Ik hou van oude modellen zoals de Vespa V50 enzo.
De chinezen produceren tegenwoordig fraaie retro-modellen voor een prikkie :>. En dan zijn ze ook gelijk nieuw.
Van m'n vriendin mag ik geen motorfiets kopen omdat ze bang is dat ik er mij zou mee doodrijden (een kans die reeel is, mijn broer is een voorzichtige rijder met zijn RT1150 en toch is ie al verschillende keren serieus aangereden).
Ik overleef om de dag een moordaanslag, daar raak je op een gegeven moment aan gewent :+.
Als middenweg blijft dus een scooter over. Voor minder dan 50km/h doe ik het niet en met mijn rijbewijs B mag ik tot 125cc gaan.
Ik neem aan dat je in Duitsland woont? ;)
Mijn vader zaliger bezat vroeger een aantal Lambretta's. Die staan bij ons te verkommeren en die zou ik graag van de hand doen, maar wat vraag ik ervoor?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Duidelijk restauratiemateriaal en ik heb wss ook wel een koper, alleen ken ik de waarde ervan dus niet.
Ik kijk voor prijsindicaties altijd even op marktplaats, erg overzichtelijk ;).
Mijn uiteindelijke keuze zal ofwel dit zijn:
Simson Schwalbe
[afbeelding]
Bj:1974
70cc -> +-65km/h 4 versnellingen met de voet
erg goedkoop (300-500€) maar ook erg degelijk. Deze werden vroeger gebruikt om in rough terrain karretjes voort te slepen en dergelijke.
Je noemt de voordelen al op ;). Goedkoop en degelijk.. Enige minpuntje zou kunnen zijn dat je moet schakelen, sommigen kijken daar tegenop (iedereen heeft wel eens een keer een moment waarop ie brak is en denkt: kon ik nou maar onderuit gaan zitten en het gashendel vasthouden totdat ik thuis ben ;)).
ofwel een Vespa P125X
[afbeelding]
Bj: 1984
Al redelijk duur @1200€, degelijk? specs? die ben ik nog aan het zoeken.
Vespa is redelijk duur vanwege de merknaam. Voor de rest is het Italiaans vakmanschap, oftewel: het werkt niet alleen erg goed, maar het oogt ook nog erg mooi :D.

Persoonlijk zou ik voor de Simson gaan.. Degelijkheid (oftewel, niet om de honderd kilometer onder het ding te hoeven kruipen om iets te verstellen) hou ik wel van, en schakelen vind ik ook geen probleem.

Nadeel altijd wel van oldtimers is dat je altijd blijft sleutelen, moet je ook leuk vinden ;). Maar als je op een gegeven moment doorhebt welke stukken gereedschap je altijd in je zak moet hebben als je gaat rijden, dan komt het wel goed :*).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• MMach
Zo, ik ben wat wijzer geworden in de afgelopen dag. Ik heb een Vespa/Lambrettakenner opgezocht.
Beide lambretta's zijn Li125 Make2's, en in deze staat ligt de prijs tussen 550-870€ het stuk. Dat is goed nieuws, want met beide lambretta's kan ik dus 1 degelijke vespa aanschaffen.
Om de betrouwbaarheid tengoede te komen, niet van de pre 80 modellen. (Die modellen zijn wel mooier, maar aangezien ik hem dagelijks wil gebruiken is degelijkheid een hoofdpunt).

Helaas kwam ook de 125cc domper :'(
In België mag je tot en met een 125cc rijden met een B rijbewijs als dat al meer dan 2 jaar oud is. Dat is niet het geval bij mij. Ik moet het dus houden met de 50cc versie (op papier, in realiteit wordt dat een 70cc, om toch wat vooruit te gaan, moeilijk te checken op een rollenbank als je vergeet te vermelden dat er 4 versnellingen zijn ipv 3 ;) )

Nu goed, ik heb meteen een liefhebber en koper gevonden, en morgen zijn ze al weg. In ruil een Vespa van vergelijkbare waarde. Die is nog niet beschikbaar, maar in aanbouw (nog n maand ongeveer).
Dit soort model wordt het dus :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.vcomevespa.it/images/vpx99.jpg

Alleen al om de waardevastheid is deze niet slecht. Die simson is ook wel leuk denk ik, maar ja, een Vespa, dat blijft toch cult.

@unclero:
Die chinese modellen, dat is dan waarschijnlijk ook chinese kwaliteit à la Landwind enzo?
Een vespa is trouwens ook schakelen aan het stuur, en dat vind ik een pluspunt eigenlijk. Zolang het maar schakelen is en niet het vervelende variomatic gebeuren.
En ik heb al gekeken op marktplaats en kapazaa ed, maar meestal heb je objecten waarop nog wordt geboden en dan heb je maar een kleine zekerheid of de geboden prijs ook in de buurt komt van de werkelijke waarde. Maar soms gaat dat wel :Y

[ Voor 16% gewijzigd door MMach op 24-10-2007 19:52 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:31
En op een scooter word je niet doodgereden?

• MMach
SCIxX schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:39:
En op een scooter word je niet doodgereden?
sssht!
Het is voor haar een geruststelling dat de topsnelheid ligt bij 60 ipv 280. Uiteraard kan je ook met een scooter terecht komen in een verkeersongeval, maar ik denk dat het gros van motorongevallen gebeurt bij hogere snelheden dan dat. Mijn broer is op de autosnelweg al 2 keer aangereden @120 per uur toen hij op het 2de vak reed naast een auto op het 3de vak, waarop de laatste plots naar de 2de rijstrook kwam. In beide gevallen had de bestuurder hem niet gezien. Blijkbaar is het normaal om een groot xenonlicht in je zijruit te negeren als je van vak wisselt 8)7 .

[ Voor 63% gewijzigd door MMach op 24-10-2007 19:46 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat dacht je van een zundapp R50 RS50?

Blok van een CS, oerbetrouwbaar, zat onderdelen
Afbeeldingslocatie: http://www.moped-museum.de/zuendapp/pics/zuendapp-r50.jpg

Wise enough to play the fool

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Mijn vrouw en ik reden in onze jongere jaren beide op een PK50XL.

Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/370/pk50xlautomaticapu4.jpg

Wij gebruikten ze vrijwel dagelijks gedurende een aantal jaren en alleen de pekel heeft ze er onder gekregen (roest aan het frame). Ik kan uit ervaring zeggen dat er op de plank tussen je voeten een behoorlijke hoeveelheid boodschappen past.
Overigens was in die tijd de verzekeringspremie van een automaat maar een kwart van een schakelbak. Ik weet niet hoe het nu er mee staat.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik denk dat je vriendin ook wat rust heeft nu je niet de Schwalbe hebt genomen :)

• MMach
Die zundapp ziet er wel mooi uit, maar voor zover ik zie is dat ook het damesmodel (misschien bestaan er ook wel herenmodellen, dat weet ik niet). Het probleem daarmee is dat ze te klein zijn voor mijn postuur, niet om het feit dat ze een damesmodel zijn, heck ik zou zelfs met een roze damesfiets rondrijden mocht het vooruit gaan, ik heb niks te bewijzen :p
Maar ik ben dus 1m83 (naar Nederlandse standaarden waarschijnlijk wel klein ;) ) dingen als de Vespa Primavera en dergelijke vallen dus af. De PX en de XL versie van Jeronimo horen al bij de grote Vespa's.

Bij de wat exotischere modellen zoals de Simson en de Zundapp is waarschijnlijk de beschikbaarheid van wisselstukken en kennis een probleem. Terwijl diegene die nu bezig is aan mijn Vespa erg veel stukken heeft en kennis van zaken (elk lid van de familie rijdt daar op een Vespa en in zijn garage staan er een stuk of 7 mooie vespa's. Hij is zelf bezig aan de restauratie van een Vespa GS, een nu erg duur (7000€) model).
Ik ben zelf wel een sleutelaar en rij al rond met een VW T3 die dit jaar 20 is geworden, dus ik ben vertrouwd met de kwaaltjes van de 'oldtimer', niet dat er veel kapot gaat aan die VW, in tegendeel. Maar het mindere comfort en traagheid ivgl met huidige voertuigen ben ik al lang gewend, meer nog, ik hou ervan. Ik vind het nog het echte rijden, echt werken om vooruit te komen, heerlijk. Aan 70 per uur vloeit er al meer adrenaline door mijn bloed dan bij een normale auto aan 180. Ik hoop op eenzelfde gevoel bij een Vespa.
Het interessante aan een Vespa (maar dat kan met wel meer merken zo zijn) is dat nagenoeg alles uitwisselbaar is tussen de modellen.
Hoewel het dus al zeker is dat de Vespa er komt en de Lambretta's weggaan (tegen 11u zijn ze de deur uit), ga ik zondag toch nog steeds kijken naar de Simson, om te zien wat ik zal missen. Ik hoop dat het een rotbak is :$

@sopsop: dan heb je zo wel nog een uitvlucht waarom je gevallen bent :P

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

MMach schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:37:
Alleen al om de waardevastheid is deze niet slecht. Die simson is ook wel leuk denk ik, maar ja, een Vespa, dat blijft toch cult.
Wat is er mis met allebei? ;) De Simson als het rotweer is of als er met veel boodschappen gesjouwt moet worden, en de Vespa voor het betere werk. :*)
@unclero:
Die chinese modellen, dat is dan waarschijnlijk ook chinese kwaliteit à la Landwind enzo?
Niks tegen Landwind he ;). Ik begrijp natuurlijk dat de Duitse autolobby fel tegen de verkoop van tweedehands auto's is, laat staan dat er een fabrikant komt die voor de prijs en veiligheidseisen van een tweedehands auto een gloednieuwe auto kan produceren. Maar gelukkig wonen we nog altijd in Europa en niet bijvoorbeeld in Japan waar de Japanse autolobby het wist te presteren om de APK duurder te maken dan het kopen van een nieuwe auto.

Maar over die scootertjes, tsja, je hebt gewoon een gloednieuwe scooter met een nieuw blok, die er ook nog eens leuk uit ziet, voor een grabbelprijs. Maar verwacht niet dat ie je hele leven mee gaat ;). Verwacht ook niet al te snel dat je je vriendin plus boodschappen achterop kan nemen ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• teacher

teacher

Dysgaf!

MMach schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 08:57:
Die zundapp ziet er wel mooi uit, [...]
Maar ik ben dus 1m83 (naar Nederlandse standaarden waarschijnlijk wel klein ;) ) dingen als de Vespa Primavera en dergelijke vallen dus af. De PX en de XL versie van Jeronimo horen al bij de grote Vespa's.
Nou. valt reuze mee. Dit is ongeveer van hetzelfde formaat als die verpa's.
Bij de wat exotischere modellen zoals de Simson en de Zundapp is waarschijnlijk de beschikbaarheid van wisselstukken en kennis een probleem. Terwijl diegene die nu bezig is aan mijn Vespa erg veel stukken heeft en kennis van zaken (elk lid van de familie rijdt daar op een Vespa en in zijn garage staan er een stuk of 7 mooie vespa's.
Normaals, die voor die zundapp is het echt niet moeilijk om onderdelen te vinden. Het blok is een standaard zundapp blokje, en alle andere onderdelen zoals lagers zijn allemaal standaard.
Maar, heb je nou al een vespa gekocht dan? Ik dacht dat je om advies kwam?

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

teacher schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 01:36:
Normaals, die voor die zundapp is het echt niet moeilijk om onderdelen te vinden. Het blok is een standaard zundapp blokje, en alle andere onderdelen zoals lagers zijn allemaal standaard.
Hij had die vespa gerolen voor die ouwe brikken die in zijn garage stonden dacht ik.

Als je trouwens zundapp gaat overwegen zou je imho ook kreidler moeten overwegen. Dat zijn de snelste blokjes onder de 50cc ;). En een ander bijzonder voordeel boven zundapp is dat die vandaag de dag nog geproduceerd worden, dus onderdelen zullen niet snel moeilijk te krijgen zijn..

• MMach
teacher schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 01:36:
[...]

Nou. valt reuze mee. Dit is ongeveer van hetzelfde formaat als die verpa's.

[...]

Het was inderdaad de bedoeling om advies te vragen, maar het is een beetje versneld afgelopen. Toevalligergewijs ben ik op de ruildeal gekomen en ik zou stom moeten zijn om daar niet op in te gaan (ik moet geen euro neertellen en heb een Vespa van 1200€ waarde, waarde die er binnen 2 jaar nog is, vooropgesteld dat ik niet val of zo dan.), temeer omdat de Lambretta's ook weer gaan schitteren en ik een Vespa-garagist for life heb :P

Niettemin is het verder wel interessant om de alternatieven voor de Vespa te overlopen, niet alleen uit gewone intresse, maar ook omdat er wel eens andere mensen met dezelfde vragen zitten.

Ik heb ook even rondgezocht op kapazaa (ik woon in België) en ik vind van de Zundapp alleen de moto-achtige modellen. Zoals bv deze KS50
Afbeeldingslocatie: http://images.kapaza.com/photoslarge/6900000/6999291.jpg
voor 600€.
Dat lijken mij schappelijke prijzen, maar de scooterachtige modellen zijn er niet te vinden.
Nu bestaan daar waarschijnlijk wel betere kanalen voor dan kapazaa vermoedelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door MMach op 26-10-2007 11:43 ]

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

MMach schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:39:
Niettemin is het verder wel interessant om de alternatieven voor de Vespa te overlopen, niet alleen uit gewone intresse, maar ook omdat er wel eens andere mensen met dezelfde vragen zitten.
Dus het is niet zo dat je, nu je schuur weer een beetje leeggedragen is, je de schuur weer vakkundig gaat vullen? ;)

• MMach
Nu heb ik daar niet de centen voor, maar als het later enigsinds kan, dan wil ik toch proberen om aan het verzamelen te slaan. Nu moet ik mijn verzameldriften nog temperen want ik ben student en er moet zo'n middenweg zijn tussen goedkoop en degelijk, maar met karakter. Maar later, later :9
edit:
op marktplaats.nl staan er wel een paar Zundapps:
http://www.marktplaats.nl...50-roller.html%3Fxref%3D1
bv. Daar betaal je dan wel bijna 1800€ voor. Nu is deze wel in topstaat dus ik vermoed dat de aankoop goedkoper is dan een Vespa in eenzelfde staat.
Mooi model is het wel.

Bij kreidler gaat het meer in de richting van een motorfiets denk ik?
Dit is een van de 50cc modellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kreidlerparts.com/images/photo_album/bromfietsEef2.jpg
Hun bekendere modellen zijn dan weer motorfietsen

[ Voor 53% gewijzigd door MMach op 26-10-2007 12:10 ]

• MMach
Deze middag even gaan kijken naar zo'n Simson Schwalbe en het moet gezegd, het is een fantastisch ding:
[YouTube: http://www.youtube.com/v/8d_EILMNanQ]
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330856.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mmach.bbackx.com/Vanalles/P1330850.jpg
Ik heb er ook even mee gereden (niet op de foto) en dat gaat echt wel goed vooruit. Toch zo'n 5PK voor relatief weinig gewicht. Ook leuk waren de motor-achtige controls. Een voetpedaal om te remmen achteraan, en ook een schakelpedaal om de 4 versnellingen af te lopen. (links aan het stuur ontkoppelen, en rechts remmen, zoals bij een motor). Ook redelijk stil, dat is ook een pluspunt.
Deze zou ik welliswaar niet gekocht hebben, want technisch was hij verre van perfect. De beste man (een nederlander zowaar) verkoopt er ook nog in andere staat. Voor een showroomstaat betaal je zo'n 800€,ertussenin 480€. Dat zijn geen prijzen als je dat vergelijkt met een vespa.

De Vespa zelf is ook al bijna in orde, de motorswap moet wel nog gebeuren. Ik heb hem wel nog niet gezien, maar volgens de Vespaman zal het in orde zijn. Ik ben dus benieuwd. Nu nog snel de verzekering proberen in orde brengen en we kunnen er bijna tegenaan (niet letterlijk liefst :p)

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

MMach schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:49:
Bij kreidler gaat het meer in de richting van een motorfiets denk ik?
Dit is een van de 50cc modellen:
[afbeelding]
Hun bekendere modellen zijn dan weer motorfietsen
Kreidlers zijn gewone 50cc bromfietsen, alleen is het zo dat het blokje ongeevenaard snel is. Met een beetje tunen en verbouwen schijn je er met gemak meer dan 100 per uur uit te kunnen halen.

Maar door dit hele topic over old-timer scooters zit ik zelf te marktplaatsen naar Heinkels ;). Dat lijken me leuke vakantie-bakken :D (bijpassend aanhangertje erbij en dan lekker rondtouren).

• teacher

teacher

Dysgaf!

* teacher komt uit de kreidler en zundapp tijd..
Ik weet er alles van.. :) Heinkel tourists zijn leuke dingen.
Kijk dan ook eens naar een zundapp bella :)

* teacher is zundapp fan in hart en nieren..
:+
MMach schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:39:
[...]

Ik heb ook even rondgezocht op kapazaa (ik woon in België) en ik vind van de Zundapp alleen de moto-achtige modellen. Zoals bv deze KS50
[afbeelding]
voor 600€.
KS? CS :)

Zoek maar eens op zundapp 517 en goudhaan. Knap zoiets op, suit hem goud en wees verbaasd wat je er voor vangt :D
MMach schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:56:
Deze middag even gaan kijken naar zo'n Simson Schwalbe en het moet gezegd, het is een fantastisch ding:
OEH! wat een beauty!

en tja, je rijdt een oud ding. die zal nooit technisch perfect zijn, en om de zoveel tijd gaat er wat stuk. Hoort erbij; beetje vloeken, beetje sleutelen.. zoeken naar onderdeeltjes..

Houdt je van de straat :)

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 28-10-2007 22:33 ]

Pagina: 1