Toon posts:

[Geheugen]Uitbreiding wordt niet geheel herkend.

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Zoals zovelen heb ik ook geprobeerd m'n geheugen uit te breiden van 512MB naar 1024MB. Na het opstarten e.d. blijft het beschikbare fysieke geheugen echter gewoon 512MB. Nu heb ik de search functie en faq gelezen, en snap ik dat dit kan komen door de verschillende merken/snelheden mobo enz. Maar ik heb één vraag waarover ik nergens iets heb terug kunnen vinden. Is het normaal dat de twee reepjes wel gewoon 'gezien' worden ( ze worden allebei in Everest vermeld), of is dit normaal niet het geval en is dit op de een of andere manier toch te fixen? Of moet ik toch 'n fatsoenlijk reepje gaan kopen? De computer is trouwes al 'n tamelijk oud bakje; zo'n 5 jaartjes oud nu xD.
Specs:

Geheugen dat er als eerste in zat:
512 MB PC2700 DDR SDRAM (Kan nergens iets over 'n merk vinden)

Geheugen dat ik bij wil plaatsen:
MemorySolutioN BD512TEC500A 512 MB PC3200 DDR SDRAM

Mobo: MSI PT8 Neo-SR (MS-6799)

Alvast bedankt!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je BIOS het reepje niet slikt, kun je overwegen een BIOS update uit te voeren..maar of dat het probleem oplost is maar de vraag. Je had van te voren wellicht beter de QVL van je mobo kunnen raadplegen, daar staan reepjes in vermeld die zeker weten werken met het bord.

Verwijderd

Topicstarter
Na een bios update werkt ie nog steeds niet. Was ook wel te verwachten. Het zal dus wel normaal zijn dat everest het reepje gewoon vermeldt...

In ieder geval bedankt voor de moeite, en het reepje gaat retour :9 .

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 18:27

Robtimus

me Robtimus no like you

Even een grote kick, maar ik heb hetzelfde probleem, met hetzelfde moederbord. Volgens de handleiding kan dit moederbord 2x 1GB geheugen aan, maar wel single channel.

Aan de hand van deze lijst van Kingston heb ik twee stuks van de onderste gekocht, KVR333X64C25/1G dus. Alleen is het probleem dat de BIOS er maar 1 herkent, met 1047MB (?)
Everest herkent wel geheugen in allebei de slots, en als ik ze omwissel heb ik precies hetzelfde. Ook met maar 1 stuks geheugen herkennen zowel Windows als de BIOS maar 1GB (1047MB). CPU-Z herkent het geheugen als zijnde single channel dus ook dat mag geen probleem zijn.

Wat ik al heb geprobeerd:
- omwisselen
- met maar 1 van de 2
- BIOS update
- snelheid in de BIOS op zowel auto als 333 als 266 gezet
- CAS latency op 2.5 gezet, tRCD op 3, tRP op 3, tRAS op 7

Niks van dit alles heeft het opgelost.

Heeft Kingston nou gewoon verkeerde informatie op hun website gezet, en rest er niks anders dan a) 1 van de 2 terug sturen en slechts 1GB accepteren of b) allebei terug sturen en ander geheugen kopen dat dan wel past? Of mis ik iets, en kan dit wel gewoon werken?

Indien b, kan iemand me dan adviseren welk geheugen van 2x 1GB ik moet kopen zodat het wel werkt? Het liefst met persoonlijke ervaring, want die Kingston site vertrouw ik niet meer.

Edit: probleem is opgelost. De AGP apperture size stond op 1GB. Die is nu op 128MB gezet (met een 512MB videokaart) en nu zien zowel de BIOS als Windows als netjes 2GB.

[ Voor 5% gewijzigd door Robtimus op 07-08-2008 19:10 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs