Toon posts:

Ruimte acoustiek correctie

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn setje bonkt nogal in de kamer (harde muren). Op de vad-show van afgelopen weekend zag ik een demo van audyssey room correction in de zaal van indianaline speakers. Het is een stand-alone apparaat, maar net zoiets als in de Denon versterker zit (top modellen).
Kost wel een paar centen (3000 E) maar wat een verschil. Zijn jullie toevallig ook op deze beurs geweest en geluisterd?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Welkom op Tweakers!

Ik snapte je topictitel niet en als ik het zo lees snap ik het ook niet, wat wil je precies met dit topic bereiken?? En heb je de FAQ al doorgelezen voordat je je topic hebt geopent?
Je probeert nu een heeele kleine doelgroep te bereiken, misschien is het iets om naar ervaringen te vragen?

[ Voor 31% gewijzigd door the-edge op 23-10-2007 18:04 . Reden: url ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor foobar is een plugin beschikbaar voor dit soort dingen, misschien moet je daar eens naar kijken. Een brak setje kun je echter nooit meer goedkrijgen. Wat er niet in zit kan er ook nooit uit komen natuurlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien je muren es bekleden met iets? Dempt nogal, en kost ws minder dan 3000 eur..

Verwijderd

De meeste ervaringen met de (automatische) room equalizer zijn niet al te best. Je kan het beste handmatig corrigeren.
Mocht je problemen hebben met het laag (daar lijkt het een beetje op), dan kan daar diverse redenen voor zijn:
1. De speaker(s) staat/staan te dicht bij een muur (achter en/of zijkant). Probeer de speaker(s) verder van de muur te plaatsen (in stappen van ca 5 cm daarna optimaliseren in stappen van 1 cm). Draaien wil soms ook wel helpen.
2. De baspoorten blazen te veel. Truuk: stop er een sok in. Werkt dit, dan kan je een soort stop maken van akoestisch schuim.
3. Je set 90 graden draaien is een radicale trial (maar kost nog steeds niets) als je kamer rechthoekig is. Het werkt ook goed door je set (lichtjes) asymmetrisch te plaatsen .
4a. Plaats zware gordijnen bij het raam (plafond-vloer) en het liefst van muur tot muur of
4b. Plaats een absorber recht achter de speakers OF recht tegenover de speaker aan de muur.
5. De duurste optie: meet de probleem frequenties en plaats bas-traps.

Voor 4a+b: probeer het eerst uit met een oude velouren gordijn, voordat je er geld in gaat steken.

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 00:44
the-edge schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:58:
Welkom op Tweakers!

Ik snapte je topictitel niet en als ik het zo lees snap ik het ook niet, wat wil je precies met dit topic bereiken?? En heb je de FAQ al doorgelezen voordat je je topic hebt geopent?
Je probeert nu een heeele kleine doelgroep te bereiken, misschien is het iets om naar ervaringen te vragen?
Wat een vervelende post zeg, wijs je altijd zo met je vingertje? En meteen met fe FAQ aan komen zetten, typisch Tweakers..
Ik denk dat de topicstarter helemaal geen kleine doelgroep probeert te bereiken, ik denk dat jij gewoon geen verstand hebt van acoustiek. Iedere beetje audiofiel houdt rekening met acoustiek bij het inrichten van zijn of haar luisterkamer.

Goed/leuk topic!

Verwijderd

Je kan je set anders opstellen, of je kamer akoestisch behandelen. Bijvoorbeeld met auralex of goedkopere alternatieven. Als je het geld hebt voor room-correction zou ik voor lyngdorf gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:03:
Je kan je set anders opstellen, of je kamer akoestisch behandelen. Bijvoorbeeld met auralex of goedkopere alternatieven. Als je het geld hebt voor room-correction zou ik voor lyngdorf gaan.
Helemaal mee eens. Ik heb dit weekend een Lyngdorf hi-fi systeem horen spelen op de 'beeld & klank' beurs in Antwerpen (België).

Ik stond echt perplex toen ik de muziek hoorde, bij mijn weten het beste wat er op de beurs te vinden was (en er waren al wat topmerken hoor!!). Hun testsysteem bestaat uit een digitale versterker (TDAI2200), semi digitale eindversterker (SDA2175), cd-speler (CD-1 :) ), dipool luidsprekers (DP-1) en muur woofers (BW-1).

In de TDAI2200 zit een extra RoomPerfect module en A/D module in wat deze versterker een ware topper maakt. Laat mij nog even de prijs van het geheel vernoemen: 13610€ ;) . Als fervente muziekliefhebber vind ik dit een heel behoorlijke prijs voor zulke high-end apparaten.

Ik heb thuis zelf een rotel versterker en b&w 800 serie boksen en ik moet zeggen dat het Lyngdorf systeem er niet voor onder deed, integendeel.

Nog even een link naar de RoomEffect technologie.

Verwijderd

Leuke functie. Velodyne heeft ook zoiets om je subwoofer optimaal in te stellen. Eigenlijk zou je zo'n apparaatje moeten huren en de uitkomsten zou je dan moeten opslaan op een tussenapparaatje oid. Scheelt waarschijnlijk een boel knaken die je anders extra zou uitgeven voor een geintje die je 1x in de 10 jaar toepast...

Verwijderd

Als ik geld had voor professionele room-correction hardware, zou ik van dat geld basstraps e.d. kopen :+
Vaak worden problemen opgelost op plaatsen waar ze niet ontstaan. Klinkt je systeem ruk? Doe iets aan je systeem. Heb je last van de ruimte? Doe daar iets aan. Je luidspreker bijv. minder 100 Hz laten weergeven verandert niets aan het feit dat het een probleemfrequentie is in je luisterruimte.
Pagina: 1