Toon posts:

info gevraagd ivm 3modellering pc

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik volgend jaar in de 3d modellering ga studeren, word het tijd voor een nieuwe pc.
uiteraard wil ik hier geen slechte keuze in maken.

daarom vraag ik jullie om raad.

De pc word vooral voor de studie gebruikt en daarnaast nog wat games.

wat zou een goede setup zijn met welke onderdelen van welk merk?
is intel dual core nodig of is amd zonder dit ook snel genoeg?
sli of crossfire met welke kaart?

budget is rond de 700euro aleen voor de kast.

de kast, voeding, hd, ben ik al een beetje uit

alvast bedankt voor jullie raad.
gr

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ga eens kijken naar de Best-Buy guide. Niemand hier gaat voor jou een PC samenstellen als je dat zelf ook kan met wat inzet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:25:
omdat ik volgend jaar in de 3d modellering ga studeren, word het tijd voor een nieuwe pc.
uiteraard wil ik hier geen slechte keuze in maken.

daarom vraag ik jullie om raad.

De pc word vooral voor de studie gebruikt en daarnaast nog wat games.

wat zou een goede setup zijn met welke onderdelen van welk merk?
Is persoonlijk, maar ik zou kijken naar.
Intel Q6600
Gigabyte P35-DS3R
2GB A merk
HD2900pro
Ik dacht dat renderen al quads goed ondersteunde. Ik heb geen verstand van 3d modeling dus dat moet je me eigenlijk niet vragen. Intel high end is sneller dan AMD atm. Maar voor een wat zachtere prijs doen de AMDs niet onder.
sli of crossfire met welke kaart?
Waarom zou je sli of crossfire willen? Een single kaart is toch snel genoeg?
budget is rond de 700euro aleen voor de kast.

de kast, voeding, hd, ben ik al een beetje uit

alvast bedankt voor jullie raad.
gr
Ga hier eerst maar es alles een beetje lezen. BBG's bekijken en dan bedenken wat je ongeveer nodig hebt. 8)
www.hardware.info
www.tomshardware.com

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 17:38 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lees even de regels hier op GoT en de FAQ's van de bewuste subforums. En ga wat reviews lezen en kom je er dan niet uit en heb je vragen die niet te vinden zijn met de search of google mag je het gerust vragen. Maar je moet wel eerste zelf opzoek gaan en ding wat beter formuleren.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik moet zeggen dat deze thread niet volledig on-nuttig zou kunnen zijn (waarmee ik niet wil zeggen dattie dat nu wel is ^^ )...

Punt bij het renderen is dat het laaaang kan duren. Zou het geen optie zijn een zeer brute GraKa erin te gooien zodat die daarbij kan helpen, zegmaar?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:40:
Ik moet zeggen dat deze thread niet volledig on-nuttig zou kunnen zijn (waarmee ik niet wil zeggen dattie dat nu wel is ^^ )...

Punt bij het renderen is dat het laaaang kan duren. Zou het geen optie zijn een zeer brute GraKa erin te gooien zodat die daarbij kan helpen, zegmaar?
Denk dat processorkracht daarin toch belangrijker is dan de GraKa. Ik zou ook kiezen voor quadcore in dit geval. Verder lijkt 4 gig geheugen me ook wel prettig voor het werken met 3d modellen. En je moet ook eens denken aan harde schijven, een snelle raid0 config is misschien niet overbodig als je veel grote 3d modellen in wilt laden.

[ Voor 17% gewijzigd door ik222 op 23-10-2007 17:44 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Renderen van video is vrijwel 100% CPU afhankelijk, 3D modelling kan je graka wel onder zijn hoede nemen.

Verwijderd

Is intel dual core nodig of is amd zonder dit ook snel genoeg?
Natuurlijk is een dualcore sneller, een singlecore met een dualcore vergelijken is krom.
Buiten dat, maakt het in principe niet zo heel veel uit.
Op mijn systeem kan ik prima Renderen, het ligt er maar net aan wat je wilt.
Koop een DX10 kaart, zodat je DX10 features kunt gebruiken, of gebruik je die niet?
DX10 = yes - Een 8800/8600GTS halen, of een HD2900PRO (Die nieuwe van Ati in ieder geval)
DX10 = no - Dan ben je volgens mij beter af met een Ati 1950Pro (Ja ik ben Nvidia fan, daarom weet ik de Ati namen niet zo goed)

2GB geheugen of meer is handig, denk eraan dat je met Windows XP niet meer als 4GB moet pakken.
Een besturingssysteem helemaal kaal strippen is ook handig (Pak dan geen vista O-) )
En een dual core processor is voldoende, en dat past waarschijnlijk ook beter in je budget.

Verwijderd

als je veel met renderen en zo te maken hebt zou ik toch echt voor een quadro kaart gaan. nadeel is dat je er niet mee kunt gamen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

100% een quadcore CPU!

Als ergens een quadcore cpu winstgevend is, dan is dat wel met 3D renderen. Voor het gamen/internetten hoef je het niet te doen.

Een verdubbeling van de cores is bijna halvering van je rendertijd. Afhankelijk van de opties waarmee je rendert en de gebruikte software natuurlijk, maar nagenoeg altijd dikke winst.

Daarnaast is een quadro (misschien tweedehands=> vanwege prijs) ook wel fijn in de viewports. Is wat sneller, mooier en heeft vaak bepaalde opties. Maar een quadro is niet zo'n grote must... zeker omdat ze vaak vrij duur zijn.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:57:
als je veel met renderen en zo te maken hebt zou ik toch echt voor een quadro kaart gaan. nadeel is dat je er niet mee kunt gamen.
Pure onzin.

Met een quadro kun je perfect gamen.

/me zoekt reviews...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:57:
Kan wel degelijk hoor.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:46:
[...]

DX10 = yes - Een 8800/8600GTS halen, of een HD2900PRO (Die nieuwe van Ati in ieder geval)
Kun je beter op 15 November een ATi RV670 (HD3870) of NVIDIA G92 (8800GT) kopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:25:
Een intel dual-core processor vergelijken met een single core AMD processor? Nogal krom, nietwaar :? Onder de 200 euro is AMD het beste (als je niet overclockt), daarboven is intel tot nu toe het best.

Verwijderd

Gelovensmij is quadro/firegl te duur voor zoiets. Een normale game kaart kan het toch ook wel? (Met hier en daar een optie minder.)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bartjuh schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:58:
[...]

Pure onzin.

/me zoekt reviews...
Kan zo 1-2-3 geen goede recente reviews meer vinden. Maar er is zo'n 10-20% verlies in gameperformance t.o.v. een hardwarematig gelijke gamekaart. Maar verder kun je er perfect mee gamen. Ook gewone forceware drivers werken met quadro's.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:00:
Gelovensmij is quadro/firegl te duur voor zoiets. Een normale game kaart kan het toch ook wel? (Met hier en daar een optie minder.)
Quadro is al snel te duur. Maar als je er redelijk goedkoop eentje kan scoren tweedehands (grote afschrijving vaak), en je doet veel aan 3d modellen en CAD werk, dan is het de aankoop wel waard.

Maar ik zou als ik de topicstarter was mij daar niet zo druk om maken. Is meer luxe, quad en bak geheugen is belangrijker :)

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:07:
[...]

Kan zo 1-2-3 geen goede recente reviews meer vinden. Maar er is zo'n 10-20% verlies in gameperformance t.o.v. een hardwarematig gelijke gamekaart. Maar verder kun je er perfect mee gamen. Ook gewone forceware drivers werken met quadro's.

[...]

Quadro is al snel te duur. Maar als je er redelijk goedkoop eentje kan scoren tweedehands (grote afschrijving vaak), en je doet veel aan 3d modellen en CAD werk, dan is het de aankoop wel waard.

Maar ik zou als ik de topicstarter was mij daar niet zo druk om maken. Is meer luxe, quad en bak geheugen is belangrijker :)
maarja dan koop je een dure quadro kaart in verhouding tot een 8800 en dan kun je er niet fatsoenlijk mee gamen maar wel ideaal voor renderen.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:12:
[...]

maarja dan koop je een dure quadro kaart in verhouding tot een 8800 en dan kun je er niet fatsoenlijk mee gamen maar wel ideaal voor renderen.
Je zei NIET mee gamen. En dat is niet waar, je kan er gewoon goed mee gamen (huidige generatie quadro komt mee met huidige generatie geforce). Geeft ook geen enkel probleem met compatibiliteit.

Prijs/kwaliteit verhouding voor gamen is daarentegen idd wel waardeloos :P Maar als gamer koop je ook geen quadro ;)

Edit: Ohja, en voor renderen maakt het ook weinig uit, dat is vooral processor intensief.

Het gaat vooral om de mogelijkheden en snelheid in de viewports. Met complexe modellen en dergelijke wel handig.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjuh op 23-10-2007 18:22 ]

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:21:
[...]

Je zei NIET mee gamen. En dat is niet waar, je kan er gewoon goed mee gamen (huidige generatie quadro komt mee met huidige generatie geforce). Geeft ook geen enkel probleem met compatibiliteit.

Prijs/kwaliteit verhouding voor gamen is daarentegen idd wel waardeloos :P Maar als gamer koop je ook geen quadro ;)

Edit: Ohja, en voor renderen maakt het ook weinig uit, dat is vooral processor intensief.

Het gaat vooral om de mogelijkheden en snelheid in de viewports. Met complexe modellen en dergelijke wel handig.
je snapt toch wel dat ik met niet gamen, minder goed kunt gamen bedoel

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het licht ook een beetje aan wat je gaat doen he, als je vooral low-poly game modellen gaat klussen zal je echt niet de meest zware bak nodig hebben. En als je weinig renderd is een quad misschien ook iets voor later, omdat je daar tijdens het werken echt niet zo heel veel aan hebt.

Dus wat ga je precies doen, (en wil je overclocken?)

Ik zou een snelle dualcore kopen, omdat singlethreaded snelheid ook belangrijk is. Kun je altijd nog een quad in zetten. En qua geheugen, ook hier geld weer dat je hoogstwaarschijnlijk prima kan werken met 2 gieg. 2 extra kan er ook altijd nog bij.

Neem een degelijke midrange of high end gamekaart als videokaart.

En qua HD neem gewoon een rappe recente 7200rpm schijf.

Ik zou zeggen, zorg voor een lekker scherm, als je er veel achter zit zou ik toch wel naar een 1920*1280 scherm gaan kijken. Veel resolutie is superlekker.

Zorg voor een degelijk moederbord en een goede stille kast en voeding, en dus een lekker scherm. Dan kan je altijd nog spelen met de rest afhankelijk van de belasting. Daar moet je wat meer over vertellen want een render PC kan weer heel anders zijn dan een workstation voor visualisatie of een workstation voor low poly game design, vooral als je aan een budget zit..

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 23-10-2007 19:11 ]

specs

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bartjuh schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:58:
[...]

Pure onzin.

/me zoekt reviews...
Klopt is onzin wat hij zegt.

Quadro is niet zozeer de kaart speciaal, maar de ondersteuning die je erbij krijgt. Game op een een quadro gaat eigenlijk net zo goed als zijn desktop tegenhanger en anders om ook renderen op desktop kaart. Er zitten wat meer optie in de drivers van de quadro kaart maar die kan je met een hack ook beschikbaar maken voor de desktop kaart. Maar de ondersteuning daar gaat het om, en lijk me in dit geval niet van belang.

Dus koop geen quadrokaart als je niks aan de ondersteuning hebt want de rest heeft hij het dezelfde core als de desktop kaart.

Verwijderd

Topicstarter
na wat zoeken en jullie info heb ik min of meer wat in ogen

intel core 2duo 2,13
asus p5k
corsair twinx 2x1024 800mhz
powercolor hd 2600pro
baracuda 200gb

wat vinden jullie ervan, drastische aanpassingen nodig of gaat het ermee door

bedankt voor jullie aandacht
gr

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mad_max234 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:47:
[...]
Klopt is onzin wat hij zegt.

Quadro is niet zozeer de kaart speciaal, maar de ondersteuning die je erbij krijgt. Game op een een quadro gaat eigenlijk net zo goed als zijn desktop tegenhanger en anders om ook renderen op desktop kaart. Er zitten wat meer optie in de drivers van de quadro kaart maar die kan je met een hack ook beschikbaar maken voor de desktop kaart. Maar de ondersteuning daar gaat het om, en lijk me in dit geval niet van belang.

Dus koop geen quadrokaart als je niks aan de ondersteuning hebt want de rest heeft hij het dezelfde core als de desktop kaart.
Edit: Ohja, en renderen wordt door de processor gedaan, niet door de videokaart ;) Het verschil zit hem in de viewports ;) (beeldkwaliteit, mogelijkheden en snelheid).

De quadro is tegenwoordig ook echt een hardwarematig verschil. De geforce 6800Ultra AGP (niet pci-e) was de laatste/snelste geforce die om kan modden naar een quadro wat betreft snelheid in de viewports. Maar bijvoorbeeld realView in Solidworks werkt niet met die kaart. Wel met een echte quadro. En zo zijn er nog wat dingen.

Hier een interessante review van de 6800GT vs. Quadro FX3400.
http://www.amdzone.com/mo...warticle&artid=159&page=3
Ietwat verouderde kaarten, maar interessant omdat ze hardwarematig exact dezelfde kaarten zijn! Zelfde graphic processor/geheugen ed. Zie dan het verschil in prof. applicaties en games.

Dan je heb de speciale drivers voor CAD applicaties zoals maxtreme voor 3dsmax nog:
http://findarticles.com/p...m0BLL/is_9_21/ai_n9525308

Onderin de review kan je het verschil zien tussen gewone quadro drivers en maxtreme:
Gewoon: 65FPS
Maxtreme: 110FPS

Waarbij maxtreme ook nog betere beeldkwaliteit bied.

Wat meer over het verschil: http://www.xbitlabs.com/a...x5600-fx4600_2.html#sect0

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 23-10-2007 21:04 ]

Verwijderd

Ik zoek een auto en hij moet rijden, liefst voor niks.

Welke moet ik kopen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^

Beetje flauw, maar komt er vrij dicht in de buurt...

Serieus:
GoT helpt Tweakers die zichzelf helpen. "Wat moet ik kopen?"-topics getuigen niet van veel zelfhelp en zijn daarom niet de bedoeling. Zie verder inhoudelijk vele andere posts hier.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.