2 Routers, maar dan net iets anders..

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lord_aragorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11-2025
KabouterSuper schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:26:
Wellicht handig om je probleem even expliciet neer te zetten.
---> Waarschijnlijk is het probleem dat ik geen "DHCP-aanvragen" verstuurd kan krijgen tussen Router 1 & 2 <----

--------------------------
Originele Topic:
---------------------------
Er zijn al een flink aantal topics geweest over dergelijke opstellingen, meer geen enkele thread kon mij het antwoord geven. Mijn situatie is als volgt:

Router 1:- Wired, beneden in mijn huis (kan ik niet bij in, is eigendom van verhuurder)
IP 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0
- DHCP server enabled.

Router 2:
- Wireless Linksys WRT54GC.

Client: Wireless laptop

Na het lezen van een flink aantal topic, zowel hier als op andere fora worden er 2 mogelijke oplossingen voorgesteld:

1) Router 1, switch port ----> Router 2, WAN port
Router 1 gewoon DHCP aan, Router 2 DHCP aan. Beiden een aparte IP-range (192.168.0.X vs 192.168.1.X)

of, optie 2)
Router 1, switch port ---> Router 2, switch port
Router 1 DHCP enabled, Router 2 DHCP disabled.
Hierdoor zou Router 2 als Accesspoint moeten werken, en de DHCP aanvragen die erop binnenkomen gewoon door moeten sturen naar Router 1.

Overduidelijk werkt geen van deze oplossingen :X

Situatie 1)
--> Router 2 krijgt geen IP adres van router 1, en dus houdt het feest op.
Ik heb geprobeerd eventueel het MAC-adres van mijn notebook te clonen, mocht dat om een of andere bizarre reden het probleem zijn, maar geen resultaat.

Situatie 2)
Hier krijg ik helemaal geen IP adres als ik wireless probeer te verbinden.
(voorspelbaar weliswaar, geen DHCP server actief op router 2, maar dus wederom geen communicatie met DHCP server op router 1)

Ziet iemand hier een gat in wat ik over het hoofd zie?
"Router 1, switch port ---> Laptop, ethernet port" werkt namelijk gewoon perfect zonder iets te hoeven instellen.

Ik hoop dat iemand kan helpen.. O+

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_aragorn op 23-10-2007 17:28 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wellicht handig om je probleem even expliciet neer te zetten.

Maar optie 2 zou gewoon moeten werken....heb je je kabel in 1 van je 4 LAN uitgangen gestopt? Anders werkt het niet.

When life gives you lemons, start a battery factory

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou in jou geval in ieder geval kiezen voor situatie 1 omdat je op die manier jou netwerk in ieder geval afschermd van je huisgenoten in situatie 2 krijg je 1 groot netwerk waarin iedereen bij jou gedeelde mappen kan.

Ik denk dat je even goed op moeten letten dat je de WAN kant van je router volledig op automatisch zet en dat je voor de LAN kant een andere range gebruikt, ik denk dat je hier iets door de war haalt. Verder doe je volgens mij namelijk alles goed.

Verwijderd

Zet router 1 eens op een normale poort in router 2?

edit: had je al :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 17:29 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 10:35
Heeft router 1 van de verhuurder geen macfilter ingesteld?

Computer says no

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

Zo'n linksys kan je toch in AP modeus zetten, bridged dus?
Als router 1 dan DHCP aan heeft moet het dan werken (krijg je een IP toegewezen als je de kabel in je laotop steekt?) en anders handmatig proberen IP adressen toe te wijzen (is wat risicovol ivm deubbele adressen maar je meot toch wat).

Beide in router modus heeft het voordeel van de beveiliging maar is lastiger om poorten te mappen (voor zover dat al mogelijk is als je geen toegang tot router 1 hebt).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

De reden dat situatie 2 vaak niet werkt is een rare instelling in de router.
Wat je het beste kan doen is:
stap 1: de wrt54gc ontkoppelen van alle utp kabels en resetten dmv resetknop.
stap 2:de wrt54gc dmv utp verbinden aan een pc.
stap 3: inloggen op de wrt54gc en achtereen volgens: de dhcp server uitschakelen en daarna de wrt54gc het volgende ip adres geven: 192.168.0.2 (een hoger dan de eerste router dus :) ). De router zal zich daarna rebooten.
stap 4: de wrt54gc dmv utp verbinden aan router 1. (aan beide kanten alleen lan poorten gebruiken).
stap 5: de pc van zonet rebooten.

Dan weet je zeker dat aan de manier van instellen en aansluiten het probleem niet zit.
Controleer dan of je via utp op zowel router1 als router2 kan inloggen.
Ga daarna pas aan de slag met wireless.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 23-10-2007 17:44 ]

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
Ik lees vanalles over IP-adressen maar heeft TS al gekeken of er überhaupt led's gaan branden bij optie 1 of 2 ? Zo nee... probeer eens met een UTP verlengstukje en crosskabel ertussen... (je maakt dan van die hele kabel een crosskabel) Ik vermoed dat router 1 en/of 2 niet automatisch 'crosst'

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

• Lord_aragorn
Moshe85 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:31:
Heeft router 1 van de verhuurder geen macfilter ingesteld?
Als ik mijn laptop met kabel verbind is er geen probleem, dus MAC filter kan het probleem niet zijn.
Met dat toch in het achterhoofd had ik dit MAC-adres gecloned op de router, maar zonder resultaat helaas. :'(
Mr.CeeJay schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:21:
Ik lees vanalles over IP-adressen maar heeft TS al gekeken of er überhaupt led's gaan branden bij optie 1 of 2 ? Zo nee... probeer eens met een UTP verlengstukje en crosskabel ertussen... (je maakt dan van die hele kabel een crosskabel) Ik vermoed dat router 1 en/of 2 niet automatisch 'crosst'
Ik denk dat dit is wat ik maar even moet proberen... voor de rest zie ik even geen andere optie :/
Oplossing 1, via de WAN port, heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Ledjes gaan braaf branden, maar in de setup van Router 2 is te zien dat er geen IP-adres verkregen kan worden.

Update volgt morgen, allemaal bedankt voorlopig! :>

[ Voor 20% gewijzigd door Lord_aragorn op 23-10-2007 19:50 ]

• Lord_aragorn
Nou, "morgen" is het niet helemaal geworden.. maar goed..

Ik heb de hele router2 (linksys) reset, alles gewist. Alleen de switch poorten gebruikt, DHCP uit, router IP in de range van router1. Maar het is onmogelijk een IP te krijgen van de DHCP server op router1.

Het vreemde is dat als ik static IP's aangeef, ik zelfs dan router 1 niet kan pingen.
router1: 192.168.0.1
router2: 192.168.0.2
laptop client: 192.168.0.30

Nogmaals, deze zijn allemaal verbonden via switch poorten, dus eigenlijk zou router 2 toch geen rol moeten spelen? Maar ik kan gewoon router 1 niet pingen vanaf mijn client.... :?

Lampjes branden wel gewoon op de gebruikte poorten.

Overgens heb ik nu wel toegang tot router1, maar daar staat ook geen MAC filter of wat dan ook voor restrictie ingesteld. (Het is een Sitecom DC202, firmware versie 6)

Hoe zou het toch kunnen dat zelfs via de switch poorten geen verbinding te leggen is met router1??!
Daar snap ik niets van :X

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

misschien ken je iemand met een home netwerk en kan je daar je linksys eens testen? Misschien issie wel kapot wantik kan me nu ook geen andere opties meer bedenken...

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
Ik weet niet wie je verhuurder is maar in de huizen waar wij routers plaatsen wordt packet analyzing gedaan om het gebruik van 2e routers tegen te gaan. Alleen het opgegeven systeem (os, macaddres) krijgt toegang. Er zijn geen huis/tuin/keuken routers te krijgen die de tcp/ip stack van een windowspc kunnen nadoen gelukkig ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33

mace

Sapere Aude

DukeBox schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:20:
Ik weet niet wie je verhuurder is maar in de huizen waar wij routers plaatsen wordt packet analyzing gedaan om het gebruik van 2e routers tegen te gaan. Alleen het opgegeven systeem (os, macaddres) krijgt toegang. Er zijn geen huis/tuin/keuken routers te krijgen die de tcp/ip stack van een windowspc kunnen nadoen gelukkig ;)
Kan je dat niet gewoon oplossen met een linux pctje of clarkconnect ofzo?
Want als mijn huisbaas mij gaat vertellen dat ik alleen windows mag gebruiken en niet $vaag_os dan wordt ik link hoor! >:)

• DukeBox
Dat kan wel, maar dan nog steeds is het mogelijk te detecteren of er een router of directe PC aan hangt.

• Lord_aragorn
DukeBox schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 23:20:
De router die hier beneden staat is een Sitecom DC202, wired broadband router... weinig fancy's dus.
Ik krijg de indruk van mijn huisgenoten dat deze ooit door een oud-huisgenoot is neergezet, daar de internetverbinding kennelijk niet door de verhuurder wordt geregeld, dat doen we zelf.

Anyhoe,

Hetgeen me opvalt na "nog" een avond rommelen en ergeren is dat de Linksys WRT54GC zich niet als een switch wil gedragen.
[Router 1 --> Straight UTP kabel --> verlengstukje ---> straight UTP ---> Laptop] werkt prima
maar
[Router 1 --> Straight UTP kabel --> WRT54GC switch port 3] + [ WRT54GC switch port 4 --> straight UTP --> Laptop] levert niets op.
Zelfs als ik mijn laptop een static IP geef, kan ik nog steeds router1 niet pingen, hij komt gewoon niet "langs" Router2.

Kan iemand me bevestigen of dit inderdaad op een defect wijst? :?
Want zover ik weet zou het gebruik van switch poorten op de WRT54GC toch gewoon het signaal "domweg" moeten doorgeven?!

edit: Hoewel het via switch poorten dus niet werkt, is het me ook nog steeds een raadsel waarom Router2 via zijn WAN poort niet gewoon een IP adres kan krijgen van de DHCP server in Router1. :X

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_aragorn op 28-10-2007 09:30 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Heb je nou al eens een Crosscable gebruikt? Switch naar Switch = zelfde apparaat dus Crosscable behalve als er eentje Auto MDI/MDI-X heeft. Want technische gezien zijn de LAN poorten gewoon een switch.
Mr.CeeJay schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 18:21:

[ Voor 47% gewijzigd door Oid op 28-10-2007 09:42 ]

• Lord_aragorn
Nou.... Ik ben eruit... vrijwel...
Logisch is het nog niet helemaal....

Maar ik dacht, laat ik voor de grap de router eens naast elkaar zetten met een korte kabel er tussen....
En dat werkte direct.... wtf |:(

Op een of andere manier kan de lange kabel door de muur wel data doorgeven van een router beneden, naar een PC aan het andere eind. Maar niet van Router naar Router.

Ik begrijp er niets van.... Maar nu "werkt" het ten minste wel...
(Afgezien van het feit dat er van mijn 50Mbit internet nog maar 4Mbit over is, aangezien ik 2 verdiepingen hoger zit)

Iedereen in ieder geval bedankt voor zijn hulp. _/-\o_
Het moest ook bijna wel zo iets stoms zijn wat je dus te snel als "goed" beschouwd.... k*t kabel :+

• DukeBox
Misschien niet goed geknepen (kleur volgorde) je zou een poging kunnen wagen er nieuwe stekkers aan te knijpen volgend de juiste manier.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Kan dan ook de kwaliteit van de kabel zijn.

Ik zit ook meer dan 10 meter van de router van de huurbaas af.
Er is hier alleen een cat 4/5 kabel voor gebriukt om deze afstand te overbruggen en deze is nog veel te lang zelfs en loopt onder het huis door langs de rest van de powerkabels e.d.

Ik moet mijn PC handmatig inlaten trainen op 10mbit, want op 100mbit valt gewoon regelmatig de vervinding weg.

Kan jij je poorten misschien ook handmatig instellen op je linksys, als je deze op 10mbit instelt dan zou je een stabielere verbinding moeten krijgen en dus wel je 50Mb kunnen halen naar je router
Dan helaas maar 10mbit naar beneneden, maar das nog altijd meer dan de 4 mbit die je nu haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door SimplyMe op 28-10-2007 12:16 ]

• DukeBox
Je moet makkelijk 100 meter kunnen halen met cat5. Als je met 10 minder problemen hebt dan met 100 zou ik eerder zeggen dat de kabel niet juist geknepen is (pairs door elkaar).
Pagina: 1