Toon posts:

Asus EN8800GTS tv-out via s-video naar oude philips tv buggy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt helemaal gek van het niet goed functioneren van mijn tv-out! Heel internet doorgezocht maar helaas nog niet iemand gevonden met een soortgelijk probleem. Het probleem is als volgt:

- Ten eerste moet ik om met mijn 8800GTS tv op mijn (oude) Philips CRT te krijgen mijn TV op standby zetten. (Als ik de TV aan heb staan detecteert NVIDIA control panel helemaal geen tv meer...) Hier is denk ik al een soort detectieprobleem.. (maar waarom werkt het bij standby wel?)

- Vervolgens moet ik van monitor switchen (one display view) om daarna pas mijn TV in te schakelen. Op dat moment heb ik prima beeld via mijn S-Video ingang. (clone view blijft NVIDIA control panel al helemaal in hangen)

- Terugschakelen van het beeld naar de Computer monitor (via DVI) gaat soms goed, soms blijft NVIDIA control panel hangen. (Waarna ik de S-VIDEO kabel uit mijn tv moet halen en de computer moet rebooten om weer beeld te krijgen op mijn normale scherm.) (Niet fijn dus... :))

(- Iets wat mij opvalt... als ik in NVIDIA control panel bij 'set up multiple displays' op 'my display is not shown in the list' klik kan ik de optie 'Force television detection on startup' niet aanvinken omdat de optie grijs is.)

Conclusie is in ieder geval dat ik niet relaxed gebruik kan maken van mijn tv-out. Ik vermoed dat het driver issues zijn i.c.m. een verouderde TV maar misschien heeft iemand een idee/oplossing.

Mijn systeem:

Asus P5K moederbord
2GB 800MHz DDR2 Ram
Intel Core2Duo 6750
Asus EN8800 GTS 320MB
Windows Vista Ultimate 32 bit
Forceware 163.69
Samsung 206BW monitor @ 1680 x 1050
TV -> oude Philips Blackline S met S-Video ingang
Vergulde 5 meter S-Video kabel (ik denk 4 pins) (SVHS male <-> SVHS male)

Ik ben benieuwd!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 19:59

J-P

Syntax erro....

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem (sorry dus nog geen oplossing), ik heb op mijn Asus 8600GTS een dual screen setup draaien en nu wil ik dat het secundaire scherm gekloont wordt naar de TV-out. Bij mijn vorige kaart was dit geen probleem (Radeon 9600pro), het enigste dat ik moest doen was de resolutie tijdelijk verlagen op mijn secundaire scherm als ik gebruik wou maken van de TV-out.

Het vinkje bij force detection doet het bij mij wel, maar vervolgens vind die niks...

Ik zou het vreemd vinden als het aan je TV ligt, een signaal krijgt die namelijk wel, ik neem aan dat je gewoon de nieuwste drivers geinstalleerd hebt?

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Verwijderd

Topicstarter
Bogey Dope: Ik heb inderdaad de laatste (non-beta) drivers voor Vista (Forceware 163.69)...

Inmiddels heb ik het (voor mijn geval) opgelost... na wat verder rondgespeurd te hebben op het internet lijkt het probleem inderdaad bij mijn TV te liggen. Of beter gezegd: bij mijn s-video ingang.

Het blijkt dat de videokaart checkt op een 75 ohm weerstand op de poort van de TV. Op veel (oude) tv's is deze weerstand anders (weet ook niet precies hoe of wat...) en daardoor wordt de TV niet juist herkend.

Ik heb daarom de s-video kabel aangepast door twee weerstanden van 75 Ohm tussen respectievelijk pin 1 (GND Y) & 3 (Y) en 2 (GND C) & 4 (C) te plaatsen. (In de kabel even kijken welke ader met welke pin verbonden is en dan het weerstandje ertussen solderen) Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/S-Video voor een schema van de s-video aansluiting.

Na de kabel te hebben aangepast werkt alles perfect. Mijn TV wordt perfect herkend. Ik hoef geen rare dingen uit te halen met TV op standby en ik kan nu onbeperkt tussen tv-out modi switchen. En eindelijk geen vastlopers of reboots meer.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 11:35 . Reden: kleine toevoeging... ]