Multimedia door het hele huis

Pagina: 1
Acties:
  • 14.224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 09:13
Hallo,

Ik ben nu aan het verbouwen en heb nog de gelegenheid om allerlei dradebn door het hele huis te trekken om welke reden dan ook.

Het idee:

Ik wil in elke kamer/badkamer/keuken audioboxen hangen. Deze moeten of afzonderlijk of gezamelijk audio kunnen afspelen afkomstig van de centrale fileserver en/of internetradio.

Mij idee was om een "mediacenter" in de meterkast te plaatsen waar ook alle draden van de boxen uikomen. Hier in meerdere geluidskaarten te plaatsen. Vervolgens moet het mogelijk zijn om via remote het systeem te bedienen.

Voorbeeld: met laptop wordt er in gelogd en wordt de radio aangezet in keuken woonkamer. Dochter logt in op haar kamer en zet mp's op. Moeder gaat douchen en vraagt om haar muziek daar.

iemand een ideetje of dit mogelijk is of toevallig in zijn/haar omzwervingen op het net al zoiets tegengekomen (ik dus niet daarom vraag ik het hier)

Of heeft iemand een beter idee. ?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 15:56
Klein_Kipje schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:23:
Hallo,

Ik ben nu aan het verbouwen en heb nog de gelegenheid om allerlei dradebn door het hele huis te trekken om welke reden dan ook.

Het idee:

Ik wil in elke kamer/badkamer/keuken audioboxen hangen. Deze moeten of afzonderlijk of gezamelijk audio kunnen afspelen afkomstig van de centrale fileserver en/of internetradio.

Mij idee was om een "mediacenter" in de meterkast te plaatsen waar ook alle draden van de boxen uikomen. Hier in meerdere geluidskaarten te plaatsen. Vervolgens moet het mogelijk zijn om via remote het systeem te bedienen.

Voorbeeld: met laptop wordt er in gelogd en wordt de radio aangezet in keuken woonkamer. Dochter logt in op haar kamer en zet mp's op. Moeder gaat douchen en vraagt om haar muziek daar.

iemand een ideetje of dit mogelijk is of toevallig in zijn/haar omzwervingen op het net al zoiets tegengekomen (ik dus niet daarom vraag ik het hier)

Of heeft iemand een beter idee. ?
Twee systemen zijn hier wel heel mooi voor.

te weten: Russound http://www.russound.com
Dit komt op € 4.840,00 voor de centrale unit met 6 bedieningspanelen, een audio server die te bedienen is via de paneeltjes is ook nog eens € 4.200,00
Via een I-pod dock kan je ook de i-pod bedienen met de paneeltjes, deze kost wel € 725 (veel te duur dus)

Een andere oplossing is van Sonos. http://www.sonos.com
Op de site staan alle prijzen vermeld, werkt helemaal op wifi, maar je kan het ook bedraden, voordeel is dat je gewoon MP3 kan streamen vanaf een netwerk hardeschijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Russound is het idee ja, maar een klein beetje boven het budget. Nu een manier bedenken om hetzelfde te maken maar dan voor wat minder.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 00:44

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Uit je verhaal maak ik op dat je storage wilt en audio door je hele huis. Een multimediapc is dan verre van de beste keus. Heb je al eens gekeken naar de verschillende nas oplossingen die er zij?

Een NAS is een externe hardeschijf met eigen geheugen CPU en eennetwerkfunctie. Dezew is te plaatsern op je router in de meterkast en verbruikt een kleine 30 Watt load en 18 Idle. Dit met twee hdd`s!

Voor het afspelen van de audio in meerdere ruimtes in huis zou ik eens naar sonos kijken. Dit apparaat (stond afgelopen weekend ook op de VAD beurs) heeft een gesloten wifisysteem die de muziek vanaf je NAS weergeeft op je controller en via wifi het signaal doorgeeft aan een ontvanger met een DAC (digital audio convertor) die van een digitaal audio signaal waar je versterker niets mee kan een analoog signaal maakt.

Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor de squeezebox en daar meedere van te plaatsen.

Voordelen van een NAS streaming audio oplossing ten opzichte van een multimediaoc:

- Zuiniger met energie
- Stijlvoller (subjectief natuurlijk)
- Betere geluidskwaliteit
- Bedieningsgemak

Succes met je keuze igg, ik heb deze vast bookmarked :*)
Klein_Kipje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:01:
Russound is het idee ja, maar een klein beetje boven het budget. Nu een manier bedenken om hetzelfde te maken maar dan voor wat minder.
Dan moet je toch nog maar eens kijken naar Sooloos, soort duurdere versie van de sonos :P
http://www.sooloos.com/www/index.html

[ Voor 14% gewijzigd door Onno b op 24-10-2007 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedenk ook dat je voor ieder los kanaal een versterker nodig zal hebben. Geen goedkoop geintje dus als je door het hele huis speakers wil hangen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:47
1 servertje ala Windows home server met streaming functie.
2 koop diverse UPnP media apperaten en plaats deze in de ruimtes.
3 bedien je UPnP apperaten en je kan genieten van internet radio, MP3's en video's

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

voodooless schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:35:
Bedenk ook dat je voor ieder los kanaal een versterker nodig zal hebben. Geen goedkoop geintje dus als je door het hele huis speakers wil hangen.
Niet helemaal waar. De sonos ZP100 ontvanger heeft een ingebouwde versterker en kost 499 euro los. Dit zijn vaste dealersprijzen waaraan elke sonosdealer zich moet houden. Een set van 999 euro heeft een controller een versterkte ontvanger en een onversterkte ontvanger. Bij een mediapc oplossingzal je wel elke seakerset apart moeten voorzien van versterkers ja.
To_Tall schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 09:38:
1 servertje ala Windows home server met streaming functie.
2 koop diverse UPnP media apperaten en plaats deze in de ruimtes.
3 bedien je UPnP apperaten en je kan genieten van internet radio, MP3's en video's
Kan je ook namen van de UPnP (universal plug and play) apparatuur noemen die je in gedachten had? Zo schiet de TS er niet echt veel mee op ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Onno b op 24-10-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 20-06 17:39

voodooless

Sound is no voodoo!

499 voor iedere ruimte waar je muziek wil... en dan heb je nog geen speakers eraan hangen. Wordt ook geen goedkoop geintje.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 22:45
In de PCM van deze (of vorige, niet zeker) maand staat een compleet artikel hierover. X360's worden als basis gebruikt voor streamen. Kijk eens of je daar aan kan komen? Staan ongetwijfeld tips tussen die je kan gebruiken.
Helaas, ik heb het artikel zelf niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

voodooless schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:27:
499 voor iedere ruimte waar je muziek wil... en dan heb je nog geen speakers eraan hangen. Wordt ook geen goedkoop geintje.
999 euro en je hebt een wifi afstandbediening waarmee je totale controle hebt over twee ruimtes en iedere 499 euro voegd daar nog een ruimte aan toe. Tja wat is goedkoop, dit weekend zag ik verschillende buizenversterkers op de VAD beurs waar je een totale woning van kunt kopen. High end technology is nou eenmaal niet te krijgen voor zeeman prijzen. Sonos staat daar in tegen wel heel erg hoog op mijn verlanglijstje omdat het heel erg veel gebruikersgemak biedt tegen een, naar mijn mening, scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Ideetje:
in de meterkast gaan een router (heb je vast al dus gratis), een omgebouwde XBOX met xbmc (100 euro 2e hands) (en een IR-oogje) en een Netwerkschijf (100 euro) en een versterker. Daarbij koop je een Logitech Harmony Remote (een die door muren heen kan) (vanaf 100 euro).

De xbox stuurt internetradio/audio vanaf de netwerkschijf naar de versterker.
Versterker lus je naar alle boxen in het huis.

Hiermee heb je dus niet voor elke boxen apart instelbare muziek maar dezelfde muziek op alle boxen. De boxen moeten dus eigenlijk een aan/uit-knop hebben. Hiervoor zou je boxen kunnen gebruiken die eigenlijk voor PC's zijn bedoeld (goedkope 2.0 of 2.1 setjes a 20 tot 25 euro p/s).

De laptops en dergelijke/andere pc's/mediaapparaten kunnen ook gewoon gelijktijdig gebruik maken van de router en netwerkschijf.

nog mooier, er bestaan plugs voor stopcontacten die met een afstandbediening aan/uitgezet kunnen worden. (om bijvoorbeeld lichten aan uit te zetten met afstandbediening. dit zou je kunnen gebruiken voor de stroom naar de boxen).

[ Voor 15% gewijzigd door Mar2zz op 24-10-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Heb je al eens gekeken naar Bose Lifestyle systemen, met Multi room idee? Die kan je uitbreiden naar 14 extra vertrekken op bestaande woonkamer setup. (Draadloos & Bedraad)

Hiervoor heb je per room, een versterker unit nodig, Zie bose site. en een set speakers. Verder kan je met de remote van Bose de bediening doen waar je wat voor geluid wilt hebben. Extra Ab's zijn geen overbodige luxe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk de goedkoopste oplossing voor dit probleem:
In iedere kamer een streaming media oplossing a la logitech squeezebox en dan twee aangekoppelde speakers met ingebouwde versterkers. Voor de huiskamer zul je het iets luxer willen dan twee simpele PC-speakers, en badkamer wil je denk ik waterdichte speakers. Wel heb je iig een WiFi enabled NAS (of een wifi router en een losse NAS) oid nodig; de zooi moet natuurlijk ook ergens opgeslagen worden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Het gaat ook niet om de opslag, Ik heb in de meterkast een pc staan die ik via remote laat downloaden, deze is ook de centrale opslag voor de mp3's. (+/- 2 TB). Ik heb ook een Logitech 1000 voor alles te bedienen.

Het gaat vooral om het op verschillende lokatie's , verschillende muziek af te draaien.

Het sonos systeem is natuurlijk het mooiste systeem maar ook een van de duurdere.

Volgend idee. download pc uitrusten met meerdere geluidskaarten, meerdere winamps. Via pda winamps remote aansturen ?.

Ik heb een pc winkel. Dus meerdere oude geluidskaarten is geen probleem. Ik heb ook al een pda.

Trouwens het verschil tussen een sonos unit met en zonder versterker is 150 euro. Daar kan je een behoorlijke versterker voor kopen natuurlijk.

Ik geef toe. De sonos staat bij mij ook hoog op de verlanglijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Klein_Kipje op 24-10-2007 11:45 ]

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158360

Misschien wel handig om te weten wat je precies voor budget hebt, anders kan iedereen alles blijven aandragen tussen 1 en 20.000 euro en dan zijn we nog wel even bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Das moeilijk te zeggen. Dat is natuurlijk wel een voordeel van sonos, je kan er later altijd modules bijkopen

Het probleem met Sonos is eigenlijk dat het per kamer een module plaatst en dan wireless verbining zoekt met het systeem.

In mijn geval staat het huis nog geeneens. Dus alle tijd en ruimte om alle draden weg te werken.

Ik zou vanuit een plek naar alle ruimtes kunnen gaan met de luidspreker kabels.

Dus eigenlijk zoek ik een Sonos systeem "afzonderlijk geluid kunnen afspelen in verschillende ruimtes" maar dan kan het geheel bedraad vanuit 1 lokatie ipv verschillende modules.

En om nou 4 van die Sonos Zoneplayers op te stapelen in de meterkast is ook een beetje overdreven.

[ Voor 73% gewijzigd door Klein_Kipje op 24-10-2007 12:25 ]

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Logitech heeft voor een paar van zijn multimedia-oplossingen compatible addons. het hoofdsysteem kost dan 300 euro ofzo, maar die add-ons maar 99 euro p/s.

-Breid uw draadloze muzieksysteem uit: Stream muziek naar elke kamer met een geluidssysteem. --Draadloze Logitech-muzieksystemen ondersteunen tot vier verschillende ontvangers.*
-Compatibel met muzieksysteemproducten van Logitech: Voor gebruik met Wireless DJ Music System, Wireless Music System for PC of Wireless Music System for iPod®.
Draadloze Music Anywhere™-technologie: Geniet van zuiver, storingsvrij digitaal geluid zonder een wirwar van draden. Thuisnetwerk niet vereist.
Aanpasbare ontvanger: Kan op uw thuisstereo of speakers met eigen voeding aangesloten worden via standaard RCA- en stereoministekkers (3,5 mm). Inclusief wisselstroomadapter voor opladen.
Werkt met alle typen speakersystemen: Gebruik het met uw thuisstereo of multimediaspeakers met eigen voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 15:56
Klein_Kipje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:13:
Das moeilijk te zeggen. Dat is natuurlijk wel een voordeel van sonos, je kan er later altijd modules bijkopen

Het probleem met Sonos is eigenlijk dat het per kamer een module plaatst en dan wireless verbining zoekt met het systeem.

In mijn geval staat het huis nog geeneens. Dus alle tijd en ruimte om alle draden weg te werken.

Dus eigenlijk zoek ik een Sonos systeem "afzonderlijk geluid kunnen afspelen in verschillende ruimtes" maar dan kan het geheel bedraad vanuit 1 lokatie ipv verschillende modules.

En om nou 4 van die Sonos Zoneplayers op te stapelen in de meterkast is ook een beetje overdreven.
Dat is wel een oplossing die veel gekozen wordt door system integrators... Is wel zo makkelijk om in één ruimte alle speaker draden te hebben.

Als je programmeren niet erg vind, en het lukt om meerdere win-amp's aan te sturen op één pc, dan zou je ook nog kunnen kiezen voor een Rotel versterker erbij, dan kan je met één versterker alle speakers aansturen:
http://www.rotel.com/UK/products/ProductDetails.htm?Id=7

Voordeel van het eerder genoemde russound systeem is dat het met paneeltjes aan de muur volledig aanstuurbaar is, 6 lijningangen heeft en 6 ingebouwde versterkers, maar het is wel iets over the top misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Klein_Kipje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:13:

En daarvoor hebben ze nu de:

23/10 Sonos ® ZoneBridge 100 leverbaar!

De zoneplayer zet je dus bij je speakers of versterker afhankelijk van het model ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
het nadeel van de logitech systemen is dat ze wel afzonderlijk goed werken maar niet samen. Met het sonos systeem kun je ook twee kamers op dezelfde bron hebben.

Het sonos staat tot nu toe nog steeds bovenaan het lijstje met oplossingen. Nu die vrouw met der hand op de knip eens lief aankijken

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 10:18
Ben ook erg benieuwd naar zo'n systeem en heb er al langer over zitten te denken hoe dit aan te pakken.. Moet toch wel een mooiere (lees: goedkopere :P) manier zijn om dit voor elkaar te krijgen? Ik houd in ieder geval het topic in de gaten! Mocht ik wat vinden, dan hoor je het uiteraard ;)

is trouwens dit topic niet wat je zoekt? Het Digital Home topic - Centraliseer media

[ Voor 17% gewijzigd door Vince22 op 24-10-2007 15:23 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
ja dat zocht ik ook ja,

bedankt

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Klein_Kipje schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:44:
Het gaat ook niet om de opslag, Ik heb in de meterkast een pc staan die ik via remote laat downloaden, deze is ook de centrale opslag voor de mp3's. (+/- 2 TB). Ik heb ook een Logitech 1000 voor alles te bedienen.
Jammer dat de harmony 1000 geen wifi ondersteund anders was het heel mooi geweest icm een squeezebox. De Logitech sqeezebox is trouwens prima met meerdere tergelijkertijd te gebruiken en ze kunnen ook synchroniseren met elkaar. Ze spelen dan allemaal hetzelfde af.
Om ze elk wat apart te laten spelen tergelijkertijd gaat ook lukken met één server omdat de slimserver (software) gewoon meerdere squeezeboxen kan streamen tergelijkertijd.

Zelf heb ik twee squeezeboxen thuis en dat werkt perfect hier, al wil ik toch nog wel gaan overstappen op de Sonos omdat je dan het scherm gelijk in je hand hebt en het design mij wel aanspreekt.
Ach ja werken met streaming audio levert minder op dan het kost, maar dat zal in de pc handel net zo zijn schat ik zo in :9
Het gaat vooral om het op verschillende lokatie's , verschillende muziek af te draaien.
Het sonos systeem is natuurlijk het mooiste systeem maar ook een van de duurdere.
Trouwens het verschil tussen een sonos unit met en zonder versterker is 150 euro. Daar kan je een behoorlijke versterker voor kopen natuurlijk.
Ik geef toe. De sonos staat bij mij ook hoog op de verlanglijst.
ligt eraan wat voor een versterker je wilt natuurlijk, op de VAD zag ik versterkers, daar koopt de gemiddelde Nederlander twee auto`s voor :D :P

Voor de verstereker moet je het ook zeker niet doen, het sonos systeem is niet bedoelt voor ultra high-end markt sigmenten, al kan de ZP80 in combinatie met een goede versterker en nette speakers een zeer goede indruk achterlaten, zelfs bij de audiofiel.

Sonos is meer een systeem dat draadloos, multiroom en betrouwbaar en daarnaast is voorzien van een zeer gebruiksvriendelijke bediening.
Het DAC van de Sonos is ook goed te noemen, maar dan weer net niet te vergelijken met het DAC van de slimdevices transporter (ook van logitech).

Ben benieuwt hoe je het als tweakert gaat aanpakken, want zelf sleuten en aanklooien zit natuurlijk in de genen bij de meeste GoTters al is een betrouwbaar en professionele oplossing soms ook wel aantrekkelijk. Keep us informed :9~ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 05:54
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, ik gebruik iTunes samen met drie stuks Apple Airport Express. Dan kan je overal je speakers selecteren op je laptop en ook meerdere speakers gezamenlijk selecteren. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

Rogier schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:51:
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, ik gebruik iTunes samen met drie stuks Apple Airport Express. Dan kan je overal je speakers selecteren op je laptop en ook meerdere speakers gezamenlijk selecteren. Werkt prima!
http://www.macobserver.co...06/02/audioengine52-s.jpg

De beste active speakerset in de prijsklasse van 350,- die ik ken _/-\o_ ze heten audio engine 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
De Logitech sqeezebox is trouwens prima met meerdere tergelijkertijd te gebruiken en ze kunnen ook synchroniseren met elkaar. Ze spelen dan allemaal hetzelfde af.
Om ze elk wat apart te laten spelen tergelijkertijd gaat ook lukken met één server omdat de slimserver (software) gewoon meerdere squeezeboxen kan streamen tergelijkertijd.

Zelf heb ik twee squeezeboxen thuis en dat werkt perfect hier, al wil ik toch nog wel gaan overstappen op de Sonos omdat je dan het scherm gelijk in je hand hebt en het design mij wel aanspreekt.

Dit wist ik niet (goed lezen is ook een vak) want dat was mijn grootste min punt.

Ik ga pas medio april terug naar mijn huis(woont nu in twee aan elkaar geplakte keten) dus ik heb nog even tijd.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
het is sterk de vraag of je er een hobby project van wil maken, maar dit is wel een interessante threadje.

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/3079/multizone52bwq0.jpg

het idee:
- je gebruikt een programma als J River media center (die meerdere zones ondersteunt)
- J River kun je bedienen op diverse manieren, waaronder op de PDA met netremote
- je installeert een virtuele soundcard wiens output je streamt. Je zou dan goedkope UPNP apparaten de stream kunnen laten opvangen. De UPNP apparaten (ik heb bijv. een terratec noxon 1, kost geen drol) kunnen ook gewoon andere internet radio afspelen natuurlijk, want dat vraag ik me wel af: ga je met je PDA in de badkamer de juiste MP3 selecteren om af te spelen?
- in de kamers waar je het UPNP-apparaat gebruikt heb je nog versterkte speakers nodig
- in de meterkast zet je een goedkope 5.1 receiver en vandaar trek je 2 stereo speakerkabels naar dichtbij gelegen kamers en nog een mono kabel naar de WC of zo. Eén 5.1 geluidskaart lijkt me voldoende. Als ik het goed begrepen heb kan dat J River ook verschillende uitgangen als verschillende zones instellen.

nogmaals, hobby projectje en bovenstaande zaken zijn theorie die ik zelf nog niet uitgevoerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 11:40
Ik heb zelf het sonos systeem, en bij mij is het echt het hart van mijn audio/video beleving. Ik vond eerst de prijs ook veel te hoog (vergeleken met de squeezebox). Het feit dat de afstandsbediening WiFi is en is voorzien van een lcd scherm(pje) heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Het systeem is superflexibel en erg makkelijk te bedienen.
Ik heb mijn TV aangesloten op de externe source (die zit ook op de Sonos). Hierdoor kan ik altijd naar de Sonos luisteren omdat zowel de TV, DVD speler en mijn Transgear DivX streaming device aangesloten zijn op de TV (dus het geluid van die devices gaat via de Sonos naar mijn versterker). Ik heb nu in principe genoeg aan 1 source input op mijn versterker (ik heb de ab van de versterker al opgeborgen, volume regelen doe ik ook met de Sonos).

Binnenkort ga ik mijn slaapkamer ook van een Sonos voorzien, dan ga ik pas echt van de multi room functionaliteit gebruik maken (kost wel weer 500 euro voor een ZP100 en 200 euro voor de speakers - ik heb Wharfedale 9.1's op het oog).

Cornelis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-06 01:08

Largo

Donderdraak

canth schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:33:
Ik heb zelf het sonos systeem, en bij mij is het echt het hart van mijn audio/video beleving. Ik vond eerst de prijs ook veel te hoog (vergeleken met de squeezebox). Het feit dat de afstandsbediening WiFi is en is voorzien van een lcd scherm(pje) heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Het systeem is superflexibel en erg makkelijk te bedienen.
Ik heb mijn TV aangesloten op de externe source (die zit ook op de Sonos). Hierdoor kan ik altijd naar de Sonos luisteren omdat zowel de TV, DVD speler en mijn Transgear DivX streaming device aangesloten zijn op de TV (dus het geluid van die devices gaat via de Sonos naar mijn versterker). Ik heb nu in principe genoeg aan 1 source input op mijn versterker (ik heb de ab van de versterker al opgeborgen, volume regelen doe ik ook met de Sonos).

Binnenkort ga ik mijn slaapkamer ook van een Sonos voorzien, dan ga ik pas echt van de multi room functionaliteit gebruik maken (kost wel weer 500 euro voor een ZP100 en 200 euro voor de speakers - ik heb Wharfedale 9.1's op het oog).
Zelfde hier. Ik heb eerst 1 ZP100 en een remote gekocht. Ik was zo onder de indruk dat ik een maand later de Sonos 130 bundle met speakers hebt besteld. En een NAS.

Alles werkt per definitie perfect, dus voor hardcore tweakers is er geen bal aan ;) .(hoewel ik 1 DOA zp100 had).
Onno b schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:28:
[...]
http://www.macobserver.co...06/02/audioengine52-s.jpg
De beste active speakerset in de prijsklasse van 350,- die ik ken _/-\o_ ze heten audio engine 5
goeie tip voor de ZP80!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

Op het gebied van integratie is Bang & Olufsen befaamd (bijv: dvd bekijken op de slaapkamer vanaf de dvd speler in de huiskamer terwijl men daar muziek luistert vanaf de geluidsinstallatie op zolder of omgedraaid, om maar even een extreem voorbeeld te geven). Ook heb je maar 1 ab nodig inplaats van al die losse ab's...

B&O is hedendaags alleen vrij duur en daarom zou je eens kunnen kijken naar een second life systeem.

meer info:
http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=179

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 29-10-2007 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 13:47
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuw huis en laat daar in elke kamer 1 of 2 netwerkaansluitingen aanbrengen. Idee is om video en internet en telefonie te kunnen gebruiken daar.

ik zit qua apparatuur te denken aan:
- mediaplayers
- NAS
- wellicth sonos voor audio

Nu zit ik te dubben over de beste inrichting van dit netwerk.

Heeft iemand tips m.b.t. het gebruik van een patchpaneel / router?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 20:42
Ik zou zeggen; zet in de meterkast een NAS-servertje neer.. Of eventueel een gewone pc met daaraan een router. Dat is je eigen keus.. Kost een keertje 150 euro?
Vervolgens voorzie je elke kamer van een Xbox met XBMC voor zo'n 100 euro per kamer. Je hangt er een 15" tft aan voor zo'n 70 euro(incl bekabeling) en een leuk stel speakers van Logitech(70 euro). Dan ben je voor 250 euro per kamer klaar, incl beeld en geluid. Daarnaast kunnen er dan natuurlijk in elke kamer ook nog spelletjes gespeeld worden ;)
Succes!
Ik heb overigens hetzelfde systeem als dat ik hierboven omschrijf, maar ik gebruik gewoon de op elke kamer aanwezige tv. Eventueel zou je het geheel in een mdf behuizing te kunnen bouwen en die aan de muur kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 07:18

Falcon10

Hit it i would !

wij gaan ook Sonos bestellen voor in ons nieuw huis.
NAS servertje voor alles op te stockeren in een 8 unit netwerkkastje dat in de bureau komt te staan, samen met een switch en patchpaneel waar alle UTP kabel op toekomt uit gans het huis.

Kennis van me gaat ook een Sonos systeem aanschaffen voor bij hem in huis.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-06 01:08

Largo

Donderdraak

Falcon10 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:59:
wij gaan ook Sonos bestellen voor in ons nieuw huis.
NAS servertje voor alles op te stockeren in een 8 unit netwerkkastje dat in de bureau komt te staan, samen met een switch en patchpaneel waar alle UTP kabel op toekomt uit gans het huis.

Kennis van me gaat ook een Sonos systeem aanschaffen voor bij hem in huis.
Je kan gaan voor het MESH netwerk van Sonos.
Geen switch/patch/UTP nodig, met 1 zonebridge (of gewoon zp) naast je nas kan je op alle zp locaties ook pc's aansluiten op diens switch. Indirect wireless dus, maar volledig stabiel en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Inderdaad Largo, maar ik ga liever voor bedraad, dus ga elke Sonos Player voorzien van een UTP aansluiting naar centrale swwitch waar de NAS aanhangt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvos
dank voor de reacties allemaal. _/-\o_ _/-\o_

Ik vroeg me af of ik beter voor een patchpaneel icm met een router danwel een switch kan gaan. Het aantal UTP (CAT5E) aansluitingen is trouwens 16.

@ Falcon10: ik vroeg me af hoe jij het verder hebt ingericht.

koperdraad -> (splitter) -> modem -> .... switch....

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 11:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb persoonlijk het als volgt gedaan:

1. Heb 4 Air-Expres van Apple gekocht (1 per ruimte)
2. Via Parallels onder MacOS 4 virtuele Windows (XP) bakken (256 mb per virtuele machine) (badkamer, slaapkamer, woonkamer en keuken).. kan natuurlijk ook met Virtueel PC van MS. Draait op mijn iMac (ja met genoeg geheugen 2 gig).. maar ga dit in de toekomst toch nog eens overzetten naar een goedkoop servertje op zolder
3. Per virtuele windows bak I-Tunes open staan en de juiste Air-Express hier gekozen in i-Tunes. De output naar de geluidskaart verder uitgezet want anders gaat parrallels over de zeik.
4. Op een vijfde virtuele Windows bak (want ik wist niet of de library van de mac compitable is met die van windows, moet ik nog een checken, want dan kan ik gewoon i-tunes van MacOS X gebruiken en zorgt er gelijk voor dat het importeren van muziek simpelere wordt) heb ik een master library. De libraries wordt 's nachts of handmatig gesynct met de master (wat trouwens helaas wel even er voor zorgt dat voor maximaal 30 seconden het geluid bij een ruimte het niet doet, omdat I-Tunes afgesloten moet worden. (Maar goed hoe vaak voeg je muziek toe aan je library.. ik persoonlijk niet zo vaak, als ik onder de douche sta :))

Deze AirExpresses zorgen er gelijk voor dat ik een super wifi dekking in huis heb. Ik heb mijn iMac en MacBook hier op aangesloten. iMac staat altijd aan.
Daarnaast heb ik nu gelijk mijn printer geshared over het netwerk. En daarnaast een fotoprintertje die beneden staat zodat het makkelijk is om even een leuke te printen van de mac of via bluetooth vanaf een telefoon.

De volgende stap is nu om 4 pda's met wifi (tweedehands) aan te schaffen en deze te gaan ophangen in de verschillende ruimtes. Via VNC (wel een viewer die de reso eventueel aanpast, zodat je niet hoef te scrollen) neem ik dan gewoon het beeldscherm van de juiste virtuele windows bak over en kan ook nog de nummer kiezen die ik wil. Of natuurlijk een webinterface van i-Tunes, maar of die bestaat weet ik eigenlijk niet. of misschien komt Apple nog weleens met i-Tunes voor Windows Mobile en kan ik via het sharen in i-tunes gewoon de muziek benaderen en sluit ik de pda rechtstreeks aan op de boxen.

De boxen die ik gebruik zijn gewoon computerboxen van Logitech waar een versterkertje in zit. (http://www.logitech.com/i...kers/devices/214&cl=nl,nl)

Kosten:

4 tweedehands Airexpresses van Apple: 220 euro
4 nieuwe Logitech boxen: 100 (kreeg 20 euro korting :))

* Geen software licenties mee gerekend :)

Zo .. dat was mijn hobby bob project.. nu weer naar die van jullie :)

[ Voor 50% gewijzigd door Falcon op 09-11-2007 09:32 . Reden: Spelfouten en toevoegingen ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

bvos schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:28:

@ Falcon10: ik vroeg me af hoe jij het verder hebt ingericht.

koperdraad -> (splitter) -> modem -> .... switch....
Bij mij wordt het :

binnenkomende telefoonlijn --> modem ---> switch ----> patchpaneel ---> outlets ----> naar paar Sonos Players of naar PC's of ander netwerkapperatuur

-| Hit it i would ! |-

• bvos
@Falcon10 modem met router functionaliteit neem ik aan??
Falcon10 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 19:02:
[...]

Bij mij wordt het :

binnenkomende telefoonlijn --> modem ---> switch ----> patchpaneel ---> outlets ----> naar paar Sonos Players of naar PC's of ander netwerkapperatuur

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

jups, inderdaad, modem/router.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Kick!

Ik ben de ts en wil even een update geven hoe ik het eea heb opgelost:

Het idee:

Ik heb twee Squeezebox 3 en 1 Duet aangeschaft. De duet is nog maar pas uit anders had ik allemaal duets gekocht maar goed.

Er staat een SB3 in de keuken, deze is via 2 stereokabels en een utp aangesloten op een versterker en een switch in de meterkast. Vanaf deze versterker gaan er luidsprekerkabels naar 4 plafondboxen.

Er staat een SB3 bij de tv en is aangesloten op de surround van mijn mediacenter.

De duetSB staat op de zolder, is aangesloten op het netwerk via het draadloze netwerk en verbonden met een versterker die er naast staat. Vandaar naar 2 plafond boxen in de badkamer.

Squeezecenter draait op de pc in de meterkast.

Op het ogenblik ben ik nog niet verhuisd en wordt tijdens het verbouwen alleen de SB3 in de keuken gebruikt maar die werkt goed.

Nog een paar foto´s. Ik zal, als het helemaal klaar is, nog wat foto´s plaatsen.

Als er iemand vragen heeft hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.basiccomputerstore.nl/meterkast.jpg
De meterkast met de versterker en de pc. Moet nog boordjes etc ingemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.basiccomputerstore.nl/plafond.jpg
Een van de plafondluidspreker
Afbeeldingslocatie: http://www.basiccomputerstore.nl/wcd.jpg
De wcd, voeding van de Squeezebox en de utp/audiokabel. Deze worden nog weggewerkt in een blindplaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.basiccomputerstore.nl/squeezebox.jpg
De Squeezebox in de keuken, op de achtergrond de afstandsbediening van de duet die eigenlijk alle SB kan aansturen

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88208

Kiks systeem. Ben mss ook van plan mn oude P4 in de meterkast te planten als home servert. Dan komen die scueeze dingetjes wsl ook wel van pas :)

Lekker stoffig btw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
:'( , helaas, nauw verwant aan verbouwen

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:45
geeft het ook nog een beetje geluid ?

Die verstekers lijken mij niet High-end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Het geluid is acceptabel. De vesterkers en ook de boxen zijn absoluut niet high-end. Ik heb twee kleine kinderen onder de 3 en zodoende (vanwege het nog vele slapen) gaan ze de eerste jaren toch niet hard staan. En voor internetradio(vooral) is dit voor mij op het ogenblik wel voldoende.

Over een paar jaar kan ik nog altijd uitkijken wat betere spullen.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111992

Zijn dat Monitoraudio silver speakers ??
Ik heb nu een Spark 2 tubeamp eraan hangen en dat geeft geweldig geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:33

sanzut

It's always christmas time

Was net alles aan het doorlezen, en had niet gezien dat het al een oud topic was totdat ik jou 'kickje' zag :p

Ik had net een andere oplossing bedacht.
Een aparte server installeren, met Terminal Service, voor elke ruimte een user aanmaken, een willekeurige mediaplayer installeren, de muziek dan vervolgens van de netwerkshare van de andere server(file-server/downloadserver) afspelen.

Besturing door in elke ruimte een klein scherm met Thin Client te plaatsen, en dan via Terminal Service het geheel bedienen. Op deze TC speakers aansluiten, en je hebt muziek.

(Terminal Service streamt ook gewoon geluiden door, welliswaar met kleine vertraging, mar dat merk je eigenlijk niet)
Pagina: 1