Hotpixel / deadpixel vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024
Ja, search heb ik gebruikt, ja het is al de honderdste post hierover, maaaaaar, ik wil toch graag even jullie meningen hierover!!!

Ik heb het programmaatje dead pixel test gedownload om mijn camera te controleren (Pentax K100d Super, nu 2 weken in bezit) want ik merkte vandaag ineens een paar blauwe en soms groene en soms rode pixels / kruisjes in mijn foto's....

Bij JPG (beste instelling, minste compressie, ***)

ISO 800, Tv stand? manual focus

1 hotpixel vanaf 1/10s?
2 hotpixels vanaf 1/6s?

10 hotpixels bij 1s sluitertijd
13 hotpixels bij 2s sluitertijd

Verschillende iso waarden, 2s sluitertijd:
2s, ISO 200, nul hotpixels, daarna ineens weer 2, beetje afwisselend etc?
2s, ISO 800, 21 hotpixels (anders als hierboven ineens)
2s, ISO 200, 51 hotpixels

Mijn conclusie, bij een korte sluitertijd en een lage iso waarde zijn er weinig hotpixels gedetecteerd door het programma, zijn deze waarden acceptabel?

RAW

ISO 800, 1/4s, nul hotpixels
ISO 800, 1s, nul hotpixels
ISO 800, 2s, nul hotpixels

Het vreemde bij RAW is dat ik in Camera RAW (photoshop), eerst wel de betreffende hotpixels, maar als dan het gele driehoekje met uitroepteken verdwijnt zijn ze verdwenen als sneeuw voor de zon... Ook als ik ze daarna opsla als JPG (kwaliteit 10) dan zijn er geen hotpixels te bekennen...

Komt het nu helemaal door de JPG compressie van de camera? Het kan toch niet zo zijn dat ie telkens op dezelfde plek dan een blauwe pixel/plusje/kruisje neerzet door een JPG compressie?

Verder blijf ik in de JPG foto's met lenscap erop toch een blauw puntje / kruisje in beeld zien, hoewel het testprogramma nul aangeeft... Wat kan ik hiermee doen?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
heb je er in de praktijk last van!?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-01 22:13
Dit wordt niet veroorzaakt door de jpeg compressie.

Mijn camera (Canon 350D) heeft ook last van een hoop hot pixels. Als je met de meegeleverde software de raw bestanden bekijkt, dan zie je ze goed zitten. Als ik met Lightroom de bestanden open, dan worden ze door de noise reduction verwijderd, en heb ik er geen last van.

Geen enkele sensor is vrij van hot/dead pixels. En naarmate de camera ouder wordt, worden het er alleen maar meer. Als je er last van hebt, dan kan je de camera terugsturen of laten 'repareren'.

[ Voor 5% gewijzigd door vandijk op 23-10-2007 16:34 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Dat 'repareren' is gewoon pixelmappen.
De camera 'onthoudt' welke pixels heet zijn, en houdt daar rekening mee bij het verwerken (lees: die pixel extrapoleren uit omringende pixels).

• MellyVille1
Oke, en pixelmappen kan natuurlijk niet zelf EN wordt je ook niet altijd vrolijk van... Ik kan het ook telkens weg photoshoppen maar de kans bestaat dat er net het stukje info zit wat je niet zo makkelijk zelf na kan maken of wat bijv. met patch of healing net niet goed gemaakt wordt!

Lastig lastig... ik had er vanmiddag dus wel last van (shot @ iso800 met relatief lange sluitertijd...)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

MellyVille1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:58:
8< 8<
RAW

ISO 800, 1/4s, nul hotpixels
ISO 800, 1s, nul hotpixels
ISO 800, 2s, nul hotpixels

Het vreemde bij RAW is dat ik in Camera RAW (photoshop), eerst wel de betreffende hotpixels, maar als dan het gele driehoekje met uitroepteken verdwijnt zijn ze verdwenen als sneeuw voor de zon... Ook als ik ze daarna opsla als JPG (kwaliteit 10) dan zijn er geen hotpixels te bekennen...
ACR filtert hotpixels eruit ;)

Geef eens voorbeelden? Als in: laat eens plaatjes zien, geef links naar de full-size bestanden, zowel JPG als RAW. Dan kunnen we tenminste eens kijken.

Bericht hierboven

• MellyVille1
Ja dat is idd wel zo makkelijk!

Op mijn Flickr account (http://www.flickr.com/photos/melvr/) staat een foto (let op de rode 6 op de kaart, maar er zijn meer hotpixels) en die heb ik daarna in afbeelding 1tm4 een voorbeeld van gegeven, en de laatste foto is met lenscap erop en de zoeker dicht gehouden (helemaal zwart dus)....

RAW bestand vind je hier: http://rapidshare.com/files/64793341/IMGP1219.PEF.html

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ter referentie:

Bij Canon is iets "officieel" een hot-pixel als de pixel (of de cluster van pixels) op ISO 100, bij een sluitertijd van 1 seconde, met het blote oog zichtbaar is op een darkframe. Dus als een hotpixel RGB 0/0/50 is, dan zie je, zonder te pielen met contrast, brightness, gamma of levels, nèt een donkerblauwe pixel. Maar als iets RGB 3/12/4 is, dan ga je dat op 100% grootte niet vinden met het blote oog.

Bij Pentax zal ook wel een soortgelijke regel gelden.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

MellyVille1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:58:Komt het nu helemaal door de JPG compressie van de camera? Het kan toch niet zo zijn dat ie telkens op dezelfde plek dan een blauwe pixel/plusje/kruisje neerzet door een JPG compressie?

Verder blijf ik in de JPG foto's met lenscap erop toch een blauw puntje / kruisje in beeld zien, hoewel het testprogramma nul aangeeft... Wat kan ik hiermee doen?
De JPEG compressie maakt van een groepje dode/hot pixels dus een vlekje, die niet automatisch door bijvoorbeeld Lightroom verwijderd wordt.

Het testprogramma zou 0 aan kunnen geven vanwege het feit dat de threshold (dat was iig bij de tool die ik ervoor gebruikte zo) ingesteld kan worden en waarschijnlijk te laag/hoog staat. Probeer daar eens mee te spelen.

Ik had er met mijn K100d ook last van, maar mocht de camera gelukkig nog ruilen in de winkel. De zogenaamde reparatie is in principe een non-issue, want het kost vrijwel geen tijd, maar daarvoor ben je je camera inderdaad wel een tijdje kwijt. Ik weet precies hoe irritant het is als je dit meemaakt, maar voor mij heeft het gelukkig allemaal goed uitgepakt.

Dus je kan kiezen: in RAW schieten, telkens in JPEG de vlek(jes) wegpoetsen, proberen te ruilen of laten repareren.

Verwijderd

Welk programmaatje is dat dan?

Ik zie ook wel eens dat gele driehoekje: dat wil dus zeggen dat er dode pixels in zitten?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Dat gele 3hoekje geeft aan dat ie de preview aan het genereren is.
Dan is ie dus bezig om alle instellingen die je aan het RAW bestand hebt gedaan (of de default settings) op de rauwe data toe te passen. Dan is ie dus ook bezig met noise-reduction en daarbij verwijdert ie ook wel eens wat hotpixels.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• MellyVille1
Oke, nouja, ik zal nog eens contact opnemen met waar ik de camera gekocht hebt (Foka) en dan zien we wel of die goede service hebben!

• MellyVille1
Heeft er iemand verder nog iets te zeggen over de foto's die ik hierboven heb gepost?

Daarnaast, zou het eraan kunnen liggen dat ik de std ruisonderdrukking heb uitgezet in de pentax camera? Standaard staat die aan, maar ik heb die uitgezet... Vanavond maar eens proberen dus!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MellyVille1 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:21:
Heeft er iemand verder nog iets te zeggen over de foto's die ik hierboven heb gepost?
Ik zie met het blote oog één blauwe hotpixel (een pixelcluster in feite) op IMGP1218 aan de rechterkant, iets onder het midden.

Maar aangezien de foto op 1 seconde bij ISO 800 genomen is zou die, als het een Canon camera betrof, niet gelden. Canon houdt aan dat de hotpixel zichtbaar moet zijn op ISO 100 bij 1 seconde.

Camera op "M", ISO 100, 1 sec sluitertijd, lensdop op de lens laten zitten. Is 'ie dan met het blote oog zichtbaar, dan moet je toch eens contact opnemen met Pentax Nederland, helpdesk: 053 - 484 9132, en vragen wat voor regels Pentax nou hanteert voor hotpixels.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• MellyVille1
Ik heb even gespeeld met de antiruiscorrectie die zich standaard in de camera bevind, en dan heb ik op geen enkele testshot nog last van hotpixels!!! Voor het oog niet zichtbaar en voor het programma dead-pixel-tester ook niet, prima dus! (ik heb de treshold zelfs naar 15 gezet (dan vond ie er 3 en als je die bekijkt, is er dus nauwelijks tot niets te zien!)

Ik heb geschoten op iso 200-800 en sluitertijden 1/4 tot 2s, en nu is alles prima in orde!

Ik voel me weer helemaal goed! :)
Pagina: 1