Ja, search heb ik gebruikt, ja het is al de honderdste post hierover, maaaaaar, ik wil toch graag even jullie meningen hierover!!!
Ik heb het programmaatje dead pixel test gedownload om mijn camera te controleren (Pentax K100d Super, nu 2 weken in bezit) want ik merkte vandaag ineens een paar blauwe en soms groene en soms rode pixels / kruisjes in mijn foto's....
Bij JPG (beste instelling, minste compressie, ***)
ISO 800, Tv stand? manual focus
1 hotpixel vanaf 1/10s?
2 hotpixels vanaf 1/6s?
10 hotpixels bij 1s sluitertijd
13 hotpixels bij 2s sluitertijd
Verschillende iso waarden, 2s sluitertijd:
2s, ISO 200, nul hotpixels, daarna ineens weer 2, beetje afwisselend etc?
2s, ISO 800, 21 hotpixels (anders als hierboven ineens)
2s, ISO 200, 51 hotpixels
Mijn conclusie, bij een korte sluitertijd en een lage iso waarde zijn er weinig hotpixels gedetecteerd door het programma, zijn deze waarden acceptabel?
RAW
ISO 800, 1/4s, nul hotpixels
ISO 800, 1s, nul hotpixels
ISO 800, 2s, nul hotpixels
Het vreemde bij RAW is dat ik in Camera RAW (photoshop), eerst wel de betreffende hotpixels, maar als dan het gele driehoekje met uitroepteken verdwijnt zijn ze verdwenen als sneeuw voor de zon... Ook als ik ze daarna opsla als JPG (kwaliteit 10) dan zijn er geen hotpixels te bekennen...
Komt het nu helemaal door de JPG compressie van de camera? Het kan toch niet zo zijn dat ie telkens op dezelfde plek dan een blauwe pixel/plusje/kruisje neerzet door een JPG compressie?
Verder blijf ik in de JPG foto's met lenscap erop toch een blauw puntje / kruisje in beeld zien, hoewel het testprogramma nul aangeeft... Wat kan ik hiermee doen?
Ik heb het programmaatje dead pixel test gedownload om mijn camera te controleren (Pentax K100d Super, nu 2 weken in bezit) want ik merkte vandaag ineens een paar blauwe en soms groene en soms rode pixels / kruisjes in mijn foto's....
Bij JPG (beste instelling, minste compressie, ***)
ISO 800, Tv stand? manual focus
1 hotpixel vanaf 1/10s?
2 hotpixels vanaf 1/6s?
10 hotpixels bij 1s sluitertijd
13 hotpixels bij 2s sluitertijd
Verschillende iso waarden, 2s sluitertijd:
2s, ISO 200, nul hotpixels, daarna ineens weer 2, beetje afwisselend etc?
2s, ISO 800, 21 hotpixels (anders als hierboven ineens)
2s, ISO 200, 51 hotpixels
Mijn conclusie, bij een korte sluitertijd en een lage iso waarde zijn er weinig hotpixels gedetecteerd door het programma, zijn deze waarden acceptabel?
RAW
ISO 800, 1/4s, nul hotpixels
ISO 800, 1s, nul hotpixels
ISO 800, 2s, nul hotpixels
Het vreemde bij RAW is dat ik in Camera RAW (photoshop), eerst wel de betreffende hotpixels, maar als dan het gele driehoekje met uitroepteken verdwijnt zijn ze verdwenen als sneeuw voor de zon... Ook als ik ze daarna opsla als JPG (kwaliteit 10) dan zijn er geen hotpixels te bekennen...
Komt het nu helemaal door de JPG compressie van de camera? Het kan toch niet zo zijn dat ie telkens op dezelfde plek dan een blauwe pixel/plusje/kruisje neerzet door een JPG compressie?
Verder blijf ik in de JPG foto's met lenscap erop toch een blauw puntje / kruisje in beeld zien, hoewel het testprogramma nul aangeeft... Wat kan ik hiermee doen?