linux pc als usb harddisk?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 12:13
Weet iemand hier of het ook mogelijk is om een linux pc dusdanig in te richten dat ik deze als een usb hardeschijf kan gebruiken?
Ik vraag dit omdat ik een siemens m750c heb. Dit is een settop box voor digitale (DVB-C) televisie. Het ding heeft geen eigen hardeschijf, maar wel de mogelijkheid om een USB hardeschijf aan te sluiten en deze te gebruiken voor opnames. Hij kan overigens ook naar een netwerkshare schrijven, maar dat is met het ding geen doen omdat hij niet of nauwelijks kan bufferen.

Ik wil dus dat de M750c een linux pc ziet als externe hardeschijf waarop hij kan schrijven via usb en vanzelf spreken ook vanaf kan lezen via usb.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39
Ja uiteraard kan dat. Er zijn genoeg Linuxapparaatjes die als slave fungeren. Maar hoe... er blijkt een usb gadget framework te zijn http://www.linux-usb.org/gadget/ en dan moet je waarschijnlijk ook nog een stukje software schrijven dat er voor zorgt dat de siemens je pc ziet als een mass-storage drive en die alle input en output kan verzorgen.

Best cool om te maken :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat een heel lastig punt zal zijn dat een standaard usb chipset niet als slave kan werken.

Master aan master hangen kan niet bij usb, wel bij firewire, maar dat zal er wel niet opzitten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

HOe zit dat met die MyBook World Edition NAS van Western Digital?
Er draait Linux op, het is te "hacken" zodat je er leuk mee kan spelen, zit een slave USB poort op en je kan hem vullen via LAN (mits je alles goed hackt)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Daar zit een usb controller in die wel usb slave kan ;)

die in een standaard pc kan dat niet, er zijn een paar pci kaarten op de markt die het wel kunnen, maar die zijn best lastig te vinden.

Dan moet je een kaart hebben met usb peripheral support.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
McKaamos schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:53:
HOe zit dat met die MyBook World Edition NAS van Western Digital?
Er draait Linux op, het is te "hacken" zodat je er leuk mee kan spelen, zit een slave USB poort op en je kan hem vullen via LAN (mits je alles goed hackt)
Nope, dat is een USB host poort. Kun je een extra externe disk op aansluiten. Er zit geen USB slave poort op.
Het zal sowieso lastig worden, als je een disk als USB mass storage aan een ander systeem hangt, zal deze de complete controle daarover willen hebben. Als die disk in gebruik is door het linux OS, zal dat niet lukken. Mijn Archos PMA400 media player (draait op embedded linux) kan het wel. Maar feitelijk suspend het OS daar, en geeft de controle over aan de USB Slave chip (die er ook in zit) zodat het apparaat als UMS device werkt.

edit
@sa007:
Waar heb je die info vandaan, dat is wel interressant. Moet je heel rare fratsen uithalen om die USB poort als slave te configureren ? En wat doet je OS dan ? Tell me more, more, more :P

[ Voor 10% gewijzigd door u_nix_we_all op 23-10-2007 18:04 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je moet een pci kaart zien te vinden met de NET 2280 chipset.

Dat is (een van de zeer weinige) chipsets welke in een normale pc kunnen (usb peripheral is meer iets voor embedded systemen en zit dan vaak in de chipset of soc geintergreerd).

Met die chipset kan je je pc als usb slave apparaat laten werken.

Welke pci kaarten die chip hebben? geen idee...

Edit:
Wat linkjes:
http://www.plxtech.com/pd...iefs/NET2280_Brochure.pdf
http://www.linux-usb.org/gadget/

[ Voor 14% gewijzigd door SA007 op 23-10-2007 18:09 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ter info
http://www.muru.com/linux/n800-usb-host/ dit is het tegenovergestelde en dat is een kernel patch.
kan je switchen van slave naar host en weer terug.
volgens mij zal het met een host to host kabel moeten werken.
Moet je wel de kernel hacken :)

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1