Toon posts:

[CentOS] Email rejected: '550 verification failed'

Pagina: 1
Acties:
  • 1.879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ca 4 dagen krijg ik ineens mail van onze server niet meer geleverd op bepaalde domeinen. Het versturen gaat ok, maar ik krijg mail terug met de onderstaande foutmelding. Zelfs mail naar hetzelfde domein wil niet meer lukken. Email wordt verstuurd met PHP via Exim op een CentOS-server.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

contact@ontvangdomein.nl
    SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<contact@ontvangdomein.nl>:
    host mail.ontvangdomein.nl [xxx.xxx.xxx.xxx]: 550-Verification failed for <noreply@verzenddomein.com>
    550-Unrouteable address
    550 Sender verify failed

Ik heb spamfilters op ontvangdomein.nl al uitgeschakeld dus daar kan het niet aan liggen. Dnsreport.com geeft ook aan dat alles goed zit met de mx-stuff etc. Telnet vanaf de server naar ontvangdomein.nl[25] gaat ook goed, mail wordt ook gewoon bezorgd (en direct gebounced dus). Bij Hotmail etc geen problemen. Dit nog geprobeerd maar ook zonder succes:

1. Edit /etc/sysconfig/network and change the HOSTNAME to verzenddomein.com
2. Add verzenddomein.com to /etc/hosts
3. Restart networking:
# /sbin/service network restart
4. Set the hostname for the current session:
# hostname verzenddomein.com

Stomtoevallig is dit probleem ontstaan nadat verzenddomein.com is opgenomen in de 'Sender ID Program' :? Iemand nog enige tips behalve bovenstaande waarmee ik kan achterhalen waar de fout zal zitten?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En hoe ziet het SPF record van verzenddomain.com eruit?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:43:
En hoe ziet het SPF record van verzenddomain.com eruit?
SPF-record:
code:
1
v=spf1 mx ~all

edit
MX-record staat trouwens op mail.verzenddomein.com, kan het daar iets mee te maken hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 11:49 ]

Verwijderd

550-Unrouteable address
550 Sender verify failed
De mailserver waarnaar je probeert af te leveren probeert bij jouw mailserver te controleren of het verzendende adres (noreply@verzenddomein.com) bestaat. Omdat dit niet bestaat (in de vorm van een alias of een mailbox) faalt de sender-verify en weigert de remote server jouw mail aan te nemen.

Als je van noreply@ een alias maakt naar /dev/null, of postmaster, of waarnaartoe je dat ook wilt, zal exim dit adres als routable beschouwen waarna je mail door remote partijen die sender-verify aanhebben geaccepteert zal worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ah op die manier, ik snap dan nu hoe het fout zit.

Het 'kromme' is dat er namelijk dat we 2 mailservers hebben geconfigureerd op de server:

- Plesk gebruikt qmail en kan ook niets anders gebruiken
- daarnaast hebben we Exim geinstalleerd omdat we met qmail bepaalde dingen niet konden doen

In Plesk is noreply gewoon als een mailbox geconfigureerd. Mailen naar noreply gaat ook gewoon zonder problemen en komt gewoon in die inbox aan. Maar blijkbaar komen bounce-messages dan blijkbaar toch bij Exim terecht :? Is het op de 1 of andere manier ook mogelijk dit naar qmail te laten sturen?

Verwijderd

Je moet zorgen dat je de mailserver die het MX verkeer afhandelt (en dus op poort 25 de binnenkomende smtp connecties afhandelt) dit adres kent. Welke van de twee dat is, geen idee :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 12:07:
Je moet zorgen dat je de mailserver die het MX verkeer afhandelt (en dus op poort 25 de binnenkomende smtp connecties afhandelt) dit adres kent. Welke van de twee dat is, geen idee :)
Binnenkomende mail gaat naar qmail, vandaar dat als ik naar noreply mail dit ook gewoon daar terecht komt. De bounce-messages komen nu echter bij Exim terecht en dus niet in de inbox van noreply (want die zit bij Plesk/qmail geconfigureerd).

Mss was ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk, maar het gaat om 1 server met 2 MTA's en 1 MX-record. Ik neem aan dat qmail op de 1 of andere manier aan poort25 zit 'gekoppeld'. Maar waarom komen die bounces dan toch bij Exim :? Of snap ik nou je post niet :X

Verwijderd

code:
1
netstat -ntplou | grep ":25"

;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok Exim luistert dus op poort 25.

Ik heb het op poort 26 geprobeerd, alias noreply toegevoegd aan '/etc/aliases' en de mails werden niets meer gebounced maar komen niet aan :? Terug naar poort 25, nog steeds geen gebounce maar komen nog niet aan.

edit
Die bounce-messages komen nu natuurlijk bij root terecht zoals ingesteld in de alias, ben lekker bezig :X Probleem is dus nog gewoon hetzelfde.

Even dit:
Als ik een mailtje via Outlook verstuur vanaf noreply@verzenddomein.com naar contact@ontvangdomein.nl gaat dit gewoon goed. Dit gaat via de SMTP van Casema. Ik neem aan dat de check of noreply@verzenddomein.com wel bestaat dan ook wordt uitgevoerd, ondanks dat een andere SMTP wordt uitgevoerd? En gaat zo'n verzoek eigenlijk over SMTP of een ander protocol op een andere poort? Waarom gaat hij hier dan wel erdoorheen en komt hij wel aan? Ik bedoel, deze mail zou dan toch ook in de Exim terecht moeten komen (gebeurt niet namelijk)? Blijkbaar gaat dit dan weer via couriertcpd op poort 110 zodat hij in de inbox van noreply komt :/

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 14:32 ]

Verwijderd

Sowiso is het erg, erg onhandig dat je twee (verschillende) MTA's op het systeem hebt staan. Is het mogelijk om dit te consolideren tot 1 MTA? Je configuratie is nu "vrij" complex, niet-standaard en errug lastig te debuggen ;)

Tevens, als iets wel/niet werkt kun je ons heel blij maken door de logregels uit /var/log/maillog (of het equivalent van jouw MTA) mbt dat mailtje te posten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja met die 2 MTA's zitten wij hier ook behoorlijk. Probleem is dat Plesk alleen qmail ondersteunt maar wij hier om verschillende redenen geen gebruik van kunnen maken in sommige gevallen. qmail verwijderen is geen optie omdat we dan via Plesk geen mail meer kunnen configgen. Eigenlijk is dit de bedoeling:

- verstuur mail via Exim
- ontvang mail via qmail

Ik ben dus net maar eens gaan kijken hoe ik incoming port 25 naar qmail toe kan sturen zodat de bounce messages ook daarheen gaan. En ik hoop dat die checks dan ook via SMTP gaan zodat hij daar ook doorheen komt. In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot zover!

De qmail-log ziet er trouwens goed uit, maar de problemen zitten hem ook duidelijk in Exim. Ik zal deze logs even opzoeken.

edit:
De log van Exim vertelt dus niet veel meer:
code:
1
2
3
4
5
2007-10-23 15:06:48 1IkJT5-0001YK-E1 ** contact@ontvangdomein.nl R=dnslookup T=remote_smtp: SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<contact@ontvangdomein.nl>: host mail.ontvangdomein.nl [xxx.xxx.xxx.xxx]: 550-Verification failed for <noreply@verzenddomein.com>\n550-Unrouteable address\n550 Sender verify failed
2007-10-23 15:06:48 1IkJT6-0001YN-3e <= <> R=1IkJT5-0001YK-E1 U=exim P=local S=3226
2007-10-23 15:06:48 1IkJT5-0001YK-E1 Completed
2007-10-23 15:06:48 1IkJT6-0001YN-3e => root <noreply@verzenddomein.com> R=localuser T=local_delivery
2007-10-23 15:06:48 1IkJT6-0001YN-3e Completed

Netstat geeft het volgende:
code:
1
2
tcp        0      0 0.0.0.0:25                  0.0.0.0:*                   LISTEN      6551/xinetd         off (0.00/0/0)
tcp        0      0 :::25                       :::*                        LISTEN      4237/exim           off (0.00/0/0)

Hoe krijg ik die onderste er uit? Die bovenste is namelijk van de mailbox zoals onder Plesk geconfigureerd (qmail) waar de mail moet binnenkomen. Denk dat dit de oorzaak is dat bounce-messages (en wellicht ook de verzoeken van de checks van andere mailservers) nu bij exim terecht komen en dat het daardoor fout gaat.Ook dat is het dus niet, als ik 4237 (exim) kill gaat het nog steeds niet goed. Hoe is het mogelijk dat hij dan toch bounce-messages etc ontvangt :s

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen ben ik van Exim afgestapt en de php-sendmail-ini staat nu op qmail ingesteld (/var/qmail/bin/sendmail). Ik neem aan dat het dezelfde qmail is als Plesk gebruikt voor Horde etc (en die mail komt wel aan). En _toch_ is de foutmelding zo gebleven. Lijkt er dus op dat bepaalde domeinen het noreply-adres zien als een niet-bestaande postbus of zo? Iemand nog tips? SpamAssassin op die hosts staan iig uit dus dat kan het niet zijn dat hij ze niet accepteert.

edit
Hmm nu geeft dnsreport aan dat mail.verzenddomein.com een timeout heeft, dat zal het wel zijn dan :? Dat was dus maar eventjes ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 11:32 ]

Pagina: 1