Toon posts:

[Excel] Complexe if-vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Althans, ik vind het een complex vraagstuk.

Ik heb in excel een groot spreadsheet (circa 15 kolommen en 10.000 rijen).

In kolom 1 staat een leveringsnummer, in kolom 2 een materiaal number.
Elke levering bestaat uit een x aantal batches (aparte dozen met ons product). Dat betekent dat iedere levering als x rijen in het spreadsheet staat.

Wat zoek ik: een formule om het onderscheid te kunnen maken tussen een levering met maar 1 materiaal en die met meerdere materialen.

M.a.w:

Levering Material Type (1 = 1 materiaal, 0=meerdere materialen)
1 1 1
1 1 1
2 1 0
2 1 0
2 2 0
2 2 0
3 1 1
3 1 1
3 1 1

In dit voorbeeld bestaat levering 1 uit 2 dozen van materiaal 1, levering 2 uit 2 dozen materiaal 1 en 2 dozen materiaal 2, levering 3 bestaat uit 3 dozen van materiaal 1.

Ik ben dus op zoek naar een formule die mij de getallen in de kolom Type oplevert. Ik heb al verschillende "multiple if" formules geprobeerd. Zoeken op tweakers & google leverde niet veel op (of ik zoek verkeerd, kan ook natuurlijk)...

Iemand enig idee?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Moet denk ik iets in de richting zijn van:

IF(A1=<1,hier wat hij dan moet doen, hier wat hij anders moet doen)

Overigens snap ik niks van je voorbeeld. Geen touw aan vast te knopen op deze manier. Misschien makkijker om in een [code] hokje te zetten ? )

Xbox Live ID:Notna8310

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:39
SUMIF

Verwijderd

Ik neem aan dat je een lijst wilt krijgen, waarin je de levering nr's te zien krijgt waar 1 materiaal in voorkomt, en een tweede lijst met leverings nr's met meerdere materialen?
Ben je dan niet beter af met een constructie via filters ipv if formules?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:34:
Ik neem aan dat je een lijst wilt krijgen, waarin je de levering nr's te zien krijgt waar 1 materiaal in voorkomt, en een tweede lijst met leverings nr's met meerdere materialen?
Ben je dan niet beter af met een constructie via filters ipv if formules?
Exact.

Het punt is namelijk dat ik deze lijst wil consolideren met 1 rij per levering, tenzij het een levering is met meerdere materialen, dan meerdere rijen per levering (afhankelijk van het aantal materialen in die levering)

Ik ga eens naar de filters kijken...

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Groepeerquery, bij voorkeur in Access.

Houdoe

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:45:
[...]
Exact.

Het punt is namelijk dat ik deze lijst wil consolideren met 1 rij per levering, tenzij het een levering is met meerdere materialen, dan meerdere rijen per levering (afhankelijk van het aantal materialen in die levering)

Ik ga eens naar de filters kijken...
via uitgebreide filters kan je een en ander regelen, dan ff vinkje aan Unieke records en beetje fantasie voor de rest zou het moeten lukken.
Witte schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:50:
Groepeerquery, bij voorkeur in Access.
hij heeft die lijsten nu in Excel staan, kan ie ze net zo goed in iedere willekeurig Db stoppen en dan via een query opvragen. (is trouwens wel de plek waar dit soort gegevens zouden moeten staan :), nu vermoedt ik dat ze daar ook op een of andere manier uitkomen )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:59:
[...]

via uitgebreide filters kan je een en ander regelen, dan ff vinkje aan Unieke records en beetje fantasie voor de rest zou het moeten lukken.

[...]

hij heeft die lijsten nu in Excel staan, kan ie ze net zo goed in iedere willekeurig Db stoppen en dan via een query opvragen. (is trouwens wel de plek waar dit soort gegevens zouden moeten staan :), nu vermoedt ik dat ze daar ook op een of andere manier uitkomen )
De info is trouwens een download uit SAP, en da's nu juist ook het probleem. Het punt is dat ik via een pivot ook de info krijg die ik zoek, maar dan moet ik deze er nog handmatig uithalen en in totaal heb ik het over meer dan 100.000 records......

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53
Aannemende dat de kolommen in je voorbeeld A-C zijn:
Zet in C1
=ALS(MAX(ALS(A$2:A$20=A2;B$2:B$20;""))=MIN(ALS(A$2:A$20=A2;B$2:B$20;""));1;0)
Afsluiten met CTRL-SHIFT_ENTER in plaats van een reguliere Enter (het is een matrixformule.
Het trucje is vrij simpel: bij 1 product is het maximale productnummer gelijk aan het minimale. Bij meer dan 1 product n.a.w. niet.
Vervolgens kan je uiteraard filteren op deze kolom.

[ Voor 6% gewijzigd door onkl op 23-10-2007 11:10 ]

Pagina: 1