Hoort BTW bij winst uit onderneming?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.839 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een vrij eenvoudige vraag waarvan ik antwoord niet vinden kan. Ik zie overal leuke rekenvoorbeeldjes maar nergens wordt een woord gerept over de BTW. Waarschijnlijk omdat de vraag te simpel is.

In de nabije toekomst wil ik samen met mijn vriendin een huis kopen. Daarom willen we ons een beetje oriënteren. Aangezien ik ondernemer ben moet ik mijn winstcijfers van de afgelopen drie jaar laten zien. Ik vraag me af of hier de BTW bij hoort.

Met andere woorden hoe moet ik de winst voor een mogelijke hypotheekverstrekker berekenen? In eerste instantie ben ik uitgegaan van omzet min kosten. Maar mag ik in dit geval de omzetbelasting bij de omzet rekenen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
Belasting is geen winst.

je bent een doorgeefluik voor de belastingdienst. dus je mag de BTW niet bij je winst optellen. immers jij moet die btw ook weer afdragen

de winstcijfers die ze willen zien = omzet -alle kosten.hierbij zit dus eigenlijk ook de btw in die je moet afdragen. en niet als winst kan optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 13:55
Gezien je ondernemer bent moet de vraag "betaal je belasting over je verkregen btw? "voldoende zijn als antwoord.... :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
Cybersijp schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:32:
Gezien je ondernemer bent moet de vraag "betaal je belasting over je verkregen btw? "voldoende zijn als antwoord.... :)
hey die is leuk bedacht. leuk voor mijn leerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nee de btw is een balanspost en komt niet voor in je winstberekening. Alleen als je over een heel jaar gezien per saldo (af te dragen btw - te vorderen btw) minder dan €1.883 moet afdragen val je onder de kleine ondernemersregeling voor de btw en hoef je het niet helemaal af te dragen. De korting die je dan krijgt moet je wel bij je winst optellen

Edit: heb je nooit jaarcijfers laten maken bij een boekhouder? Zonee hoe heb je het dan gedaan met je IB aangifte?

[ Voor 18% gewijzigd door Backpacker op 23-10-2007 00:47 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
mjgoof schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:32:
Belasting is geen winst.

je bent een doorgeefluik voor de belastingdienst. dus je mag de BTW niet bij je winst optellen. immers jij moet die btw ook weer afdragen

de winstcijfers die ze willen zien = omzet -alle kosten.hierbij zit dus eigenlijk ook de btw in die je moet afdragen. en niet als winst kan optellen.
Dit klopt niet, zowel de omzet als de kosten zijn exclusief btw

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjgoof schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:32:
Belasting is geen winst.

Ik begrijp je laatste alinea niet helemaal. Moet ik de btw nou bij de kosten of de omzet rekenen? Ik dacht namelijk dat het bij de omzet was omdat het ook omzetbelasting heet. Ik heb zo weinig kaas gegeten van dit soort dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Backpacker schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:36:
Nee de btw is een balanspost en komt niet voor op in je winstberekening. Alleen als je over een heel jaar gezien per saldo (af te dragen btw - te vorderen btw) minder dan €1.883 val je onder de kleine ondernemersregeling voor de btw en hoef je het niet helemaal af te dragen. De korting die je dan krijgt moet je wel bij je winst optellen

Edit: heb je nooit jaarcijfers laten maken bij een boekhouder? Zonee hoe heb je het dan gedaan met je IB aangifte?
Okay, duidelijk. Dus de BTW van zowel inkomsten als uitgaven moet ik in zijn geheel vergeten in de berekening?

Ik heb de IB-aangifte zelf gedaan maar dat is weer bijna een jaar geleden en dit soort dingen verlaten mijn hersenen heel snel :) . Aankomend boekjaar mag een boekhouder het invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Yep je neemt de inkomsten en uitgaven exclusief btw en daar komt dan je winst uit rollen. De btw wordt namelijk op de balans gezet en het saldo van de af te dragen btw - de te vorderen btw moet je dus afdragen. Als je die drie bedragen bij elkaar neemt lopen die dus altijd tegen elkaar weg.

Maar even nieuwsgierig vraagje, heb je bij je aangifte rekening gehouden met eventuele zelfstandigenaftrek en startersaftrek? Om hiervoor in aanmerking te komen moet je minstens 1225 uur op jaarbasis in je onderneming gewerkt hebben (wat neerkomt op ongeveer 25 uur per week bij 49 werkweken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Backpacker schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:54:
Yep je neemt de inkomsten en uitgaven exclusief btw en daar komt dan je winst uit rollen. De btw wordt namelijk op de balans gezet en het saldo van de af te dragen btw - de te vorderen btw moet je dus afdragen. Als je die drie bedragen bij elkaar neemt lopen die dus altijd tegen elkaar weg.

Maar even nieuwsgierig vraagje, heb je bij je aangifte rekening gehouden met eventuele zelfstandigenaftrek en startersaftrek? Om hiervoor in aanmerking te komen moet je minstens 1225 uur op jaarbasis in je onderneming gewerkt hebben (wat neerkomt op ongeveer 25 uur per week bij 49 werkweken)
Daar heb ik rekening mee gehouden. Bedankt voor je tijd en antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:48:
Okay, duidelijk. Dus de BTW van zowel inkomsten als uitgaven moet ik in zijn geheel vergeten in de berekening?
Is het verschil tussen opbrengsten vs. inkomsten en kosten vs. uitgaven je duidelijk? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen jaarrekening door accountant van de afgelopen 3 jaar is geen hypotheek.
Heb er zelf ook jaren geleden mee te maken gehad en het is verdomde lastig om de bank te laten geloven dat jij deze winst nog kan continueren.

Blijf je ondernemer?
Als jij nog met IB zit te stoeien heb je minder dan < 10k inkomsten en kun je dus max 60K financieren

Als je gaat werken zodra je klaar bent met school kun je beter wachten en een intentieverklaring vragen en op je salaris een financiering trachten te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:26:
Blijf je ondernemer?
Als jij nog met IB zit te stoeien heb je minder dan < 10k inkomsten en kun je dus max 60K financieren
:? Hoe kom je tot deze conclusie? Een ZZP'er, VOF en eenmanszaak kan makkelijk meer dan 10K aan inkomsten hebben en heeft per definitie met IB te maken :)
Daarnaast is de BTW-aangifte niet een van de moeilijkste aangiften om zelf te doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 23-10-2007 10:34 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 11:28
IB = inkomstenbelasting
fo
IB = www.ib-groep.nl

denk dat dit hierboven door elkander is gehaald

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies