Balans Marantz PM-78

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05-2025
Ik zal eerst even kort de situatie schetsen:

Ik gebruik naar bijna alle tevredenheid de Marantz PM-78 op mijn magnepan 0.6. Het min puntje is dat ik graag de balans bij zou willen regelen zonder de tone control van de versterker in te moeten schakelen vanwege de zeer duidelijk hoorbare achteruitgang van de geluidskwaliteit. De reden tot aanpassen van de balans is dat mijn rechteroor iets beter hoort dan mijn linkeroor, en zo het stereobeeld soms ietwat uit balans is.

Wanneer direct source echter aanstaat, wordt ook de balans overgeslagen. Ik zou dus graag wel de balans willen gebruiken, zonder de rest.

Enige mogelijke opties die bij mij opkwamen:

- voor de versterker in de interlink een balanspotmeter oid, geen idee wat er precies mogelijk is uberhaupt. Dit lijkt me echter geen gewenste oplossing om zo het bronsignaal al aan te tasten.

- De versterker zo modificeren dat ik wel de tone control doorsnij en overbrug, maar de balans niet. Nadeel, ik moet het schema zien te vinden, of zelf aflezen. Zeer tijdsintensief en risicovol. Maar misschien zijn hier mensen met meer kennen dan ik over dit onderwerp die hierbij kunnen helpen.

- tussen voor en eindversterker een balanspotmeter aanbrengen. Dit is makkelijk, want van de voor naar eindversterker loop een duidelijk zichtbare verbinding. Die helemaal los te koppelen is. Nadeel: dan moet ik met een balanspotmeter werken, terwijl de marantz balans gebruikt maakt van een (mooi?) ictje, wat zo zijn voordelen bied met risico op brom ed.

Wat denken jullie als mede tweakers en audioliefhebbers van dit probleem?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

niet midden tussen de speakers gaan zitten maar iets meer naar de kant waar je minder hoort :) klinkt simpel maar werkt wel. Zelf gaan hobbyen in de versterker zal waarschijnlijk betekenen dat je per saldo er meer op achteruit gaat dan de source direct uit te zetten

* Ray heb trouwens een cd50 erbij gekocht. nu kan de kat tenminste niet heeltijd op de versterker liggen :)

• EdGnoj
  • Niet online
* Het idee van Ray
* Luidspreker naar mindere oor iets meer naar jezelf richten
* Voor enkele tientjes een tweedehands equilizer op de kop tikken?

• keluwak
EdGnoj schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:18:

* Voor enkele tientjes een tweedehands equilizer op de kop tikken?
Voor enkele tientjes kan je ook wel een balanspotmeter kopen die dusdanig goed is dat de vermindering in geluidskwaliteit door het plaatsen daarvan in de marantz verwaarloosbaar klein wordt, lijkt me?

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

killu schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:23:
[...]

Voor enkele tientjes kan je ook wel een balanspotmeter kopen die dusdanig goed is dat de vermindering in geluidskwaliteit door het plaatsen daarvan in de marantz verwaarloosbaar klein wordt, lijkt me?
lijkt me niet :) je hebt sowieso het schema nodig om precies te kijken waar je die potmeter = weerstand het beste kan plaatsen wil je het goed doen. Daarnaast zal in theorie elke extra schakeling verslechtering van het signaal geven (net zoals de bypass on / off)

Heb je al geprobeerd je luisterpositie aan te passen aan je gehoor ? Ik doe dat zelf ook en werkt prima, Ik heb ook iets een afwijking links dus mijn stoel staat gewoon 30 cm uit het midden en dat lost het probleem bij mij op (of het ligt niet aan mijn oren maar aan de akoestiek vd kamer :) anyway waar ik nu zit is alles in balans)

• keluwak
Ray schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 17:38:
[...]

lijkt me niet :) je hebt sowieso het schema nodig om precies te kijken waar je die potmeter = weerstand het beste kan plaatsen wil je het goed doen. Daarnaast zal in theorie elke extra schakeling verslechtering van het signaal geven (net zoals de bypass on / off)

Heb je al geprobeerd je luisterpositie aan te passen aan je gehoor ? Ik doe dat zelf ook en werkt prima, Ik heb ook iets een afwijking links dus mijn stoel staat gewoon 30 cm uit het midden en dat lost het probleem bij mij op (of het ligt niet aan mijn oren maar aan de akoestiek vd kamer :) anyway waar ik nu zit is alles in balans)
Luisterpositie aanpassen werkt ook, maar is niet helemaal ideaal. Maar een equalizer is toch ook een extra schakeling? Dan liever 1 balanspotmeter (tussen voorversterker en eindversterker, dat is elektrotechnisch volgens mij wel verantwoord)

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Een simpel weerstandje ? Dit lijkt mij niet zo veel invloed te hebben op het geluid. Als je het zelf wilt kunnen instellen zou je er een Alps potmeter tussen kunnen knutsellen. Deze zijn van goede kwaliteit, kosten helaas wel een duit.

Hier hoe je een kanaal kunt dempen mbv een potmeter.

Portfolio

Pagina: 1