[gutsy]gnome start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:26

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Na vandaag eindelijk ene probleem met samba te hebben opgelost op mijn laptop , wil ineens gnome niet meer opstarten als ik reboot.

Ik kom ergens in een tty1

Via google kwam ik het volgende commando:
code:
1
startx

of
code:
1
startx gnome-session

Als ik dat commando geef, dan krijg ik de volgende foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
xf860Openserial: cannot open devive /dev/input/wacom
no such file or directory
Error opening /dev/input/wacom: Invalid argument
Synaptics DeviveInit called
SynapticCtrl called
Synaptic DeviceOn called
Could not init font path element /usr/share/fonts/X11/cyrillic, removing from list!

Fatal server error:
Caught signal 11. Server aborting

Nuo ben ik een linux noob en eigenlijk gebruik ik mijn laptop alleen voor wat tesktverwerking, internet, mail zaken. Echt kaas gegeten van de commandline heb ik niet, al moet ik me er helaas noodgedwongen te veel in verdiepen.

Ik zou gnome kunnen deinstalleren en dan opnieuw kunnen instaleren, maar ik weet niet of dat wel de goede weg is.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dat gaat niet helpen.

Je moet in de file /etc/X11/xorg.conf (waar de configuratie voor je X server in staat) zoeken naar een sectie over een Wacom input device.

Als je die gevonden hebt doe je hem weg door het # (hekjes) voor te zetten.
Probeer dan nog eens gnome te starten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

straffe_hendrik schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:42:
Na vandaag eindelijk ene probleem met samba te hebben opgelost op mijn laptop , wil ineens gnome niet meer opstarten als ik reboot.
Wat heb je allemaal precies veranderd toen? Vooral: heb je ook iets gedaan dat met je grafische drivers te maken zou kunnen hebben?
Ik zou gnome kunnen deinstalleren en dan opnieuw kunnen instaleren, maar ik weet niet of dat wel de goede weg is.
Dat zal niet helpen; het probleem ligt niet bij Gnome, maar bij de X server, Xorg. Als er iets een kandidaat is voor herinstallatie, dan is het die. Maar het is handiger daarmee te wachten tot we weten wat er mis is ;)

Wat voor videokaart heb je, en welke driver gebruik je daarvoor?

Als je
X
probeert in plaats van
startx
krijg je dan wel een grijs scherm met een zwart kruis als muiscursor, of dezelfde foutmelding? (met ctrl-alt-backspace sluit je dat grijze scherm weer af)
XTerm schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:50:
Je moet in de file /etc/X11/xorg.conf (waar de configuratie voor je X server in staat) zoeken naar een sectie over een Wacom input device.

Xorg start gewoon door als hij het wacom device niet kan openen, dus dat zal het probleem niet zijn. Dit is het probleem (helaas zonder een duidelijk aanwijsbare reden):
code:
1
Caught signal 11. Server aborting

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:40

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dat gaat niet helpen.

Dat gaat niet helpen.

Ik zou eerder zeggen dat hij deze code moet gaan gebruiken
code:
1
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Kan hij hem namelijk direct vanuit de commandline herstellen. Nano zelf zegt ook heel duidelijk hoe je hem moet bewerken en weer moet opslaan.

Mocht het helemaal niet lukken hebben wij altijd nog de speciale code om je gehele Xorg te resetten. Dit MOET je als laatste redmiddel gebruiken.

Is er misschien niet een bakcup file die je toevallig nog van je Xorg hebt liggen op je harde schijf.( Touchdomex heeft ook een keer goed ruzie gehad met zijn Xorg en heeft sindsdien altijd 1 verstopt op verscheidene plekken op zijn HD :> )

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
deadinspace schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:35:
[...]

Wat heb je allemaal precies veranderd toen? Vooral: heb je ook iets gedaan dat met je grafische drivers te maken zou kunnen hebben?
Ik bedenk me ineens dat ik compiz (special desktop effects) ingeschakeld heb, maar dat werkte niet.
Daarna kreg ik problemen met opstarten
Wat voor videokaart heb je, en welke driver gebruik je daarvoor?
Gewoon een standaard videochip in de laptop, een intel chip.
Als je
X
probeert in plaats van
startx
krijg je dan wel een grijs scherm met een zwart kruis als muiscursor, of dezelfde foutmelding? (met ctrl-alt-backspace sluit je dat grijze scherm weer af)
Ja dat klopt, dat probeer ik en dat probeert ubuntu zelf ook bij het opstarten. het beeld begint te knipperen en je ziet steeds heel even dat kruisje, maar hij schijnt daar vast te lopen.
Touchdomex schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:44:

Ik zou eerder zeggen dat hij deze code moet gaan gebruiken
code:
1
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Kan hij hem namelijk direct vanuit de commandline herstellen. Nano zelf zegt ook heel duidelijk hoe je hem moet bewerken en weer moet opslaan.
Dit heb ik geprobeerd. ik krijg dan de volgende code die ik moet gebruiken
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Ik krijg dan de volgende melding
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20071023073130

Wat moet ik hiermee?
Touchdomex schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:44:

Is er misschien niet een bakcup file die je toevallig nog van je Xorg hebt liggen op je harde schijf.( Touchdomex heeft ook een keer goed ruzie gehad met zijn Xorg en heeft sindsdien altijd 1 verstopt op verscheidene plekken op zijn HD :> )
Nee helaas, ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Dat betekent dat je xorg.conf opnieuw gemaakt is, en dat er een backup gemaakt is van de oude :)

Reboot eens, wellicht werkt het nu :)

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Woehoeeee!

het werkt... Thanks man! Niet gedacht dat het zo simpel op te lossen was.

Pagina: 1