Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-08 09:14
Op mijn PC gebruik ik de volgende schijven met de volgende indeling:
C:/ - Raid 0, 2x WD Raptor X 74GB - Windows Vista
D:/ - 1x WD Caviar SE 160GB - DATA schijf (voor gegevens)
F:/ - 1x Hitachi DeskStar 160GB - Windows XP

Windows Vista had ik als eerste geinstalleerd op mijn "C:/" schijf. Hierna heb ik meteen Windows XP geinstalleerd op mijn "F:/" schijf. Dit ging allemaal goed zonder fouten.

Maar zodra ik de computer opnieuw opstartte kon ik in eerste instantie niet opstarten in Windows Vista en werkte alleen Windows XP. Je raad het al; De bootsector van Windows Vista was beschadigd, deze heb ik hersteld aan de hand van de herstel-opstartbestanden functie van de Windows Vista DVD. Ook dit ging weer zonder problemen.

Hierna startte ik mijn PC weer opnieuw op, en nu werkte Windows Vista wél maar Windows XP niet. De reden hiervoor is ook vrij logisch, Windows Vista gebruikt een andere bootloader dan Windows XP. De bootloader van Windows Vista herkent Windows XP wel, maar andersom niet. Met de nodige configuratie zal het moeten werken.

Zelf heb ik EasyBCD 1.7 hiervoor gebruikt maar het wil gewoon NIET werken.

Ik heb de volgende entries al aangemaakt:

There are a total of 5 entries listed in the Vista Bootloader.
Bootloader Timeout: 30 seconds.
Default OS: Microsoft Windows Vista

Entry #1

Name: Microsoft Windows XP
BCD ID: {2ef9a694-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Drive: Active Boot Partition
Bootloader Path: \NTLDR

Entry #2

Name: Microsoft Windows XP (D:\)
BCD ID: {2ef9a696-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}

Entry #3

Name: Microsoft Windows XP (F:\)
BCD ID: {2ef9a698-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}

Entry #4

Name: Microsoft Windows XP (B:\)
BCD ID: {2ef9a69a-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}

Entry #5

Name: Microsoft Windows Vista
BCD ID: {current}
Drive: C:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory: \Windows

Bij het kiezen van een van de bovenstaande Windows XP entries in het opstart beheer (bij het opstarten van de PC) geven ze allemaal de melding: "\NTLDR missing". Dit bestand staat op de "F:/" schijf en is, voor zover ik weet, niet beschadigd.

Dit is de boot.ini van de "F:/" schijf (Dus Windows XP):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Dit heeft niets met het bovenstaande te maken omdat de Boot Loader van Windows Vista de boot.ini niet gebruikt. Is er iemand die me hiermee verder kan helpen? Op dit moment ben ik compleet uitgeteld. :)

EDIT:
Ik zie dat bij elke entry van Windows XP "Active Boot Partition" staat. Dit heb ik ingesteld met de station-letter van de schijf die zich achter de naam van elke entry begeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Tendency op 22-10-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Ik heb nog wat gespeeld met VistaBootPRO, maar daar kom ik ook totaal niet verder mee. Na het klikken op "Run Diagnostic" krijg ik geen andere entry erbij te staan. Dus alleen "Microsoft Windows Vista" blijft staan zonder ook maar een ander besturingssysteem.

[ Voor 19% gewijzigd door Tendency op 22-10-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 21:53
Tja, dan begin je toch opnieuw, maar dan in de juiste volgorde (éérst XP en dan Vista).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
eerst xp installe en dan pas vista

edit: spacecom was me voor :|

[ Voor 32% gewijzigd door svenk91 op 23-10-2007 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Ik heb zojuist beiden opnieuw geinstalleerd. Eerst Windows XP op een Hitachi schijf, daarna Windows Vista op een Raid 0 configuratie, dit ging allemaal probleemloos. Maar zodra ik nu probeer op te starten krijg ik geen scherm van welke versie ik wil starten, hij gaat vanzelf door naar Windows Vista. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
BootMagic eens proberen?

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Zou je iets uitgebreidere uitleg willen geven hoe ik dit gebruik en waarvoor het precies dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Nu heb ik via Windows Vista met VistaBootPRO alles correct ingesteld. Ik zie nu weer het scherm met besturingssysteem selectie. Maar zodra ik Windows XP kies geeft deze de melding over dat de boot.ini niet goed is. Ook geeft deze de melding dat hij wilt opstarten vanaf "C:\WINDOWS" terwijl dat (naar mijn weten) "D:\WINDOWS" moet zijn. Dus met andere woorden, het staat gewoon verkeerd in de boot.ini, iemand een idee hoe dit aan te passen is?

Huidige boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:17
D: zal naar alle waarschijnlijkheid niet partitie 1 zijn van je schijf, dat zal de C: zijn waar Vista op draait. Waarschijnlijk moeten je regels dus zijn:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Bovendien snap ik trouwens niet waarom je 5 entries in de bootloader van Vista hebt staan voor XP?
Ik heb het met Vistabootpro en het aanpassen van de boot.ini, en handmatig kopieren van de NTLDR file etc allemaal redelijk simpel voor elkaar gekregen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sypheron op 24-10-2007 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Bedankt, ik heb het geprobeerd en dit is het precieze resultaat:
Invalid BOOT.INI file
Booting from C:\windows\
NTDETECT failed

Ook heb ik partition(3) geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Wat ik nog meer geprobeerd heb is rdisk(1) bij het [operating systems] gedeelde in te stellen, gaf ook hetzelfde resultaat.

Iemand nog ideeën? ;)

EDIT:
In Windows Vista heet de Windows XP schijf gewoon "D:\" terwijl (toen ik nog in XP kwam zonder dual boot) Windows XP aangaf dat, de schijven waar Windows Vista op geinstalleerd zou worden, "D:\" was..

Wat me overigens opgevallen is, is het volgende:
Zodra ik RAID uitschakel in mijn BIOS, en ik ga via het BBS Menu (F8) opstarten vanaf mijn Hitachi schijf dan kom ik probleemloos in Windows XP. Maar zodra ik de instellingen van de BIOS terugzet op RAID, en ik ga dan via het BBS Menu (F8) opstarten vanaf mijn Hitachi schijf dan geeft Windows XP in het laadscherm al een Blue Screen.. Wat overigens ook niet gelukt is, is om de RAID drivers van mijn moederbord te installeren onder Windows XP, hij geeft de melding dat ik niet aan de "Minimum requirements" voldoe, terwijl dit wél het geval is. (Of dit komt omdat RAID uitgeschakeld staat natuurlijk)

EDIT#2:
Elke keer als ik VistaBootPRO opstart krijg ik de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/6753/naamloosxk0.jpg
Kan dit er iets mee te maken hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Tendency op 24-10-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Je kunt zelf ook een beetje research doen naar BootMagic he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
WeeJeWel schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:42:
Je kunt zelf ook een beetje research doen naar BootMagic he :)
Daar heb je gelijk in, maar na ongeveer 5 minuten googlen ben ik er nog niet echt achter wat het doet. Wél weet ik dat het bij een pakket van Symantec zit, maar of het los te downloaden is..

Zou je me a.u.b. wat meer informatie hierover kunnen geven en waarvoor het precies dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09 12:17
Die error van VBP krijg ik ook in Vista, echter niet in XP als ik het daar draai, maar toch werken bij mij de bootloaders naar behoren. Is dus naar mijn idee niet zo'n interessante error.
Hmm moet er even over nadenken, zou zo even niet weten waar het verder aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tendency
Ik vind het zo vreemd dat deze problemen weer uitsluitend bij mijn nieuwe game-systeem moeten voorkomen.. Op mijn oude PC liep alles vlekkeloos met exact dezelfde schijven-configuratie als in deze PC.

Vreemde zaak, ik vind het eigenlijk zonde om dan die twee Raptors (SATA, 10k RPM) apart te moeten gebruiken, dus op de een Windows XP en op de ander Windows Vista. Ik heb speciaal voor RAID gekozen met 2x 10k RPM schijven om de performance in zowel games als foto/video- editing te verhogen. (Wat ook daadwerkelijk merkbaar was tegenover het gebruiken van een losse schijf. Denk vooral aan laadtijden in games en compressietijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
Tendency schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:54:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar na ongeveer 5 minuten googlen ben ik er nog niet echt achter wat het doet. Wél weet ik dat het bij een pakket van Symantec zit, maar of het los te downloaden is..

Zou je me a.u.b. wat meer informatie hierover kunnen geven en waarvoor het precies dient?
http://www.pat-onderwijsi...4836-B461-546353B1811A%7D
Deze bootmanager wordt meegeleverd met Partition Magic 6.0 van Powerquest

Pagina: 1