Toon posts:

[Dood?] Radeon X1400 Mobility artifacts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Eerste topic start door mij, hopelijk gaat alles goed ;) .

Ik zat een uurtje terug nog lekker te gamen, Counter-Strike: Source, maar na een mapwissel van de_chateau naar de_inferno was het hele beeld verpest. Ik geef even een link naar een screenshot, ik ben eerlijk gezegd te lui om een thumbnail te maken of te uploaden naar een imagehost ipv naar m'n eigen FTP :) . Dus bij deze: Klikken maar!

Na eventjes met dit beeld te hebben rondgelopen reconnecte ik toch maar. Het is wel eens vaker zo dat een mapwissel in CS:S grafische bugs veroorzaakt, alleen normaliter niet van deze aard. Aangezien een reconnect niet hielp ben ik maar terug naar Windows gegaan om eens te kijken wat er aan de hand was. Ook in Windows had ik opeens artifacts: Klik.

Tevens stond het scherm van Catalyst Control Center open, hoewel ik deze niet vantevoren had opgestart, noch heb ik hotkeys of iets dergelijks die dat scherm zouden openen. Dit doet mij vermoeden dat tijdens het laden van de map (hoewel ik er niets van heb gemerkt), een VPU Recovery is misgegaan of iets dergelijks. Na een reboot opende ik CCC weer, en onder het kopje 3D liep de PC vast.

Naast de icoontjes die er niet zo uitzien als het hoort, zie ik tevens duidelijk pixels om m'n cursor heen (die er niet zo horen uit te zien voor de grappenmakers beginnen ;)), spelen video's af met paarse lijnen in beeld, en zie ik zelfs bij het opstarten in het bios en tijdens het mooie balkje dat van links naar rechts gaat onder het Windows logo, al pixels die niet doen wat ze horen te doen. Bij het bewegende balkje lopen door het hele beeld ook verticale paarse lijnen. Als ik in veilige modus opstart, lopen er ook verticale lijnen door het beeld, en staat de kleur kwaliteit op 4-bit (Laagst). Dit doet mij nog sterker geloven dat de videokaart gewoon op sterven na dood is, maar toch kom ik hier nog even aankloppen, aangezien ik hier geen eerdere ervaringen mee heb.

(Relevante) Systeem specs:

Fujistu Siemens Amilo Pi-1536
Intel T2300 "Yonah" 1,66Ghz
1024MB intern geheugen (gloednieuw, bij een reparatie maandje geleden erin gezet)
ATI Mobility Radeon X1400
Windows XP SP2

Verder zal ik nog even opsommen wat ik zelf al heb gedaan;

- driver verwijderd dmv ATI Uninstall tool + Driver Cleaner in veilige modus
- Nieuwste driver van Fujitsu Siemens geïnstalleerd (deze, uit augustus vorig jaar; klik)
- Na opnieuw te hebben verwijderd op bovenstaande manier, de nog wat oudere drivers geïnstalleerd die ik op DVD bij de laptop had gekregen.
- Opnieuw verwijderd, hierna nieuwste Mobility Catalyst drivers geprobeerd. (Enkel de driver, CCC doet het met die versie niet)
- Opnieuw verwijderd, Omega drivers geprobeerd.
- Oude drivers er weer op terug gezet.

Je zou dus min of meer kunnen zeggen dat ik problemen veroorzaakt door drivers heb uitgesloten lijkt mij...

Lang verhaal getypt, en even kort samengevat; Het enige wat ik dus eigenlijk wil weten is of iemand aan de hand van deze symptomen kan bevestigen of de kaart echt op sterven na dood is, of dat ik er misschien zelf nog wat aan kan doen? Reparatie valt nog onder garantie, dus dat is geen probleem, alleen de vorige keer was ik hem ook 2 weken kwijt terwijl ik hem nodig heb voor school, dus ben ik nu liever er echt zeker van dat ik er zelf niets aan kan doen.

Bij voorbaat dank,
Noobtastic

Verwijderd

om puur windows buiten te sluiten
Maak een linux live cd (google is je vriend)
En start even linux op (geen probleem dan geen hardware fout)

Zo ver ik kan zien lijk het dat de core te wam word (wat is je temp) (speedfan of atitool kunnen je helpen)
Maar de zelfde fouten kunnen ook door een beschadigde directx of drivers zijn. (van daar linux live cd)

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 20:54
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:58:
om puur windows buiten te sluiten
Maak een linux live cd (google is je vriend)
En start even linux op (geen probleem dan geen hardware fout)

Zo ver ik kan zien lijk het dat de core te wam word (wat is je temp) (speedfan of atitool kunnen je helpen)
Maar de zelfde fouten kunnen ook door een beschadigde directx of drivers zijn. (van daar linux live cd)
Dat hoeft helemaal niet want de TS zegt dat de artifacts al voor het opstarten van Windows verschijnen namelijk in de BIOS. Lijkt me een zeer duidelijk geval van een kaduuke videokaart. Ik zou wel even de Core temp van je kaart checken met een of ander progje zoals Suijkerbuijk ook al zei.

[ Voor 9% gewijzigd door boaty op 22-10-2007 21:24 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan bij mijn weten niet de core temperatuur van m'n video kaart meten, zit geloof ik geen sensor op. SpeedFan geeft enkel HD, Core#1 en #2 en ACPI temps. ATI Tool geeft helemaal geen temperatuur weer.

Wel nogmaals een aanwijzing dat hij blijkbaar (minstens) stervende is, de 3D View in ATI Tool geeft de kaart al moeite een 22fps waar dit minstens 60 hoort te zijn, en hij blijft na 15 seconden hangen, beeld blijft bevroren waarna hij na ca. 20 sec. blijkbaar toch weer reset o.i.d., want daarna kan ik weer verder werken.

Ik zal toch voor de absolute zekerheid nog even een Linux Live CD uitproberen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 22:39
Dit kan ook brak ramgeheugen zijn. Dat nieuwe latje is misschien niet goed. Mogelijkheid om een ander latje te testen?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb helaas geen los geheugen geschikt voor m'n laptop hier liggen. Zal zo wel even memtest draaien voor de zekerheid.

Linux Live CD (Slax) bood zoals verwacht in ieder geval geen uitkomst.

Edit: Ik heb even Windows Memory Diagnostic laten draaien, 1 pass de standaard tests, en 1 pass de uitgebreide. Geen errors.

Edit 2: Ondertussen toch maar de servicedesk gebeld en aanspraak gemaakt op de reparatie binnen 24 uur na melding, omdat ik niet weer een aantal weken wilde wachten voor ik hem weer terugkrijg. Morgen komt er iemand langs met een nieuw moederbord en een nieuwe videokaart. Zo heb in nu in 1 jaar en 3 maanden in principe 3 laptops versleten.

Eentje die direct bij een kapotte geluidskaart helemaal werd vervangen door degene die ik nu heb, en deze is ondertussen intern alweer bijna compleet vervangen...

Bedankt voor de suggesties, doordat ik ongeveer alle andere oorzaken kon uitsluiten was de man die ik aan de telefoon sprak snel overtuigd.

@mods, opgelost, dus hier mag een slotje op (of moet ik dit op een andere manier aangeven? :P )

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 15:09 ]

• skelleniels
  • Laatst online: 14-07 22:39
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:36:

@mods, opgelost, dus hier mag een slotje op (of moet ik dit op een andere manier aangeven? :P )
Via een topicreport

http://specs.tweak.to/16567

• ThinkPad
  • Laatst online: 18:13
Hoef je niet aan te geven, topic zakt vanzelf wel af.
Pagina: 1