Toon posts:

Asus p4p800 + cmi8738 -> werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb hier een pc van een kennis van mij staan met een Asus p4p800 mobo waarvan de originele geluidskaart vreemd deed (hij rebootte spontaan bij het starten van elke driver die ik probeerde, ook de originelen van asus, ook de verschillende versies), waarop ik heb besloten een nieuwe geluidskaart voor dat ding te halen. De nieuwe geluidskaart is een speedlink 4ch Audio Card PCI (wat neerkomt op een CMI8738 chipset).

Ik heb deze geluidskaart geinstaleerd met de originele cd erbij, maar hij gaf een bijzonder vreemde ruis onder het afspelen van het geluid. Aanvankelijk dacht ik dat het kaartje kapot was, dus die heb ik geruild, maar ook het nieuwe kaartje gaf hetzelfde probleem. Daarop heb ik gekeken of het misschien aan windows lag, door het systeem te starten onder knoppix. Maar ook onder knoppix hoorde ik de rare noise.

Toen dacht ik dat het aan het pci-slot zou liggen maar ook na het verwisselen had ik dit probleem. Tot slot heb ik het kaartje ook nog in een andere pc gehangen, en daar deed ie het wel.

Het geluid laat zich overigens het best omschrijven als een Gerard Joling die tijdens een dubieus feestje in Groningen een injectienaald in zn kont vangt. Precies, dat geluid wil je niet horen. Het geluid is een hard geschreeuw dat zich met de volumecontrole van windows weinig aantrekt, maar waaronder nog wel het geluid te horen is dat windows eigenlijk zou moeten afspelen. De herrie is alleen aanwezig op het moment dat het systeem ook daadwerkelijk geluid naar de geluidskaart stuurt.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Voor mn gevoel heb ik alle opties wel zowat gehad, maar in dat gevoel sluipt waarschijnlijk het probleem ;)

alvast bedankt.

Josse