Blikseminslag: Ethernet beveiliging?

Pagina: 1
Acties:
  • 860 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Topicstarter
Ik was zojuist op de site van Gigabyte aan het kijken en vond dit dingetje:

Lightning Guardian Angel
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/7900/gigabytelgaiq4.png
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/7900/gigabytelgaiq4.png

Voor zover ik het begrijp is het een soort van bliksem overspanningsbeveliging voor je ethernet (dus je ethernetkaart, onboard controller, etc.)

Maar... aangezien nog geen winkel dit blijkbaar verkoopt en er voor de rest vrij weinig informatie over te vinden is vraag ik mij af of er nog meer mogelijkheden zijn.

Hoe nuttig is dit trouwens? zouden jullie zo iets kopen?

Omdat ik zelf afgelopen zomer een pc had waarvan het internet het niet meer deed door blikseminslag in de buurt leek mij dit wel interessant.

Z-machine OriginID: JaccoW

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Wat ik altijd heb gehoord over dergelijke beveiliging is dat het vrij nutteloos is. De schade is al gedaan voordat het tegen gebouden wordt aangezien het zo een steile piekspanning is.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zolang je UTP kabel niet in de dakgoot ligt lijkt het risico me nogal klein. De kans dat het in je telefoonlijn slaat en dan door naar je netwerkkabel lijkt mij niet enorm groot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TrailBlazer schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:05:
zolang je UTP kabel niet in de dakgoot ligt lijkt het risico me nogal klein. De kans dat het in je telefoonlijn slaat en dan door naar je netwerkkabel lijkt mij niet enorm groot.
Je telefoonlijn is anders wel de weg van de minste weerstand. Toen hier 2 jaar geleden de bliksem insloeg kon ik alle netwerkapparatuur vervangen. Modem stuk, 2 switches stuk, 3 netwerkkaarten en 1 onboard netwerkkaart stuk, doordat de bliksem op de tellijn was ingeslagen.

Ik vraag me alleen af hoe dit dingetje werkt. De spanning moet toch ergens naar toe lijkt me.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bij mijn weten (maar, wie ben ik :P ) beschermen die dingen alleen tegen inductiespanning (dus pieken en als de inslag ergens 'in de buurt' is). Als zo'n bliksemstraal weet-ik-hoeveel meter uit de lucht naar de grond kan springen zal die anderhalve centimeter in zo'n 'beveiliging' het ook niet redden. Het is dus v.z.i.w. hooguit een bescherming tegen piekspanningen en niet zo zeer tegen 'directe' inslagen (zeg maar op je net).

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 22-10-2007 20:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Misschien door je kast vanwege dat metalen klipje? Moet je wel je kast geaard hebben en hem niet aanraken op het moment van impact anders ben jij gefried. :+

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Best kans dat dit gewoon galvanische scheiding betreft.
In dat geval kan dat verdraait handig zijn. Maar; volgens mij zijn alle aansluitingen in switches en/of netwerkkaarten per definitie al galvanisch gescheiden, dus ben ik even kwijt wat voor winst hiermee te behalen valt.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 22-10-2007 20:15 ]

Alles kan stuk.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ok maar dan verwacht ik ook niet dat dat kleinde blokje erg veel gaat helpen. Die enorme spanning slaat dan ook gewoon over lijkt me. Sowieso is een netwerkkaart al galvanisch gescheiden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:31

DataGhost

iPL dev

Zoals in de specificaties staat:
Immunity Line to Line: 1000V / Line to Ground: 3500V
Daar heb je dus helemaal geen drol aan. Een beetje blikseminslag doet wel wat serieuzere schade.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat was het dus; netwerkkaarten zijn galvanisch gescheiden.

Maar je hebt ook zoiets als een inductie inslag, dus geen rechtstreekse blikseminslag.
Zo'n overspanningsbeveiliging kan je dan nog wel even redden van defecte netwerkkaarten (te hoge spanning slaat toch door een galvanische scheiding heen) en defecte switches.

Mocht je -toch- een directe inslag hebben, dan helpt niets.
Maar aangezien de kans op een inductie inslag vele malen groter is, kan het je nog wel eens een keer redden misschien.

Alles kan stuk.

Verwijderd

F_demon schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:02:
Ik was zojuist op de site van Gigabyte aan het kijken en vond dit dingetje:

Lightning Guardian Angel
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor zover ik het begrijp is het een soort van bliksem overspanningsbeveliging voor je ethernet (dus je ethernetkaart, onboard controller, etc.)

Maar... aangezien nog geen winkel dit blijkbaar verkoopt en er voor de rest vrij weinig informatie over te vinden is vraag ik mij af of er nog meer mogelijkheden zijn.

Hoe nuttig is dit trouwens? zouden jullie zo iets kopen?

Omdat ik zelf afgelopen zomer een pc had waarvan het internet het niet meer deed door blikseminslag in de buurt leek mij dit wel interessant.
Volstrekt nutteloos. <met onderbouwing>

Ik neem mijn voorbeeld want ik heb internet van de kabel, dus
->Er komt een CAI kabel in huis
Ik gebruik mijn netwerkkabel dus niet vanaf buitenshuis, dus hoezo inslaan in een UTP kabel :?
-De modem is dus het probleem. Hij zit aan het vaste net en aan de CAI.

Mijn systeem zit op de wasmachinegroep en die kunnen het samen goed vinden, dus mijn systeem staat in contact met het net en alles wat mijn huis binnenkomt zit in...

De meterkast

Ga daar eens een goede schets van maken en kijk of je een spanningsbeveiliger achter elke groep kunt zetten. Ben je klaar voor heel je huis tegelijk. Je gebruikt gewoon een dwarsplank en daar monteer je de dingen op net zoals vroeger op school. Als het geheel klaar is hang je het op en verbind je de groepen door.
Deze investering kost handigheid en een technisch inzicht. Teken het eerst eens uit.

De CAI kabel op zich kun je niet beschermen, maar wat je wel zou kunnen doen is er een gewoonte van te maken om bij onweer de kabel uit je modem te trekken of als je wederom handig bent maak je een 2 polige schakelaar in je CAI-Kabel die je met de minste moeite om kunt zetten. Ook dat probleem is opgelost en ik wens je 'happy networking' ;)

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:11:
Bij mijn weten (maar, wie ben ik :P ) beschermen die dingen alleen tegen inductiespanning (dus pieken en als de inslag ergens 'in de buurt' is). Als zo'n bliksemstraal weet-ik-hoeveel meter uit de lucht naar de grond kan springen zal die anderhalve centimeter in zo'n 'beveiliging' het ook niet redden. Het is dus v.z.i.w. hooguit een bescherming tegen piekspanningen en niet zo zeer tegen 'directe' inslagen (zeg maar op je net).
O ja, typisch iemand die zijn systeem tegen de buitenmuur aan heeft staan :)

Mijn systeem staat tegen een binnenmuur en mijn meterkast staat ver van buiten. Dat zet geen zoden aan de dijk want dan spreek je over bolbliksem en daar kan niets tegenop.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb hier een Belkin SurgeMaster Gold site is niet 100% lekker, fouten die ook een ethernetbescherming heeft, maar ik heb er geen idee van of het nou voor 10, 100 of wel tot 1000Mb gaat.
Dat is niet terug te vinden in de informatie. Ze hebben het wel over 'DSL', dus ik ga er bij deze van uit dat het slechts tot 10Mb gaat.

En ik gebruik die functie ook niet :$ is ik heb dat ding meer voor het lichtnet. Alles wat aan het netwerk hangt, hangt ook aan een overspanningsbeveiliging.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://xs220.xs.to/xs220/07431/Peak.PNG

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-10-2025

JaccoW

Kijkt en Luistert

Topicstarter
Oke, dus kortgezegd: het ziet er leuk uit in rood, maar zal weinig helpen. :P

Dus jij (Exuimtum) zegt dat bliksem niet direct op de kabel in kan slaan, maar wel via het lichtnet de modem en router kan raken. Dat verklaart waarom wij toen de modem konden vervangen.

Als je alles helemaal wilt beveiligen, is die Belkin overspanningsbeveiliging voor +\- €35,- een optie, en voor absolute zekerheid kan ik nog aan het verbouwen gaan in de meterkast.

spoiler: Stomme reden van kapot netwerk
Afgelopen zomer was er een dag dat het hier in Den Haag heel erg onweerde. Ik zat toen op de pc voor het raam te kijken naar al dat mooie natuurgeweld. Ei dat ik ben blijf gewoon met de computer aanzitten totdat aan de overkant van de straat de bliksem inslaat en met een letterlijk oorverdovende klap alles uitviel en de brandmelders begonnen te piepen. :$ En zo ben ik weer 'wat' wijzer geworden.

Z-machine OriginID: JaccoW

Verwijderd

Een oude marketing truc: een angst aanmaken om dan tegelijkertijd een oplossing voor geld aan te bieden. (Zo worden onder ander verzekeringen verkocht. Een scepticus zou het legaten noemen).

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
wou eigenlijk vergelijkbaar ding kopen maar dan voor de telefoonkabel

als ik nl ups koop en daar alles op aansluit (inclusief router/modem bakkie) is nl alles tegen overspanning beveiligd, behalve die telefoonkabel die in mijn router/modem bakkie gaat

wou wel ineens gaan voor 1 van apc (20 euro ofzo), die naam klinkt me toch iets betrouwbaarder (en past misschien ook iets beter bij die apc smartups)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:23:
O ja, typisch iemand die zijn systeem tegen de buitenmuur aan heeft staan :)
:? Waar slaat dat op?

Ik heb het er over dat een bliksemschicht honderden meters door lucht naar de aarde kan overbruggen. Als een bliksemschicht inslaat op een kabel en daar een klein stukje "scheiding" van een paar cm/mm tegen komt (galvanische scheiding) dat dat ook geen probleem is om dat te 'overbruggen' en dus klapt het net zo hard. Hoezo bolbliksem? Gewoon een flinke knal op/langs/erg dicht in de buurt van je woning en daar ga je met je "beveiliging".

Dat schema van jou heeft exact hetzelfde probleem. Het zal misschien helpen tegen een 'inductieinslag' (evenals die 'dure' stekkerdozen van een paar tientjes) maar ze helpen echt, no way, tegen en *BWAMMO* inslag die (zo goed als) recht op het lichtnet of whatever slaat. Die beveiliger (gewoon een 'zekering') kan wel springen door die inslag, maar die inslag zit er dan echt niet mee om dan even die 2 cm over te 'springen' van kant A naar B in die zekering.

Om het even te tonen m.b.v. je diagram:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b89221d744291ba73d1e83035df62142/full.gif

De zekering/'beveiliger' is dan wel gesprongen, de 'klap' komt er toch wel.

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 22-10-2007 23:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me sterk dat dit echt helpt tegen een directe inslag.
Het beste werkt altijd nog:Afbeeldingslocatie: http://www.waltervos.nl/wp-content/uploads/stekker-uit-stopcontact.gif

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:38:
[...]

:? Waar slaat dat op?

Ik heb het er over dat een bliksemschicht honderden meters door lucht naar de aarde kan overbruggen. Als een bliksemschicht inslaat op een kabel en daar een klein stukje "scheiding" van een paar cm/mm tegen komt (galvanische scheiding) dat dat ook geen probleem is om dat te 'overbruggen' en dus klapt het net zo hard. Hoezo bolbliksem? Gewoon een flinke knal op/langs/erg dicht in de buurt van je woning en daar ga je met je "beveiliging".

Dat schema van jou heeft exact hetzelfde probleem. Het zal misschien helpen tegen een 'inductieinslag' (evenals die 'dure' stekkerdozen van een paar tientjes) maar ze helpen echt, no way, tegen en *BWAMMO* inslag die (zo goed als) recht op het lichtnet of whatever slaat. Die beveiliger (gewoon een 'zekering') kan wel springen door die inslag, maar die inslag zit er dan echt niet mee om dan even die 2 cm over te 'springen' van kant A naar B in die zekering.

Om het even te tonen m.b.v. je diagram:
[afbeelding]

De zekering/'beveiliger' is dan wel gesprongen, de 'klap' komt er toch wel.
Jaha, dat klopt, maar je vergeet een heel belangrijk punt mee te nemen waardoor jouw theorie niet opgaat en het systeem heir al 3 jaar probleemloos werkt.

Als de bliksem direct zou inslaan op het lichtnet zal deze spanning wegebben overeenkomend met de brugspanning van de kabelisolatie. Laat deze in een woonhuis 1 mm zijn.
Elektra heeft 10.000 volt nodig om 10mm te overbruggen. Is je draadje maar 1mm dik omhuld (en dat is dik) dan houd je 1.000 volt over wat aankomt op mijn spanningsbeveiliger. Deze knallen dan ook meteen uit.

Geheel perfect zal het nooit zijn en daar heb je volkomen gelijk in. Er komt toch een puls door hoe goed de beveiliging ook is, maar ik zet mijn systeem gewoon uit als het gaat onweren, maar mijn modem blijft online en die heeft al vele inslagen hier overleeft, door de 2 polige CAI schakelaar die zo om te zetten is, klak!

Maar de beste beveiliging is je verstand.

Even terugkomend op dat serverprincipe.

Het bedrijf waarvoor ik bijwerk heeft een zeer degelijke voorziening genoten voor haar servers en ik weet dat deze servers op een goede 'norm'plek komen te staan. Uiteraart is mij ook gevraagd om voorzorgen te treffen wil ik bijbeunen en ik heb liever iets teveel stroomverbruik door een AC-DC-AC omzetter dan dat dadelijk een server de brui eraan geeft, leg dat maar eens uit.
Pagina: 1