Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

omzetten gegevens mysql naar ander cms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

als ik van webbouwer wil veranderen, hoe zit dat met alle content op de site. Is die makelijk over te zetten?

de site bevat o.a. zelfgeschreven artikelen en user content (weblogs, forum, berichtjes van gebruiker naar gebruiker).

alle auteursrechten zijn in mijn bezit (dus grafisch ontwerp, maatwerk-codes), behalve de CMS (dat laatste is misschien een probleem)

Kan je alle content uit de MySQL database overzetten naar een nieuw CMS systeem van de tweede webbouwer?
Dus zodat alle berichten etc weer bij de juiste gebruiker worden geplaatst, alle artikelen weer in dezelfde categorie enz ?

dank :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als het andere CMS soortgelijke mogelijkheden heeft dan moet het wel kunnen. Hoeveel werk het is, dat is afhankelijk van hoe overzichtelijk beide databases zijn ingedeeld. De nieuwe webbouwer zal dit waarschijnlijk wel voor je kunnen doen.

Waar je op moet letten is dat de encoding van de gegevens hetzelfde blijft of juist wordt omgezet, anders kunnen speciale tekens in teksten problemen opleveren. Wachtwoorden die versleuteld zijn met een speciaal algoritme kunnen onbruikbaar worden en opmaakcodes in de tekst moeten misschien verwijderd worden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Het CMS wat je nu gebruikt heeft een MySQL DB als backend begrijp ik. Heb je die database lokaal staan, of kun je rechtstreeks bij die database? Zo ja, dan moet het in ieder geval mogelijk zijn om (mits de databasestructuur niet belachelijk obscuur is) de opgeslagen gegevens te exporteren.
Maar hoe dit wettelijk geregeld is weet ik niet.

En of deze geexporteerde data dan ook in het nieuwe CMS te vouwen is, dat is een kwestie van mapping: in hoeverre bestaan er van de onderdelen uit het oude CMS (users, berichten, pm's, weet ik het) ook tegenhangers in het nieuwe CMS?

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Dat hangt nogal van het cms af. Zonder meer informatie over het CMS en hoe je de andere website wilt inrichten komen we niet zo ver.

Zeker als je van CMS gaat veranderen dan zal dat een hele klus worden die jij zo te horen ook niet 123 aan kan. Je zal namelijk handmatig de data moeten converteren naar het andere systeem.

edit:
Simpele antwoorden zijn eigenlijk sonde van je tijd lol :X

[ Voor 10% gewijzigd door UltimateB op 22-10-2007 20:07 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

Haan

dotnetter

Zolang je een database met gegevens hebt, is het in principe altijd mogelijk om die gegevens ergens anders in te laden. Hoe makkelijk/moeilijk dat gaat worden is een tweede vraag ;)

Maar zoals ik het begrijp hoeft er verder met de database niks te gebeuren, er komt alleen een ander systeem dat de gegevens erin gaat gebruiken toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 22-10-2007 20:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het alleen om artikelen gaat is het vaak nog wel redelijk eenvoudig omdat de meeste cms'en wel een gelijk soort structuur gebruiken. Het is dan alleen het renamen/verwijderen/aanmaken van tabellen en keys, wat in theorie simpel is maar toch een beste klus kan worden. Een compleet CMS overzetten is logischerwijs nog veel complexer. Maar als je er genoeg tijd in stopt en genoeg test moet het te doen zijn. Al vereist het wel wat databasekennis en zo te lezen heb je dat nog niet echt (nofi).

Je zou verder ook wel kunnen kijken of er niet al eens die conversiescripts zijn gemaakt. voor populaire cms'en kan dat best wel het geval zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties.

Het gaat alleen om verandering van de CMS;
de layout enz (waar ik wel de auteursrechten op heb) blijft hetzelfde.

1. ik had van een kennis begrepen dat als je de gegevens uit mysql databases haalt, dat dan alles doorelkaar staat en dat bijvoorbeeld niet meer te zien is welk weblog-artikel bij welke gebruiker hoort. Is dat zo?

@ UlimateB: Dat bedoel je met handmatig converteren?
Het is toch onmogelijk om honderden berichten, weblogs handmatig bij de juiste gebruikers te hersorteren?

2.@mrbucket: "Maar hoe dit wettelijk geregeld is weet ik niet."
Mij lijkt dat de eigenaar alle rechten op alle gegevens van de database heeft en niet de webbouwer.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:15:
Een compleet CMS overzetten is logischerwijs nog veel complexer. Maar als je er genoeg tijd in stopt en genoeg test moet het te doen zijn. Al vereist het wel wat databasekennis en zo te lezen heb je dat nog niet echt (nofi).

Je zou verder ook wel kunnen kijken of er niet al eens die conversiescripts zijn gemaakt. voor populaire cms'en kan dat best wel het geval zijn.
bedankt :)
conversiescripts: je bedoelt dat de eerste webbouwer al een script heeft die het mogelijk maakt de database eventueel later over te zetten?

zelf ben ik geen webbouwer, zoals jullie wel begrijpen. De nieuwe webbouwer zal voor mij het technische gedeelte moeten uitvoeren.
De eerste webbouwer heeft een eigen CMS ontwikkeld.

de over te zetten inhoud is vrij complex: forumberichten, weblogs, foto's van gebruikers, berichten van gebruiker naar gebruiker...

• MrBucket
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:29:

1. ik had van een kennis begrepen dat als je de gegevens uit mysql databases haalt, dat dan alles doorelkaar staat en dat bijvoorbeeld niet meer te zien is welk weblog-artikel bij welke gebruiker hoort. Is dat zo?

@ UlimateB: Dat bedoel je met handmatig converteren?
Het is toch onmogelijk om honderden berichten, weblogs handmatig bij de juiste gebruikers te hersorteren?
Oef, geen databasekennis dus :) Kijk hier eens om een indruk te krijgen: http://www.phlonx.com/resources/nf3/.
Het artikel zelf is vrij technisch, maar ik zou je willen aanraden gewoon naar de plaatjes te kijken (figures B, D, G en K). Daarin is goed te zien in welke vorm je de informatie zou willen gebruiken (fig. B) en hoe het uiteindelijk in een database wordt opgeslagen (fig. K).
Een database slaat informatie dus over meerdere tabellen op, en gebruikt unieke nummers om bij te houden welke rijen uit de ene tabel wat te maken hebben met welke rijen uit een andere tabel.
Dit is wat die kennis van jou omschreef als "gegevens die door elkaar staan". De informatie is zonder meer weer te combineren tot iets zinnigs, maar dat gaat met zgn. database-queries (SQL). Zoals je zelf ook wel ziet gaat je dit (voor meer dan 10 rijen) met de hand niet lukken ;)
2.@mrbucket: "Maar hoe dit wettelijk geregeld is weet ik niet."
Mij lijkt dat de eigenaar alle rechten op alle gegevens van de database heeft en niet de webbouwer.
Nou, de inhoud zal wel jouw eigendom zijn, maar de databasestructuur maakt deel uit van de CMS, en het zou goed kunnen dat daar dus ook intellectueel eigendom op rust. Nogmaals, geen idee, maar als je enigszins verwacht in aanvaring te komen met de bouwer van het CMS is het misschien niet onverstandig om hier wat betere informatie over in te winnen.

[ Voor 27% gewijzigd door MrBucket op 22-10-2007 20:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:36:
[...]

bedankt :)
conversiescripts: je bedoelt dat de eerste webbouwer al een script heeft die het mogelijk maakt de database eventueel later over te zetten?

zelf ben ik geen webbouwer, zoals jullie wel begrijpen. De nieuwe webbouwer zal voor mij het technische gedeelte moeten uitvoeren.
De eerste webbouwer heeft een eigen CMS ontwikkeld.

de over te zetten inhoud is vrij complex: forumberichten, weblogs, foto's van gebruikers, berichten van gebruiker naar gebruiker...
dat eerste is niet waarschijnlijk, die bouwer wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen bij zijn cms houden.. als het echter een bekend cms is is het wel mogelijk dat je nieuwe cms er een conversie script voor heeft..

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:29:

Dat is dus in principe afhankelijk van hoe (goed) de CMS is die je momenteel gebruikt. Er zal ongetwijfeld enige relatie bestaan tussen users en hun forumberichten / website artikelen. Als je deze link maar behoudt kan je het in principe in je nieuwe CMS dumpen.
Echter, het probleem is dat er een zeer kleine kans is dat de database structuur van de CMS'es 100% overeenkomen.
Hier zal een webbouwer dus ook omheen moeten werken.

Simpel voorbeeld wat er anders kan zijn: op je huidige CMS kunnen gebruikers misschien wel hun voornaam en achternaam apart invullen, bij de nieuwe CMS is het misschien één veld voor de volledige naam. Dit kan je dus niet 1-op-1 overzetten, maar je kan wel een conversiescript schrijven wat voornaam+achternaam bijelkaar in één veld zet, waarna het dus weer compatible is met je nieuwe CMS.

Dit is maar een simpel voorbeeld van de legio verschillen die er in website-ontwerp en database structuur van beide CMS'es kunnen zitten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 22-10-2007 20:46 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:38

igmar

ISO20022

Vast wel, maar dat zal je met je nieuwe webbouwen moeten afhandelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden :)
Ik snap nu iets ;) beter hoe het werkt.
en Mrbucket bedankt voor de link

Het belangrijkste is dat ik alle gegevens uit de database kan laten overzetten naar een nieuw CMS, op de juiste plaats in de website.

Zoals ik van m'n kennis (hobbyist) had begrepen staat alles in mysql helemaal doorelkaar zonder relatie welk weblog bij wie hoort, welk artikel in welke rubriek etc.
Maar van jullie begrijp ik dat als er link/relaties (unieke nummers, userID ) bestaan tussen users en hun berichten/weblogs, of bijvoorbeeld tussen artikelen en rubrieken,
je dus zo kan herleiden wat waarbij hoort.
Is het dan voor de tweede webbouwer "alleen nog maar " een kwestie van kolom namen veranderen/aanmaken etc.?

Je hoeft dus niet handmatig elk artikel apart bij de juiste persoon te zetten, zoals de kennis zo vrolijk zei..?
De conversie houdt meer in het overal handmatig veranderen: "overal waar x staat komt y", "overal waar voornaam en achternaam staat komt in de kolom Naam". etc
Begrijp ik het zo goed?

@ mrbucket: wat bedoel je met hetvolgende?
Quote: " De informatie is zonder meer weer te combineren tot iets zinnigs, maar dat gaat met zgn. database-queries (SQL). Zoals je zelf ook wel ziet gaat je dit (voor meer dan 10 rijen) met de hand niet lukken ".

• Palomar
  • Niet online
Tuurlijk zijn er wel relaties, anders wordt het voor je huidige cms ook een beetje lastig om te zoeken welk bericht bij welke persoon hoort :P Het is gewoon een kwestie van het in kaart brengen van die relaties en dat vergelijken met de structuur van je nieuwe cms (etc.. zie alle andere reacties).

Om welke CMS'en gaat het hier eigenlijk? Wat gebruik je nu en waar wil je naar overstappen? Misschien dat iemand daar al wel ervaring mee heeft...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:56

mphilipp

Romanes eunt domus

Palomar schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:15:
Als het alleen om artikelen gaat is het vaak nog wel redelijk eenvoudig omdat de meeste cms'en wel een gelijk soort structuur gebruiken. Het is dan alleen het renamen/verwijderen/aanmaken van tabellen en keys, wat in theorie simpel is maar toch een beste klus kan worden.
Ehhh...heb je daar ervaring mee dan? Twee willekeurige systemen van verschillende leveranciers kunnen totaal verschillend van opbouw zijn. Het is een beetje te simplistisch om te stellen dat je door eenvoudigweg tabellen te renamen en keys te veranderen een database om kunt hangen. Dat kan alleen zo zijn als de ene van de ander is afgeleid. Dezelfde functionaliteit wil niet zeggen dat ze hetzelfde gebouwd zijn. De relaties kunnen op een heel andere manier gelegd zijn; de een kan een metamodel toegepast hebben en de ander een heel model waar alles in de software is opgelost. Die zijn praktisch onmogelijk om op die manier te converteren.

Je zou kunnen kijken naar wat voor importmogelijkheden er zijn in het andere CMS. Met die info kun je exportscripts maken om de artikelen te dumpen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Palomar
  • Niet online
Ik ging ook alleen uit van de simpelste situatie waarbij je bijv. alleen de artikelen/nieuwberichten wilt converteren. Bij verschillende pakketten werken de artikelen/nieuwsberichten wel op ong. dezelfde manier. Dus een uniek ID, userID, datum, titel, berichtcontent e.d... Vaak alleen met een andere naam en wat extra keys die je gewoon kunt aanmaken en op null kunt zetten. Maar werkt natuurlijk niet altijd op deze manier en de TS zal er zelf eerst goed research voor moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:13:
Om welke CMS'en gaat het hier eigenlijk?
de eerste CMS is speciaal ontwikkeld door de webbouwer zelf voor al zijn klanten

wat zijn de belangrijkste dingen waar ik verder op moet letten?
1. dat ik de rechten op de toegang van de database heb.
2. dat de eerste webbouwer duidelijke relaties heeft gemaakt.
3 ...
4. ...
?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 17:23 ]

• MrBucket
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:09:
Het belangrijkste is dat ik alle gegevens uit de database kan laten overzetten naar een nieuw CMS, op de juiste plaats in de website.
Of dat kan, hangt af van in hoeverre beide CMSsen dezelfde formaat van gegevens kennen.

Het is heel goed mogelijk dat in je huidige CMS (zeg: CMS A) bijv. elke user 1 post-icoon heeft en 5 emailadressen mag opgeven, terwijl in je nieuwe CMS ("CMS B") men 10 post-icoons mag uploaden (waarvan er 1 gebruikt wordt) en maar 1 emailadres mag hebben. Welk emailadres kies je dan, en wat ga je doen met de overgebleven 4 emailadressen?
Of dat CMS A zijn posts als HTML opslaat in de database, terwijl CMS B een soort van UBB-tags gebruikt om opmaak in de posts op te slaan, en deze pas tijdens het opvragen van een pagina omzet naar HTML. Alle posts zullen dan op een of andere manier (moeilijk!) omgezet moeten worden, of alle opmaak zal verwijderd moeten worden.
Zoals ik van m'n kennis (hobbyist) had begrepen staat alles in mysql helemaal doorelkaar zonder relatie welk weblog bij wie hoort, welk artikel in welke rubriek etc.
Maar van jullie begrijp ik dat als er link/relaties (unieke nummers, userID ) bestaan tussen users en hun berichten/weblogs, of bijvoorbeeld tussen artikelen en rubrieken,
je dus zo kan herleiden wat waarbij hoort.
Is het dan voor de tweede webbouwer "alleen nog maar " een kwestie van kolom namen veranderen/aanmaken etc.?
Zo makkelijk is het dus niet, zoals misschien ook te zien is in het eerste voorbeeld dat ik gaf. Sommige gegevens (e.g. persoonsgegevens) staan in CMS A in 1 tabel, terwijl ze in CMS B over meerdere tabellen verspreid worden. Er zal dan een SQL script geschreven moeten worden dat deze data op de juiste manier opsplitst zodat het in CMS B komt te staan.
Je hoeft dus niet handmatig elk artikel apart bij de juiste persoon te zetten, zoals de kennis zo vrolijk zei..?
Dat is in 99% van de gevallen niet eens een haalbare kaart, dan zou je weken bezig zijn. SQL is the key.
@ mrbucket: wat bedoel je met hetvolgende?
Quote: " De informatie is zonder meer weer te combineren tot iets zinnigs, maar dat gaat met zgn. database-queries (SQL). Zoals je zelf ook wel ziet gaat je dit (voor meer dan 10 rijen) met de hand niet lukken ".
Dat je de informatie uit je CMS niet zomaar per tabel in een Excel-sheetje kan plakken en dat je er dan wat mee kan. Omdat de gegevens genormaliseerd zijn opgeslagen (zoals de link die ik gaf uitlegt), kom je een heleboel ID-velden tegen die verwijzen naar ID-velden in andere tabellen, en je wordt hardstikke maf als je die gegevens handmatig aan elkaar wilt gaan knopen.

Daar hebben ze SQL voor uitgevonden (de "taal" waarmee je tegen een database praat).

Verwijderd

Topicstarter
mrbucket en anderen, Bedankt weer voor de goede uitleg,

Je zou dus eigenlijk een nieuwe webbouwer er bij moeten zoeken die een systeem gebruikt, die zo veel mogelijk in de buurt komt van het eerste cms?
zoals gebruik van ubb tags of html voor de opmaak etc.

Verwijderd

Je zou dus eigenlijk een nieuwe webbouwer er bij moeten zoeken die een systeem gebruikt, die zo veel mogelijk in de buurt komt van het eerste cms?
Naar mijn mening is dat niet per sé nodig. Misschien is het oude CMS wel bagger (intern).
Je zou eigenlijk een webbouwer(s) moeten zoeken, je CMS moeten laten zien en moeten vragen: kan jij dit overzetten in jouw CMS, webbouwer?

Met webbouwer kun je een bedrijf bedoelen of een hobbyist. Hangt natuurlijk beetje af van hoe belangrijk het is en of het voor je bedrijf is of voor jouwzelf.

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit dat eigenlijk met foto's. ik heb begrepen dat die niet in de mysql database worden bewaard maar op de server. zijn die weer op de juiste plek te krijgen?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:20

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik ben het met underdog eens, laat aan je nieuwe webbouwer je huidige systeem zien en zeg dat je al die data overgezet wilt hebben. Afhankelijk van hoe de beide CMSen werken kost dat veel of weinig tijd. Reken er op dat het een maatwerk actie wordt om die omzetting te realiseren.
Ook je foto's krijg zijn om te zetten.

• MrBucket
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:01:
Nou, ik zou in de eerste plaats gewoon op zoek gaan naar een CMS dat kan wat jij wil. Daar gaat de hele migratie toch uiteindelijk om: dat je erop vooruitgaat, in plaats van met hetzelfde spul te blijven zitten? ;)
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:24:
Je zou eigenlijk een webbouwer(s) moeten zoeken, je CMS moeten laten zien en moeten vragen: kan jij dit overzetten in jouw CMS, webbouwer?
Dat is waarschijnlijk het beste ja... laat hem er maar eens naar kijken, je mag verwachten dat een techneut die weet waar hij mee bezig is een betere inschatting kan maken dan jij (nofi).

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de tips
Pagina: 1