Of dat kan, hangt af van in hoeverre beide CMSsen dezelfde formaat van gegevens kennen.
Het is heel goed mogelijk dat in je huidige CMS (zeg: CMS A) bijv. elke user 1 post-icoon heeft en 5 emailadressen mag opgeven, terwijl in je nieuwe CMS ("CMS B") men 10 post-icoons mag uploaden (waarvan er 1 gebruikt wordt) en maar 1 emailadres mag hebben. Welk emailadres kies je dan, en wat ga je doen met de overgebleven 4 emailadressen?
Of dat CMS A zijn posts als HTML opslaat in de database, terwijl CMS B een soort van UBB-tags gebruikt om opmaak in de posts op te slaan, en deze pas tijdens het opvragen van een pagina omzet naar HTML. Alle posts zullen dan op een of andere manier (
moeilijk!) omgezet moeten worden, of alle opmaak zal verwijderd moeten worden.
Zoals ik van m'n kennis (hobbyist) had begrepen staat alles in mysql helemaal doorelkaar zonder relatie welk weblog bij wie hoort, welk artikel in welke rubriek etc.
Maar van jullie begrijp ik dat als er link/relaties (unieke nummers, userID ) bestaan tussen users en hun berichten/weblogs, of bijvoorbeeld tussen artikelen en rubrieken,
je dus zo kan herleiden wat waarbij hoort.
Is het dan voor de tweede webbouwer "alleen nog maar " een kwestie van kolom namen veranderen/aanmaken etc.?
Zo makkelijk is het dus niet, zoals misschien ook te zien is in het eerste voorbeeld dat ik gaf. Sommige gegevens (e.g. persoonsgegevens) staan in CMS A in 1 tabel, terwijl ze in CMS B over meerdere tabellen verspreid worden. Er zal dan een SQL script geschreven moeten worden dat deze data op de juiste manier opsplitst zodat het in CMS B komt te staan.
Je hoeft dus niet handmatig elk artikel apart bij de juiste persoon te zetten, zoals de kennis zo vrolijk zei..?
Dat is in 99% van de gevallen niet eens een haalbare kaart, dan zou je weken bezig zijn. SQL is the key.
@ mrbucket: wat bedoel je met hetvolgende?
Quote: " De informatie is zonder meer weer te combineren tot iets zinnigs, maar dat gaat met zgn. database-queries (SQL). Zoals je zelf ook wel ziet gaat je dit (voor meer dan 10 rijen) met de hand niet lukken ".
Dat je de informatie uit je CMS niet zomaar per tabel in een Excel-sheetje kan plakken en dat je er dan wat mee kan. Omdat de gegevens
genormaliseerd zijn opgeslagen (zoals de link die ik gaf uitlegt), kom je een heleboel ID-velden tegen die verwijzen naar ID-velden in andere tabellen, en je wordt hardstikke maf als je die gegevens handmatig aan elkaar wilt gaan knopen.
Daar hebben ze
SQL voor uitgevonden (de "taal" waarmee je tegen een database praat).