systeem traag door HD?

Pagina: 1
Acties:

• Horstm
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 19:06
Sinds enkele weken is mijn systeem (XP op een P4, 3 Ghz) ineens erg traag.
Het kwam ook geregeld voor dat het scherm bevroor en niets meer werkte. Rebooten was dan het enige dat me restte. Soms kreeg ik in XP een blauw scherm (met wisselende verhalen). in ieder geval zat daar een keer de opmerking " Unexpected kernel trap" tussen. Op dit systeem staat ook OS X. Ook daar liep het systeem soms vast en kreeg ik dergelijke schermen. Omdat de verschillende verhalen, en het feit dat de problemen zowel in XP als in OS X optreden, me het gevoel gaven dat het weleens met de hardware te maken kon hebben (en specifiek de HD), heb ik er een andere HD ingehangen en daar een nieuwe installatie op gezet. Als ik deze HD gebruik, is mijn systeem weer snel.

Inmiddels krijg ik al een tijdje geen blauwe schermen meer maar mijn systeem is nog steeds traag.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn of hoe ik hier achter kan komen?

gr. mark

• Horstm
Vergeten te melden dat mijn systeem juist met de oude HD (met XP en OS X) nog steeds traag is. De installatie op de andere HD was een test en geen lange termijn oplossing.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

gebruik de edit knop. ;)

Heb je wel alle drivers erop staan, en dan de nieuwste voor je hardware? en staat je HDD misschien op pio?

• Horstm
In het zoeken voor mijn post had ik al iets over Pio mode gelezen.
Heb even gekeken en bij de (eerste) primary IDE Channel staat bij device 0 'DMA if Available' en bij Current: "PIO". Zelf kan ik dus niet DMA selecteren.

Mijn HD is een Maxtor SATA 6Y160M0. In de Bios staat alles op auto en lees ik over de schijf o.a.:
ULTRA DMA 6
MULTIWORD DMA-2
PIO mode 4

Moet ik nu in de BIOS een van de autosettings veranderen naar een DMA mode?

[ Voor 4% gewijzigd door Horstm op 22-10-2007 22:12 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Een diagnostische test over die schijf uitvoeren lijkt mij geen overbodige actie:

op http://www.seagate.com/ww...downloads/maxtor_desktop/ staan links naar de software die je schijf kan testen op fouten en ook nog informatie geeft over DMA etc.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Horstm schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:31:
Moet ik nu in de BIOS een van de autosettings veranderen naar een DMA mode?
Daar zal die vast alwel op staan.
Wat je kan doen is in systeembeheer in windows de ide controllers te verwijderen.
Pc opnieuw opstarten en nog eens kijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets is niet goed als je harde schijf in PIO en geen DMA werkt, maar PIO is alleen maar hemeltergend traag, het zou geen BSODs moeten opleveren. Voor hoe die schijf alsnog op DMA te kijken, zie de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers. Voor die BSODs zou ik om te beginnen eens memtest draaien en kijken wat dat oplevert. Allicht dat je geheugen bij de huidige instellingen niet 100% in orde is.

Oslik blyat! Oslik!

• Horstm
Over het opnieuw installeren van de IDE controllers. Inmiddels had ik die tip ergens gelezen en het heeft duidelijk effect. Mijn systeem is nu weer een stuk sneller.
Ik begrijp dat dit nog niet de BSOD verklaart, maar aangezien ik die nu al een tijdje niet meer heb, geloof ik het voor nu wel even. Ik ga nog wel een Diagn. test doen. Ook zal ik voor de zekerheid eens een memtest doen (ook ivm de blauwe schermen). Bedankt.
Pagina: 1