UTP kabel als telefoonlijn? (ISDN)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237296

Topicstarter
Voor het aanleggen van een thuisnetwerk heb ik een klein probleem. Momenteel gebruik ik een WiFi verbinding maar ik wil over naar een vaste lijn.

Wat wil ik gaan doen:
De telefoonlijn komt binnen in de hoek van de kamer, en daar staat ook de router. Maar de router moet in de hal komen. Van de hoek van de kamer is al een utp kabel gelegd naar de gang. Tot dusver niets aan de hand.

De huidige situatie:
Ivm met een verhuizen komt er bij mij bij de telefoonaansluiting een kabel uit de muur met verschillende kleuren: groen,rood,geel,grijs,blauw,zwart,wit en een aantal doorzichtige.
Hiervan zijn de zwarte en een doorzichtige vastgetaped aan een telefoonkabel (rood&groen) die naar een splitter gaat. Een kabel gaat vervolgens naar de telefoon (via ISDN kast) en de ander naar de Wifi router. Het internet komt dus binnen op mijn router via een telefoonkabel na een splitter.
Zowel de ISDN telefoon als het WiFi internet werken gewoon.

Het dilemma:
Als mijn router in de hal komt zal ik dus de utp kabel van de kamer naar de hal moeten gebruiken als telefoonkabel om internet te ontvangen. Maar de utp kabel heeft weer hele andere kleuren. (oranje,oranje/wit, etc)
Welke aders vanuit de muur moet ik verbinden met de utp kabel naar mijn router?

Hopelijk kan iemand me hier antwoord op geven.

Een wanhopige Sjakie..
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:19
Dat maakt op zich niets uit, als je de kleuren aan beide kanten van de UTP kabel maar gelijk houdt.

Dus pak de aders uit de muur waar signaal op staat en zet die aan 2 aders op de UTP kabel (blauw en wit/blauw bijv.) en gebruik aan de andere kant van de UTP kabel ook blauw en wit/blauw.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
Ik zou je modem sowieso in die hoek houden, zo dicht mogelijk bij het ISRA punt. Als je dat niet doet zou ik gewoon de inkomende lijn aan 2 willekeurige kabels van je UTP knopen en de splitter in de HAL plaatsen. Je hebt geen twist nodig dus het maakt niet echt uit welke kleurcombo je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt. Dus het maakt niet uit welke aders ik gebruik van de utp kabel, dat is simpelweg een verlengstukje. Maar maakt het wel uit welke kleuren ik gebruik die uit de muur komen?
Nu hebben we van de zwarte en doorzichtige ader telefoon en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:19
Anoniem: 237296 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:42:
Bedankt. Dus het maakt niet uit welke aders ik gebruik van de utp kabel, dat is simpelweg een verlengstukje. Maar maakt het wel uit welke kleuren ik gebruik die uit de muur komen?
Nu hebben we van de zwarte en doorzichtige ader telefoon en internet.
Dan moet je die ook gebruiken. Op de andere aders zal waarschijnlijk geen signaal staan.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De kleuren zijn niet belangrijk wat wel belangrijk is is of de kabels onderling getwist zijn. Het idee is namelijk dat je een +/- paartje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bart schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:43:
[...]

Dan moet je die ook gebruiken. Op de andere aders zal waarschijnlijk geen signaal staan.
Maar dan heb ik in de huiskamer geen telefoon. Of kan ik de utp kabel en de telefoon beide tegelijkertijd erop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor je netwerk (10/100)heb je tenminste nodig: 4 aders, (RX+, RX-, TX+ en TX-)
Deze zitten op pin 1, 2, 3 en 6 (oranje, oranje-wit, groen en groen-wit)
Voor telefonie heb je maar 2 adres nodig (a en b), die zitten standaard bij UTP op pin 4 en 5. (blauw en blauw-wit)
Het is dus mogelijk op een kabel of contacdoos te maken waarbij je beide functies combineert. Het is niet de meest mooie oplossing, maar je kan het zonder probleem over 1 kabel sturen. Als je dus 1 kabel hebt liggen en je geen zin of ruimte hebt om een tweede te trekken kun je het dus combineren.
Voor telefonie maakt het niet uit of a en b op dezelfde aansluiting zitten, maar probeer gewoon netjes te werken en ze niet te verwisselen.

Voor gigabit-ethernet gebruik je alle 8 de pinnen en voor ISDN pinnen 3, 4, 5 en 6. Gebruik je deze laatste kun je het dus niet combineren

[ Voor 20% gewijzigd door teigetjuh op 22-10-2007 20:06 . Reden: ISDN en gigabit toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedenk me net dat ik het internet niet zomaar uit de muur kan halen ivm de splitter voor ISDN. De kabel na de splitter (bestemd voor de router) kan ik dus aansluiten op de utp kabel die er al ligt naar de hal waar mijn router komt.
Als ik deze kabel na de splitter (telefoonkabeltje) aansluit op de blauwe en witte ader van de utp kabel naar de hal (en router) zou het allemaal moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als de kabel geen UTP CAT5(E) is is het een kansloze actie dus kijk daar eerst eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:19:
als de kabel geen UTP CAT5(E) is is het een kansloze actie dus kijk daar eerst eens naar.
De kabel van de woonkamer naar de hal is een UTP CAT5(E) kabel voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar als ik dus de kabel na de splitter aansluit op de utp kabel naar de router (door hem met de blauwe en witte ader te verbinden) zou het moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 12:47
Inderdaad, op voorwaarde dat je de paren respecteert: Voor telefoon heb je maar 2 draadjes die gebruikt zijn, dus een paar (ook voor ISDN of zijn dat er 2?); Op de UTP kabel moet je die aan een samenhorend paar draden hangen (de kleur die je het mooist vindt + dezelfde kleur in stippellijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:56
Was het niet zo dat de aders op een bepaalde manier gewikkeld zijn om zo spoelvorming/storing te voorkomen?
Pagina: 1