Hoe het beste Vista te formatteren?

Pagina: 1
Acties:

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Een tijdje terug kocht ik een laptop van iemand, waar Vista opstond. Ik heb een DVD van Vista erbij gekregen. Alles stond al helemaal op de laptop geinstalleerd. Maar de laatste tijd heb ik flink gedonder in Vista. Ineens waren bepaalde .exe files weg , en programmas wilden niet meer starten.

Qua beveiliging gebruikt ik AVG Free en Vista's Firewall, dit leek mij voldoende, maar misschien heb ik dat wel helemaal fout.

Wanneer ik programmas probeer te installeren (Realplayer bijv) krijg ik allerlei errors. Kortom...ik ga maar eens formatteren denk ik. Alleen ben ik totaal niet thuis in hoe dat met Vista gaat. Ik wil niks verkloten. Met XP startte ik de pc altijd op vanaf de cd en op die manier formatteerde ik mijn C:/ gewoon. Werkt dit hetzelfde of is er een betere manier? En is AVG Free samen met Vista's firewall voldoende of lang niet?

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

devilsnight schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:56:
Een tijdje terug kocht ik een laptop van iemand, waar Vista opstond. Ik heb een DVD van Vista erbij gekregen. Alles stond al helemaal op de laptop geinstalleerd. Maar de laatste tijd heb ik flink gedonder in Vista. Ineens waren bepaalde .exe files weg , en programmas wilden niet meer starten.

Qua beveiliging gebruikt ik AVG Free en Vista's Firewall, dit leek mij voldoende, maar misschien heb ik dat wel helemaal fout.

Wanneer ik programmas probeer te installeren (Realplayer bijv) krijg ik allerlei errors. Kortom...ik ga maar eens formatteren denk ik. Alleen ben ik totaal niet thuis in hoe dat met Vista gaat. Ik wil niks verkloten. Met XP startte ik de pc altijd op vanaf de cd en op die manier formatteerde ik mijn C:/ gewoon. Werkt dit hetzelfde of is er een betere manier? En is AVG Free samen met Vista's firewall voldoende of lang niet?
DVD erin, installatie starten en dan de HD die je leeg wilt hebben formatteren.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Een tijdje terug kocht ik een laptop van iemand
offtopic:
Hoi Thijs :w :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• devilsnight
Haha hey makker alles goed :).

Ok dan ga ik dat straks eens doen, want dit gaat niet de goeie kant op. Alles begint zo langzamerhand te verdwijnen of werkt gewoon niet meer.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb hier trouwens ook alleen AVG en de Windows Firewall.

Lijkt me wel voldoende bij normaal gebruik. Wanneer je veel shady dingen download kan het natuurlijk geen kwaad om wat sterker spul te gebruiken. Kaspersky of zo?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• kamerplant
  • Niet online
[...] Ik wil niks verkloten. Met XP startte ik de pc altijd op vanaf de cd en op die manier formatteerde ik mijn C:/ gewoon. [...]
Het enige wat je kunt verkloten is de software, hardware gaat nooit zomaar kapot als je op een verkeerde knop klikt ofzo :P. Aangezien je juist al je software wilt verwijderen (je wilt immers formatteren) loop je dus ook geen risico dat je iets verkloot :P
Zoals vermeld werkt dit ongeveer hetzelfde als bij XP. Cd'tje erin douwen en gewoon de wizard volgen, dan moet je er uit komen.

🌞🍃

• devilsnight
Jan_V schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:47:
Ik heb hier trouwens ook alleen AVG en de Windows Firewall.

Lijkt me wel voldoende bij normaal gebruik. Wanneer je veel shady dingen download kan het natuurlijk geen kwaad om wat sterker spul te gebruiken. Kaspersky of zo?
'rare' sites bezoek ik niet, als je dat bedoelt :)
En AVG heeft nooit een virus gevonden, maar dat zegt nog niks.

• devilsnight
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar een tijdje terug gaf iemand mij een tip om invervolg
een backup van mijn windows te maken, voor wanneer het fout gaat dat ik em zo kan terugzetten naar de oude stand. Hoe kan ik dat doen? Ik vertrouw niet al teveel op system restore want daar heb ik nog niks goeds mee bereikt. Ik heb zodra Vista raar begon te doen gekeken bij system restore,maar er was maar één beschikbaar restorepoint en dat was van een dag terug, daar had
ik dus niks mee opgeschoten. Als er nou eentje van een week geleden was geweest...dan wel.

• CLB
  • Niet online

CLB

Een Ghost Image maken als die helemaal 'af' is :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet je wel een geschikte versie hebben van Ghost. De meest bekende versies schijnen niet te werken. Misschien dat de laatste het wel doet, maar er zijn ook alternatieven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• devilsnight
Ik krijg een heel ander menu dan met XP. Nergens waar ik kan kiezen om een partitie te formatteren of iets dergelijks. Ik kon kiezen tussen een programma kiezen zodat ik een backup kon laden, een herstelpunt en automatisch de problemen laten oplossen die ervoor zorgen dat Windows niet wilde starten,..maar ik moet geen enkele van die functies hebben.
Pagina: 1