Toon posts:

[hifi] Wat maakt wel verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden een installatie gekocht bestaande uit een Marantz receiver en 2 Klipsch F2 speakers. Dat is me best wel goed bevallen, en ik denk er over betere speakers te kopen van ongeveer 1000 euro per paar. Ook dacht ik er aan een goede voor- en eindversterker te kopen, en misschien een cd-speler. Nu gebruik ik een goede dvd speler als loopwerk digitaal aangesloten.

Maar ik vraag me af of er wel zoveel verschil tussen versterkers is. Ik bedoel met die lage vervormingsgetallen lijkt het mij vreemd dat er grote klankmatige verschillen zijn. En als die er al zijn, waarom zou dat zorgen voor extra ruimtelijkheid of een dynamischer geluid. Ik weet dat er zat zijn die verschil horen. Dat gebeurt echter ook met voetjes, kabels, matjes en cd-stiften.

En mijn marantz beschikt over een goede 192khz d/a omzetter. Waarom zou een cd-speler het beter doen? Mijn dvd-speler leest de eentjes en nulletjes uit en stuurt die naar mijn marantz. Zo hou ik het signaal nog zo lang mogelijk digitaal. Maakt jitter iets uit?

Waarmee gaat mijn installatie echt op vooruit? Wat maakt verschil?

Verwijderd

Grootste verschil zal in nieuwe speakers gaan zitten. Een betere versterker zal ook beter klinken, maar eerst je speakers vervangen. Vervormingscijfers zeggen ook niet alles over de geluidskwaliteit, ook zal de ene versterker het wat beter in het laag doen en de andere weer wat meer hoog geven. Het verschil tussen versterkers is echter kleiner dan tussen speakers, maar dat vind ik dat ;).

Verwijderd

Misschien handig om ook te vertellen waarom je niet helemaal tevreden bent over je huidige set? Misschien is het gewoon een probleem van de omgeving waarin je luistert en waar jij je bevindt in de ruimte en de speakers? Zou wel zonde zijn om zomaar even 1000 euro uit te geven, tenzij je natuurlijk geld in overvloedt hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:42:
Misschien handig om ook te vertellen waarom je niet helemaal tevreden bent over je huidige set? Misschien is het gewoon een probleem van de omgeving waarin je luistert en waar jij je bevindt in de ruimte en de speakers? Zou wel zonde zijn om zomaar even 1000 euro uit te geven, tenzij je natuurlijk geld in overvloedt hebt :)
Met wat drukke muziek zoals ten van pearl jam klinken ze snel chaotisch. En bij stemmen hebben ze last van ssss-klanken en andere onzuiverheden.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien zul je met goed beluisterde duurdere speakers dit probleem oplossen. Echter zonder jouw Klipsch's gehoord te hebben (maar dus wel veel gelezen) denk ik te weten dat dit probleem aan jouw speakerkeuze ligt. Het is dan dus misschien ook aan te raden om eerst in een goedkoper segment te kijken.
Mocht je het geld verder echt niet nodig hebben dan mag je van mij ook meteen die 500,- /stuk uitgeven hoor :P

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Speakers maken inderdaad voor het allergrootste deel van het geluid uit.

Nog een ander ding: staar je niet blind op specs als 24 bit 192 Khz DAC's. Dat zegt echt helemaal niets over de kwaliteit uit. Dus ja, ook op versterkervlak en bij de CD-speler is nog wel winst te halen, hun invloed is echter vele malen kleiner dan die van speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

kijk overens ook eens naar de akoestiek, want dit kan vooral drukke muziek te snel overdone laten klinken (heb er zelf ook wat last van).

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
En probeer eens je speakers elders in de kamer neer te zetten. Verder van de achterwand af of dichter bij elkaar (of juist verder uit elkaar) kan al een boel schelen. Ik ken je speakers niet, maar hebben ze een baspoort aan de achterkant? Zo ja, dan moeten ze zeker een eind van de achterwand vandaan (een meter zou mooi zijn) om een bonkig geluid te voorkomen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je kunt je Marantz receiver blijven gebruiken als pre en daar een dikke eindversterker achter zetten.
Mag het 2e hands zijn?

@hierboven: De TS heeft ook last van slis-klanken, dat ga je met plaatsing niet veranderen. Daarnaast zijn deze Klipsch speakers echt dramatisch in stereo, maar da's mijn ervaring.

[ Voor 42% gewijzigd door Barry|IA op 22-10-2007 21:10 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:08:
Je kunt je Marantz receiver blijven gebruiken als pre en daar een dikke eindversterker achter zetten.
Mag het 2e hands zijn?

@hierboven: De TS heeft ook last van slis-klanken, dat ga je met plaatsing niet veranderen. Daarnaast zijn deze Klipsch speakers echt dramatisch in stereo, maar da's mijn ervaring.
Ach ja, de hoorn he. Die klinkt gewoon niet mooi in sommige gevallen.
Ik dacht zelf aan een setje Monitor Audio RS6 als vervanging.

Jouw optie had ik ook al bekeken. Ik vind nieuw zo'n Classic 8.0B of audiolab wel mooi. Tweedehands misschien ook even kijken naar een NAD.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als het ook tweede hands mag zijn kijk eens bij http://www.wenwaudio.nl/ die hebben ook in de lagere prijsklasse best wel leuke speakers. Je kan dan gewoon je eigen versterker meenemen en het daar beluisteren. Als de match goed is zou ik zelf voor de infinity renaissance gaan. Maar goed je oren moeten het beslissen
Pagina: 1