Telefoongesprekken in tekst met spraakherkenning

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09-2025
Mijn oom is doof en kan dus niet telefoneren. Ik vroeg mij af of er voor hem een systeem is dat volledige telefoongesprekken in tekst kan krijgen middels spraakherkenning, zodat hij ook kan 'telefoneren'.

Ik heb al reeds wat onderzoek gedaan maar veel is in het engels of alleen in U.S te gebruiken.

Misschien is er een manier dat het telefoongesprek over de computer loopt en dat je 'wat men hoort' kan om laten zetten in tekst. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Is in zo'n geval een computer met MSN niet makkelijker?

Een computer is behoorlijk standaard bij mensen thuis en speciale apparatuur om te chatten via de telefoon niet echt.

Als iemand doof is dan kan de buitenwereld toch ook begrijpen dat bellen geen optie is?

[ Voor 72% gewijzigd door Fairy op 22-10-2007 17:48 ]

• diac21
Het is voor professionele doeleinde. Voor een bedrijf wil niet iedereen het accepteren dat ze geen telefoon kunnen beantwoorden. Hij is onlangs ontslagen en zoals je begrijpt is het voor een dove 50 plusser geen makkelijke taak om een baan te krijgen. Daarom wil hij voor zichzelf beginnen maar extra personeel zit er nog even niet in. Dus vandaar :)

Verwijderd

Je realiseert jezelf dat de computer dan ook de getypte woorden van je oom moet omzetten naar geluiden?

Ik ga ervan uit dat het wel bestaat, maar dat zal behoorlijk wat geld kosten en simpel is het niet omdat iedereen zijn/haar stem anders is... Misschien even een telefoontje plegen naar doveninstituut of gewoon een dovenvereniging?

• diac21
In principe zou hij wel zelf kunnen praten. Maar het zou al handig zijn als ze voicemail kunnen inspreken en dat deze dan omgezet wordt naar tekst zodat hij terug kan e-mailen.

Verwijderd

diac21 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:54:
In principe zou hij wel zelf kunnen praten. Maar het zou al handig zijn als ze voicemail kunnen inspreken en dat deze dan omgezet wordt naar tekst zodat hij terug kan e-mailen.
Tja ik zou dan gewoon het bedrijf per e-mail 24u per dag bereikbaar laten zijn en dan aangeven dat het bedrijf alleen 's avonds tussen 18u en 20u telefonisch bereikbaar is.. Dan zou je tante of een ander op dat moment de telefoon kunnen opnemen. Als reden zou je ook gewoon op de website kunnen zetten dat deze aangepaste tijden er zijn omdat de eigenaar doof is

maargoed, ik heb natuurlijk geen idee wat voor een soort bedrijf het is en of dat wel een optie is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 17:57 ]

• diac21
uiteraard is het een optie. Maar ik wil echt kijken of het mogelijk is wat ik dus graag wil. Dus voorlopig wil ik niet mijn tante vragen of ze de telefoon wil opnemen.

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Best wel mooi dat je dit voor je oom doet, kijk eens op de site van de NOS als ik me niet vergist hebben ze daar eenb programma in gebruik die tekst opleest. En dan niet zoals windows dat doet met die robot stem, maar echt een natuurlijke stem zeg maar.

Verwijderd

Heb je al op Google gezocht naar wat er mogelijk is? http://www.google.nl/sear...nl&q=doven+telefoon&meta=

Ik kwam bijv. op een website uit waar het volgende stond:
Teksttelefoons werken alleen wanneer u belt met een andere teksttelefoon. De teksttelefoon kan namelijk geen spraak omzetten in tekst. U kunt wel met een gewone telefoon bellen via de tolkendienst van de KPN
Dan zou je dus gewoon even contact op kunnen nemen met de KPN (en natuurlijk de doveninstituten zoals ik eerder noemde)

• diac21
PSPonderdelen schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:00:
Best wel mooi dat je dit voor je oom doet, kijk eens op de site van de NOS als ik me niet vergist hebben ze daar eenb programma in gebruik die tekst opleest. En dan niet zoals windows dat doet met die robot stem, maar echt een natuurlijke stem zeg maar.
Dankje :) Ook voor je bijdrage! Alleen heeft hij hier vrij weinig aan, want deze tekst zou hij dus niet kunnen horen. Het moet juist precies andersom. Van voice naar tekst.

http://www.talktext.com/

Deze website doet het wel, maar dit is denk ik alleen engels.

Verwijderd

http://www.annies.nl/content/nieuwseninfo/indepers/pers.asp
Met de mobiele teksttelefoon kunnen doven en slechthorenden niet alleen onderling teksttelefoneren, maar ook met gebruikers van de bestaande ‘vaste’ teksttelefoon. Daarnaast kunnen mobiele gesprekken met horenden worden gevoerd via de teksttelefoonservice van KPN.
Ik zou zeggen; als je echt wil weten of er mogelijkheden zijn bel dan gewoon de KPN op :) Maargoed, ik weet nou niet of dat de bedoeling van het topic is of dat je hoopt dat er iemand hier komt met ervaringen ;)

Verwijderd

De meeste spraakherkenningssoftware moet eerst getraind worden op een stem (en dan meestal ook nog bvk met een goede ruisarme microfoon).
De combinatie van willekeurige stemmen goed herkennen via de telefoon en dat omzetten in tekst is dan denk ik momenteel nog niet echt goed mogelijk.

Maar zoals hierboven gezegd een teksttelefoon in combinatie met de teksttelefoonservice van KPN helpt je oom waarschijnlijk al een eind op weg.

Ook voor doven van 50+ is er vast nog wel professionele ondersteuning mogelijk bij het opzetten van een eigen bedrijf of loopbaanondersteuning (meestal kan dat gratis). Ik weet bijv. dat Bureau DDS zoiets aanbiedt maar er zijn er vast nog veel meer. Daar heeft men ook ervaring met de verschillende mogelijkheden en hulpmiddelen. Zoek maar eens op Google.

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

De makers van Dragon NaturallySpeaking hebben mss wel iets voor je.
http://www.scansoft.nl/recognition/

Zij bieden veel produkten op het gebied van spraakherkenning en ook zeer veel specifiek op het geboed van telecommunicatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Jk_W op 22-10-2007 23:30 ]

• diac21
Jk_W schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:28:
De makers van Dragon NaturallySpeaking hebben mss wel iets voor je.
http://www.scansoft.nl/recognition/

Zij bieden veel produkten op het gebied van spraakherkenning en ook zeer veel specifiek op het geboed van telecommunicatie.
enorm bedankt! We zijn nu al een stuk verder en heb even wat verder onderzoek gedaan.
Wat ik me afvraag is hoe accuraat dat programma is, als het bestand van telefoon kwaliteit is....
Pagina: 1