Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[2003] Problemen met verbinden Exchange/Aanmaken account

Pagina: 1
Acties:
  • 1.759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een redelijke rookie op dit gebeid, dus hoop ik echt dat jullie mij
kunnen helpen bij het volgende probleem:

Ik heb een netwerkje draaien met een Windows Server 2003 en Exchange 2003.
Ik probeer Exchange zo in te stellen dat ie mijn mail ontvangt, verzend en
distribueert naar de desktops in het netwerk. Het gaat om een thuisnetwerk
van Server/Desktop/Laptop.

Ik heb naar mijn idee de Exchange goed geconfigureerd (d.w.z. onder andere
User aangemaakt, SMTP, Connectors etc). Het lukt me zelfs om een Exchange
account aan te maken op de destkop in de Outlook. Echter, als ik dan in de
Configuratiescherm, bij E-mail een account kies waarmee Outlook moet openen,
krijg ik de volgende melding bij het aanloggen op de server:

Kan uw standaardmappen voor e-mail niet openen. Kan het bestand C:\Dcuments
and Settings\Anelski\Local Settings\Application
Data\Microsoft\Outlook\outlook.ost niet openen. U moet ten minste eenmaal een
verbinding met Microsoft Exchange hebben gehad om uw bestand met
offlinemappen te kunnen gebruiken.

Ik kom hier gewoon niet uit wat het is. Op t moment dat ik kies voor ok,
sluit Outlook af. Ik heb het ook geprobeerd om aan te loggen zonder cache
modus, maar dan krijg ik de melding dat Exchange niet beschikbaar is.

Hoe kan ik naar eerst een verbinding met exchange krijgen/maken (wat
gevraagd wordt bij de eerste melding? Wat zou nou echt de goede instellingen?
Is er ergens een vinkje in de server die ik aan moet klikken of iets
dergelijks? OF zijn er in de Exchange instellingen die ik nog moet doen?

Graag jullie hulp! Ik weet dat het voor jullie vast een simpele vraag is,
maar het zou mij echt enorm helpen om t op te lossen.

Alvast dank!

Anelski

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als jij in Outlook een account hebt aangemaakt, dan is dat wat anders dan op de Exchange-server een account aanmaken. Doe dat eerst eens?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Om even verder te borduren op hetgeen Sanfranjake zei.

In AD maak je een account aan, deze koppel je aan een mailbox.
Als je dan met het account op het domein aanmeld en outlook start dan hoef je alleen nog even je naam te bevestigen.

Verwijderd

Kan je het volgende eens testen; Log met de gebruiker in op de pc. Ga dan via een browser naar http://servernaam/exchange/gebruikersnaam

Log indien nodig in met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de betreffende gebruiker. Lukt dit wel?

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:08:
Als jij in Outlook een account hebt aangemaakt, dan is dat wat anders dan op de Exchange-server een account aanmaken. Doe dat eerst eens?
Hi Sanjfranjake, dank voor je reactie. Ik heb in het AD van de server een account aangemaakt, d.w.z. een user aangemaakt met mijn naam...Deze naam herkent de Outlook ook wel, maar geeft aan dat ik eerst een verbinding moet hebben gehad....

Hoe zou ik kunnen checken of ik het op de server goed gedaan heb?

Tnx

Verwijderd

Topicstarter
wappie1980 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:13:
Om even verder te borduren op hetgeen Sanfranjake zei.

In AD maak je een account aan, deze koppel je aan een mailbox.
Als je dan met het account op het domein aanmeld en outlook start dan hoef je alleen nog even je naam te bevestigen.
Hi Wappie, ook thnx voor je reactie...

Hoe kan ik dit dan checken of t goed gegaan is? Of kun je mij even kort stapsgewijs uitleggen hoe het zou moeten, kan ik checken of ik het ook op die manier gedaan heb?

Tnx alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:14:
Kan je het volgende eens testen; Log met de gebruik in op de pc. Ga dan via een browser naar http://servernaam/exchange/gebruikersnaam

Log indien nodig in met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de betreffende gebruiker. Lukt dit wel?
Hi Meph, dit lukt ook niet... Tnx voor je reactie....

Nog evt andere tips?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:26:
[...]

Hi Meph, dit lukt ook niet... Tnx voor je reactie....

Nog evt andere tips?
Kan je eens in active directory kijken wat voor "Mailbox Rights" je heb ingesteld onder de gebruikersinstellingen van de betreffende mailbox? En met welke gebruikersnaam heb je op de pc aangemeld, en is dit ook dezelfde user als binnen ad/exchange? Hangt de pc wel in het domein?

• Xiliath
Moet ff uit m'n hoofd want ik heb thuis geen 2003 draaien:

In exchange system manager ga je via je servernaam - administrative groups - mailboxes (je moet bij mailboxes uitkomen)
Hier staan alle mailboxen en het account waar ze aan zijn gekoppeld.
Als je hier niet tussen staat moet je het volgende doen:

In AD contextmenu (rechtermuisknop) van je account openen en exchange tasks kiezen.
Hier kan je er dan voor kiezen om een mailbox aan te maken.

(wss staan er hiervan ook vast screenies in een howto. ik zal eens zoeken)

edit:
check onderstaand draadje even. Hierin wordt uitgelegd hoe je een gebruiker koppelt aan een mailbox:
[Exch2003]Howto: aanmaken users, mailbox en DL's

[ Voor 13% gewijzigd door Xiliath op 22-10-2007 19:20 . Reden: spelling ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 18:27:
[...]

Kan je eens in active directory kijken wat voor "Mailbox Rights" je heb ingesteld onder de gebruikersinstellingen van de betreffende mailbox? En met welke gebruikersnaam heb je op de pc aangemeld, en is dit ook dezelfde user als binnen ad/exchange? Hangt de pc wel in het domein?
HI Meph,

De rights zijn allemaal "allowed". Ik log idd met dezelfde inlog naam... Of de pc hangt in het domein.... Hier kom ik niet helemaal uit... Want ik zie de server wel vanaf de desktop in het netwerk, en kan ook de shared mappen en printers zien, kiezen en bewerken, maar ik kan niet vanaf de server de desktop vinden en toevoegen aan de computers in het domein....

Hoe zou ik dit kunnen tackelen, waar zou het aan kunnen liggen?

Tnx

Verwijderd

Wil je niet meerdere posts achter elkaar maken maar je post editten? :)
Verder, heb je wel een mailbox aangemaakt voor die user aangezien OWA ook niet werkt? (In Active directory users en computers rechts klikken op je gebruiker). Zie ook de eerder geposte howto.

Verwijderd

Als je op de server zelf inlogt, en je gaat dan naar http://servernaam/exchange. Wat gebeurd er dan precies?

En als je daarna browsed naar http://servernaam/exchange/betreffendegebruikersnaam, wat gebeurd er dan precies?

Verwijderd

Dat had je al eerder gevraagd en dat heeft TS ook al beantwoord ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:56:
Dat had je al eerder gevraagd en dat heeft TS ook al beantwoord ;)
Eerder vroeg ik hem het op het werkstation te doen, en onder een gebruikers account en niet het administrator account. Nu vraag ik hem om even voor de test een andere pc te gebruiken, in dit geval de server zelf. Door daar naar server/exchange te gaan, checkt hij eerst of de administrator mailbox wel werkt. Deze mailbox wordt aangemaakt tijdens de installatie van exchange 2003. Als die wel of niet werkt heb je weer een stukje extra informatie. Daarna vraag ik hem om op de server zelf als administrator te gaan naar server/exchange/user. Op die manier, aangezien hij aangeeft dat de user alles op allow heeft staan in de mailbox rights weet je dus of je als administrator de betreffende mailbox wel/niet mag inzien.

Verwijderd

Maar je vraagt hem niet expliciet om met administrator in te loggen op de server ;)

Voor de rest heb je gelijk hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de tips allemaal!

Ik ga het morgen weer even uitproberen, dan hou ik jullie op de hoogte van de tests... Hopelijk mag ik dan weer even bij jullie terecht mocht het niet lukken....

P.s. Ik zal er op letten met de replies, willem ;)

Meph,

Als ik op de server inlog, kan ik wel in de mailbox als administrator en als gebruiker...Allebei doen het dan wel goed....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 23:10 ]

Verwijderd

Ik kan er geen touw aan vast knopen, maar staat outlook wel ingesteld als Exchange client? Gooi anders ff alle profielen weg op de client en start daarna outlook op.

Verder ga ik ervanuit dat DNS enzo allemaal goed werkt?

Verwijderd

Ik denk dat je inderdaad een paar belangrijke dingen mist.

Is je server ook dhcp server en dns server? Verwijzen de dns server adressen op je pc naar je server toe? Het is geen must maar wel zo prettig om ook je pc op het domein van de server aan te laten melden. Tevens zou het prettig zijn als je precies aangeeft welke rechten als mailbox rights zijn gedefinieerd in je gebruikersaccount. Hier een linkje naar een handleiding met beschrijving van hoe je een pc aan een domein toevoegd: http://www.petri.co.il/jo...ain_in_windows_xp_pro.htm

Kan je verder eens aangeven welke instellingen je precies in je outlook software hebt ingesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:19:
Ik denk dat je inderdaad een paar belangrijke dingen mist.

Is je server ook dhcp server en dns server? Verwijzen de dns server adressen op je pc naar je server toe? Het is geen must maar wel zo prettig om ook je pc op het domein van de server aan te laten melden. Tevens zou het prettig zijn als je precies aangeeft welke rechten als mailbox rights zijn gedefinieerd in je gebruikersaccount. Hier een linkje naar een handleiding met beschrijving van hoe je een pc aan een domein toevoegd: http://www.petri.co.il/jo...ain_in_windows_xp_pro.htm

Kan je verder eens aangeven welke instellingen je precies in je outlook software hebt ingesteld?
Ik heb in de Outlook het volgende gedaan. In de configuratiescherm/e-mail heb ik een nieuwe account/profiel aangemaakt genaamd Exchange. Ik heb dat gedaan naast mijn huidige profiel van Orange. Vervolgens heb ik in die wizard de gebruikersnaam van de mailbox laten controleren en die werd automatisch goedgekeurd en verbonden aan de server, het werd namelijk onderstreept, wat betekent dat ie herkend is. Het enige waar ik mee zit is het gedeelte van de proxy instellingen in die wizard, waar je dan moet aangeven welke url gebruikt moet worden voor de verbinding met de exchange server. Ik heb namelijk zo gedaan: servernaam.domein(waar in zit, en wat tevens de groepsnaam is).nl. Ik weet niet of dat juist is....Hoe kan ik dat checken?

En hoe kan ik het makkelijkst controleren of alles qua dns/dhcp juist ingesteld is?

Tnx wederom!

Verwijderd

Om te controleren of je dns etc goed is:
start--> uitvoeren--> tiep CMD in, en klik ok. Tiep nu ipconfig en controlleer of de DNS servers verwijzen naar het IP adres van de exchangeserver.

Verder, als je alleen intern op je netwerk gebruik wilt maken van outlook hoef je geen proxyinstellingen in te voeren. Wellicht is dit ook de oorzaak van je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:54:
Om te controleren of je dns etc goed is:
start--> uitvoeren--> tiep CMD in, en klik ok. Tiep nu ipconfig en controlleer of de DNS servers verwijzen naar het IP adres van de exchangeserver.

Verder, als je alleen intern op je netwerk gebruik wilt maken van outlook hoef je geen proxyinstellingen in te voeren. Wellicht is dit ook de oorzaak van je probleem.
Hey Meph,

Ik kwam er gisterenavond achter dat de laptop en de desktop niet in dezelfde domein zitten als de server, maar in dezelfde werkgroep... Zou het hier mee te maken kunnen hebben?

De IP adressen komen op hetzelfde neer, behalve de laatste drie cijfers. Deze zijn bij de desktop .116 en bij de server .185 (zo uit mijn hoofd).

Als ik de desk- en laptop nou in dezelfde domein knal, moet ik dan nog met andere "gekke" dingen rekening houden dan wat vermeld staat in het document wat jij me doorgelinkt hebt?

Thnx voor je hulp!

• Xiliath
Heb je de howto die ik gepost heb ook al eens bekeken?
Omdat je met http://%servername%/exchange/administrator er wel in kan maar met
http://%servername%/exchange/%username% niet krijg ik toch nog steeds erg de indruk dat je gewoonweg geen mailbox aangemaakt/gekoppeld hebt.

(Verkeerd zitten lezen. Je kan op de server wel in de %username%)

En idd. Begin eens met alles fatsoenlijk in het domein te hangen. Maakt het allemaal iets overzichtelijker ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Xiliath op 24-10-2007 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
wappie1980 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:23:
Heb je de howto die ik gepost heb ook al eens bekeken?
Omdat je met http://%servername%/exchange/administrator er wel in kan maar met
http://%servername%/exchange/%username% niet krijg ik toch nog steeds erg de indruk dat je gewoonweg geen mailbox aangemaakt/gekoppeld hebt.

(Verkeerd zitten lezen. Je kan op de server wel in de %username%)

En idd. Begin eens met alles fatsoenlijk in het domein te hangen. Maakt het allemaal iets overzichtelijker ook.
wel vreemd! Nou geeft de desktop aan dat ie geen domein kan vinden, dat ie could not be contacted...terwijl de server juist wel in die domein zit... word er gek van

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 20:27 ]

• Xiliath
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:07:
[...]

wel vreemd! Nou geeft de desktop aan dat ie geen domein kan vinden, dat ie could not be contacted...terwijl de server juist wel in die domein zit... word er gek van
dns server goed ingevuld?
Is meestal het probleem hierbij,

Verwijderd

Wat is het dns server adres van je werkstation? Dit moet namelijk het ip-adres van je server zijn. Eindigend op 185 als ik jou goed begrijp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 07:39:
Wat is het dns server adres van je werkstation? Dit moet namelijk het ip-adres van je server zijn. Eindigend op 185 als ik jou goed begrijp.
ok, die ga ik aanpassen... ik hoef dan het gedeelte "obtain IP adress automatically" niet aan te passen toch?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 10:04:
[...]

ok, die ga ik aanpassen... ik hoef dan het gedeelte "obtain IP adress automatically" niet aan te passen toch?
stel je win2k3 server in als DHCP server en DNS server
Laat clients een ip adres krijgen van je win2k3 server
hang je computers in het domein
log in met de gebruikersnaam, start outlook op in workgroup mode, en vul servernaam in

klaar = kees

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
HE HE!!!! t is allemaal gelukt... ik heb eindelijk alles maar netjes opnieuw nagekeken en ingesteld en nu is er gewoon goede verbinding met alles! desktop kan de exchange server zien en met de server verbinden en de exchange account is ook klaar. Ik kan alleen niet de laptop in de domein knallen omdat die dus geleverd is met Vista Home... Dus daar moet ik even de Ultimate versie voor halen.

Ik zit nu weer met het volgende:

De domein die ik ingesteld heb, is een soort fictieve domein, namelijk het is en eigen netwerkje met een server, desk- en laptop. Dus de domeinnaam a la bv. tweakers.net is niet geregistreerd of zo. Dus zal, ga ik vanuit, exchange niet een mail op die manier kunnen versturen, maar moet ik gewoon de e-mail adres van mijn provider (bv. Orange) als een extra postvak instellen in de exchange account toch? En ik ga er van uit dat als ik de agenda van de exchange account aanhou als de agenda (via outlook op de desktop), ik deze ook op de laptop straks kan gebruiken als leading agenda (voor bijvoorbeeld synchronisatie met PDA ed)? Of zie ik dit verkeerd?

Thanx voor jullie hulp allemaal!!!!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Anelski, als ik teruglees in je topic zie ik bijzonder weinig input van jouw kant. Er is door de deployment whitepapers goed te lezen en een klein beetje rond te zoeken op elke vraag die je stelt heel veel informatie te vinden welke je op het juiste spoor zet. Hier op GoT verwachten we van onze bezoekers dat ze zelf uitgebreid op onderzoek uit gaan om een antwoord te krijgen, en ook zoveel mogelijk van die informatie vermelden. Wil je daar alsjeblieft ook aan mee doen, want het is niet de bedoeling dat we je aan het handje door al deze materie heen slepen ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:29:
Anelski, als ik teruglees in je topic zie ik bijzonder weinig input van jouw kant. Er is door de deployment whitepapers goed te lezen en een klein beetje rond te zoeken op elke vraag die je stelt heel veel informatie te vinden welke je op het juiste spoor zet. Hier op GoT verwachten we van onze bezoekers dat ze zelf uitgebreid op onderzoek uit gaan om een antwoord te krijgen, en ook zoveel mogelijk van die informatie vermelden. Wil je daar alsjeblieft ook aan mee doen, want het is niet de bedoeling dat we je aan het handje door al deze materie heen slepen ;)
Sanfranjake, het was nooit mijn bedoeling om het een slepen aan het handje te laten zijn op het forum... Echter, ik heb wel alle mogelijke opties geprobeerd, voordat ik me wendde tot het forum... Heb zowat het hele internet, MS-sites, verschillende fora doorgenomen voordat ik op GoT terecht kwam... En uiteindelijk had ik dat misschien als eerste moeten doen, want hier staat inderdaad de meest nuttige informatie...

Wat ik al aangaf, ik ben een redelijke rookie in deze materie, dus hopelijk heb je daar een klein beetje begrip voor bij deze topic. Want ik ben absoluut een type dat eerst zelf van alles probeert voordat ie echt om hulp vraagt... Is deze keer niet anders geweest.

Gr.
Anelski

• Xiliath
edit:
Grolsch z'n respons hieronder is veel beter _/-\o_

[ Voor 95% gewijzigd door Xiliath op 26-10-2007 09:26 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:47
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:03:
HE HE!!!! t is allemaal gelukt... ik heb eindelijk alles maar netjes opnieuw nagekeken en ingesteld en nu is er gewoon goede verbinding met alles! desktop kan de exchange server zien en met de server verbinden en de exchange account is ook klaar. Ik kan alleen niet de laptop in de domein knallen omdat die dus geleverd is met Vista Home... Dus daar moet ik even de Ultimate versie voor halen.

Ik zit nu weer met het volgende:

De domein die ik ingesteld heb, is een soort fictieve domein, namelijk het is en eigen netwerkje met een server, desk- en laptop. Dus de domeinnaam a la bv. tweakers.net is niet geregistreerd of zo.
MS adviseerd daarom ook om voor je AD domein de .local te gebruiken, dus stel je bedrijfsnaam is bedrijf.nl dan noem je je AD domein.local (kan ook anders hoor, maar dat adviseert MS niet)
Dus zal, ga ik vanuit, exchange niet een mail op die manier kunnen versturen, maar moet ik gewoon de e-mail adres van mijn provider (bv. Orange) als een extra postvak instellen in de exchange account toch?
verdiep je eens in "recipient policy's" en "POP connector", dat beantwoord je vragen.
En ik ga er van uit dat als ik de agenda van de exchange account aanhou als de agenda (via outlook op de desktop), ik deze ook op de laptop straks kan gebruiken als leading agenda (voor bijvoorbeeld synchronisatie met PDA ed)? Of zie ik dit verkeerd?

Thanx voor jullie hulp allemaal!!!!
Als je zowel met de laptop als met de desktop op dezelfde mailbox inlogt, zijn deze gewoon het zelfde, je kunt zelfs gaan werken met "resource mailboxes". Synchroniseren met PDA, webmail, Mobile Access, alles is mogelijk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Grolsch en allemaal, thnx voor de hulp! Ik zal me in een aantal zaken verdiepen en een en ander finetunen!!!

gr.

Anelski
Pagina: 1