[Excel] Codes en namen exporteren naar DTP programma

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 21:37
Ik ben bezig met de kaft van een boekwerkje wat in een oplage van 150 stuks wordt gedrukt. Ik heb het ontwerp van de kaft in EPS en in PDF op 300Dpi. Nu wil ik graag vanuit een Excel of Access bestand automatisch de namen van de ontvangers en een bepaalde code op de voorkant hebben. Nu kan dat natuurlijk wel met Word merge etc, maar dan wordt de kwaliteit gewoon bagger.

Ik heb nu in zowel Indesign als Illustrator geprobeerd dit te doen met een XML. Ik kom er echter niet uit. Ik heb al geprobeerd een fatsoenlijke tutorial te zoeken, maar zonder succes. Misschien gebruik ik de verkeerde zoektrermen. Heeft iemand een idee hoe ik bovenstaande het beste kan doen?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
InDesign:

Op de Basispagina importeer je je illustratie, en in je hoofd document importeer je je tekstslang, met automatisch pagina's invoegen.

Daar moet je even op google'n of in de InDesign help kijken.

Tip: als je Word-tekst importeert, zorgt een ingevoegd kolom-einde (^n) voor de sprong naar een nieuw, gelinkt, tekstkader.

Houdoe

• MacDokie
Bedoel je je basic graphics frame en je basic text frame?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Witte
Als je in InDesign een document start, heb je altijd een stramien-pagina. (A-stramien) hier op zet je je afbeelding. Gevolg: elke 'normale' pagina in je document is als het ware een 'kopie' van een stramienpagina, dus zullen de elementen (zoals een paginacijfer, of in jouw geval een afbeelding) van de stramienpagina terugkomen. Deze zijn in principe geen onderdeel van de normale pagina, en zijn derhalve ook onbewerkbaar, in de normale pagina. Probeer maar eens zo'n element te verschuiven.

Je kan zoveel verschillende stramienpagina's maken als je zelf wil, en zelf kiezen op welke stramienpagina een 'normale' pagina gebaseerd is.

Met F12 krijg je het overzicht van je pagin's te zien, kan je zien op welke stramienpagina een normale pagina gebaseerd is.

[ Voor 77% gewijzigd door Witte op 23-10-2007 13:57 ]

Houdoe

• MacDokie
Witte schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:41:
Als je in InDesign een document start, heb je altijd een stramien-pagina. (A-stramien) hier op zet je je afbeelding. Gevolg: elke 'normale' pagina in je document is als het ware een 'kopie' van een stramienpagina, dus zullen de elementen (zoals een paginacijfer, of in jouw geval een afbeelding) van de stramienpagina terugkomen. Deze zijn in principe geen onderdeel van de normale pagina, en zijn derhalve ook onbewerkbaar, in de normale pagina. Probeer maar eens zo'n element te verschuiven.

Je kan zoveel verschillende stramienpagina's maken als je zelf wil, en zelf kiezen op welke stramienpagina een 'normale' pagina gebaseerd is.

Met F12 krijg je het overzicht van je pagin's te zien, kan je zien op welke stramienpagina een normale pagina gebaseerd is.
Ik snap wat je bedoeld, en ik snap dat het verstandig is om eens een goeie tutorial te lezen over master pages etc. En daar ben ik nu mee bezig. Bedankt voor je input...

PS: heb de data merge voor elkaar door de excel sheet als csv op te slaan en deze in een tabel te plempen. :o

• Witte
Overigens, wat ook een makkelijke oplossing is:

* Maak een PDF (1) van je tekst, en niks anders. Dit is zeg maar 100 pagina's lang. Formaat A4.
* Maak een PDF (2) van je afbeelding. Dit is 1 pagina. Formaat A4

In Acrobat professional kan je nu PDF (2) als watermerk inlezen in PDF (1). Je kan deze achter de tekst plaatsen. Dan ben je ook klaar, let er wel op dat de resulterende PDF ongeveer 100 x de grootte is van PDF (2).

[ Voor 13% gewijzigd door Witte op 23-10-2007 14:54 ]

Houdoe

• MacDokie
Witte schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 14:53:
Overigens, wat ook een makkelijke oplossing is:

* Maak een PDF (1) van je tekst, en niks anders. Dit is zeg maar 100 pagina's lang. Formaat A4.
* Maak een PDF (2) van je afbeelding. Dit is 1 pagina. Formaat A4

In Acrobat professional kan je nu PDF (2) als watermerk inlezen in PDF (1). Je kan deze achter de tekst plaatsen. Dan ben je ook klaar, let er wel op dat de resulterende PDF ongeveer 100 x de grootte is van PDF (2).
Dat zou ook kunnen, maar het moet wel dynamisch zijn. Ik heb het nu voor elkaar met een CSV. Alleen excel maakt er ; van en geen komma. Met zoeken en vervangen komma's ervan gemaakt en nu werkt het perfect.

Pagina: 1