Het nut van intern geheugen toevoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
Ik ben op mijn werk veel bezig met grote excel-bestanden waarin veel formules staan. Nu is het zo dat ik, als ik een groot bestand geopend heb, dat ik bij elke handeling in excel (zelfs in een nieuw en schoon bestand) wel 1 of meer minuten moet wachten voordat ik weer verder kan. Linksonder in beeld staat dan 'cellen berekenen ..%'

Nu heb ik onlangs een aanvraag gedaan voor meer intern geheugen. Maar als ik bij taakbeheer kijk, zie ik dat van mijn beschikbare geheugen maar 300 MB van de 512 MB wordt gebruikt. Heeft het dan überhaupt wel zin om hier 1 of anderhalf gig bij te stoppen? CPU-gebruik staat tijdens deze ellende op 100%

specs:
WinXP Proffesional
Microsoft Excel 2003
Pentium 4, 2.66 GHz
Geheugen 512MB

...less is more

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Nee, het is echt niet zo dat meer geheugen er voor gaat zorgen dat jouw berekeningen sneller gaan ;)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Je CPU is denk ik de bottleneck.

Verwijderd

Inderdaad, het toevoegen van een extra CPU is jouw situatie de beste oplossing aangezien je geheugen gebruik niet het maximale heeft.

Verwijderd

Zie je het lampje van je harde schijf knipperen en/of hoor je je schijf zwaar ratelen? Waarschijnlijk niet. Het is inderdaad meer aannemelijk dat je CPU nu de beperkende factor is.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Je zou eerder na moeten denken om je manier van werken aan te passen denk ik. Excel is een mooi programma en kan heel veel, maar is niet het meest geschikt voor grote bestanden of echt intensief rekenwerk.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:17:
[...]

Inderdaad, het toevoegen van een extra CPU is jouw situatie de beste oplossing aangezien je geheugen gebruik niet het maximale heeft.
Is Excel multithreaded optimized dan?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

ik zou zowieso niet met grote excel sheets werken als je langer dan een minuut moet wachten. Denk dat dat het probleem is :)

Verder kijken dan Excel

en mocht het niet gaan idd cpu..

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:17:
[...]

Een extra cpu toevoegen? :P

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15

Tuxie

En WeL nU!

Haan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:18:
niet voor echt intensief rekenwerk....
Ehm, pardon? Wat versta jij onder intensief rekenwerk? Euler functies of differentieel berekeningen doe je niet in Excel nee, maar simpele functies en formules daar kun je er rustig een paar honderd van hebben in meerdere werkbladen hoor....

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
ok, iedereen erover eens dat het een cpu-probleem is :)
leonpwner1 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:13:
Nee, het is echt niet zo dat meer geheugen er voor gaat zorgen dat jouw berekeningen sneller gaan ;)
:o :P
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:18:
Zie je het lampje van je harde schijf knipperen en/of hoor je je schijf zwaar ratelen?
Het lijkt wel alsof er een vliegtuig aan het opstijgen is! Ik heb dit ook getest op meerdere pc's op kantoor met dezelfde specs, allemaal hetzelfde
Haan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:18:
Je zou eerder na moeten denken om je manier van werken aan te passen denk ik. Excel is een mooi programma en kan heel veel, maar is niet het meest geschikt voor grote bestanden of echt intensief rekenwerk.
tuinïnen schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:20:
ik zou zowieso niet met grote excel sheets werken als je langer dan een minuut moet wachten. Denk dat dat het probleem is :)

Verder kijken dan Excel

en mocht het niet gaan idd cpu..
Tja, helaas heb ik dit niet in de hand. Ben het er helemaal mee eens dat dit middeleeuwse toestanden zijn ;) Maar op dit moment hebben we geen andere keus...
Ik wil nl. ook zsm van excel af (voor deze bestanden)

...less is more

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

lier

MikroTik nerd

funk-e schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:31:
ok, iedereen erover eens dat het een cpu-probleem is :)
Gelukkig heeft Windows zoiets als Performance counters.
Ga daar maar eens eerst mee spelen om te zien wat je exacte probleem is (en je voorbarige conclusies gaat trekken...).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

[...]
Het lijkt wel alsof er een vliegtuig aan het opstijgen is! Ik heb dit ook getest op meerdere pc's op kantoor met dezelfde specs, allemaal hetzelfde
[...]
Dat is je CPU koeler (waarschijnlijk heb je een kleine desktop PC van dell of hp)

Je kunt (in excel) bij opties het berekenen op handmatig zetten.
Dan kun je er een paar 100 invoeren, op berekenen drukken, en koffie gaan halen.

Suc6

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

damn, ik zit in mijn gedachten teveel aan vmware te denken..............

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dan heb je ws. net zo'n PC als ik ook op het werk heb... Zo'n klein kastje van HP/Compaq met een celeron processor. Alleen al bij het opstarten van internet explorer gaat ie soms al loeien zodat mn collega's 3 kamers verderop het nog horen. Een zware berekening met Excel zou ik niet eens durven. ;)

Enige oplossing is om een PC met zwaardere processor te vragen aan je baas...

• Togt
  • Laatst online: 24-08-2021
Kan ook zijn dat er verwijzigingen richting netwerk staan, voor bijvoorbeeld templates. Kopieer dezelfde xls eens naar lokale harde schijf bijvoorbeeld?

Verwijderd

Palomar schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:25:
Enige oplossing is om een PC met zwaardere processor te vragen aan je baas...
In een echte behuizing met een echte koeler.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Het lijkt me dat er iets anders mis is. Hij zegt namelijk dat het ook in een "nieuw en een schoon bestand" nog lang kan duren. Nu weet ik niet met wat voor formules jij werkt, maar in een nieuw en schoon bestand moet het toch snel gaan als er niets instaat? Ja ik weet dat excel een cpu zwaar kan laten zweten. Mijn vader werkt ook met van die zware formules. Als hij op het einde van het jaar iets van boekhouding ofzo berekent(een berekening die telkens moet terugkeren naar een andere cel) dan doet zijn pentium 4 3 ghz er een half uur over. (mijn core 2 duo @ 3.2 ghz 5 minuten, maar dat terzijde :+ )

http://specs.tweak.to/16567

• Palomar
  • Niet online
Kan idd ook zijn zoals iemand anders al aangeeft dat het bestand op het netwerk staat en dat dat op een of andere manier vertraging oplevert. Probeer het eens met een bestand dat fysiek op de harde schijf staat en niet op een of andere virtuele H: schijf...

• Togt
  • Laatst online: 24-08-2021
Palomar schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:19:
Kan idd ook zijn zoals iemand anders al aangeeft dat het bestand op het netwerk staat en dat dat op een of andere manier vertraging oplevert. Probeer het eens met een bestand dat fysiek op de harde schijf staat en niet op een of andere virtuele H: schijf...
Mhm, dat zei ik net ook al?!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

Palomar praat wel meer mensen na ;)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Palomar
  • Niet online
:+

al was dit wel vrij duidelijk:
zoals iemand anders al aangeeft
;)

[ Voor 95% gewijzigd door Palomar op 23-10-2007 21:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:19:
[...]

Is Excel multithreaded optimized dan?
nope

• Major Carnage
  • Laatst online: 01-05 07:11

Major Carnage

waki miko Reimu

Er is ook een optie om het automatisch updaten van de sheet uit te schakelen, zodat niet het complete ding opnieuw berekend wordt als je een getalletje aanpast. Ik weet zo de naam van die optie niet, maar dat zal vast ergens in de help te vinden zijn :)

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Pagina: 1