Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden in de Eifel (komend weekend)

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 13:17
Ik ga komend weekend met mijn vriendin lekker wat rondjes lopen in de Vulkaneifel in Duitsland - maar we gaan er met de auto naar toe.

Vandaag attendeerde een collega me erop dat in deze tijd winterbanden verplicht zijn in Duitsland.
Nu heb ik een beetje zitten rondneuzen en gevonden dat winterbanden niet verplicht zijn, maar meer een sterke aanbeveling die je wel serieus moet nemen. Je auto moet voorbereid zijn op winterse omstandigheden, zo zegt de wet, dus dat betekent dat je ook voldoende ruitenwisservloeistof e.d. moet hebben.

Nu is mijn vraag:
Komend weekend gaat het echt niet sneeuwen in de Eifel, maar misschien dat er wel een graadje nachtvorst is. Als ik nu overdag ('s ochtends vroeg rijd ik toch niet) door nattigheid een slippartij maak, in hoeverre kan ik dan aangesproken worden op mijn banden - gewoon goede zomerbanden, volgens mij zelfs M+S? Is er een bepaalde periode van het jaar, waarin deze 'aanbeveling' geldt?

M+S banden zijn overigens niet erkende winterbanden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Was het niet zo dat als je een ongeluk veroorzaakt en je auto staat op zomerbanden en het ongeluk had voorkomen kunnen worden als er winterbanden waren gemonteerd dat je dan schuldig bent?

Volgens mij zijn winterberbanden dus niet 'verplicht' in Duitsland. Maar ik heb hier nog geen bron van gezocht.
Een auto met Nederlands kenteken moet ook in het buitenland aan het Nederlandse voertuigreglement voldoen en ons voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden. Echter er kunnen omstandigheden zijn waarbij andere landen extra eisen mogen stellen. Dit is bij winterse omstandigheden het geval. De eisen zoals in de Rechtshulpwijzer aangegeven, gelden ook voor auto's met een Nederlands kenteken.
In de Rechtshulpwijzer staat een overzicht van de regels per land.
meer van anwb.nl
Ik heb gewone (zomer-)banden onder mijn auto en ik ga een dagje naar Duitsland. Is het dan nodig om dure winterbanden aan te schaffen?

Niet als u zelf - afhankelijk van de weerberichten - kunt bepalen of u al dan niet naar Duitsland zult vertrekken. Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.

Ik heb gehoord dat je in Duitsland winterbanden nodig hebt als er ‘winterse omstandigheden’ zijn. Wat zijn die precies?

De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Deze wet heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid.

De wet is nog zo nieuw (mei 2006) dat er nog geen rechterlijke uitspraken zijn over wat precies die winterse omstandigheden zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden.

[ Voor 91% gewijzigd door Gunner op 22-10-2007 14:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is niet verplicht...

Maar mocht het glad zijn door kou/winterweer en je veroorzaakt een ongeluk, zal de verzekeraar van de tegenpartij alles op alles zetten om dat af te schuiven op jouw gebrek aan winterbanden...

Als er M+S banden onder zitten, zijn het in principe wel winterbanden...

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
Dat is niet helemaal waar. Een echte winterband heeft een bergtopje met sneeuwvlokje. All season banden zijn meestal M+S zonder bergtopje. Als het gewoon koud weer is met wat natte bende dan is M+S voldoende omdat je daarop bent voorbereid.

UNOX: The worst operating system

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:44

Goverman

not loaded

't is wellicht alleen een probleem als je een aanrijding veroorzaakt (of die wordt voor je veroorzaakt) waarbij de schuldvraag in het geding is. In dat geval kan het zijn dat jij jouw schade niet vergoed krijgt door de wederpartij. Je eigen verzekering keert hoe dan ook wel uit. Ofwel: JIJ bent altijd verzekerd, het kan alleen zijn dat jij jouw schade niet geheel krijgt vergoed.

Uit jurisprudentie met snelheidsverschillen op de Duitse Autobahnen is al wel naar voren gekomen dat wanneer een ander de aanrijding veroorzaakt terwijl er een relatie ligt met jouw banden dat je in ieder geval altijd meer dan de helft krijgt (dat is dus in gevallen waarin de verzekeraar van de wederpartij loopt te piepen en daarin wellicht nog een punt heeft ook). Het ligt voor de hand dat eenzelfde lijn hierbij ook wordt gekozen.

[ Voor 8% gewijzigd door Goverman op 22-10-2007 14:47 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjoko schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 14:43:
Dat is niet helemaal waar. Een echte winterband heeft een bergtopje met sneeuwvlokje. All season banden zijn meestal M+S zonder bergtopje. Als het gewoon koud weer is met wat natte bende dan is M+S voldoende omdat je daarop bent voorbereid.
En dat is juist niet helemaal... Dat sneeuwvlokje is geen officiele aanduiding, maar bedacht door de fabrikanten..

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code
Pagina: 1