Toon posts:

los werkstation of server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst even de situatie schetsen:
Momenteel hebben wij thuis 4 pc's draaien. 3 vaste en 1 laptop, allen op Windows XP. Deze pc zijn verbonden via een Asus router met ingebouwde printserver waar een HP officejet op aangesloten is. Voor gemeenschappelijk bestanden doet een Plextor NAS van 160gb zijn werk. Ieder familielid heeft zijn eigen map, maar alles is voor iedereen openlijk toegankelijk.

Uitbreiding.
Sinds kort werkt mijn vader deels vanuit thuis en moet er nieuwe pc bijkomen. Deze pc wordt gebruikt voor office en een programma voor kredietaanvragen, geen zware programma's dus. Nu moet het mogelijk worden dat een compagnon vanuit thuis deze nieuwe pc kan overnemen en zo kredietaanvragen invoerd. Ook moet het mogelijk worden dat een van de familieleden bij zijn of haar bestanden kan komen als deze zich niet thuis bevinden

Twijfel.
Dat er een nieuwe pc moet bijkomen is zeker, maar ik twijfel over de nieuwe functie van de pc. Zal ik er Windows XP op zetten met remote anywhyre of zal ik er Windows 2003 server op knallen om gelijk de bestands- en printerdeling mee te nemen. Ik dacht eerst om prive en zakelijk gescheiden te houden, maar uiteraard kan er met ristricties gewerkt gaan worden. Ik heb destijds voor een NAS schijf van plextor gekozen voor het lage energiegebruik, maar nu staat er straks toch een pc 24 per dag aan. En wat voor hardware eisen moeten er gesteld worden bij dit gebruik? Er worden geen zware databases op losgelaten, enkel maar in mijn ogen simpel werk?

Internetverbinding.
Ik heb zelf geen ervaring met de bandbreedte die nodig is om een soepele remote session op te zetten. Momenteel ligt er thuis een @home kaberverbinding van down 8000 kbits en up 1500 kbits. Is dit denken jullie voldoende? Omdat @home om ze zoveel tijd mijn ip adres ververst, zit ik er aan te denken om via een vaste url te kiezen die dan automatisch doorlinkt naar het juiste ip.

Mening.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Vergeet ik soms nog iets? Ik kan echt vanalles met pc's, maar ik heb me nog nooit echt in netwerkoplossingen verdiept. Een vriend van me die ICT studeert gaat heel de zaak uitrollen. Ik dank jullie alvast voor de tijd en moeite!