Toon posts:

Laptop krijgt geen ip adres

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen.

Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een draadloos netwerk met een linksys wrt54G router. Nauw heb ik 2 laptops. ( 1 met vista en 1 met Xp)

De laptop met vista krijg ik gelijk een ip adres en kan meteen internetten.

Maar de laptop met XP erop krijg ik geen ip adres. Ik krijg wel de melding dat de verbinding met de router perfect is.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Vast ip adres gegeven.
- Router + modem gerestart.
- laptop gereboot.

Dit mocht allemaal niet helpen.

Ik hoop dat jullie een idee hebben?

Alvast bedankt

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Welk soort beveiliging staat ingesteld op de router? WEP/WPA of misschien Mac filter?

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
mischien niet eens van toepassing hoor, maar hoe groot is je DHCP scope ?
Deelt je router's DHCP server wel meer IP's uit ?

• peternator
  • Laatst online: 18:35

peternator

Shoop da whoop.

Nauw heb ik 2 laptops.
No offence, maar als ik deze typefout zie ga ik me toch afvragen of je de WPA/WEP key goed hebt ingevuld :)

Wat voor IP krijgt je XP pc, een 169.x.x.x adres? De meestvoorkomende oorzaak van geen IP adres via een draadloos netwerk komt door verkeerde beveiligingsgerelateerde instellingen op de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Nauw ik heb dus de WEP encriptie ingesteld..

en mijn vista laptop krijgt een 192.168.1.100 ip adres

en mijn xp krijgt een 192.168.33.5 adres

( en dit was ik net vergeten: als ik de xp laptop met de kabel aansluit kan ik wel internetten:S )

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:39:

( en dit was ik net vergeten: als ik de xp laptop met de kabel aansluit kan ik wel internetten:S )
Aan de IP scope (192.168.33.5) te zien is dit niet je WRT54G, wat is je SSID (de naam van je netwerk)? Staat deze nog op de standaard "linksys" ingesteld? Ben je niet toevallig aan het inloggen op een ander draadloos netwerk?

Maak je op de XP laptop gebruik van WZC (het draadloze gebeuren wat in XP ingebakken zit), of maak je gebruik van een ander tooltje om verbinding te maken met een draadloos netwerk.

Controleer ook even op je XP laptop of je niet toevallig het ip-adres hard hebt ingesteld.

• Jimster
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:39:

offtopic:
nauw1 (het ~, ~en)
1 zee-engte

nauw2 (bn.)
1 met weinig tussenruimte => benauwd, eng, krap, smal; <=> wijd
2 hecht, direct

nauw3 (bn.; alleen pred.)
1 zorgvuldig, precies

nauw4 (bw.)
1 [archa.] nauwelijks

Bron: www.vandale.nl

Het ip adres van je XP machine lijkt wel een handmatig ingevoerd adres. Staat de instelling van je draadloze netwerkkaart wel op automatisch ip verkrijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het goede netwerk aangemeld, anders werkte mijn key toch niet?? of zie ik dat verkeerd?

Ja ip adres verkrijgen staat op automatisch, anders kreeg mijn vista laptop toch ook geen verbinding??

Verwijderd

Topicstarter
PTRdesign schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:47:
[...]

Aan de IP scope (192.168.33.5) te zien is dit niet je WRT54G, wat is je SSID (de naam van je netwerk)? Staat deze nog op de standaard "linksys" ingesteld? Ben je niet toevallig aan het inloggen op een ander draadloos netwerk?

Maak je op de XP laptop gebruik van WZC (het draadloze gebeuren wat in XP ingebakken zit), of maak je gebruik van een ander tooltje om verbinding te maken met een draadloos netwerk.

Controleer ook even op je XP laptop of je niet toevallig het ip-adres hard hebt ingesteld.
Ja ik maak gebruik van datgeen dat in XP zit..

• Jimster
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:51:
Ja ip adres verkrijgen staat op automatisch, anders kreeg mijn vista laptop toch ook geen verbinding??
Je haalt even iets door elkaar. Wat heeft een instelling op je XP laptop met je Vista laptop te maken? Niks dus.

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

misschien stomme vraag.. maar kun je pingen vanaf de command line ?

Verwijderd

Topicstarter
Jaa sorry beetje onduidelijk,

Ik snap alleen niet wat ik verkeerd doe, mijn vista krijgt gewoon verbinding. en mijn xp totaal niet... Terwijl ik gewoon perfecte verbinding heb volgens mijn netwerk icoontje

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:51:

Erm, dat is een instelling op een PC/laptop zelf en kan dus per station verschillen. Kijk op de XP laptop via configuratiescherm/netwerk naar de draadloze netwerkverbinding en dan naar de eigenschappen van TCP/IP. Ik vermoed aan het adres 192.168.33.x te zien dat er gewoon een vast IP adres ingesteld is.

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Security schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:55:
Aanvulling: check bij je verbindingstatus op je xp-bak eens wat het ip adres van de gateway is, en vult dit vervolgens eens in in je browser. Als je dan op een linksys pagina uitkomt zit je in ieder geval in de goede richting, en zoals Security ook al zegt, ping eens naar het IP van je Vista-bak (192.168.100)

Verwijderd

Topicstarter
nee dit heb ik ook al geprobeerd. Hij stond op automatisch en kreeg geen ip adres dus toen dacht ik van mischien als ik een vast ip geef dat die dan wel werkt... maar nee hoor. Niks !!!

Verwijderd

Topicstarter
Security schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:55:
Nee kan niet pingen naar mijn router..

( Zit wel in dezelfde werkgroep )

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gooi je netwerkaart in de XP laptop is een keer weg uit apparaatbeheer en installeer hem opnieuw met de laatste drivers van de fabrikant.

pingen heeft BTW niets met de werkgroep te maken

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 22-10-2007 13:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:01:
Gooi je netwerkaart in de XP laptop is een keer weg uit apparaatbeheer en installeer hem opnieuw met de laatste drivers van de fabrikant.

pingen heeft BTW niets met de werkgroep te maken
Het is zo'n USB netwerkadapter. deze heb ik net gekocht en geinstalleerd.. heb ook al ander USB poort geprobeerd.

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:59:
[...]

Nee kan niet pingen naar mijn router..

( Zit wel in dezelfde werkgroep )
Welke werkgroep je zit is in dit probleem niet interessant. Maar geef eens wat bruikbare info, met welk netwerk probeer je verbinding te maken, wat is je netwerknaam, check bij de status van zowel je vistalaptop als je xplaptop met welk netwerk je verbinding hebt en post dat hier.

Verwijderd

Topicstarter
PTRdesign schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:04:
[...]

Welke werkgroep je zit is in dit probleem niet interessant. Maar geef eens wat bruikbare info, met welk netwerk probeer je verbinding te maken, wat is je netwerknaam, check bij de status van zowel je vistalaptop als je xplaptop met welk netwerk je verbinding hebt en post dat hier.
Nauw mijn netwerk naam is "lynksys01"

En ik heb met alletwee de laptops hiermee verbinding.

Verwijderd

Ik zou sowieso geen vast ipadres ingeven, maar alles automatisch laten staan. Dan heb je de beste kans het zaakje weer aan de praat te krijgen.

Als jouw router en vista-laptop allebei een ip hebben in de range 192.168.1.x en je XP-laptop in de range 192.168.33.x dan gaat het sowieso niet werken in deze opstelling.
Je XP-laptop en router praten hierdoor nu niet met elkaar zoals ze zouden moeten, even simpel uitgelegd.

Wijzig het ip-adres dus van handmatig naar automatisch en ga dan verder proberen is mijn advies.

Edit: overigens is het zo dat sommige drivers en bijbehorende software van wireless usb sticks niet overweg kunnen met de eigen wireless zero configuration tool van Microsoft.
Daarom zou je alles eens via de originele drivers en programma's die je bij je stick kreeg moeten proberen. Daarmee schat ik je kansen een stuk hoger in!

Nog een edit ;) : je kunt evt als gateway wel het ip-adres van je router opgeven. Ook als DNS kun je evt. het ip-adres van je router opgeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:09:
Ik zou sowieso geen vast ipadres ingeven, maar alles automatisch laten staan. Dan heb je de beste kans het zaakje weer aan de praat te krijgen.

Als jouw router en vista-laptop allebei een ip hebben in de range 192.168.1.x en je XP-laptop in de range 192.168.33.x dan gaat het sowieso niet werken in deze opstelling.
Je XP-laptop en router praten hierdoor nu niet met elkaar zoals ze zouden moeten, even simpel uitgelegd.

Wijzig het ip-adres dus van handmatig naar automatisch en ga dan verder proberen is mijn advies.
Dit heb ik gedaan en nu krijg ik geen gateway te zien:s iemand enig idee?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ik neem aan dat het subnetmasket van de Linksys gewoon op de standaard 255.255.255.0 staat. Dit houdt in dat jouw XP laptop met vast IP nummer 192.168.33.x nooit kan verbinden met 192.168.1.x. Pas het IP nummer van de laptop eens naar een 192.168.1.x adres, bijv. 192.168.1.87 met subnet masker 255.255.255.0 en voor zowel default gateway als DNS 192.168.1.1

Dan proberen te pingen naar de Linksys (192.168.1.1) en kijken of je een reactie krijgt. Zo ja, zou het eigenlijk met deze instellingen moeten werken (en zou ook DHCP prima moeten functioneren)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat krijg je als je in commandline doet ipconfig/release en daarna ipconfig/renew?

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:14:
Wat krijg je als je in commandline doet ipconfig/release en daarna ipconfig/renew?
dan krijg ik geen ip adres, krijg ik een melding dat hij geen verbinding kan maken met het netwerk... :S

Maar nu krijg ik wel en Ip en een subnet maar geen gateway...

( we zijn er bijna !! )

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:11:
[...]

Dit heb ik gedaan en nu krijg ik geen gateway te zien:s iemand enig idee?
OK, het IP-adres op de XP-bak staat nu op dynamisch, top! Maarrr.. De reden dat je geen gateway ziet staan is waarschijnlijk een beveiligingsprobleem, controleer dit even:

Configuratiescherm->Netwerkverbindingen->Rechtermuisknop op draadloze netwerkverbinding->Eigenschappen->Tabblad Draadloze Netwerken.

Gooi alles behalve linksys01 uit het lijstje en als je dat hebt gedaan dubbelklik je op linksys01

Check vervolgens of de securitysettings op WEP staan en voer alsnog je WEPsleutel in en bevestig deze daaronder. Speel ook even met de beveiligingsetting "gedeeld" of "open" en kijk eens wat er nu gebeurd

Verwijderd

Topicstarter
PTRdesign schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:17:
[...]

OK, het IP-adres op de XP-bak staat nu op dynamisch, top! Maarrr.. De reden dat je geen gateway ziet staan is waarschijnlijk een beveiligingsprobleem, controleer dit even:

Configuratiescherm->Netwerkverbindingen->Rechtermuisknop op draadloze netwerkverbinding->Eigenschappen->Tabblad Draadloze Netwerken.

Gooi alles behalve linksys01 uit het lijstje en als je dat hebt gedaan dubbelklik je op linksys01

Check vervolgens of de securitysettings op WEP staan en voer alsnog je WEPsleutel in en bevestig deze daaronder. Speel ook even met de beveiligingsetting "gedeeld" of "open" en kijk eens wat er nu gebeurd
Heb het geprobeerd, krijg nog geen gateway... Vreemd :?

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 12:27

JW1

Wat eerder gezegd is:
- MAC filtering, zet het MAC adres van de USB netwerkadapter bij toegestane MAC adressen
- Verkeerde WEP-key, Windows is wel verbonden, maar krijgt nooit een geldig IP toegewezen.
- Automatisch zetten, let op: wel de wireless USB netwerkadapter!

Je kunt ook proberen eerst zonder beveiliging de boel draaiende krijgen, daarna de boel weer beveiligen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt zonder beveiliging wel :*)

Ik zet nu de Web weer aan..

Verwijderd

Dan is het waarschijnlijk een probleem geweest met de WEP-key!

Soms merk ik dat een key (zowel WEP als WPA) ineens niet meer juist is nadat je wat in wat instellingen hebt lopen rommelen....

Opnieuw even ingeven dus!

Verwijderd

Topicstarter
Jaa hij werkt :D

Hartstikke bedankt _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Gefeliciteerd ;)
En wat was nu het eigenlijke probleem? Misschien heeft een volgende lezer er nog wat aan...!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 13:45 ]

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:45:
Gefeliciteerd ;)
En wat was nu het eigenlijke probleem? Misschien heeft een volgende lezer er nog wat aan...!
Gefeliciteerd.. en inderdaad.. wat was de oplossing? :)

Verwijderd

Topicstarter
De beveiliging,

heb eerst verbinding gemaakt zonder beveiliging en daarna de beveiliging pas aangezet.

Dit was de oplossing :*)

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties!! _/-\o_

Verwijderd

Normaal gesproken moet dat toch niet hoeven, dus denk dat er toch een onderliggend probleempje is geweest... maar daar komen we waarschijnlijk niet meer achter ;)

Afijn, het zaakje werkt! Lekker van de zon genieten nu! :*)
Pagina: 1