Toon posts:

headset 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een setje van trust (baksje met aansluitingen + headset) die 5.1 geluid gaf.

Deze had aan elke zijde 3 speakers :

Links : Links voor , links achter, center
Rechts : rechts voor, rechts achter, center

(ja waar de 1 uit 5.1 gebleven was, namelijk de bas, weet ik niet. Mss samengenomen met de center)

Het goeie van de set was niet direct de hoge geluidskwaliteit, maar wel de aansluitmogenlijkheden.
Spijtig genoeg heeft deze set opgegeven en moet ik op zoek naar een nieuwe.

Ik zoek dus een 5.1 headset (met of zonder microfoon), die aangesloten kan worden dmv digital optical, digital electrical, of 3xminijack. Ik zoek wel een ECHTE 5.1 headset, er zijn e redelijk veel op de markt dir zwaaien met de term 5.1, maar die het 5.1 geluid 'truceren' door een gewone 2 speaker headset. Ik zoek een echt 5.1 model...

heeft iemand van jullie ervaring hiermee, of een mogenlijke aanrader qua merk of zelfs type?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Razer en Zalman hebben er een.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik heb geen ervaring met een '5.1' headset maar een setup die jij beschrijft kan volgens mij nooit het 5.1 effect goed tot z'n recht laten komen.

[hier stond een flauw inkoppertje over Trust]

5.1 heeft als doel om audio een ruimtelijk effect te geven, right?

Het menselijk gehoor kan een ruimtelijk effect interpreteren met 2 oren door een verschil in amplitude, fase en echo karakteristiek in het waargenomen geluid tussen beide orden.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Human_hearing)

Dit kan dus redelijk goed als je speakers ook fysiek ruimtelijk plaatst zodat het genoemde effect plaats kan vinden. Daarnaast kun je met wat trucs dit effect faken.

Simpelweg een 5.1 headset gebruiken kan mijnsinziens per definitie niet goed werken en kan afgedaan worden als marketing bull.

Voor 'spatial sound' (x.1) met een koptelefoon zul je speciaal geprepareerde audio moeten gebruiken.

Interessante links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
http://www.dolby.com/consumer/technology/headphone.html

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een goede 'normale' koptelefoon die goed zit.

Goed, dit was je vraag eigenlijk helemaal niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Kokkers op 22-10-2007 12:10 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:50:
maar die het 5.1 geluid 'truceren' door een gewone 2 speaker headset. Ik zoek een echt 5.1 model...
Tel eens hoeveel oren je hebt :+ 'T is geen enkel probleem om met twee speakers een 3D geluidsbeeld te scheppen. Zowel als voor, alsook de hoogte.

Luister voor de gein eens met oordoppen of koptelefoon hiernaar :) (niet schrikken :P )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:13:
[...]

Tel eens hoeveel oren je hebt :+ 'T is geen enkel probleem om met twee speakers een 3D geluidsbeeld te scheppen. Zowel als voor, alsook de hoogte.

Luister voor de gein eens met oordoppen of koptelefoon hiernaar :) (niet schrikken :P )
idd, surround KAN weergegeven worden door 2 speakers...

echter moet je rekening houden met de persoonlijke eigenschappen van iedere mens. De vervorming die merkbaar is en het verschil duidelijk maakt tussen een geluid voor je en achter je, word gemaakt door de oorschelp. De specifieke vorm daarvan 'geleid' het geluid, en vervormt het ook. Maar dat maakt wel ieders oren 'uniek'... Als ik maw jouw oorschelpen op iemands anders hoofd plaats, dan gaat die de eerste tijd veel meer moeite hebben om geluid te orienteren.

De 'wetten' waarmee geluid zich vervormd kan men in een 'formule' steken om zodoende hard- of software matig die effecten te bekomen. Men gebruikt dus ruwweg een formule om de vervorming door de oorschelp te simuleren. Maar het is ruwweg, want iedere oorschelp is anders. Verschillen zijn klein weliswaar.

Ik prefereer een 'echt' 5.1 model (3 of 4 speakers per kant) omdat het gemakkelijker in te stellen is, 100% compatibel is, en niet moet gaan knoeien met speciale drivers en of software.

Verwijderd

Topicstarter
De razor headset lijkt me 'beter' -of toch al steviger- dan het zalman model....

lijkt...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Toch klopt jouw logica niet helemaal denk ik. In een koptelefoon maakt het naar mijn idee/gevoel niet uit hoeveel speaker-units er wel niet inzitten, maar gaat het meer om wat voor een geluid je oor bereikt. De waarneemeigenschappen van je oor komen grotendeels te vervallen bij het gebruik van een koptelefoon. Daardoor doet het er wat mij betreft (maar wie ben ik ;)) niet toe hoeveel speakers er in je koptelefoon zitten, maar meer dat een juist bewerkt signaal je hersenen bereiken zodat ze denken dat het gaat om een 3dimensionaal geluid.

Tot zover deze lezing van Prof. Dr. Ing. bartvl :P (klinkt wel aardig zeg)

Life is not about specs, it is about joy!

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
voodooless schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:13:
[...]

Gaaf. Daar hoor je inderdaad voor en achter maar ook omhoog en omlaag. Hele aparte ervaring...

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 14:56:
Toch klopt jouw logica niet helemaal denk ik. In een koptelefoon maakt het naar mijn idee/gevoel niet uit hoeveel speaker-units er wel niet inzitten, maar gaat het meer om wat voor een geluid je oor bereikt. De waarneemeigenschappen van je oor komen grotendeels te vervallen bij het gebruik van een koptelefoon. Daardoor doet het er wat mij betreft (maar wie ben ik ;)) niet toe hoeveel speakers er in je koptelefoon zitten, maar meer dat een juist bewerkt signaal je hersenen bereiken zodat ze denken dat het gaat om een 3dimensionaal geluid.

Tot zover deze lezing van Prof. Dr. Ing. bartvl :P (klinkt wel aardig zeg)
Het is idd het geluid dat het oor bereikt dat je orientatie op geluid kan uitvoeren. Het is HOE je dat effect bereikt.

Bij een 'echte' 5.1 headset word de orientatie bereikt door aan elke kant speakers meer vooraan , achteraan te plaatsen, en heb je dus zoveel speakers nodig als je output (5.1), wat resulteerd in minimum 3 speakers per kant. De vervorming gebeurt door je eigen oorschelp en oorgang, daar het geluid van verschillende richtingen komen (verschillende speakers)

Bij tricked stereo surround, heeft de koptelefoon slechts 2 speakers, maar worden de geluiden die erdoor komen soft- of hardwarematig bewerkt, daardoor LIJKT het alsof sommige geluiden uit een bepaalde richting komen. De vervorming die de oorschelp en gehoorgang dus uitvoert, zal nu door soft-of hardware gebeuren. Maar de formules die daarvoor gebruikt worden kunnen NOOIT tot in de puntjes echt de vervorming vervangen daar ieders oorschelp en gehoorgang anders is, en dan eigenlijk ook kleine verschillen in de formule zouden moeten zitten...

Beide manieren werken, maar ik twijfel of de tweede manier, 'tricked' stereo surround, gemakkelijk te bereiken is met games e.d. aangezien daar toch ergens de bewerkingen moeten uitgevoerd worden om het geluid surround te laten klinken. Ik denk dat dat in de driver zit, of in een apart progje... Bij de 'echte' 5.1 koptelefoons is het enkel goed aansluiten en afstellen, net zoals elke 5.1 set.

Verwijderd

Topicstarter
Kokkers schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 12:09:
...

...

Simpelweg een 5.1 headset gebruiken kan mijnsinziens per definitie niet goed werken en kan afgedaan worden als marketing bull.

...

...
bull? hmmm... vertel dat aan de reeds tientallen spelers die dachten dat ik hen niet kon vinden in bf2142... maar wel vond door te luisteren waar ze zaten.... :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 15:30 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Deze is ook 5.1 hoor. Ik heb hem zelf.

Testing, one, two ...

• bartvl

bartvl

Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit zo'n 5.1 ding op mijn hoofd gehad.

Ik denk (kom ik weer) dat het effect van de 'tricked' stereo om het dan maar zo te noemen theoretisch beter kan zijn dan van de meervoudige-speaker strategie. (luister idd, genoemd mp3'tje maar, er is er ook zo een die heet iets van: virtual haircut, ook érg goed) Ik weet alleen niet hoe goed men op het moment is met realtime decoden van 5.1 naar een dergelijke stereo stream. Wat dat betreft heb je denk ik op dit moment met zo veel-speakers-in-een setje meer kans dat het redelijk klinkt.

De veel-speakers-in-een apparaten zullen denk ik echter het probleem hebben dat de plaatsing van het geluid niet accuraat gebeurd doordat ze voor de richting van de speakers uitgegaan zijn van een standaard oor en er daardoor dus sowieso ontwerpafwijkingen zijn. Vervolgens zitten de speakers ook niet recht achter je oor maar een beetje naar de zijkant. Mogelijk dat ze hier met nog wat DSP-processing het effect kunnen verbeteren.

Al met al denk ik dat geen van beide methode's me kan bekoren.

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 15:33:
Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit zo'n 5.1 ding op mijn hoofd gehad.

Ik denk (kom ik weer) dat het effect van de 'tricked' stereo om het dan maar zo te noemen theoretisch beter kan zijn dan van de meervoudige-speaker strategie. (luister idd, genoemd mp3'tje maar, er is er ook zo een die heet iets van: virtual haircut, ook érg goed) Ik weet alleen niet hoe goed men op het moment is met realtime decoden van 5.1 naar een dergelijke stereo stream. Wat dat betreft heb je denk ik op dit moment met zo veel-speakers-in-een setje meer kans dat het redelijk klinkt.

De veel-speakers-in-een apparaten zullen denk ik echter het probleem hebben dat de plaatsing van het geluid niet accuraat gebeurd doordat ze voor de richting van de speakers uitgegaan zijn van een standaard oor en er daardoor dus sowieso ontwerpafwijkingen zijn. Vervolgens zitten de speakers ook niet recht achter je oor maar een beetje naar de zijkant. Mogelijk dat ze hier met nog wat DSP-processing het effect kunnen verbeteren.

Al met al denk ik dat geen van beide methode's me kan bekoren.
het is dat omzetten van het 5.1 naar 'tricked' stero surround dat mij idd ook wat zorgen baart... die omzetting moet real-time gebeuren, en dat moet cpu power kosten of men moet dat hardware-matig kunnen met een speciale decoder... Ik weet niet hoever de omzetting in real-time is gevorderd, en of er al een werkende real-time omzetting mogenlijk is...

Het voorbeeldje dat men hier geeft, is niet real-time gegenereerd...

Ik had al een 5.1 headset van trust, eentje met meerde speakers aan elke kant, en je hoort wel duidelijk de surround. maar idd, de achterste speakers zouden meer 'achteraan' moeten zitten, en de voorste meer 'vooraan'... maar ik denk door het nog compact te houden dat men dat niet kan.

trouwens, ik had al een suround koptelefoon voor eender welk merk ermee op in de handel was gekomen. Je kan ze namelijk ook zelf maken. Ik had toen een zeer grote oude oorbeschermer genomen, je weet wel, industrieel model, en daar zelf speakers ingebouwd... en eerlijk, die werkte beter dan de koptelefoons nu op de markt, maar hij was wel een pak groter... Zodoende konden de speakers achteraan ook echt achter je oor... daarom presteerde die beter denk ik.

en het kan je niet bekoren? eerst weten wat je doet of wil doen, om wat muziek te beluisteren heb je geen 5.1 headset nodig... maar in games is het een plus hoor, zowel voor speelervaring als ook voordeel dat je echt kan horen waar iets zich bevind... En dat werkt ... goed... niet perfect, maar wel al goed, zoals al vele bf2142 spelers kunnen beamen... :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 16:01 ]

• bartvl

bartvl

Tsja, niet bekoren in de zin van: ik heb hier een 6.1 receiver staan :P (en mijn laptop geluidskaart spuugt alleen stereo uit 8) )

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 22-10-2007 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:22:
Tsja, niet bekoren in de zin van: ik heb hier een 6.1 receiver staan :P (en mijn laptop geluidskaart spuugt alleen stereo uit 8) )
sja... dat is een probleem als je surround wil natuurlijk... ALS je da wil natuurlijk...

5.1, 6.1 of 7.1 kaartjes voor laptops bestaan toch al denk ik?

Voor het headset 'probleem', ik denk dat ik binnenkort nog eens de handen uit de mouwen ga steken en mij een nieuw verbeterde versie van mijn eerste surround headset zelf ga maken. Als het op iets deftig uitdraait, ALS, dan zal ik hier op het forum de uitleg wel posten. Eerst al een geschikte industriele oorbeschermer vinden die groot genoeg is, die zijn over de jaren heen ook veel gekrompen...

Verwijderd

het is dat omzetten van het 5.1 naar 'tricked' stero surround dat mij idd ook wat zorgen baart... die omzetting moet real-time gebeuren, en dat moet cpu power kosten of men moet dat hardware-matig kunnen met een speciale decoder... Ik weet niet hoever de omzetting in real-time is gevorderd, en of er al een werkende real-time omzetting mogenlijk is...
Maak je geen zorgen, daar heb je een geluidskaart voor, en die techniek bestaat al een tijdje. UT2K4 gebruikt het bvb sowieso al, of je het wilt of niet.

Aan TS: Koop gewoon een normale hifi koptelefoon van sennheiser AKG beyerdynamic of noem maar op, die mensen zitten al decennias in het vak, en leveren zonder twijfel het beste geluid, of dat dit dan de zogenaamde 5.1 is (waar zitten die bass- en centrespeaker dan ??) of stereo.
Als je ermee gamet zou ik een mic aanraden die eraan vast zit. Niet die zalman dus, ik heb zelf zo'n microfoontje, die is niet krachtig genoeg. Je hebt een aantal leuke headsetjes voor niet zoveel geld, zoals de steelpad 5Hv2, Beyer MXX2 en Sennheiser PC151. Of je wacht nog een paar weekjes om echt flappen neer te leggen voor de Sennheiser PC350 http://pics.computerbase.de/1/8/9/3/8/1_m.jpg of de BeyerDynamic MXX300 http://www.generationmp3....on/Beyer/MMX300_4c_01.jpg .

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Even mijn mening, als je persé een 5.1 headset wilt, ok prima, jouw keuze, maar ik zou het niet doen.
Waarom? De koptelefoon is ten eerste loeizwaar, de meeste zitten voor geen meter, de koptelefoon is duurder als een gewone en de geluidskwaliteit vind ik nu niet echt denderend.
Ik zou liever een goede sennheiser koptelefoon kopen als zo'n leuk klinkende 5.1 koptelefoon.
Just my cents. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:45:
[...]

Maak je geen zorgen, daar heb je een geluidskaart voor, en die techniek bestaat al een tijdje. UT2K4 gebruikt het bvb sowieso al, of je het wilt of niet.
Dat je geluidkaart veel kan, is duidelijk, zaken als echo, reverb, en vele andere effecten kunnen hardware matig... dat kunnen ze al een tijdje... Maar heeft een hardwarematig de zaken aan boord om via stereo een surround geluid te geven?

Je kan in spellen zaken als miles 2d audio en zo selcteren... maar vooralsnog heb ik nog nergens iets zien staan waaruit moet blijken dat het tricked surround geeft (surround met stereo speakers)...

Vele spreken erover dat het kan, ja dat weet ik ook, luister maar naar de Pre-made mp3's... Maar wie speelt ECHT met surround foor streo hooftelefoons? en hoe?
Pagina: 1