Achterstallig loon uit Duitsland -> Wat zijn mijn rechten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 11:38
Misschien kan een van jullie een licht op dit probleem schijnen.

Ik heb vanaf april tot en met july in Duitsland bij een GmbH gewerkt.
Ik werkte per week de helft thuis en de helft in Duitsland. Hierdoor kon ik mijn sociale verzekeringen in nederland behouden inclusief mijn zorgverzekering.

Als werkgever heb je een BTW nummer nodig om deze sociale verzekeringen te betalen. Dit was niet beschikbaar tijdens mijn aanstelling, dus is er een netto schatting gemaakt wat ik elke maand op mijn rekening gestort kreeg. Alleen was deze schatting minder dan het netto loon wat ik eigenlijk zou moeten krijgen want die berekening deed nog op zich wachten.

De nederlandse belastingdienst is ook verschrikkelijk langzaam geweest met het uitgeven van een BTW nummer. Dit heeft zo een 3 maanden geduurt.

Maar als ik informeer naar de huidige situatie krijg ik alleen te horen dat de accountants de berekeningein aan het maken zijn. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Nu ben ik al vanaf eind juli uit dienst en ben erg geduldig geweest. (het is een startup vanuit mijn vorige bedrijf), maar op een gegeven moment is de koek op.

Aangezien ze voor mij nog nooit loonbelasting hebben betaald, heb ik aan het einde van het jaar een probleem met mijn voorlopige teruggaaf!

Wat zijn nu mijn rechten op dit achterstallig loon? Het gaat me echt om dat mijn sociale verzekeringein en loonbelasting netjes betaald wordt aan de belastign dienst.

Is het de moeite om een rechtsbijstand verzekering te nemen en hier een advocaat op te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

PhoneTech schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:27:
[...]
Is het de moeite om een rechtsbijstand verzekering te nemen en hier een advocaat op te laten zetten?
side note:
Je hebt ws. geen recht op rechtsbijstand als de gebeurtenis voor de ingangsdatum van de rechtsbijstandsverzekering ligt. Beter aankloppen bij gemeente of je in aanmerking komt voor een draagkrachtbeginsel-iets. Een eigen bijdrage is dan wel van kracht.

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
In deze PDF: http://www.fiscaaltotaal.nl/resources/attachments?id=746626

Staat o.a. dat:

U moet uw Duitse loon wel in uw Nederlandse aangifte vermelden. Dat u deze inkomsten in
Nederland moet aangeven, betekent niet dat u dubbel belasting betaalt. Als Duitsland het recht heeft
om belasting te heffen over uw loon, dan heeft u in Nederland recht op aftrek ter voorkoming van
dubbele belasting.

Werken in twee landen
Woont u in in 200 6 Nederland en werkt u in 200 6 zowel in Nederland als in Duitsland?
Dan bent u in Nederland verzekerd, ook als het gaat om een bijbaan. U betaalt dan over
uw totale inkomen premie volksverzekeringen in Nederland. Heeft de svb echter op uw
verzoek met de bevoegde instantie in Duitsland afgesproken dat u daar verzekerd bent?
Dan moet u bij uw aangifte verzoeken om vrijstelling voor premie volksverzekeringen
in Nederland. Meer informatie hierover vindt u in de brochure Werken in twee landen,
Informatie voor grensarbeiders van de svb en de brochure Werken en de sociale verzekering
in Duitsland van het Bureau voor Duitse Zaken. Deze brochures kunt u aanvragen bij het
hoofdkantoor van de svb en bij het Bureau voor Duitse Zaken. De adressen vindt u achter
in deze folder.

Let op!
Het is belangrijk dat u deze aanvraag om vrijstelling premie volksverzekeringen doet vóórdat u in
Duitsland gaat werken. De regeling gaat dan in vanaf het moment dat u Duitse inkomsten ontvangt.
Als u al in Duitsland werkt, gaat de regeling in op de datum waarop u deze aanvraagt.
---

Probleem 1: Je krijgt nog knaken van je oude werkgever
Probleem 2: Je belastingaangifte kan je niet doen

Oplossing 1: Een Duits-Nederlandse jurist zoeken met kennis op het gebied van arbeidsrechtelijk zaken. Een briefje afkomstig van een advocaat kan vaak wonderen doen om dit soort zaken te bespoedigen. Afhankelijk van de investering die jij wilt doen (en hoeveel geld je nog krijgt van je werkgever) denk ik dat dit de beste oplossing is.

Oplossing 2: Informeer de Belastingdienst over dit probleem. Mijn ervaring is dat deze soepel kan zijn, mits je maar op tijd bent met het melden van je probleem. Je zou bijvoorbeeld uitstel kunnen krijgen. Op de website van de SVB staat dat als je zowel in Nederland als Duitsland 'loontrekkende' bent geweest onder de Nederlandse wetgeving valt (zoals hierboven al staat, en je zelf al in TS hebt aangegeven). In dat geval is het niet afdragen van belastingen toch een economisch misdrijf? Wellicht dat je dit bij de SVB kan aankaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 11:38
ebia schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:00:
In deze PDF: http://www.fiscaaltotaal.nl/resources/attachments?id=746626

Staat o.a. dat:

U moet uw Duitse loon wel in uw Nederlandse aangifte vermelden. Dat u deze inkomsten in
Nederland moet aangeven, betekent niet dat u dubbel belasting betaalt. Als Duitsland het recht heeft
om belasting te heffen over uw loon, dan heeft u in Nederland recht op aftrek ter voorkoming van
dubbele belasting.

Werken in twee landen
Woont u in in 200 6 Nederland en werkt u in 200 6 zowel in Nederland als in Duitsland?
Dan bent u in Nederland verzekerd, ook als het gaat om een bijbaan. U betaalt dan over
uw totale inkomen premie volksverzekeringen in Nederland. Heeft de svb echter op uw
verzoek met de bevoegde instantie in Duitsland afgesproken dat u daar verzekerd bent?
Dan moet u bij uw aangifte verzoeken om vrijstelling voor premie volksverzekeringen
in Nederland. Meer informatie hierover vindt u in de brochure Werken in twee landen,
Informatie voor grensarbeiders van de svb en de brochure Werken en de sociale verzekering
in Duitsland van het Bureau voor Duitse Zaken. Deze brochures kunt u aanvragen bij het
hoofdkantoor van de svb en bij het Bureau voor Duitse Zaken. De adressen vindt u achter
in deze folder.

Let op!
Het is belangrijk dat u deze aanvraag om vrijstelling premie volksverzekeringen doet vóórdat u in
Duitsland gaat werken. De regeling gaat dan in vanaf het moment dat u Duitse inkomsten ontvangt.
Als u al in Duitsland werkt, gaat de regeling in op de datum waarop u deze aanvraagt.
---

Probleem 1: Je krijgt nog knaken van je oude werkgever
Probleem 2: Je belastingaangifte kan je niet doen

Oplossing 1: Een Duits-Nederlandse jurist zoeken met kennis op het gebied van arbeidsrechtelijk zaken. Een briefje afkomstig van een advocaat kan vaak wonderen doen om dit soort zaken te bespoedigen. Afhankelijk van de investering die jij wilt doen (en hoeveel geld je nog krijgt van je werkgever) denk ik dat dit de beste oplossing is.

Oplossing 2: Informeer de Belastingdienst over dit probleem. Mijn ervaring is dat deze soepel kan zijn, mits je maar op tijd bent met het melden van je probleem. Je zou bijvoorbeeld uitstel kunnen krijgen. Op de website van de SVB staat dat als je zowel in Nederland als Duitsland 'loontrekkende' bent geweest onder de Nederlandse wetgeving valt (zoals hierboven al staat, en je zelf al in TS hebt aangegeven). In dat geval is het niet afdragen van belastingen toch een economisch misdrijf? Wellicht dat je dit bij de SVB kan aankaarten?
toon volledige bericht
Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Alles is volgens jou beschreven procedures gedaan. Alleen duurde het aanvragen van het BTW erg lang, waardoor er veel vertraging is opgelopen.

Ik heb nog contact gehad met het duitse bedrijf, en zij melden dat ze elke dag met de accountants bellen om de status te vragen. Inmiddels heb ik ook gemeld dat ik een jurist aan stel als dit niet snel genoeg gaat. Het is een erg jong bedrijf wat met geld van venture capitalists is opgestart. Ik denk dat die niet graag zien dat het bedrijf al met juristen in gesprek zijn over achterstallig loon. Dit heb ik natuurlijk gemeld om wat extra peper in hun reet te gooien zodat ze meer druk uitoefenen naar hun accountants.

De oplossing 1 lost ook probleem 2 op, dus heb al mijn zinnen daar op gezet.

Belasting aangifte is alleen van toepassing voor volgend jaar, maar dan verwacht ik dat alles al opgelost is.