Geheugengebruik bij x86 emulatie

Pagina: 1
Acties:

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Hallo GoT,

Ik heb een Dell XPS M1330. Sinds halverwege september ben ik aan het testen geweest met Ubuntu x86, en nu ben ik uiteindelijk met de final release van 7.10 over gestapt naar een schone x64 installatie.
Alles draait goed! Ik merk niet veel snelheidverschil maar ik merk ook geen teruggang in snelheid en alles draait heerlijk; zelfs Flash en Wine.

Nu heb ik Wine geforceerd als x86 programma geïnstalleerd. Wat ik mij afvroeg is dit:

Een 64 bit systeem gebruikt doorgaans 2 keer zoveel geheugen als een 32 bit systeem. Wanneer ik een x86 programma draai op een x64 systeem, gebruikt het x86 programma dan ook twee keer zoveel geheugen als wanneer ik het native op x86 draai?

Hartelijk dank voor uw deskundige blik op dit onderwerp.

Groeten,

Stefan

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Een x64 programma gebruikt niet twee keer zoveel geheugen als een x86 programma.
Lees eens het volgende artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Als je een x86 programma op een x64 machine draait, dan gebruikt het x86 programma net zoveel geheugen als dat het zou gebruiken op een x86 machine.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bamsebjorn schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:27:

Een 64 bit systeem gebruikt doorgaans 2 keer zoveel geheugen als een 32 bit systeem.
Dat geldt alleen voor bepaalde datatypen die inderdaad twee keer zo lang worden. Maar het grootste deel van het geheugen van programma's bestaat uit normale bytes die gewoon nog altijd 8 bits lang zijn.
Wanneer ik een x86 programma draai op een x64 systeem, gebruikt het x86 programma dan ook twee keer zoveel geheugen als wanneer ik het native op x86 draai?
Nee, want in dergelijke gevallen worden de datatypen die in 64-bits mode 2x zo lang zijn ook gewoon teruggeschroeft naar hun 'normale' lengte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bamsebjorn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Geweldig! Bedankt voor de reacties. :)