HW clock slowdown due to missing Auxiliairy Power

Pagina: 1
Acties:

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 20:08
Ik heb een MSI 8800GTX in mijn systeem zitten en ik krijg elke keer als ik XP opstart de melding, dat de kaart te weinig stroom krijgt en wordt teruggeclocked.

Als ik in de logs kijk stata er: Silent Running: HW clock slowdown due to missing Auxilairy Power.

Zover ik kan zien is alles goed aangesloten (heb het niet zelf gedaan).

Iemand enig idee wat hier het probleem is?

Systeem specs:
Q6600 2.4Ghz @ 3.1Ghz
4Gb PC2 8500
1000W voeding

Indien er meer info nodig is over het systeem dan hoor ik het wel.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Lijkt mij dus dat je stekker van je PCI-E stroom ding er niet goed in zit. Vooral als je het niet zelf hebt gedaan weet je dat niet zeker. Check voor de zekerheid nog eens of ze er alletwee inzitten! (Als ik me niet vergis zijn het er inderdaad twee)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Namoh
Mojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:19:
Lijkt mij dus dat je stekker van je PCI-E stroom ding er niet goed in zit. Vooral als je het niet zelf hebt gedaan weet je dat niet zeker. Check voor de zekerheid nog eens of ze er alletwee inzitten! (Als ik me niet vergis zijn het er inderdaad twee)
Ik heb gisteren even m'n kast open gehad en er zaten 2 stekkers in m'n kaart en die zaten er goed in, maar ik zal eens kijken of ze vanaf de voeding er goed in zitten.

Thanks.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zitten ze goed aangesloten, meet eens of er op de kabels wel stroom staat (kan makkelijk met een multimeter). Als je de pech hebt dat 1 12V rail niet goed meer is van je voeding kan het zijn dat je videokaart dan gelijk te weinig prik krijgt.

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Waarschijnlijk gaat het om deze stekker:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pciexpress.jpg

En die moet er aan de achterkant van de videokaart in:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200704/msiNX8600GTSOC_pwr.jpg

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Namoh
Terw_Dan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:25:
En zitten ze goed aangesloten, meet eens of er op de kabels wel stroom staat (kan makkelijk met een multimeter). Als je de pech hebt dat 1 12V rail niet goed meer is van je voeding kan het zijn dat je videokaart dan gelijk te weinig prik krijgt.
Ik zit nu op m'n werk, kan vanavond pas kijken.
Systeem en dus ook de voeding zijn net nieuw, lijkt me niet dat er nu al een 12V rail niet meer goed is.

Voeding is trouwens deze: Antec TruePower Quattro, 1000Watt
Stuff schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:25:
Waarschijnlijk gaat het om deze stekker:
[afbeelding]

En die moet er aan de achterkant van de videokaart in:
[afbeelding]
Ik heb alleen 2 platte stekkers gezien.
Ik zal eens kijken of deze ook aanwezig is en zo ja of die goed is aangesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door Namoh op 22-10-2007 10:31 ]

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Even wezen zoeken op de MSI website:
http://www.msicomputer.co...X-T2D768E-HD_OC&class=vga

Dat zou jouw videokaart dan moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/product/vga/vga_image/MS-V801-096.jpg
In de rechterbovenhoek van de kaart zie je 2 zwarte stekkers, dat zijn de voeding-aansluitingen.

Ik kan op de site van MSI zo snel geen manual vinden om preciezer te zijn.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Namoh
Stuff schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:45:
Even wezen zoeken op de MSI website:
http://www.msicomputer.co...X-T2D768E-HD_OC&class=vga

Dat zou jouw videokaart dan moeten zijn:
[afbeelding]
In de rechterbovenhoek van de kaart zie je 2 zwarte stekkers, dat zijn de voeding-aansluitingen.

Ik kan op de site van MSI zo snel geen manual vinden om preciezer te zijn.
Precies die is het (de standaard licht overklokte versie).
Ik had 2 dunne stekkertjes met daarop (als ik het me goed herinner) iets van PCI 16x ofzo.
Zijn dit de juiste stekkertjes of heb ik volledig verkeerd gekeken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Namoh schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:30:
[...]

Ik zit nu op m'n werk, kan vanavond pas kijken.
Systeem en dus ook de voeding zijn net nieuw, lijkt me niet dat er nu al een 12V rail niet meer goed is.
Voeding is trouwens deze: Antec TruePower Quattro, 1000Watt
Alles kan kapot. Je hebt natuurlijk altijd kans dat het ding DOA is. Dus test het gewoon voor de zekerheid.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Als je zegt dat je beide stekkers erin hebt gestopt en je voeding lijkt me prima. Dat quattro lijkt mij dat je 4 PCI-E stroomstekkers hebt, dus je hebt die dingen er native inzitten, zonder verloopjes. Ik denk niet dat je voeding defect is, misschien een kabelbreuk of iets dergelijks. Je zou de waardes eens na kunnen meten met een multimeter inderdaad.

Misschien is je videokaart wel defect. :(

Probeer anders eens nieuwe drivers, misschien detecteren ze iets verkeerd ofzo? :?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Namoh
Terw_Dan schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:55:
[...]

Alles kan kapot. Je hebt natuurlijk altijd kans dat het ding DOA is. Dus test het gewoon voor de zekerheid.
1 ik heb geen multimeter, en 2 hoe wat waar moet ik meten, ik ben niet zo elektrotechnisch ingesteld. |:(
Mojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:28:
Als je zegt dat je beide stekkers erin hebt gestopt en je voeding lijkt me prima. Dat quattro lijkt mij dat je 4 PCI-E stroomstekkers hebt, dus je hebt die dingen er native inzitten, zonder verloopjes. Ik denk niet dat je voeding defect is, misschien een kabelbreuk of iets dergelijks. Je zou de waardes eens na kunnen meten met een multimeter inderdaad.

Misschien is je videokaart wel defect. :(

Probeer anders eens nieuwe drivers, misschien detecteren ze iets verkeerd ofzo? :?
Videokaart defect!! Daar moet je geen grapjes over maken. |:(

Als het goed is heb ik de laatste drivers, maar ik zal de laatste whql drivers installeren, kijken of het uitmaakt.

[ Voor 53% gewijzigd door Namoh op 22-10-2007 11:59 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:28
mbt tot spanning meten: zwart = aarde / - , geel moet + 12V zijn (multimeter op spanning zetten en geen kortsluiting maken met de pennen svp ;))

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 23:27
Je voeding is modulair. Controlleer of de PCIE kabel die naar je videokaart gaat op de juiste aansluiting zit op je voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/465/12a-Mod-Cables.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Namoh schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:58:
[...]

1 ik heb geen multimeter, en 2 hoe wat waar moet ik meten, ik ben niet zo elektrotechnisch ingesteld. |:(
Kijk of je er eentje kunt lenen. Het enige dat je hoeft te weten is of er spanning op die lijntjes staat (en dan ook de juiste). Dus gewoon op de 12V lijn inprikken en de multimeter op voltage zetten. Dan moet je een meting van zo'n 12V hebben (geel is plus, zwart is -).
Maar misschien is hij wel gewoon defect

• Mojo

Mojo

The Power Within

Namoh schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 11:58:
[...]

[...]

Als het goed is heb ik de laatste drivers, maar ik zal de laatste whql drivers installeren, kijken of het uitmaakt.
Hé, ik probeer je gewoon te helpen hoor, daarvoor hoef je niet zomaar te flamen... :X

Overigens klinkt dat auxillairy power systeem wel aardig, zou goed kunnen dat de stekker er daar niet goed op zit. Beetje pech zelfs kortsluiting gemaakt en is je voeding ook stuk :P

• Namoh
Mojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:10:
[...]

Hé, ik probeer je gewoon te helpen hoor, daarvoor hoef je niet zomaar te flamen... :X

Overigens klinkt dat auxillairy power systeem wel aardig, zou goed kunnen dat de stekker er daar niet goed op zit. Beetje pech zelfs kortsluiting gemaakt en is je voeding ook stuk :P
Het was helemaal niet mijn bedoeling om te flamen. :/
Sorry mocht het zo over zijn gekomen.

Net een duur gloednieuw systeem gekocht ............... dan heb ik geen zin in een kapotte videokaart en/of voeding.
Hopelijk is het gewoon een los stekkertje. :)

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 14:35
Het zou je voeding kunnen zijn. Kwam toevallig vanmiddag het volgende tegen in dit draadje op XS:
I've been through DS3R hell the past month. Everytime I'd go into a game, my fps would be anywhere from 5-15.
...

Today I came across a post at evga http://evga.com/forums/tm.asp?m=107776
who was having the same issue, different board and components except one, and that's the Antec Quattro 850. This psu worked just fine on my 680i.

Low and behold, Antec has stated it has a problem it knows about with not supplying enough power to 8800 series cards.
Ander soort symptomen dan jij hebt en een iets andere voeding maar dus ook te weinig power met een Antec Quattro voeding.

Edit: Als je doorklikt naar het EVGA forum zie je dat daar ook mensen met de 1000W versie zijn met hetzelfde probleem. De Quattro kan gewoon niet genoeg power leveren aan de primaire aansluiting van een 8800GTX, Antec erkent het probleem maar heeft geen oplossing. Als je nog een losse voeding hebt liggen kun je die er op aansluiten, dan zou het perfect moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door timin8r op 22-10-2007 16:17 ]

Ryzen 5 5600X - Gigabyte Aorus X570 Elite - 32GB Corsair Vengeance - Zotac RTX2080

• Mojo

Mojo

The Power Within

Een losse voeding er los op aansluiten? Dat lijkt me niet erg verstandig... Je voltages verschillen onderling altijd wel een beetje en dat lijkt me niet de bedoeling :? Je kan een 2e voeding gebruiken voor harde schijven en dergelijke, bijvoorbeeld.. ;)

Ik zou (als het inderdaad je voeding is) gewoon terug gaan naar de winkel, je probleem uitleggen en vragen of je hem mag ruilen.. een beetje winkel kan dat begrijpen ;)

Overigens, tis al goed hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 22-10-2007 16:58 ]

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-07 14:35
Mojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:58:
Een losse voeding er los op aansluiten? Dat lijkt me niet erg verstandig... Je voltages verschillen onderling altijd wel een beetje en dat lijkt me niet de bedoeling :? Je kan een 2e voeding gebruiken voor harde schijven en dergelijke, bijvoorbeeld.. ;)
Ik zou het zelf ook niet zo snel doen maar mensen in dat topic gebruikten het wel om te testen of als tijdelijke oplossing. TS zou er zo iig achter kunnen komen of dit zijn probleem oplost en dan idd terug naar de winkel met die voeding.

Ryzen 5 5600X - Gigabyte Aorus X570 Elite - 32GB Corsair Vengeance - Zotac RTX2080

• Mojo

Mojo

The Power Within

Je kan een "andere" voeding gebruiken om te testen, nooit twee tegelijk als je niet weet wat je doet. Ook niet "ff" snel!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je wilt weten of het probleem specifiek ligt bij de levering van de stroom naar die kaart doe het dan of zoals Mojo aangeeft, of prik een multimeter op het ding.
Met 2 voedingen klooien kan namelijk meer problemen of issues met zich meebrengen die je mogelijk niet verwacht en die alleen maar afleiden van het daadwerkelijke probleem.
Pagina: 1