Hallo
Ik wil binnenkort een nieuwe "dataserver" gaan bouwen en nou leek RAID me wel interessant.
Ik ga eerst beginnen met 4x500Gb schijven op een: NVIDIA MediaShield™ RAID supports RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD span cross Serial ATA drives
Maar nu zit ik eerst met dit: Ik heb 2x seagate 500 en 2x hitachi 500 schijven, gaat dit werken in raid of moet ik echt hetzelfde merk/type hebben?
RAID 0 of 1 lijkt me niks, maar een combo van beide op zich ook wel, voorbeeld:
2x seagate in raid 0
2x hitachi in raid 0 en die de seagate laten mirroren... ze hebben t dan over raid 0+1
Maar nou zat ik hier te kijken:
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=22
en daar hebben ze het erover dat RAID10 toch wat beter is omdat als je array stuk gaat, je die veel sneller kan repareren:
Dat komt vooral doordat er bij RAID 01 eerst gestript en dan gemirrored wordt; mocht er wat data verloren gaan, dan moet er opnieuw worden gestript én gemirrored. Bij RAID 10 hoeft er vaak alleen te worden gemirrored.
Dat is dus optie 1: RAID 10
Enige nadeel wat ik zie is dat ik 2 schijven verlies
Optie 2: RAID 5
Alle data over 3 schijven verdelen en dan is 1 schijf de spare/backup.
Als er dus 1 schijf stuk gaat en vervangt, dan moet je alleen ff wachten.
Voordeel ten opzichte van raid10 is dat je dan maar 1 schijf verliest ipv 2.
Maar nou staat er op webconnexxion.com bij raid 5 het volgende:
Toepassing:
algemeen, van kleine webservers tot grote databaseservers, maar wanneer er een grotere schrijfsnelheid wordt vereist, ben je beter af met RAID 1 of 10
Dus aan jullie de vraag:
-Kan ik 2 seagate en 2 hitachi schijven samen laten werken?
-Welk RAID level zal ik gebruiken?
Alvast bedankt!
Ik wil binnenkort een nieuwe "dataserver" gaan bouwen en nou leek RAID me wel interessant.
Ik ga eerst beginnen met 4x500Gb schijven op een: NVIDIA MediaShield™ RAID supports RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD span cross Serial ATA drives
Maar nu zit ik eerst met dit: Ik heb 2x seagate 500 en 2x hitachi 500 schijven, gaat dit werken in raid of moet ik echt hetzelfde merk/type hebben?
RAID 0 of 1 lijkt me niks, maar een combo van beide op zich ook wel, voorbeeld:
2x seagate in raid 0
2x hitachi in raid 0 en die de seagate laten mirroren... ze hebben t dan over raid 0+1
Maar nou zat ik hier te kijken:
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=22
en daar hebben ze het erover dat RAID10 toch wat beter is omdat als je array stuk gaat, je die veel sneller kan repareren:
Dat komt vooral doordat er bij RAID 01 eerst gestript en dan gemirrored wordt; mocht er wat data verloren gaan, dan moet er opnieuw worden gestript én gemirrored. Bij RAID 10 hoeft er vaak alleen te worden gemirrored.
Dat is dus optie 1: RAID 10
Enige nadeel wat ik zie is dat ik 2 schijven verlies
Optie 2: RAID 5
Alle data over 3 schijven verdelen en dan is 1 schijf de spare/backup.
Als er dus 1 schijf stuk gaat en vervangt, dan moet je alleen ff wachten.
Voordeel ten opzichte van raid10 is dat je dan maar 1 schijf verliest ipv 2.
Maar nou staat er op webconnexxion.com bij raid 5 het volgende:
Toepassing:
algemeen, van kleine webservers tot grote databaseservers, maar wanneer er een grotere schrijfsnelheid wordt vereist, ben je beter af met RAID 1 of 10
Dus aan jullie de vraag:
-Kan ik 2 seagate en 2 hitachi schijven samen laten werken?
-Welk RAID level zal ik gebruiken?
Alvast bedankt!