Group Policy: Afmelden en Logon Informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yevgenyquinne
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 10:17
Voor school zijn we op het moment bezig met een Windows 2003 server omgeving. Op het moment zijn we bezig met GPO's. Nu zijn de meeste policies wel te vinden door het in en uitklappen van de verschillende (sub)menu's maar er zijn er twee waar ik op blijf hangen;
  • Bij het afmelden moet er te komen staan "Tot ziens bij [Jouw bedrijf]"
  • Gebruikers moeten kunnen zien op hun desktop in welk netwerk ze zitten en onder welke naam ze zijn ingelogd. Weet je nog andere handige informatie? Zet die er dan ook bij!
De eerste opdracht lijkt me niet zo moeilijk, raar genoeg is er wel een policy voor aanmeldberichten en niet voor afmeldberichten. Zoeken op Got leverde vrij weinig op. Ook Google kwam enkel met logoff scriptjes die niet echt werkte.

Met de tweede opdracht ben ik nu aan het pluizen in de Desktop settings, maar ik ben aan het twijfelen of het niet gewoon een register setting is op de pc... Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Een hele hoop mensen zullen hier ervaring mee hebben, maar dit is voor school.
En het lijkt me niet de bedoeling dat wij je huiswerk maken. Natuurlijk leer je veel meer en is het veel leuker als je het zelf uit zoekt ;)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bij het tweede zult ge toch moeten gaan kijken naar activedesktop, en een scriptje wat die zever genereeert & erop plakt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• yevgenyquinne
Snake schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:15:
Bij het tweede zult ge toch moeten gaan kijken naar activedesktop, en een scriptje wat die zever genereeert & erop plakt.
Daar dacht ik later ook aan :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

yevgenyquinne schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:07:
  • Bij het afmelden moet er te komen staan "Tot ziens bij [Jouw bedrijf]"
  • Gebruikers moeten kunnen zien op hun desktop in welk netwerk ze zitten en onder welke naam ze zijn ingelogd.
.. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Scripten dus.

Logoff script is ook niet echt lastig, je moet er alleen rekening mee houden dat je dan een proces moet starten wat niet door de standaard afmeldingsprocedure kan worden gekilled maar echt op user interactie moet wachten.

Niet echt wenselijk want dat betekent dus dat er een ingelogde sessie blijft staan waar iemand anders rottigheid mee kan uithalen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

alt-92 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 22:46:
[...]
Logoff script is ook niet echt lastig, je moet er alleen rekening mee houden dat je dan een proces moet starten wat niet door de standaard afmeldingsprocedure kan worden gekilled maar echt op user interactie moet wachten.

Niet echt wenselijk want dat betekent dus dat er een ingelogde sessie blijft staan waar iemand anders rottigheid mee kan uithalen.
Misschien denk ik heel simpel hoor, maar kan je dan niet een wallpaper met deze text als "system wallpaper" aangeven?
(Het is even graven, maar naar ik meen zijn er toch twee settings voor wallpapers, system-wide (logged off status) en user wallpapers?)
Of (vrij dirty) een net send naar de eigen client? Voordeel is dat deze geprocessed zal zijn voordat het uitloggen verder gaat. Nadeel is alleen dat het net send is..

Of mis ik nu het e.e.a. :+

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een default wallpaper ('system wallpaper') zorgt ervoor dat de boodschap ook zichtbaar is voor het inloggen, dus dat is niet helemaal voldoen aan de opdracht :)

Ik zou inderdaad ook voor BackSlash32's manier gaan en met een logoff script werken - je zou zelfs het zo kunnen maken dat je een tweede logoff script het eerste laat killen na 10 seconden ofzo? :)

Voor de background - tja, volgens mij zijn daar ook niet echt standaard oplossingen voor. Je zou kunnen overwegen om via een GPO een ActiveDesktop (HTML) wallpaper in te stellen welke je dan door een logon script laat genereren? :)

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:32
BGINFO stelt je in staat om allerlei zaken op de desktop te zetten (is tegenwoordig van microsoft, was sysinternals) en laat zich goed aansturen

• yevgenyquinne
elevator schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:11:
Een default wallpaper ('system wallpaper') zorgt ervoor dat de boodschap ook zichtbaar is voor het inloggen, dus dat is niet helemaal voldoen aan de opdracht :)

Ik zou inderdaad ook voor BackSlash32's manier gaan en met een logoff script werken - je zou zelfs het zo kunnen maken dat je een tweede logoff script het eerste laat killen na 10 seconden ofzo? :)

Voor de background - tja, volgens mij zijn daar ook niet echt standaard oplossingen voor. Je zou kunnen overwegen om via een GPO een ActiveDesktop (HTML) wallpaper in te stellen welke je dan door een logon script laat genereren? :)
Bij mij op school gebruiken ze inderdaad een achtergrond (hoewel dat er verschrikkelijk lelijk uitziet). Vroeger toen we op 2000 zaten stond de informatie er wel netjes zoals dat met het DoleBole genoemde programma BgInfo kan. Even kijken hoe ik dit op de juiste manier kan toewijzen aan computers (Software publishing in de GPO)

Het logoff script laten sluiten door een ander script is inderdaad een goed idee. Hiervoor zal ik waarschijnlijk Windows Script/VB moeten gebruiken?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

• Gebruikers moeten kunnen zien op hun desktop in welk netwerk ze zitten en onder welke naam ze zijn ingelogd.
Ik misbruik op onze Terminal Servers hier altijd het " My Computer" icoon op het bureaublad voor. Ik zet inplaats van " My Computer" altijd "%Username% aangelogd op %Computername%" neer.

Is voor de helpdesk wel zo eenvoudig achterhalen op welke Citrix server een user aangelogd is :)

http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=1271

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat werkt alleen weer slecht / lastig met MUI terminal servers is mijn ervaring :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

elevator schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 10:50:
Dat werkt alleen weer slecht / lastig met MUI terminal servers is mijn ervaring :)
Heb ik geen last van eerlijk gezegd, Engelstalig OS met Nederlandse MUI...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• yevgenyquinne
Een weekje later, maar alsnog mijn oplossingen:

Voor de informatie gebruik ik een scriptje dat wordt geladen tijdens het opstarten, deze kopieert de bestanden bginfo.exe en config.bgi naar het workstation en voert ze uit met de NOLICPROMT en TASKBAR functies (geen EULA overeenkomstscherm en een icoontje in de taskbar)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
@ECHO OFF
SET LOCALDIR=c:\bginfo
Rem ----- Check if directory exist  -----
Rem ----- and copy files if needed -----
IF NOT EXIST %LOCALDIR% MKDIR %LOCALDIR%
rem IF EXIST %LOCALDIR%\bginfo.exe GOTO ALRIGHT
@ECHO OFF
COPY \\Haarlem\Software\bginfo.exe %LOCALDIR%
@ECHO OFF
COPY \\Haarlem\Software\config.bgi %LOCALDIR%

:ALRIGHT
@ECHO OFF
%LOCALDIR%\Bginfo.exe %LOCALDIR%\config.bgi /NOLICPROMPT /TASKBAR
@ECHO OFF
exit

Het afmeldberichtje is simpel met een messagebox en een countdown.

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 18:24
Gebruikers moeten kunnen zien op hun desktop in welk netwerk ze zitten en onder welke naam ze zijn ingelogd. Weet je nog andere handige informatie? Zet die er dan ook bij!
Op welk besturingssysteem draait de client, als dit Windows Vista is kan je overwegen om een gadget te schrijven voor de sidebar.

• yevgenyquinne
sanderdam schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:02:
[...]

Op welk besturingssysteem draait de client, als dit Windows Vista is kan je overwegen om een gadget te schrijven voor de sidebar.
Het zijn XP clients. Persoonlijk denk ik dat als er eenmaal een overstap van XP naar vista is gemaakt door bedrijven dat de sidebar standaard staat uitgeschakeld. BGinfo met het scriptje boven gaf voor mij een prima oplossing.
Pagina: 1