Hoi,
Ik heb op eBay een HP xw9300 moederbord gekocht (dit is een rebranded Tyan Thunder K8WE met HP BIOS etc) om mijn overleden Tyan K8S-D te vervangen.
Configuratie
- HP xw9300 moederbord (Rebranded K8WE: http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=151)
- 2x Opteron 246
- 4x 512 MB DDR400 ECC Reg (1024 MB per CPU)
Probleem
De onboard SATA (RAID) controller detecteert geen drives. Deze controller identificeert zichzelf als "NVIDIA RAID IDE ROM BIOS 4.84".
Overigens kunnen PATA drives/CD-ROM drives/floppy drives *WEL* gedetecteerd worden (volgens mij verloopt PATA via dezelfde controller).
Wat ik zoal geprobeerd heb:
- Verschillende SATA disks (Hitachi 120GB, Maxtor DM9 200GB, Maxtor DM10 200GB, Maxtor DM11 500GB)
- Verschillende SATA kabels
- Verschillende stroomaansluitingen (wel op dezelfde voeding trouwens, maar in alle gevallen blijven de drives draaien)
- Nieuwe BIOS HP xw9300 (maar die update de Nvidia BIOS blijkbaar niet)
- BIOS resetten naar defaults
- CMOS reset
- SATA RAID aan en uit zetten in de BIOS ("SATA Option ROM" staat altijd aan)
- Flashen naar een Tyan BIOS (maar dat mislukt)
In alle gevallen kan het moederbord geen drives detecteren
(de drives zijn ook niet te zien in het boot menu en een Windows of Debian installatie kan ook niets vinden).
Ik kan eventueel nog de Nvidia SATA BIOS upgraden naar een nieuwere versie, maar ik kan deze nergens vinden (wordt ook niet door HP aangeboden).
Heeft iemand enig idee wanneer deze SATA controller *WEL* drives gaat detecteren? Of kan deze controller defect zijn?
Ik heb op eBay een HP xw9300 moederbord gekocht (dit is een rebranded Tyan Thunder K8WE met HP BIOS etc) om mijn overleden Tyan K8S-D te vervangen.
Configuratie
- HP xw9300 moederbord (Rebranded K8WE: http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=151)
- 2x Opteron 246
- 4x 512 MB DDR400 ECC Reg (1024 MB per CPU)
Probleem
De onboard SATA (RAID) controller detecteert geen drives. Deze controller identificeert zichzelf als "NVIDIA RAID IDE ROM BIOS 4.84".
Overigens kunnen PATA drives/CD-ROM drives/floppy drives *WEL* gedetecteerd worden (volgens mij verloopt PATA via dezelfde controller).
Wat ik zoal geprobeerd heb:
- Verschillende SATA disks (Hitachi 120GB, Maxtor DM9 200GB, Maxtor DM10 200GB, Maxtor DM11 500GB)
- Verschillende SATA kabels
- Verschillende stroomaansluitingen (wel op dezelfde voeding trouwens, maar in alle gevallen blijven de drives draaien)
- Nieuwe BIOS HP xw9300 (maar die update de Nvidia BIOS blijkbaar niet)
- BIOS resetten naar defaults
- CMOS reset
- SATA RAID aan en uit zetten in de BIOS ("SATA Option ROM" staat altijd aan)
- Flashen naar een Tyan BIOS (maar dat mislukt)
In alle gevallen kan het moederbord geen drives detecteren
Ik kan eventueel nog de Nvidia SATA BIOS upgraden naar een nieuwere versie, maar ik kan deze nergens vinden (wordt ook niet door HP aangeboden).
Heeft iemand enig idee wanneer deze SATA controller *WEL* drives gaat detecteren? Of kan deze controller defect zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door AK47 op 21-10-2007 17:23 ]