[Coax/HDMI] Slechte ontvangst TV-signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 2.359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 14:05

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik heb de volgende setup in mijn huis aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.vandaal.com/temp/huis/Coax_HDMI_aansluitingen.jpg

Het probleem is nu dat het TV signaal vrij slecht is. Met name op de zenders Nederland 1, 2 en 3 stoort ie veelvuldig. Je ziet artifacts door het beeld heenkomen en het geluid verdwijnt onmiddellijk (zie hier voor een video opname). Dat gebeurt zo om de 10 seconden. Op de anders zenders gebeurt het ook, maar echter maar zeer zelden (en ook korter).
Nu heb ik ook een DVD speler met HDMI aansluiting aangesloten op dezelfde HDMI kabel (in plaats van de decoder). Dat gaat allemaal prima; absoluut geen haperingen in geluid en/of beeld.

Dus mijn vraag is nu, waar denken jullie dat het probleem ligt (Coax of HDMI signaal, of beide?) en wat zijn mogelijke oplossingen?

[ Voor 6% gewijzigd door vanDaal op 21-10-2007 17:09 . Reden: Video toegevoegd ]

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Wat is de kwaliteit van de kabels? Coax -> Hirschmann oid? En de HDMI ook goede kwaliteit? Zowiezo is een koppelstuk niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Verder zou je een keer kunnen proberen om je TV met de korte HDMI kabel op je decoder aan te sluiten om te kijken of het dan wel goed is.

smile an everlasting smile

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Het zijn allemaal vrij standaard kabels. Coax van de Gamma en de HDMI kabels komen van allekabels.nl. Een koppelstuk is in beginsel inderdaad niet bevorderlijk, echter merk ik geen verschil met de situatie dat het koppelstuk (en 1.5m HDMI kabel) er nog niet tussen zaten.

In een nog eerdere situatie (maand geleden) stond de decoder nog dichtbij de TV (dus 2m coax en 2m HDMI). Toen was de ontvangst prima. In de huidige situatie zijn zowel coax als HDMI een flink stuk verlengd.

Maar het vreemde vind ik zelf dat mijn DVD speler (op 1080p) de signalen zonder enige storing door de HDMI kabels heen kan krijgen. Zelf heb ik daarom het idee dat de oorzaak voor de storingen te vinden moet zijn in het coax deel van de bekabeling.

-edit-
Ik heb zojuist even het verdeelpunt (en de 1m coax kabel) er tussenuit gehaald, maar ook dat maakt geen verschil.

[ Voor 27% gewijzigd door vanDaal op 21-10-2007 17:28 ]

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Hmm.. coaxkabels bij de Gamma, dan gaan m'n nekharen al een beetje rechtop staan ;)
Als er aan je inkomende signaal niets is veranderd, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat de coax-kabel het probleem veroorzaakt. Indien je de mogelijkheid hebt zou ik eens beginnen met een korte coax naar je hdtv-decoder en een korte HDMI-kabel naar je TV.

Als dit niet goed gaat, sluit dan eens een kwalitatief betere kabel (hirschman koka799/belden h.125) aan tussen je hdtv-decoder en je wcd. Als dit ook niet helpt: kabelboer es bellen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
plankie schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:51:
Als er aan je inkomende signaal niets is veranderd, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat de coax-kabel het probleem veroorzaakt. Indien je de mogelijkheid hebt zou ik eens beginnen met een korte coax naar je hdtv-decoder en een korte HDMI-kabel naar je TV.
Ja, goed idee. Dat heb ik inmiddels ook gedaan. Er zit nu een coax (ook prut, maar goed) van 1 meter tussen de ingang en de HDTV-decoder. En dit lijkt allemaal prima te gaan.

Dus ik ga geloof ik maar eens op zoek naar 15 meter Hirschmann :)

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 10:52
Je kan ook naar de signaal sterkte kijken in je decoder. Als die te laag is zal het wel aan de coax liggen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Waar kun je dat zien dan?

Ik heb een Samsung DCB-H360RS.

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 10:52
vanDaal schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:49:
Waar kun je dat zien dan?

Ik heb een Samsung DCB-H360RS.
Tijdens het het bekijken van een tv zender 3 keer op de i drukken van de afstandsbediening. ik heb een signaal van 80% en geen problemen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Kimo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:20:
Tijdens het het bekijken van een tv zender 3 keer op de i drukken van de afstandsbediening. ik heb een signaal van 80% en geen problemen.
Ah.... thanks :)

Ik heb met nu een kabel van 1m ertussen een ontvangst van 78%.

En de Hirschmann goederen staan in bestelling 8)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
vanDaal schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 21:13:
En de Hirschmann goederen staan in bestelling 8)
Update:

Inmiddels zijn de Hirschmann spullen binnen en aangelegd. De situatie is weer zoals het plaatje in mijn eerste post. En nu is het signaal helemaal prima (nog steeds 78%) :)

Kortom:
1. HDMI is niet het knelpunt; 10m + 1,5m HDMI kabel is prima te combineren.
2. Bij HDTV en Coax afstanden langer dan een paar meter, zorg voor goede Coax kabels!

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 26-10-2007 12:14 ]

Pagina: 1