Andere ADSL Centrale kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Hallo,

Volgens Op welke centrale zit ik? ben ik aangesloten op de Brd (Barendrecht) centrale terwijl ik in Rhoon woon. (De lengte naar de centrale is ongeveer 4km.)
Als ik naar ADSLCentrale.nl kijk, dan zie ik dat er twee andere centrales zijn die hemelsbreed veel dichterbij zijn. De afstand vanuit mijn wijk naar die twee centrales (Rotterdam-Pendrecht en Rotterdam-Waalhaven) is máár rond de 1km hemelsbreed!

Is het niet mogelijk om via die centrales te Internetten? Of zouden ze daarvoor tussen Rotterdam en Rhoon alles open moeten breken om nieuwe kabels aan te leggen?
Ik weet namelijk niet hoe het technisch in elkaar zit met de centrales. Het liefst zou ik eigenlijk willen dat ze maar 1 knopje hoeven in te drukken en dat ik ineens via een andere centrale internet.

Trouwens: Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat een hele wijk dichterbij een andere centrale zit dan waarop het nu aangesloten zit. Waarom hebben ze die wijk dan niet meteen op de andere centrale aangesloten?
En ... Wie beslist eigenlijk op welke centrale een bepaald adres aangesloten wordt? KPN toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Rex op 21-10-2007 23:51 . Reden: Zie "Trouwens:" ]

Rex

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 07:46
Nou als ik zo alle verhalen lees zal KPN daar helemaal nieuwe kabels voor moeten trekken
en dat doen ze ook wel
Als jij heel veel geld hebt ;)

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Hehe, dat zijn inderdaad geintjes van duizenden euro's.. plus dat de gemeente wel mee moet werken met het verlenen van de benodigde vergunningen om alle troittoirs van de centrale tot aan jou huis open te leggen.

Veel plezier met alles voor elkaar krijgen, vind het een beste inverstering voor een iets snellere verbinding, en vind het knap als je het voor elkaar zou krijgen ;)
Trouwens: Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat een hele wijk dichterbij een andere centrale zit dan waarop het nu aangesloten zit. Waarom hebben ze die wijk dan niet meteen op de andere centrale aangesloten?
En ... Wie beslist eigenlijk op welke centrale een bepaald adres aangesloten wordt? KPN toch?
Misschien dat die centrale er nog helemaal niet zat op het moment dat de hele wijk van telefonie werd voorzien?

blub

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Heel de wijk is een nieuwbouwwijk. Ik denk dat ik op een verre centrale ben aangesloten omdat die centrale bij dezelfde gemeente hoort en ze expres niet voor een centrale dichterbij hebben gekozen omdat die van de gemeente Rotterdam is....
Politieke spelletjes vermoed ik dus dat het is... :(

Rex

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Het is niet alleen een 'ADSL'centrale, maar ook de centrale waar je telefonie geregeld wordt Dat wordt meestal aangesloten op de centrale die bij de gemeente hoort, ook al is die verder weg. Voor analoog telefoon verkeer maakt die afstand niet veel uit.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Bij Speedtest.nl hebben ze ook wel een geinig tooltje gemaakt hiervoor.

http://www.speedtest.nl/adsl/

Zo kan je zien welke centrales op welke (hemelsbreed) afstand staan van je postcode. Echter zegt dat niets over waarop je bent aangesloten. Soms lijkt iets dichtbij maar zit er een rivier of plas water tussen. Of is het een centrale uit een andere (netnummer)regio bijvoorbeeld. Dan gaat het om de oude netnummers nog, niet nu alles rond Rotterdam ook 010 is geworden natuurlijk.

Soms woon je in een wijk die van oudsher met een vrij lange verbinding naar een centrale gaat en is er later een centrale bij geplaatst voor een nieuwbouw wijk of uitbreiding van een wijk/stadsdeel. Echter blijft dan de oude wijk gewoon op de oude centrale aangesloten tenzij er noodzaak voor is de hele wijk om te hangen/veranderen. Als bijvoorbeeld de kabelbundel(s) ernstig beschadigd zijn of teveel verstoringen veroorzaken bij het leveren van telefonie.

Er liggen standaard zeker geen kabels tussen, dus een knopje drukken is het niet. Het is niet iets dat je voor een individueel huisje kan aanvragen nee, als het al kan (geen rivieren etc in de weg).

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 21-10-2007 17:12 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
bjck, ik heb de tool gebruikt van Speedtest.nl en ik zie nu dat ik redelijk gelijk had wat betreft de afstanden vanaf mijn huis naar de centrale toe. (Als iemand me postcode wil weten, PM me maar).

Zoals jullie hieronder zien, zijn er dus 3 centrales die hemelsbreed dichterbij liggen.
Ik geef wel eerlijk toe dat er tussen die 3 centrales en mijn wijk een snelweg zit. (Niet dat de enig probleem zou moeten leveren, want tussen mijn wijk en de centrale waar ik nu op aangesloten zit, zit weer een andere snelweg... :P)

Afstand (m) Centrale Postcode Plaats Netnummer
1843 Rotterdam-Pendrecht 3086EA ROTTERDAM 010
2744 Rotterdam-Waalhaven 3088GG ROTTERDAM 010
3664 Rotterdam-Zuid 3081PD ROTTERDAM 010
4062 Barendrecht 2992SE BARENDRECHT 0180

Volgens Speedtest.nl zou ik 16 mbit kunnen halen als ik op Pendrecht aangesloten zou zitten. Maar ja, ik acht de kans klein dat dat snel nog gaat gebeuren... Maar wie weet...

Rex

• bjck
ReFleXWolf schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 17:32:
bjck, ik heb de tool gebruikt van Speedtest.nl en ik zie nu dat ik redelijk gelijk had wat betreft de afstanden vanaf mijn huis naar de centrale toe. (Als iemand me postcode wil weten, PM me maar).

Zoals jullie hieronder zien, zijn er dus 3 centrales die hemelsbreed dichterbij liggen.
Ik geef wel eerlijk toe dat er tussen die 3 centrales en mijn wijk een snelweg zit. (Niet dat de enig probleem zou moeten leveren, want tussen mijn wijk en de centrale waar ik nu op aangesloten zit, zit weer een andere snelweg... :P)

Afstand (m) Centrale Postcode Plaats Netnummer
1843 Rotterdam-Pendrecht 3086EA ROTTERDAM 010
2744 Rotterdam-Waalhaven 3088GG ROTTERDAM 010
3664 Rotterdam-Zuid 3081PD ROTTERDAM 010
4062 Barendrecht 2992SE BARENDRECHT 0180

Volgens Speedtest.nl zou ik 16 mbit kunnen halen als ik op Pendrecht aangesloten zou zitten. Maar ja, ik acht de kans klein dat dat snel nog gaat gebeuren... Maar wie weet...
Je ziet hier het verschil in netnummer gebied al terug. De eerste 3 bedienen een 010 regio en de laatste doet 0180 waar ik vermoed jij ook in zit dus :)

Mensen kunnen je geen PM sturen, dat heb je niet aangezet.

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Oh man!!! Ik heb GELUK! Ik woon nu in Rdam (netnummer 010) en ga verhuizen naar Rhoon (ook 010!)
Dus ik behoud me eigen nummer en ik zal hopelijk dus niet aangesloten worden op Barendrecht 0180! :D

Rex

• Dennis-L
ReFleXWolf schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:38:
Oh man!!! Ik heb GELUK! Ik woon nu in Rdam (netnummer 010) en ga verhuizen naar Rhoon (ook 010!)
Dus ik behoud me eigen nummer en ik zal hopelijk dus niet aangesloten worden op Barendrecht 0180! :D
Je kan ook pech hebben hoor
Als je nieuwe huis is aangelsoten op Barendrecht dan heb jij gewoon pech ;)
En daar kan je achter komen door even een postcode check te doen met je nieuwe postcode

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Ja ok, maar het lijkt me raar dat als ik in Rhoon ga wonen (netnummer 010) dat ik dan aangesloten wordt op een 0180 centrale. Ook al zegt de postcodecheck-website dat ik op 0180 wordt aangesloten.

Trouwens, wat ik begrepen heb is dat het eigenlijk nog een zooitje is met Rhoon en dat niemand nog precies weet waar iedereen op wordt aangesloten.

Rex

• Dennis-L
ReFleXWolf schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 19:53:
Ja ok, maar het lijkt me raar dat als ik in Rhoon ga wonen (netnummer 010) dat ik dan aangesloten wordt op een 0180 centrale. Ook al zegt de postcodecheck-website dat ik op 0180 wordt aangesloten.

Trouwens, wat ik begrepen heb is dat het eigenlijk nog een zooitje is met Rhoon en dat niemand nog precies weet waar iedereen op wordt aangesloten.
Als je woning is aangesloten op een bepaalde centrale gaan ze echt niet al de kabels weer omleggen hoor :D
Dat kost duizende euro's
Een woning is gewoon nou eenmaal aangesloten op een bepaalde centrale en die centrale kan best wel 2 netnummers tegelijk bedienen :)

• bjck
Dennis-L schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:04:
[...]

Als je woning is aangesloten op een bepaalde centrale gaan ze echt niet al de kabels weer omleggen hoor :D
Dat kost duizende euro's
Een woning is gewoon nou eenmaal aangesloten op een bepaalde centrale en die centrale kan best wel 2 netnummers tegelijk bedienen :)
Klopt, tegenwoordig kan het wel dat een centrale meerdere netnummers bedient. Van oudsher was dat niet het geval. Toen was het regio + netnummer en centrale allemaal hetzelfde nog.

• Dennis-L
bjck schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:11:
[...]

Klopt, tegenwoordig kan het wel dat een centrale meerdere netnummers bedient. Van oudsher was dat niet het geval. Toen was het regio + netnummer en centrale allemaal hetzelfde nog.
Correct me if i am wrong maar volgens mij kan je tegenwoordig zelfs als je in Groningen woont en je gaat in Rotterdam wonen je 050 telefoonnummer mee nemen...

• bjck
Dennis-L schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:15:
[...]

Correct me if i am wrong maar volgens mij kan je tegenwoordig zelfs als je in Groningen woont en je gaat in Rotterdam wonen je 050 telefoonnummer mee laten nemen...
Technisch wellicht wel, maar het mag niet.

Nummers mogen niet aangeboden worden buiten de regio als je daar niet woont. Het netnummer is gebonden aan de regio van je woon/post/factuur adres. Het kan wel dat als je bijvoorbeeld een woning in Groningen hebt en dat is je vaste adres je via een VoIP aanbieder dat nummer kunt gebruiken 4
maanden lang op je vakantiehuisje in de 010 regio bijvoorbeeld. Dat mag weer wel.

Al is dit niet helemaal ontopic meer...

[ Voor 3% gewijzigd door bjck op 21-10-2007 20:17 ]

• Dennis-L
bjck schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 20:17:
[...]

Technisch wellicht wel, maar het mag niet.

Nummers mogen niet aangeboden worden buiten de regio als je daar niet woont. Het netnummer is gebonden aan de regio van je woon/post/factuur adres. Het kan wel dat als je bijvoorbeeld een woning in Groningen hebt en dat is je vaste adres je via een VoIP aanbieder dat nummer kunt gebruiken 4
maanden lang op je vakantiehuisje in de 010 regio bijvoorbeeld. Dat mag weer wel.

Al is dit niet helemaal ontopic meer...
Hmm oke dat was dan inderdaad voor het 085 netnummer
maar dit is offtopic ;)
Pagina: 1