Interferentie lange audio-kabels.

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
Ik moet van een aantal pc's een audio-verbinding leggen met de beeldschermen/speakers die 10 á 15 meter verderop staan. De kabel moet langs heel wat andere kabels (stroom en data) gaan lopen. Huidige oplossing is een gewoon audio-snoer, niet afgeschermd, maar daar heb ik (uiteraard) nogal last van brom en interferentie-geluiden. Nu dacht ik het op te kunnen lossten met SSTP-kabel.
Dus, 8-aderig twisted-pair met afscherming om de hele kabel en afscherming per aderpaar.
Het gaat om meerdere audio-signalen (meerdere pc's) Het hoeft niet hifi te zijn (gewoon mono) maar wel zonder hinderlijke bijgeluiden.Wat adviseren jullie mij? Per pc één aderpaar gebruiken (signaal en ground per ader) of per pc één aderpaar gebruiken voor signaal en één aderpaar voor ground. Dat betekent dus wel twee keer zoveel kabels maar ik wil echt van storingsruis/brom gevrijwaard blijven.
Is SSTP-kabel dan überhaupt een oplossing?
De kabels niet langs de storings-bronnen laten lopen is geen optie want de pc's staan in een serverruimte en de beeldschermen/speakers en een ruimte daarnaast en daar lopen nu eenmaal tientallen kabels langs.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een aderpaar per signaal (dus signaal en massa op 1 paar) lijkt me de beste oplossing als je dergelijke kabel wil gaan gebruiken. Desnoods gooi je er nog een paar ferrietkerntjes omheen aan elke kant.
Ik kan je alleen niet garanderen dat dit storingsvrij werkt, al is de kans wel heel groot dát het storingsvrij werkt. :)

If any zul je tussen de signalen zelf overspraak krijgen, want de afscherming van de kabel zelf leg je (hopelijk) aan massa.

Is dit een tijdelijke of een permanente oplossing? Als het permanent is zou je eens kunnen kijken naar een stage snake. Dat is wat duurder dan een paar stukken netwerkkabel, maar wel per aderpaar afgeschermd en dus geen last van overspraak. Dergelijke kabel is ook los te koop, maar vaak zijn dit soort kant-en-klare oplossingen goedkoper en makkelijk te modificeren.
Aangezien je toch al in de weer moet met plugjes, ben je daar geen extra tijd aan kwijt.

• Rudolfus
Kaj. schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:03:

Is dit een tijdelijke of een permanente oplossing? Als het permanent is zou je eens kunnen kijken naar een stage snake. Dat is wat duurder dan een paar stukken netwerkkabel, maar wel per aderpaar afgeschermd en dus geen last van overspraak. Dergelijke kabel is ook los te koop, maar vaak zijn dit soort kant-en-klare oplossingen goedkoper en makkelijk te modificeren.
Aangezien je toch al in de weer moet met plugjes, ben je daar geen extra tijd aan kwijt.
Het moet een permanente oplossing worden.
Stage snake? Weer wat geleerd. Daar kan ik dus 12 mono-signalen overheen sturen. Ga ik zeker overwegen. Als dit werkt valt het ook nog binnen het budget. Bedankt.
Misschien nog iemand ideeën?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Gebruik maken van een gebanceerd kanaal? Kleine convertertjes kopen voor beide kanten kopen en je kunt gewoon xlr signaalkabel gebruiken. Als het om heel veel kanalen gaat koop je inderdaad een stagesnake (wat al aanbevolen is) maar dan nog steeds is het aan te bevolen om een gebalanceerd kanaal te gebruiken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Rudolfus
MM schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:35:
Gebruik maken van een gebanceerd kanaal? Kleine convertertjes kopen voor beide kanten kopen en je kunt gewoon xlr signaalkabel gebruiken. Als het om heel veel kanalen gaat koop je inderdaad een stagesnake (wat al aanbevolen is) maar dan nog steeds is het aan te bevolen om een gebalanceerd kanaal te gebruiken.
Gebalanceerd kanaal over XLR wordt gezien de aantallen iets te gek.
Ik heb wel audio-extenders gezien maar die gaan ook weg vanaf 99 euro per set. Dan kom ik zeker ver boven het budget uit. Gaat inderdaad om veel kanalen (uit m'n hoofd 15, dus met die stage snake en die sstp kabel ben ik er).

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolfus op 21-10-2007 18:41 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

MM: Een gebalanceerd signaal krijg je ook niet zomaar uit een doorsnee PC, en die convertertjes zijn ook niet goedkoop. ;)
Daarbij kun je een gewoon audiosignaal redelijk makkelijk over 10 tot 15 meter transporteren, zolang je maar een goed afgeschermde kabel gebruikt.

Rudolfus: er zijn verschillende snakes te koop; die bij Feedback is voor 12 microfoonkanalan (of 12 stereosignalen, als je links op 2 doet, rechts op 3 en de massa op 1), maar je hebt ze ook voor 6, 32, of juist 16.
Je weet nu hoe het heet; kijk een beetje rond en je vindt het wel. :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De kabel zelf is meestal niet zozeer het probleem, zoals gezegd is een goed afgeschermde kabel meetal wel voldoende. De bron zelf wil echter ook nog wel eens een probleem zijn. Vooral simpele onboard kaartjes hebben vaak een redelijk hoge uitgangsimpedantie, en dat zorgt er dan weer voor dat het oppikken van signalen extra makkelijk gaat.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Met een gewone twisted pair kabel kom je waarschijnlijk ook al ver, aangezien ik ook nog nooit shit heb gehoord op mijn telefoonlijn. Maar ja, dan moet je wel ergens gebalanceerd en symmetrisch worden... Weet niet of het dan nog een optie is.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:00:
Met een gewone twisted pair kabel kom je waarschijnlijk ook al ver, aangezien ik ook nog nooit shit heb gehoord op mijn telefoonlijn. Maar ja, dan moet je wel ergens gebalanceerd en symmetrisch worden... Weet niet of het dan nog een optie is.
Een telefoonlijn werkt dan ook met veel hogere spanningen dan de 0.775 volt van een line out signaal.
Beetje appel met peer vergelijken.
Als de audiosignalen gebalanceerd zijn dan kan je inderdaad UTP of desnoods gewoon 2 aderige kabel gebruiken. Voor tijdelijk niets op aan te merken. Zelf ook eens gedaan.
Maar de signalen zijn niet gebalanceerd, en de TS wil ook nog eens een permanente oplossing.
Dan kan hij gewoon die snake (lees: Multikabel) gebruiken met ongebalanceerde audio. Geen probleem.

Wel heeft de TS straks mogelijk last van aardlussen, als dat het geval is, dan zal hij toch naar gebalanceerd over moeten gaan en de ground moeten liften.

Alles kan stuk.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

Over het algemeen zal ongebalanceerd signaal over 15 meter multikabel wel goed komen. Mits de kabel niet langs sterk storende factoren loopt. Wanneer dat wel het geval is, dan zal hij over moeten stappen op gebalanceerde kabel. 15 meter is toch niet bepaald een grote afstand te noemen...

• remco_k

remco_k

Rum schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:31:
...dan zal hij over moeten stappen op gebalanceerde kabel...
Gebalanceerde kabel? :P
Gebalanceerd signaal lijkt me beter.

Alles kan stuk.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

remco_k schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:22:
[...]

Gebalanceerde kabel? :P
Gebalanceerd signaal lijkt me beter.
Uiteraard.... ff te onnadenkend getypt... :z

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Ik heb hier zelf ook zon multikabel staan. 16 kanalen heen en 4 terug. Heb verloopjes gemaakt van een miniJack naar een XLR aansluiting gewoon Recht op 1 Links op 2 en ground op 3. Multikabel is 35 meter en nog nooit last gehad van storingen als ik het zo gebruikte.

• remco_k

remco_k

RemonLP schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 08:23:
Ik heb hier zelf ook zon multikabel staan. 16 kanalen heen en 4 terug. Heb verloopjes gemaakt van een miniJack naar een XLR aansluiting gewoon Recht op 1 Links op 2 en ground op 3. Multikabel is 35 meter en nog nooit last gehad van storingen als ik het zo gebruikte.
Dan heb je erg veel geluk dat dat werkt, want pootje 1 van de XLR hangt aan de afscherming van de kabel, die zou dus ground moeten zijn!

Alles kan stuk.

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
remco_k schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 08:29:
[...]

Dan heb je erg veel geluk dat dat werkt, want pootje 1 van de XLR hangt aan de afscherming van de kabel, die zou dus ground moeten zijn!
Nog nooit geen problemen gehad hoor... Alleen het probleem dat er af en toe een kanaal mee ophoud vanwegen een kabelbreuk door het vele van en op het stagewheel rollen.
Pagina: 1