Te warm systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Cambach
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Goedendag.

Ik heb zojuist een nieuw systeem met de volgende specificaties:

Case: Sunbeam Trio Zwart, 1 x 80mm, 1 x 120mm
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3R
Processor: Intel Core 2 Duo E6850, koeling boxed
Videokaart: Asus 8800 Ultra
Geheugen: Kingston HyperX 4096 MB PC6400
Harde schijf: WD Caviar SE 320 GB
Voeding: Corsair HX620 620 Watt

En verder nog dvdroms etc.
Ik gebruik momenteel nog Win xp 32 bit (gaat naar vista).

Ik heb Nvidia MonitorView gebruikt en Speedfan. Zie de screenshot hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kcambach/Systeem.jpg

Hierbij wordt het systeem dus amper belast. Ik vind het persoonlijk nogal hoog. 81 graden van de videokaart, hoewel ik lees dat meer mensen zulke hoge temperaturen hebben. De kast is btw een miditower.

Graag advies!

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Zal aan mij liggen maar FAQ al doorgenomen?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Niets vreemds aan, als je het te hoog vindt kan je nog altijd casefans bijplaatsen.
Je moet weten dat high end hardware nu eenmaal veel vermogen opslokt en dit vermogen wordt nu eenmaal zo goed als volledig omgezet in warmte.
Een leuke 120 mm outtake kan al voor 10 graadjes lagere temps zorgen.
Maar eigenlijk hoef je je maar zorgen te maken over temperaturen als je systeem niet stabiel is of als je zou gaan overklokken.

• Cambach
Oh okee. Ik moet het systeem nog testen bij het spelen van een game. Ik neem aan dat als de temperatuur dan te hoog is het systeem uitvalt.

Aan overklokken doe ik niet.

Verwijderd

Om temps te checken kan je dit doen: AtiTool voor de GPU en Intel TAT voor de CPU. Voor de rest kan je meestal wel speedfan gebruiken.

Je temps zijn ok, maar ik denk dat de HD temp wel richting gevaarlijk wordt. Je kan beter een fannetje ervoor plaatsen die het lucht naar de outtake toe blaast, en een of twee 120mm als outtake gebruiken.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:34:
Je temps zijn ok, maar ik denk dat de HD temp wel richting gevaarlijk wordt. Je kan beter een fannetje ervoor plaatsen die het lucht naar de outtake toe blaast, en een of twee 120mm als outtake gebruiken.
Zolang je niet boven de 60 graden C komt is er niks aan de hand bij hd's.

Verwijderd

Hmm, ok dan. Ik had ergens gelezen dat dit bij 48 graden was, :S

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:44:
Hmm, ok dan. Ik had ergens gelezen dat dit bij 48 graden was, :S
Zolang je niet boven de max temp die in de specs staat uit komt is er niks aan de hand. Bij de meeste desktop schijven is dat 60 C.

Verwijderd

toch zit er iets niet helemaal pluis. kan aan mij liggen of aan de software, maar kijk is naar het aantal fans wat er weergeven staat op dat screenshotje?

speedfan geeft 1 fan met een RPM van 517.. best wel laag

en daaronder geeft ie 3 fans weer met hoge en lage snelheden als 31.889RPM en 675RPM en 19RPM :? best raar als zeg ik het zelf

*edit*
vcore 1 zit op 1,20V
vcore 2 zit op 1,79V :o

*edit 2*
de volt lijnen van je voeding zien er ook erg vaag uit +12V = 0,64V en -12V = -16,79V en de -5V = -7,17V

toch maar hopen dat het een het progje ligt.! |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 21:58 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
vcore ;) volgens mij maakt dat nie zoveel uit

Verwijderd

Zijn systeem zou nooit kunnen opstarten met 0,64V in 12V dus maak je daar geen zorgen over.. Speedfan is gewoon crap bij voltlezingen etc.

• Cambach
Ik speel net een kwartier de demo van call of duty op 1680x1050 met alles op high en 4xaa aan.

Ik keek tijdens het spelen even naar nvidia monitor en daar stond een temperatuur van 97 graden.
Ik neem dat als ik crysis over een paar weken wil gaan spelen gedurende een paar uur op een dag dat de videokaart dan nog warmer wordt.

Maar dit kan dus geen kwaad?

Edit: 5 minuten na het spelen is de temperatuur btw gedaald naar 81 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Cambach op 22-10-2007 23:08 ]

Verwijderd

dan zou ik maar eens als de godgloeiende, eens iets nagaan kijken want 97 graden dat is dus echt NIET gezond

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Jij moet echt eens gaan werken aan je airflow in je kast. Een te warme processor, een gloeiendhete videokaart, en dan heb ik nog geen eens de temperaturen van je harddisken gezien |:( :X ( mocht je er meerdere hebben )

[ Voor 11% gewijzigd door Tomfish op 23-10-2007 09:21 ]

• Cambach
Oke. Het lijkt me het best om dan een nieuwe case te kopen toch?

Ik heb nu een midi tower waar alles maar net in past. (Vooral de ultra is huge).

Afbeelding case:

sunbeam trio
Afbeeldingslocatie: http://www.hard-h2o.com/images/reviews/cajas/sunbeam-trio/06tb.jpg

Wat is een goede case?
Een big tower van coolermaster?
Ik zie bij salland de volgende staan:

Stacker 830 Evo
Afbeeldingslocatie: http://www.sharkyextreme.com/img/2006/11/ex_guide/stacker830_2.jpg

Ik ben niet echt into cases. Misschien dat iemand mij advies kan geven?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:18
Trek eerst het deurtje van je huidige kast eens open en kijk wat er met de tempratuur gebeurt, zodra er niet zoveel gebeurt zal een nieuwe case niet zoveel helpen.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
post anders eens een plaatje van jouw kast met de deur open, zodat men hier kan zien wat er wel niet mis mee zou kunnen zijn.

• Cambach
Ik zit op m'n werk. Als ik thuis ben maak ik een foto!

Verwijderd

bassie schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:00:
[...]

Zolang je niet boven de max temp die in de specs staat uit komt is er niks aan de hand. Bij de meeste desktop schijven is dat 60 C.
Ja en anders wel 65 maak je niet zo druk mensen ;)

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:09
Maar voor een 8800 ultra is 97C toch ook niet abnormaal?

M`n ati HD2900 komt na een ff spelen ook in die richting (en ja ik heb een zeer goede caseflow en een bigtower, heb 4 intake fans en bij videokaart en cpu 2 outtake fans en bovenin de case nog een outtake fan, hierdoor heb ik iets overdruk maar dat voorkomt tenminste die bergen stof in m`n case). Sterker nog als ik de case openzet dan stijgt mijn temp juist ietsjes

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

maddog_rvo schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:08:
Maar voor een 8800 ultra is 97C toch ook niet abnormaal?

M`n ati HD2900 komt na een ff spelen ook in die richting (en ja ik heb een zeer goede caseflow en een bigtower, heb 4 intake fans en bij videokaart en cpu 2 outtake fans en bovenin de case nog een outtake fan, hierdoor heb ik iets overdruk maar dat voorkomt tenminste die bergen stof in m`n case). Sterker nog als ik de case openzet dan stijgt mijn temp juist ietsjes
Blijkbaar zit er dan toch iets niet helemaal goed bij jou; bij mij wordt m'n HD2900XT stressed niet warmer dan 60-65 graden. Vaak heb ik zelfs dat ik de koeler zachter hoor gaan draaien wat betekent dat hij onder de 50 graden zit, en dit is dan tijdens een game als BF2 en C&C3. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

97graden is idd niet echt leuk om te lezen :S

maar zoiezo het mag dan wel een 8800 zijn, maar ook die kaarten zijn zo gemaakt dat de koeler die erop zit de kaart koel zou moeten kunnen houden (in dit geval 60graden) dus iets zit er niet helemaal goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 14:33 ]

• Cambach
Hallo.

Ik heb de kast even opgemaakt en gekeken wat er met de temperatuur gebeurde.

Met kast open, zie volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~kcambach/Temps.jpg

Verder ziet de kast er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~kcambach/DSC01475.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~kcambach/DSC01476.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~kcambach/DSC01478.JPG

Met kast open na een kwartier gamen is de GPU ongeveer 75 graden.
Idle is hij dus 63 graden.

Kortom, nieuwe case?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Nee, ik zou gewoon in plaats van die 12 cm fan twee keer 9 cm plaatsen, en eventueel bij de harddisks nog intake fans. Dan nog die kabels netjes gestructureerd met tie-rips vastmaken en bovendien die plaatjes resizen >:)...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Je zou idd beter toch maar eens die kabeltjes rommel een beetje ordenen... Bijvoorbeeld door alles wat overtollig is in de ruimte achter de voeding te plaatsen... Dit zal al heel wat van de temperatuur af halen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:58:
Je zou idd beter toch maar eens die kabeltjes rommel een beetje ordenen... Bijvoorbeeld door alles wat overtollig is in de ruimte achter de voeding te plaatsen... Dit zal al heel wat van de temperatuur af halen!
Ja idd, en maar zeuren over zijn temps ;)
Ik zou eerst maar eens een andere cpu koeling kopen TS, kan je altijd nog een betere kast kopen.
En opruimen!!! :P

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:40
En kijk eens of je je pci kaarten onder je videokaart iets naar beneden kan zetten, ziet er nogal krap uit. De fan zit aan de onderkant dus die zuigt momenteel de warme lucht van de pci kaarten( geluid etc.) rechtstreeks zijn fret in..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 21:29:
[...]

Ja idd, en maar zeuren over zijn temps ;)
Ik zou eerst maar eens een andere cpu koeling kopen TS, kan je altijd nog een betere kast kopen.
En opruimen!!! :P
Beetje onzin aangezien juist Intel boxed coolers goed zijn mits je wil overklokken. Over het opruimen daar ben ik het wel mee eens ;)

Zuigt of blaast je achterste koeler ? Wil nog wel eens gebeuren. Je bedrading kun je wel wat beter ordenen want dit komt niet ten goed van de airflow. Tevens vind ik je kast wat dicht op de muur staan. Wat ook nog wel eens een probleem is is de kamertemp, is het warm op je kamer of staat de PC vlak bij een warmtebron ?

Verwijderd

Als ik zo die pics zie dan blaast die fan achter in je kast. (of ik zie het verkeerd)
Draai die eens om en zet voorin je kast bij de HD's ook een van (die lucht je kast in zuigt)

kabels idd opruimen en dan moet het wel goed komen volgens mij

• Cambach
De fan aan de zijkant blaast lucht de kast in. Aan de achterkant gaat het er weer uit.

Ik heb toch maar besloten een nieuwe case te bestellen, wilde eigenlijk toch al een nieuwe. Heb een Stacker 832 nvidia edition besteld bij Alternate.

Tot die tijd maar even niet gamen (of met kast open).

Ik heb overigens een poging gedaan die kabels weg te werken maar er zitten echt enorm veel kabels in een kleine ruimte dus het blijft een puinzooi. Daarnaast worden alle pci sloten al gebruikt.

Edit: Iemand interesse in de kast?

[ Voor 3% gewijzigd door Cambach op 24-10-2007 15:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:12:
[...]

Beetje onzin aangezien juist Intel boxed coolers goed zijn mits je wil overklokken. Over het opruimen daar ben ik het wel mee eens ;)

Zuigt of blaast je achterste koeler ? Wil nog wel eens gebeuren. Je bedrading kun je wel wat beter ordenen want dit komt niet ten goed van de airflow. Tevens vind ik je kast wat dicht op de muur staan. Wat ook nog wel eens een probleem is is de kamertemp, is het warm op je kamer of staat de PC vlak bij een warmtebron ?
Intel koelers goed?
Voor 15 euro is al een Freezer 7 Pro te koop die is al een stuk beter.
Voor meer geld zijn er betere koelers uiteraard :)
Pagina: 1