[UT3 demo] lage FPS

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:39

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Hallo iedereen.

Ik heb sinds kort een HD2900XT 1gb ddr4 videokaart. De kaart werkt geweldig in 3dmark en bioshock enzo. Alleen in de demo van UT3 presteert hij belabberd. Op Shangrila haal ik soms niet meer dan 30 fps. Op suspense gaat het beter maar schiet hij soms ook naar de 25. Ik heb mensen met een HD2600 gezien met een hogere fps dan ik. Dat kan toch niet kloppen? Wat zou de oorzaak zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/9354/naamloos2jb3.jpg

Mijn Systeem:
MSI K8N Neo4 Platinum
4x PQI 512Mb DDR400 PC3200
ATI Radeon HD2900XT
AMD Athlon X2 4400+ 2,2Ghz @ 2,5GHz

Ik heb voor alles de laatste driver overnieuw geinstalleerd en het heeft geen effect.

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 21-10-2007 10:03 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Kan vanalles zijn natuurlijk, loopt je geheugen wel in dual channel? Heb je veel andere dingen aan staan als je gaat gamen? Heb je alles in Catalyst op High staan?
Wat voor cpu hebben die mensen met een HD2600XT? Ik heb namelijk het idee dat UT3 meer hangt op de CPU dan op de GPU.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Met ^^^^

Je hebt echt overkill imo met die kaart en de rest van je systeem. Ik denk serieus dat je Ram en je CPU de bottleneck hier zijn. Ergo; UT is gemaakt om zelfs op wat oudere systemen te lopen hetzij met wat lagere grafische settings. Ik denk dat je voor de rest van je hardware teveel vraagt waarschijnlijk en daardoor een lagere framerate hebt.

1024 mb ram erbij en een wat snelere CPU (over OC'en) en je komt al een heel eind :) Daarbij moet ik wel zeggen dat je mobo inmiddels ookal weer een 'oudje' is. Wellicht dat het daarmee ook te maken heeft :)

offtopic:
Je kan trouwens beter geen fraps gebruiken maar een console command voor je FPS. Imo vraagt FRAPS ook wel wat resources

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 21-10-2007 10:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Notna schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:12:
Met ^^^^

Je hebt echt overkill imo met die kaart en de rest van je systeem. Ik denk serieus dat je Ram en je CPU de bottleneck hier zijn. Ergo; UT is gemaakt om zelfs op wat oudere systemen te lopen hetzij met wat lagere grafische settings. Ik denk dat je voor de rest van je hardware teveel vraagt waarschijnlijk en daardoor een lagere framerate hebt.

1024 mb ram erbij en een wat snelere CPU (over OC'en) en je komt al een heel eind :) Daarbij moet ik wel zeggen dat je mobo inmiddels ookal weer een 'oudje' is. Wellicht dat het daarmee ook te maken heeft :)

offtopic:
Je kan trouwens beter geen fraps gebruiken maar een console command voor je FPS. Imo vraagt FRAPS ook wel wat resources
die 2 GB zou niet echt een issue mogen zijn. Lijkt me eerder dat zijn CPU een serieuze bottleneck is. Op mijn 2900XT met 512MB bolt het supervloeiend, maar ik heb dan ook een Q6600. Als ge u CPU nog een beetje OC'ed, gaan dan de prestaties ineens VER omhoog?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:09:
Kan vanalles zijn natuurlijk, loopt je geheugen wel in dual channel? Heb je veel andere dingen aan staan als je gaat gamen? Heb je alles in Catalyst op High staan?
Wat voor cpu hebben die mensen met een HD2600XT? Ik heb namelijk het idee dat UT3 meer hangt op de CPU dan op de GPU.
Ja mijn ram zit in dual channel. Diegene met de HD2600 had een Athlon 64 4000+. Niet eens Dual Core :|. Hij speelde alleen wel op 1024x768. Maar ja, als ik dat doe maakt dat geen donder uit. Dus ik heb mijn twijfels over de bottleneckende cpu.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

R420R schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:18:
[...]

Ja mijn ram zit in dual channel. Diegene met de HD2600 had een Athlon 64 4000+. Niet eens Dual Core :|. Hij speelde alleen wel op 1024x768. Maar ja, als ik dat doe maakt dat geen donder uit. Dus ik heb mijn twijfels over de bottleneckende cpu.
Alles full open?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 08:00

Bob

Ik zou eens alle instellingen afgaan, zowel driverinstellingen als in-game. Valt er iets te kiezen qua renderer in UT3? Vroeger kon je kiezen tussen openGL en Direct3D, maar dat zal ondertussen al wel veranderd zijn :) Ook een andere driverversie zou ik eens proberen, kwestie van mogelijke oorzaken te elimineren.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Je hebt zeker voldoende ram enzo.
Een lage fps kan eigenlijk maar aan 2 zaken liggen, een te trage videokaart of een te trage cpu.
Het eenvoudigste is is om je resolutie eens laag te zetten (800*600) en dan eens te kijken hoeveel fps je hebt, is het nog steeds laag dan is je cpu de bottleneck, als je wel hoge fps haalt is je videokaart de bottleneck met je huidige instellingen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
peke schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:44:
Je hebt zeker voldoende ram enzo.
Een lage fps kan eigenlijk maar aan 2 zaken liggen, een te trage videokaart of een te trage cpu.
Het eenvoudigste is is om je resolutie eens laag te zetten (800*600) en dan eens te kijken hoeveel fps je hebt, is het nog steeds laag dan is je cpu de bottleneck, als je wel hoge fps haalt is je videokaart de bottleneck met je huidige instellingen.
Als ik mijn resolutie verlaag maakt dat niets uit. Ook heb ik al catalyst 7,8 , 7,9 en 7,10 geprobeerd zonder enig resultaat. Ik ga kijken hoe het zit als ik de cpu wat verder OC.

Verwijderd

Notna schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:12:
Met ^^^^

offtopic:
Wat zeg jij nou allemaal :|
Mijn specs ;

1,8Ghz AMD64
4x512MB
8600GTS
Raid-0

Ik heb alles op max staan, en ik heb gemiddeld 68FPS

Dus waarom zou de TS z'n CPU overklokken, en 1GB extra kopen? ;(

• Fatal Mind
  • Niet online
Dat vind ik helemaal knap, mijn p4 @ 3.0 Ghz ( Stock speeds ) trekt die game echt niet makkelijk meer, ding doet niet anders als op de 100 % maxen en 't lijkt me dat die p4 is '' sterker '' is dan een 1.8 amtje ?

Maar als ik het op de TS z'n probleem moet gooien, dan zou ik zeggen cpu,

@ hieronder: dat had ik niet gezien, maar dan nog, eentje die op normale speeds loopt, trekt de game ook niet :P

[ Voor 31% gewijzigd door Fatal Mind op 21-10-2007 11:00 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Een 1,8GHz AMD op 3,47Ghz is natuurlijk snel ja 8)7

Een paar dingen waar ik nog geen antwoord op heb. Heb je in Ati Catalyst ook alles op high quality staan? Zo ja, Kijk eens wat er gebeurt als je het op High Performance zet?
Wat voor fps zie je als je ingame op ~ drukt en dan 'stat fps' intikt? zelfde als met FRAPS?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:58:
Een 1,8GHz AMD op 3,47Ghz is natuurlijk snel ja 8)7

Een paar dingen waar ik nog geen antwoord op heb. Heb je in Ati Catalyst ook alles op high quality staan? Zo ja, Kijk eens wat er gebeurt als je het op High Performance zet?
Wat voor fps zie je als je ingame op ~ drukt en dan 'stat fps' intikt? zelfde als met FRAPS?
Ja ik heb catalyst op high performance staan. High quality maakt trouwens niets uit. Ik heb wel een vergelijkinkje gemaakt tussen 2 klocksnelheden van me cpu. De ene screenshot is met 2x2,2GHz en de andere met 2x2,6GHz.

Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/6421/comparexj6.jpg

Dit kan haast geen toeval zijn. Bijna 10fps verschil!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 20:48

PromWarMachine

Forsaken Archer

Met het console-commando "stat fps" krijg je een accurate fps meting van UT3, zonder dat je daar Fraps voor hoeft te gebruiken. Dat scheelt in ieder geval.

Ik heb net heel even kort gekeken wat m'n fps is op Shangrilla. In het hoofdmenu (stil beeld dus) ~60-70. Tijdens het spelen blijft hij vrij constant tussen de ~50 en ~60. Mijn videokaart is minder, maar mijn processor is wat sneller en ik heb 800 mhz geheugen i.p.v. 400 mhz. Lijkt me echter niet dat dit zo'n groot verschil moet opleveren.

Je Windows is verder vrij clean?

Dividend for Starters

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
PromWarMachine schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:09:
Met het console-commando "stat fps" krijg je een accurate fps meting van UT3, zonder dat je daar Fraps voor hoeft te gebruiken. Dat scheelt in ieder geval.

Ik heb net heel even kort gekeken wat m'n fps is op Shangrilla. In het hoofdmenu (stil beeld dus) ~60-70. Tijdens het spelen blijft hij vrij constant tussen de ~50 en ~60. Mijn videokaart is minder, maar mijn processor is wat sneller en ik heb 800 mhz geheugen i.p.v. 400 mhz. Lijkt me echter niet dat dit zo'n groot verschil moet opleveren.

Je Windows is verder vrij clean?
Heb windows er een week geleden opnieuw op gezet. Mijn menu fps is rond de 130. Met stat fps krijg ik exact dezelfde getallen als met fraps. Het ziet ernaar uit dat mijn cpu et niet trekt :(.

• PromWarMachine
  • Laatst online: 28-11 20:48

PromWarMachine

Forsaken Archer

R420R schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:14:
[...]

Heb windows er een week geleden opnieuw op gezet. Mijn menu fps is rond de 130. Met stat fps krijg ik exact dezelfde getallen als met fraps. Het ziet ernaar uit dat mijn cpu et niet trekt :(.
Gezien je eigen test lijkt mij dat ook de enige conclusie ja. :)
Als je besluit 'm te upgraden, neem dan meteen je moederbord mee! Dan heb je wat upgradingsmogelijkheden daarna, eventueel ook sneller geheugen in de toekomst. Ligt ook aan je budget natuurlijk. Succes!

Dividend for Starters

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is waarschijnlijk niet zo dat je CPU 'het niet trekt', je CPU is alleen te traag om je videokaart bij te benen. Voor een 7900GT was destijds een 2,2GHz Athlon nodig om het bij te benen. Een 8600GT presteerd ongeveer even goed als de 7900GT. Echter, de OS'en en games zijn allemaalook iets zwaarder geworden voor de CPU, dus reken erop dat je met 2,6GHz ongeveer op het punt zit dat de CPU geen bottleneck meer vormt voor de videokaart.

Ook gaat 1GB extra geheugen heel veel helpen bij heel veel games. >> dacht dat 'ie maar één had, sorry.

Fraps lurkt trouwens ook, dus gooi die zooi eraf :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 21-10-2007 12:22 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:19:
Het is waarschijnlijk niet zo dat je CPU 'het niet trekt', je CPU is alleen te traag om je videokaart bij te benen. Voor een 7900GT was destijds een 2,2GHz Athlon nodig om het bij te benen. Een 8600GT presteerd ongeveer even goed als de 7900GT. Echter, de OS'en en games zijn allemaalook iets zwaarder geworden voor de CPU, dus reken erop dat je met 2,6GHz ongeveer op het punt zit dat de CPU geen bottleneck meer vormt voor de videokaart.

Ook gaat 1GB extra geheugen heel veel helpen bij heel veel games.

Fraps lurkt trouwens ook, dus gooi die zooi eraf :Y)
Hij heeft 2gb, dat lijkt mij wel voldoende.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Heb een budget van zo ongeveer 350 euro. Wat raden jullie aan?

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
R420R schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:32:
Heb een budget van zo ongeveer 350 euro. Wat raden jullie aan?
Je oude moederbord, cpu en geheugen wegdoen een C2D setup kopen. Bv een E6750 + Gigabyte P965-DS3 en 2Gb DDR2 667Mhz geheugen. Kun je al aardig mee weg lijkt me :)

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:45
Je ram is ruim voldoende, maar kijk eens naar deze chart hoeveel een processor uit kan maken op een spel:

http://www23.tomshardware...=946&model2=919&chart=425

Ik heb jouw proc. een highlight gegeven. Maar dit zegt wel genoeg volgens mij. Je 3d-kaart is hier niet de limiet.

Kwa pc:

core 2 duo 6750 167 euro
asus p5k 95euro
kingston hyperx pc9600 125euro

Dat is iets boven budget, maar dan zit je wel gelijk goed. Dan kan je met de stock koeler in 95% van de gevallen stabiel 3ghz draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekaasboer op 21-10-2007 11:48 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Heb je niet ergens AA forced staan? want dat schijnt namelijk erg veel fps te kosten in de U3 engine ;)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 18:36:
Heb je niet ergens AA forced staan? want dat schijnt namelijk erg veel fps te kosten in de U3 engine ;)
AA forced werkt neit in UT3

Verwijderd

Sowieso lastig om in te schatten of je CPU echt een bottleneck gaat vormen of niet. Ik ben ook aan het overwegen om een nieuwe videokaart te kopen voor de DX10(.1) generatie spellen, maar of dat veel helpt met mijn CPU?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-10 21:42

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dekaasboer schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:41:
Kwa pc:

core 2 duo 6750 167 euro
asus p5k 95euro
kingston hyperx pc9600 125euro

Dat is iets boven budget, maar dan zit je wel gelijk goed. Dan kan je met de stock koeler in 95% van de gevallen stabiel 3ghz draaien.
Wat moet de TS met PC9600 geheugen? PC6400 lijkt me meer dan zat en dat kost ook maar ongeveer de helft. PC9600 heeft alleen zin als je van plan bent om 600 MHz FSB (2400 QDR) te gaan draaien.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Crash
  • Laatst online: 20:56
Dit topic hoort in Spielerij - Problemen & Vragen thuis, het is immers een vraag / probleem. Ik verplaats je topic dus even daar naartoe :)

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:20
Kan je op een of andere manier je processorbelasting zien tijdens het gamen??

Ik heb dus ook dat (Waarschijnlijk door nieuwe drivers) mijn 1950pro stukken slechter loopt dan voorheen..
Ik kon eerst QuakeWars demo/ NFS Carbon vloeiend draaien op hoge settings. Dat lukt nu echt niet meer, ik zie gelijk al mijn processor (Core2duo 6300 stock speeds) op 100% draaien (beide cores).
Dus hier is mijn proc de bottleneck, maar dat was eerst niet zo, hoogstwaarschijnlijk door nieuwe drivers (kan niks anders bedenken). Enkele opties wijzigen in catalyst control center helpt idd ook wel een beetje, maar toch niet zoveel.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-10 21:42

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je processor wordt altijd 100% belast in games, omdat de game probeert zoveel mogelijk FPS neer te zetten. Daar moet je dus niet naar kijken.

Dit geldt uiteraard niet als je een multicore CPU hebt en het spel in kwestie is voor 1 core geoptimaliseerd.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 20:24
bij mij trekt UT3 ook gewoon 100% hoor...dus dat klopt niet helemaal...

alleen bij mij ligt het probleem anders...namelijk: het spel klapt er steeds uit. Netjes de demo gedownload en geinstalleerd en kon het de 1e keer ook spelen, zei het dat het afschuwelijk lagde. Toen nog een keer geprobeerd maar met een BOSD viel het systeem uit waarna het zich vrolijk opnieuw opstartte en een schijfcontrolte begon. En op het moment blijft hij zodra hij een map laad (dus dat zie ik allemaal nog netjes) een zwart beeld geven waarna mijn CPU op 32% hangt en mijn geheugen op 49%. Hij reageert vervolgens nergens meer op (alt f4 of ctrl alt del) en ik moet hem uitzetten via de powerknop. Als ik hem daarna aanzet start hij gewoon door alsof het systeem niet doorheeft dat het onnauwkeurig is afgesloten..

kent iemand dit probleem? (specs staan in mijn sig)
Pagina: 1