Permanente opslag voor archivatie

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
Hoi tweakertjes,

Tijdens een uitstapje bij mij op school heb ik met m'n digitale camera een aantal foto's en filmpjes gemaakt. Het is nu mijn bedoeling om deze zo lang mogelijk te bewaren.

Voor de foto's was dit geen probleem... Even uploaden naar de blokker site, en een tijdje later kan je het ophalen en dan heb je de foto's mooi afgedrukt op kodak papier thuis...

Aangezien er nog geen afdrukcentrales zijn waar ze AVI filmpjes af kunnen drukken ben ik hiervoor opzoek naar een andere opslag mogelijkheid.

Eerst zat ik eraan te denken om het op een CDtje te branden... Maar als ik me bedenk dat ik hier thuis een aantal CD's heb die een aantal jaar geleden gebrand zijn en nu al niet meer volledig te lezen zijn, lijkt me dit geen goeie oplossing.

Flashgeheugen leek me een betere optie, hoewel ik hierbij ook eigenlijk niet terug kan vinden hoelang dit "houdbaar" is.

Bij harde schijven heb ik ooit eens gelezen dat de "houdbaarheid" van de data ongeveer 10 jaar is, eigenlijk ook veel te weinig.

Kortom, Heeft iemand tips hoe ik deze data het veiligste kan opslaan?

Alvast bedankt!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:51
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat je iets met een tape kunt? Het is wel erg langzaam om bijvoorbeeld even gauw iets op te zoeken, maar volgensmij is je data dan wel een hele tijd veilig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat dacht je ervan om iets minder teletubbietaal te gebruiken?
Kortom, Heeft iemand tips hoe ik deze data het veiligste kan opslaan?
Niet op één enkele backup vertrouwen, maar op meerdere onafhankelijke backups. Paar CDs/DVDs, externe harde schijf, verschillende computers en verschillende locaties (dus bij andere mensen). Aanmelden bij een museum. Om het jaar opnieuw backup van maken.

het moeten trouwens wel erg belangrijke beelden zijn. Chantabele foto's van toekomstige politici of zo? :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RuntimeError
adyta schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:53:
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat je iets met een tape kunt? Het is wel erg langzaam om bijvoorbeeld even gauw iets op te zoeken, maar volgensmij is je data dan wel een hele tijd veilig.
Het probleem is dat foto's voor mij eigenlijk de enige ECHT belangrijke data zijn. Daarvoor is een tape (+tapedrive) dus eigenlijk te duur.
gambieter schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:55:
[...]

Wat dacht je ervan om iets minder teletubbietaal te gebruiken?

[...]
ik vond het zelf wel lief klinken O-)
het moeten trouwens wel erg belangrijke beelden zijn. Chantabele foto's van toekomstige politici of zo? :+
hmm mijn ex-klasgenoten kunnen best over een heleboel jaar de politiek ingaan...

iig beiden, bedankt voor jullie tips

Verwijderd

RuntimeError schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 02:12:
[...]

Het probleem is dat foto's voor mij eigenlijk de enige ECHT belangrijke data zijn. Daarvoor is een tape (+tapedrive) dus eigenlijk te duur.
Als ze ECHT zo belangrijk zijn is een tapedrive niet te duur.

Anders simpelweg par-bestanden aanmaken en op 3 verschillende DVD's branden. Elke 5 jaar checken of de integriteit van de discs nog 100% is en het is goed genoeg.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

De "spreid het risico" method werkt wel het beste. Als je alle backups op 1 plaats hebt en ook maar 1 kopie ervan ja. Dan als er iets gebeurt is het over!

Ook het checken elk jaar van de media is belangrijk en wel je moet een beetje geluk hebben. [en zekerheid bestaat alleen maar door elke nodigheid van geluk af te sluiten door voorzorgen te nemen]

[ Voor 17% gewijzigd door swampy op 21-10-2007 03:00 ]

There is no place like ::1

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 08:58
adyta schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 01:53:
30-40 jaar gaan die dingen mee

-

• RuntimeError
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 02:41:
[...]

Als ze ECHT zo belangrijk zijn is een tapedrive niet te duur.

Anders simpelweg par-bestanden aanmaken en op 3 verschillende DVD's branden. Elke 5 jaar checken of de integriteit van de discs nog 100% is en het is goed genoeg.
Voor een paar filmpjes (gaat om ongeveer 200 MB) is het aanschaffen van een tapedrive en tapes gewoon te duur... Stel je eens voor als iedereen die wat filmpjes zou willen bewaren, het op een tape zou moeten zetten... Ik denk dat HP e.a. daar wel blij mee zouden zijn.... (misschien dat sweex zelfs over een tijdje wel met goedkope tape drives op de markt komt voor de gemiddelde consument |:( )

Misschien is idd het op een cd / dvd branden en dan regelmatig controleren wel beter...

Ik bedacht me net overigens dat gewone audio, video, of software cd's / dvd's (die in een een fabriek gebrand zijn), veel langer houdbaar zijn. Bestaan er bedrijfjes die data op cd's / dvd's branden?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Dvd en cd moet je wel goed branden om ze lang te bewaren, zie forum van www.cdfreaks.com hoe je dit kunt kontroleren na het branden. Op deze site vind je ook welke dvd's goed zijn.

Indien je backups maakt op dvd's dan altijd 2 verschillende merken gebruiken om hetzelfde te bewaren.

Je kunt dan ook nog een kopie op een externe harddisk zetten.
Misschien is nog mogelijk om nog een externe harddisk bij iemand anders te bewaren, en deze via internet te kunnen synchroniseren met je eigen externe hd.

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 14:03
Online. Hoewel het natuurlijk altijd verstandig is ook zelf een backup in bezit te houden, lijkt het mij het veiligst om het ergens te uploaden. Bedrijven als Google (via Gmail ofzo) kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om data van een klant verloren te laten gaan. Hiermee geef je de verantwoordelijkheid voor het databehoud uit handen en zolang het bedrijf niet failliet gaat ofzo kan je er vanuit gaan dat de data netjes intact blijft.

En gaat er onverwachts toch wat mis? Dan heb je altijd nog die lokale backup, die je desnoods eens in de paar maanden opnieuw kan maken.

Verwijderd

Waar haal jij de info vandaan dat data op een HDD maar een jaar of 10 meegaat? Als je die beschrijft met data, evt met redundantie en correctie, en 'm dan koel, droog en donker bewaart, lijkt het me dat ie die over 50 of 100 jaar ook nog gewoon uit kunt lezen. Mits je iets kunt vinden dat de interface nog ondersteund.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de magnetische laag op den duur demagnetiseert, of dat er een chemische reactie optreedt die het oppervlak vernield. Maar ik kan het me niet echt voorstellen.

Edit: en zoals al is gezegd rijmt "echt belangrijk" en "te duur" niet met elkaar. Wil je veiligheid dan moet je er geld voor over willen hebben. Je afgedrukte foto's trouwens vergaan ook gewoon op den duur.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 03:34 ]

• RuntimeError
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 03:29:
Waar haal jij de info vandaan dat data op een HDD maar een jaar of 10 meegaat? Als je die beschrijft met data, evt met redundantie en correctie, en 'm dan koel, droog en donker bewaart, lijkt het me dat ie die over 50 of 100 jaar ook nog gewoon uit kunt lezen. Mits je iets kunt vinden dat de interface nog ondersteund.
Geen idee... een aantal jaren terug in een tijdschrift of zoiets
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de magnetische laag op den duur demagnetiseert, of dat er een chemische reactie optreedt die het oppervlak vernield. Maar ik kan het me niet echt voorstellen.

Edit: en zoals al is gezegd rijmt "echt belangrijk" en "te duur" niet met elkaar. Wil je veiligheid dan moet je er geld voor over willen hebben. Je afgedrukte foto's trouwens vergaan ook gewoon op den duur.
foto's blijven, mits ze koel, droog en donker bewaard blijven wel tientallen jaren goed... iets wat je nog niet van cd's kan zeggen...

Verwijderd

Tientallen jaren is niet permanent. Verre van zelfs.

Ik heb hier ook CDR's van ~15 jaar oud liggen die het nog prima doen, en HDD's van 20 jaar oud met ook nog alle data prima leesbaar.

Dus eigenlijk .. als jij niet met een of andere steekhoudend bewijs kunt komen dat HDD's idd zo snel vergaan dan denk ik echt dat dat je beste gok zou zijn. Maar als je zeker wilt zijn van behoud moet je sowieso niet op 1 paard wedden.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 23:26 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Tape hoeft niet zo duur te zijn......

Wellicht heb je er zelf één, ga anders op zoek naar iemand met een digitale videocamera met dv-tape en dv(-in) ingang (of anders analoog opnemen op dv tape middels s-video/composiet ingang).

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, ik heb ook CD-R'tje van 15 jaar geleden in de boekenkast staan die het nog wel doen, maar direct daarnaast staan dan CDR'tjes van 10 jaar oud, die wel half kapot zijn. A-merk of niet ... Je moet met CD-R/DVD+-R ook inderdaad gewoon geluk hebben.

Netjes branden met een goede brander op A-merk media op lage snelheid en bewaren op een relatief koele, donkere plek, geef je geen garantie dat ie 't 5, 10 of 15 jaar later alsnog nog doet ... Dus onder het mom van "meten is weten", check die cdfreaks.com site, dan kun je de kwaliteit van je juist gefikte media in ieder geval beoordelen.

En onder het mom van "voorkomen is beter dan genezen" gebruik ik zelf ook de combinatie: DVD, online, andere HDD, en als het even kan fik ik dan ook nog "backups van backups". Lege media kost niets, terwijl je data vaak "onbetaalbaar" is ...

Het nadeel van HDDs als backup media is, is dat ze niet read-only zijn (1 virus en weg alle backups), ze slijten ook en 1x laten vallen en weg data. Zolang die HDD veilig in de kast ligt, is het imho ook wel een erg veilig backup-media, al kunnen HDDs natuurlijk ook "wegroesten" etc.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

ehm.... ik heb hier wat bandjes van toen ik zelf nog heel heel klein was, allemaal Hi8 waarmee je toen duidelijk de man was, zelfs metal en super zooi allemaal, maar er zijn er al heel wat bij die nu echt veel schade vertonen...

Ik denk dat (voor 200MB dan) gmail je beste keus is... google heeft dat soort data op meerdere plekken op meerdere harde schijven staan... en als je google niet vertrouwt, open een yahoo mail accountje en zet t daar nog een keer op...

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 20:54
je zou ook met quickpar aan de gang kunnen. Hier kan je een recovery set mee maken, en deze ope een andere dvd branden. Kan je dan de originele niet meer lezen (meestal kan je met isobuster nog een hoop recoveren) dan kan je wat je hebt repareren met de, nog wel te lezen, quickpar bestanden.
Pagina: 1