Slechte ervaringen met detacheerders

Pagina: 1
Acties:
  • 1.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237123

Topicstarter
Naast alle threads werken bij cap, werken bij atos, werken bij sogeti en werken bij xyz... vind ik dat er ook een thread moet zijn dat als tegenwicht functioneert.

Daarom de thread: "Slechte ervaringen met detacheerders"

Mogelijke themas om te bespreken:

-slechte salarissen
werknemers die gedetacheerd zijn krijgen vaak maar 25-50% van wat de klant betaalt voor werknemer. (ja, je bruto salaris + werkgevers verzekeringen + lease auto is inderdaad maar 25-50% van het tarief van de gedetacheerde)

-Geen relevant werk
werknemers met carriere doel x voor ogen worden op andere werkactiviteiten omdat die activiteit op dat moment te verkopen is en het detacheer bureau dus geld oplevert. (bedrijf boven werknemer)

Wie is het met mij eens dat detacheringsbureaus grijpgrage bedrijven zijn die geld verdienen over de rug van harde werkende ICT'ers door ze een laag salaris te betalen voor een dure dienst (ok, salaris is meestal niet slecht maar staat toch niet in relatie tot de prijs van de service die aan de klant wordt geleverd.)

Ook niet ICT'ers worden door uitzendbureau's salarissen betaalt die niks te maken hebben met de prijs die de afnemer voor uitzendkrachten betaalt.

Iemand met hetzelfde idee / ervaring?

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:09

SmartDoDo

Woeptiedoe

Anoniem: 237123 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:22:
Iemand met hetzelfde idee / ervaring?

:(
Ik weet niet precies wat voor discussie je wilt aangaan, detacheringsbureau's bestaan nu eenmaal om winst te maken. Ik werk zelf, niet in de IT, voor een detacheerder en die enkele keer dat ik de rekening voor mijn werkzaamheden zie sla ik ook stijl achterover. Zo werkt het nu eenmaal. De keerzijde is dat als er een tijdje geen werk te vinden is, je wel betaald op de bank kunt gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lewis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06-2023
JSR2007, ik ben het met u eens, maar wat heeft u daaraan? Detacheerders en uitzendbureaus werken nu eenmaal op die manier. Wilt u dat niet, dan bent u overgeleverd aan regulier solliciteren of netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Daarnaast vergeet je ook zo ongeveer alle overhead die er verder speelt, waarvan het risico van het niet kunnen plaatsen van mensen slechts één van de factoren is die meegenomen wordt. :)

Als je echt zo een bezwaar hebt tegen de prijs, waarom ga je dan niet freelancen? :) Hou er dan wel rekening mee dat je alle overhead zelf zal moeten verzorgen: Onbetaald facturen schrijven, onbetaald klantrelaties opbouwen en klantgesprekken voeren, onbetaald investeren in imago, geen werk == geen inkomen, eigen opleidingen en cursussen betalen, geen 'of nauwlijks 'terugvalmogelijkheiden (lees: coaching), etc. :)

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 21-10-2007 01:03 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ja. ik weet dat mijn bruto uurtarief ongeveer 8x zoveel is als wat ik krijg. En ja, wat dan nog? Mijn bedrijf die mij gedetacheerd heeft moet ook alle supportmedewerkers (sales, marketing, account, secretaresses) betalen, en de licenties van de softwarepakketten waarmee ik moet ontwikkelen, mijn cursussen, het kantoor, de verzekeringen?

Tuurlijk, als ik ga freelancen, dan verdien ik waarschijnlijk veel meer, maar dan moet ik mijn eigen verzekeringen en zo verzorgen.

Dit is een goede constructie voor mij, omdat ik niet zelf naar werk moet zoeken, ik doorbetaald krijgt als ik ziek word, ik geen zorgen hoef te maken over up-to-date kennis.
Het bedrijf waar ik werk verdient er aan en kan groeien.
Het bedrijf waar ik gedetacheerd ben, hoeft niet zelf medewerkers hoog op te leiden. (ik werk in een afdeling met meerdere mensen. Ik ben veel duurder dan de vaste medewerkers qua uurtarief, maar ik kan dan ook een project sneller afronden). Als ik (langer) ziek word, of als ik op vakantie ga, dan kan mijn bedrijf voor vervanging zorgen.

Er is vraag naar, zeker met de opkomende economie. Een bedrijf die detacheerders inhuurt, krijgt (meestal) goed opgeleide mensen in dienst die het werk efficient kunnen doen maar kan het aantal detacheerders verminderen in slechtere tijden.
Het is een zekerheid en gemak waar ze voor moeten betalen, net zoals bij uitzendkrachten.
Dus waarom niet?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@JSR2007: als het allemaal zo simpel is, begin dan zelf een detacheerbureau :) .

Een detacheerder is inderdaad niet geinteresseerd in jouw carrieredoelen, maar in geld maken uit jouw arbeid. Als je eisen hebt, gewoon zelf solliciteren, dan heb je het zelf voor het zeggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 18:57
Mijn slechte ervaaring met detacheerders zijn voornamelijk onpersoonlijk omgaan met de medewerkers.

Ik heb bij bedrijven gezeten waar ik een balletje was waar zij mee konden voetballen.

Ik zit nu gelukkig bij een Detacheerde die stukken beter is voor zijn medewerkers. Ik denk dat je voornamelijk op persoonlijk vlak moet kijken waarom je niet voor een detacheerder wilt werken.

Ik heb ontslag aangevraag om te kunnen beginnen bij mijn huidige opdracht gever. daar heb ik heel wat keggen moeten slaan. Ik was al aan het zoekken naar een vaste opdracht gever met meer de insteek op persoonlijkheid. en niet op Wat een detacheerder op mij verdient. Ja Uitzend buro's, detacheerders enz zijn nou eenmaal geldwolven of PIMPS. We worden gebruikt als beetje kru gezegt maar komt eigenlijk op neer hoeren.

- Ik kies meer voor persoonlijke ontwikkeling.
- Meer kennis van zaken opdoen doe je beter binnen 1 organisatie die kennis neem je mee naar een nieuwe werkgever en je zult noout veel leren op een bedrijf waar je jaartje op een project zit.
- Je kan beter bouwen op een directe werkgever dan indirect. ze kennen je gewoon niet.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 01:48
[knip]
omg :X

[ Voor 163% gewijzigd door Mastermind op 21-10-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:54
SmartDoDo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:49:
[...]
Ik weet niet precies wat voor discussie je wilt aangaan, detacheringsbureau's bestaan nu eenmaal om winst te maken. Ik werk zelf, niet in de IT, voor een detacheerder en die enkele keer dat ik de rekening voor mijn werkzaamheden zie sla ik ook stijl achterover. Zo werkt het nu eenmaal. De keerzijde is dat als er een tijdje geen werk te vinden is, je wel betaald op de bank kunt gaan zitten :)
Deels mee eens. Als het een korte periode betreft heb je zeker gelijk. Maar toen het een paar jaar geleden wat slechter ging, moesten bij de (ook grotere) detacheerders merendeel van de mensen die idle zaten vertrekken. Mensen die op een opdracht zaten, mochten blijven natuurlijik. Die verdiende geld voor het bedrijf. Dus de zekerheid voor een economische crisis heb je zeker niet. Misschien heel iets meer dan wanneer je freelancer bent.

Voor de rest kan ik me wel vinden in de mening dat personen bij een detacheerder enkel gezien worden als poppetjes die geld verdienen. Het commercieel belang gaat vele malen vooo op het persoonlijk belang. Ik heb dingen meegemaakt waar dat meerdere malen uit bleek. Ik woon bijvoorbeeld in Apeldoorn. Als mijn werkgever een opdrachtgever kon vinden in Apeldoorn en in Amsterdam, maar het uurtarief in Amsterdam lag 5 euro hoger. Dan mocht ik toch gewoon fijn elke dag naar Amsterdam, zonder extra reistijd vergoeding.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31
Naast alle threads werken bij cap, werken bij atos, werken bij sogeti en werken bij xyz... vind ik dat er ook een thread moet zijn dat als tegenwicht functioneert.

Daarom de thread: "Slechte ervaringen met detacheerders"

Mogelijke themas om te bespreken:

-slechte salarissen
werknemers die gedetacheerd zijn krijgen vaak maar 25-50% van wat de klant betaalt voor werknemer. (ja, je bruto salaris + werkgevers verzekeringen + lease auto is inderdaad maar 25-50% van het tarief van de gedetacheerde)
En? 50% kosten, 25% overhead, 25% winst. Wat is daar mis mee. Vaak liggen de salarissen van een gedetacheerde hoger dan van de collega's die in vaste dienst zijn bij het bedrijf waar de werkzaamheden worden verricht.

Als je er niet tegen kunt dat iemand geld aan je verdient, dan moet je ambtenaar worden en niet voor een commercieel bedrijf gaan werken.
-Geen relevant werk
werknemers met carriere doel x voor ogen worden op andere werkactiviteiten omdat die activiteit op dat moment te verkopen is en het detacheer bureau dus geld oplevert. (bedrijf boven werknemer)
Dat is een reëel risico en kenmerkt wel de slechtere bedrijven. Aan de andere kant kan ook een detacheerder zijn werknemers alleen maar het werk bieden dat beschikbaar is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Inderdaad als detacheerder zeker als je net begint verdien je normaal beter dan in vaste dienst. Dat je baas dus wel het dubbele voor je betaald meestal is een ander verhaal maar dat is zijn keuze.

Maar mijn slechte ervaringen (van een jaartje of 3 geleden)
Ze weten niet wat je doet, en proberen je zodoende overal te plaatsen. Ik bevind me in een specifiek vak gebied waar er niet al te veel van zijn, zij kijken echter naar mijn opleiding en wilde me overal plaatsen wat daar wel een beetje op sloeg.
Nog een leuke is het proberen te plaatsen waar een MBO'er gevraagd wordt, dat wanneer je HBO afgestudeerd bent met zo'n beetje de beste papieren die mogelijk zijn. Menig universitair type kan daar niet aan tippen. Dit levert je bij sollicitiaties moeilijke gesprekken op en uiteindelijk draait het op niets uit. Zij realiseren zich ook wel als je ergens HBO+ kunt worden betaald dat je weer weg bent.
Stalken.. letterlijk. Ik ben ooit eens bij eentje in haar db terecht gekomen. In het begin kon ik er nog wel om lachen, leuke stem en leuke vrouw. Maar als je op een gegeven moment 4 keer op een dag wordt gebeld (terwijl ze weten dat je een vaste aanstelling hebt), en daarnaast proberen een afspraak te maken gaat het mij ietwat te ver. Zeker als je dan nog eens aangeeft geen intresse te hebben en ze blijven bellen.
Langzame detacheerders.. als je dan ergens terecht komt dat ze de werkgever je vraagt via welke detacheerder je binnen komt. Maw er zijn 2 detacheerders die je daar hebben aangeschreven. Ook dat geeft ongemakkelijke situaties.
En als laatste de boze detacheerder die begint te dreigen met advocaten omdat je volgens hun afspraken niet nakomt. Dat als je al een maand niets meer van ze hebt gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zozo...

Toch niet echt de reacties waar ik op gehoopt had. Veel in de trend van "als je het niet zint dan ga je toch lekker weg..."

Maak je maar geen zorgen over mij ;).
Deze thread heb ik niet gestart om advies te krijgen. Ik heb dit als luchtballonnetje opgelaten om de meningen te verkennen.

Over de kosten van de overhead. Die is echt niet 2 keer jouw salaris hoor. Een tussenpersoon in het freelancen doet alles voor je voor maar 10-20% van het uurtarief. (factureren, gegarandeerde uitbetaling, payrolling, etc.) Je kan ook nog je eigen bedrijfsadministratie er op na houden. Dat doen de freelancers die voor de ultieme belastingsvoordeel gaan.

Betaalt op de bank zitten. Leuk maar als jij 6 maanden hiervoor 2 keer zoveel had verdient dan lach je om het maandje bankzitten. Het is juist je lage salaris waarom het bankzitten zo erg lijkt.

Opleidingskosten moet je netjes amortiseren. Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je eigen kennis groei. En als je voor winst redenen op minder interresante opdrachten wordt gezet die weinig bijdragen aan opbouw van je CV. Tsja wat schiet je daar mee op.

Stel je voor dat iedere werknemer bij elk detacheerbureau nu ontslag neemt. De bedrijven waar deze mensen zitten hebben nog steeds de arbeid nodig. Als de exwerknemers dan na ontslag freelance contracten met dezelfde uurtarieven met de ICT behoevende bedrijven aangaan. Dan zou bijna al deze werknemers zonder problemen hun netto salaris verdubbelen. Na drie maanden is af en toe bankzitten geen probleem meer.

SMARTDODO:
Je kan dezelfde of betere kwaliteit arbeid ook op freelance basis inhuren. Voor lagere uurlonen en een arbeider die meer geld krijgt voor zijn werk (meer motivatie?) en als het werk je niet zint kan je hem ook zo eruit sturen.

Lewis:
Er zijn ook bedrijven die freelancers en ZZP'ers plaatsen. Ze rennen mischien minder hard voor je maar ze zijn er wel, en ze rekenen geen 300% overhead kosten :)

KMF:
8x ??? Dat is wel heel bruut! 8)7

To_Tall:
Als iedereen de uitzendbureau's en detacheerders de rug toe keerden zou die zeepbel meteen uit elkaar spatten. Daarnaast zouden we met zijn allen een stuk beter salaris krijgen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

StevenK schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:05:
[...]
Vaak liggen de salarissen van een gedetacheerde hoger dan van de collega's die in vaste dienst zijn bij het bedrijf waar de werkzaamheden worden verricht.
Daar herken ik maar weinig van terug. Ik ben nog bij geen enkele werkgever geweest waar de vaste medewerkers minder verdienden dan ik. Wellicht is het IT-gebonden wat je noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 237123 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 12:34:
Zozo...

Toch niet echt de reacties waar ik op gehoopt had. Veel in de trend van "als je het niet zint dan ga je toch lekker weg..."
Tja, je topictitel is al niet erg to the point. Je wilt het hele systeem van detacheerders opheffen gebaseerd op het feit dat je minder geld krijgt dan je denkt te kunnen krijgen.
Stel je voor dat iedere werknemer bij elk detacheerbureau nu ontslag neemt. De bedrijven waar deze mensen zitten hebben nog steeds de arbeid nodig. Als de exwerknemers dan na ontslag freelance contracten met dezelfde uurtarieven met de ICT behoevende bedrijven aangaan. Dan zou bijna al deze werknemers zonder problemen hun netto salaris verdubbelen. Na drie maanden is af en toe bankzitten geen probleem meer.
Het komt allemaal wat communistisch over. ICT-Calimeros tegen de grote boze Detacheerders...

Bedrijven betalen de detacheerders-fee, omdat de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de contracten (dus ook het risico) bij de detacheerder ligt. Ze hebben echt geen zin om met 50 freelancers apart te gaan onderhandelen als ze het met 1 of 2 detacheerderstoko's kunnen doen.

[ Voor 86% gewijzigd door gambieter op 21-10-2007 12:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

-slechte salarissen
Dat vond ik zo'n goedkope dooddoener.
- Jij krijgt je salaris ook wanneer je geen klus hebt
- Jij krijgt je salaris ook wanneer je ziek bent
- De klussen worden voor je geregeld en hier hoef je geen tijd en energie in te steken
- Ook als de klant moeilijk doet over de facturen krijg jij je salaris
- Je hoeft je opleidingen niet te betalen
- Ook tijdens je opleidingen krijg je nog steeds salaris

Alle mensen die moeite hebben met dat percentage moeten maar voor zichzelf gaan beginnen, maar kom dan asjeblieft niet "aanjanken" wanneer je een maand geen inkomen hebt omdat je zonder klus zit, cursussen toch best duur blijken of je geziek hebt met slecht betalende klanten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou zeg, het lijkt wel of ik er hier bijna aleen maar recruiters en ander HRM personeel op tweakers.net rondwaart. O-)

Dat, of iedereen is enorm tevreden over zijn/haar detacheerbureau. O+

Ieder moet voor zich maar analyseren wat de meerwaarde is van zijn/haar detacheringsbureau. En of deze meerwaarde daadwerkelijk opweegt tegen de prijs die het kost.

IMHO is die prijs erg hoog. Je werkt als detacheerder meer voor de aandeelhouders dan voor jezelf. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Anoniem: 237123 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:53:
IMHO is die prijs erg hoog. Je werkt als detacheerder meer voor de aandeelhouders dan voor jezelf. }:O
Een detacheerder biedt mij wel de kans werkervaring en kennis op te doen waarmee ik tzt hopelijk aan kan kloppen bij een vaste werkgever. In die zin zie ik het als een investering en uiteraard levert het de detacheerder financieel meer op dan mij.

Ik baal ook wel van de soms 4 uur reistijd op een dag en zou liever op 10 fietsminuten willen werken maar dan had ik de voordelen van gratis opleiding en cursussen, naslag/boekwerk en leaseauto ook niet gehad. Er zitten gewoon voor- en nadelen aan werken voor een detacheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Wat grappig dat veel mensen echt een commercieel inzicht hebben van een mug :D

Het tarief is te verklaren, en al 3x verklaard in dit topic. Zo lang klanten bereid zijn het uurtarief willen betalen is er niks aan de hand.

Werk dan dus niet voor een detacheerder, maar ga de ict bij greenpeace doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nou zeg, het lijkt wel of ik er hier bijna aleen maar recruiters en ander HRM personeel op tweakers.net rondwaart. O-)
Ik ben niet eens ICTer of gedetacheerd, dus kijk er onbevooroordeeld tegenaan.

Ieder moet voor zich maar analyseren wat de meerwaarde is van zijn/haar detacheringsbureau. En of deze meerwaarde daadwerkelijk opweegt tegen de prijs die het kost.

Maar die afweging moet iedereen altijd maken. Baan dichtbij met lager salaris of minder toekomstmogelijkheden, verder weg maar dus reizen, vast of tijdelijk, leuke of minder leuke collega's, etc etc. Bij alles komt een afweging, dus ook bij detacheerder. Niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
gambieter schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 15:07:
[...]

Ik ben niet eens ICTer of gedetacheerd, dus kijk er onbevooroordeeld tegenaan.

[...]

Maar die afweging moet iedereen altijd maken. Baan dichtbij met lager salaris of minder toekomstmogelijkheden, verder weg maar dus reizen, vast of tijdelijk, leuke of minder leuke collega's, etc etc. Bij alles komt een afweging, dus ook bij detacheerder. Niets nieuws onder de zon.
Idd het reizen is een eigen keuze met of zonder detacheerder kom je daarvoor te staan. Soms kan meer reizen inderdaad inhouden dat je meer betaald krijgt, dat moet je jezelf afvragen of je dat wilt.
Verder een detacheerder vraagt simpelweg het dubbele van wat jij krijgt. Maw krijg je 2300 euro bruto vangt een detacheerder een kleine 4600 euro. En dat klinkt naar veel maar omgekeerd is zo'n detacheerder volledig afhankelijk van de marktwerking. Ook die hebben het absoluut niet zo makkelijk. En ik moet zeggen mijn laatste detacheerder was een zeer schappelijk bedrijf en zeer vriendelijke mensen die me aan een goede (en nu vaste) baan hebben geholpen. Misschien als ik voor ze gedetacheerd bleef werken dat ik iets meer had verdient maar dan blijf je onzeker van bedrijf a naar b gaan. Ik doe dat dus liever niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Nog iets. Je moet ook eens kijken naar wat uitzendbureau's vragen voor uitzendkrachten. Een gemiddelde randstad-offerte is nog wel meer dan 100% dan het salaris.

Salarisje van een simpele sales medewerker: 1800 bruto per maand randstad offerte -> bijna 5000 euri

Zou je dus ook niet voor een uitzendbureau moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Juist door het hoge tarief die voor mij gevraagd wordt, heb ik meer onderhandelingsruimte voor mijn cariere binnen het bedrijf.

Ik heb bijvoorbeeld voor elkaar gekregen dat ik heel veel reistijdcompensatie krijgt in de vorm van tijd. Effectief gezien betekent dit dat ik gewoon extra vrije uren opbouwt voor elke dag dat ik naar mijn standplaats reist. Per week van 40 werkuur, krijg ik er 5 uur gecompenseerd als "vrije tijd" die ik kan opnemen. Ik werk nog steeds 40 uur bij de klant, maar als ik een keertje een dag vrij moet nemen voor wat dan ook, dan gaat het dus niet van mijn vakantiedagen af.

Ik hoef ook niet mijn vakantie te ver van te voren te plannen, omdat mijn bedrijf voor vervanging kan zorgen als ik weg ben.

het is een kwestie van geven en nemen. Je kan het anders ook zo beredeneren "door mijn automatiseringswerkzaamheden kan de klant 80k euro omzet per MINUUT draaien op een goede dag in plaats van 10k. En ik krijg daar niet eens een promiel van. Whattefuck, ik ga zelf wel zo'n zaak openen 8)7 "

En daar vergeet ik dan voor het gemak even de investeringen die dat bedrijf moesten maken om hun naam op te bouwen, en de andere medewerkers.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik houd het op iets anders: men geeft niet graag toe een minder optimale keuze te hebben gemaakt.

Ik vraag me af waar je met dit topic naar toe wilt?
Vergelijkend met freelancen zie ik de volgende voordelen (de nadelen zijn al voldoende besproken):
1. (Voor starters) Je krijgt cursussen en krijgt te horen wat voor cursussen je kan volgen.
2. (Ook voor starters) Je wordt in het bedrijfsleven ingewijd, je leert hoe een professional zich gedraagt.
3. Je hebt/krijgt een soort netwerk, binnen de detacheerder loopt wellicht een guru op databases, een ander voor webservers enz.
4. Je krijgt zekerheid, kan een hypotheek afsluiten enz.

Voor mij weegt het niet op, ben een freelancer. Maar ik kan me voorstellen dat die laatste reden veel mensen overtuigt.

Vergelijkend met werk bij de eindklant zie ik andere voordelen:
1. Beter carriere-perspectief. Stel je voor dat je over twintig jaar nog steeds toner moet vervangen, een reele mogelijkheid als je de enige ICT-er bij het bedrijf bent.
2. Betere begeleiding, je kan je manager eenvoudiger overtuigen dat een cursus nodig is. Hij kan je ook op een andere eind-klant zetten als dat beter bij je huidige capaciteiten past. Ik zeg niet dat hij dat altijd zal doen, maar bij een detacheerder is dat een reele optie, bij een eindklant minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78369

Ik hoor niemand over een tijdelijke arbeidsovereenkomst......?

Hierin heb je wel de voordelen van het hoge salaris van een freelancer, maar ook de voordelen van een werknemer...(ww uitkering - arbeidsongeschiktheid verzekerd, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Ik voel me toch ook geroepen om wat tegengas te geven :)

Je schetst (als ik het zo mag samenvatten) een beeld van bedrijven die maar een belang dienen: hun medewerkers aan het werk houden, maakt niet uit waar of in wat voor functie, als het maar betaalt. En natuurlijk zo min mogelijk van die pegels doorgeven aan de werknemer.

Ik heb geen twijfel dat dit bestaat. Maar bij mijn baas (LCMG) herken ik het absoluut niet.

Zelf ben ik een paar jaar geleden overgestapt van een produktiebedrijf naar een detacheerder. Mijn vorige baas was zeker geen slechte betaler (startsalaris lag jaren geleden al op 2500 euro), maar van de overstap ben ik niet slechter geworden. Het kwam er onder de streep ongeveer op neer dat ik mijn 13e maand ben kwijtgeraakt en een klein beetje nettoloon. Daarvoor heb ik een mooie leaseauto kegregen. Wat mij betreft dus een vooruitgang. En sindsdien ben ik alweer ruim 10% gestegen in twee jaar.

Dan over de inzetten: eerst kwam ik op een plek die me redelijk beviel. Het was niet mijn droombaan, maar ik had het er toch wel naar mijn zijn en ik heb er in ieder geval veel geleerd. Op de tweede plek zit ik als een vis in het water. Zowel werk als sfeer zijn hier leuk, en ik heb me kunnen ontplooien van een meeloper naar een leider in het team. Terugkijkend zou ik dat niet bereikt hebben als ik was blijven zitten bij mijn vorige werkgever.

Wat voor mij een groot voordeel is, zijn de leer- en cursusmogelijkheden. Bij mijn vorige baas kreeg je doorgaans alleen maar cursussen, die gericht waren op de uitvoering van je huidige functie. Een cursus t.b.v. een volgende functie, daarvoor moest eerst je manager besluiten dat jij volgend haar zou promoveren. Ik denk dat dit in de meeste produktiebedrijven een herkenbaar beeld is?
In de consultancy of detachering zit je als het ware voortdurend op de wip naar een volgende rol, in ieder geval de strategie van ons bedrijf gaat daar vanuit. Ik heb een enorm reservoir van e-learning cursussen waaruit ik vrijelijk kan putten, en laatst heb ik vier dagen op training geweest, een die we in mijn ontwikkelplan hadden opgenomen met het oog op een toekomstige stijging in functieniveau.

Dus: niet altijd slechte ervaringen met detacheerders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 03-06 23:50
Ik denk dat het per detacheringsbureau verschilt wat je ervaringen zijn. Ik heb zelf een zeer goede ervaringen bij mijn huidige detacheringsbureau.

Ik zit nu bij een zeer gezellig bedrijfje wat 4x per jaar een feest organiseerd. Het salaris (winstdeling overwinst :9 ) wat ik krijg ben ik niet ontvreden over en groeimogelijkheden zijn er top. Zo heb ik samen met mijn accountmanager een carrière-stappenplan opgesteld om zodoende over een paar jaar een bepaald niveau/functie te bereiken. Ook wat niet onbelangrijk is, is dat mijn detacheringsbureau streeft naar mensen vast in dienst te nemen, zodoende heb ik ook een vastcontract. Het is dus geen wervings en selectie bureau die je na een aantal maanden cashen verkoopt aan een opdrachtgever.

Wat ik de TS aanraad is om met meerdere bureau's om de tafel te gaan zitten het ene bureau is echt het andere niet. Overigens ben ik werkzaam in civiele techniek en niet in de ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231523

Ik ben het helemaal eens met to_tall. Niet zozeer dat detacheerders geldwolven zijn (geen ervaring mee) maar meer dat een vaste opdrachtgever (nu bij een inhouse softwarebedrijf) persoonlijker is. Ze weten wie ik ben, wat ik doe & elke dag lunchen we met elkaar en dan is er uiteraard ook nog de vrijdagmiddagborrel! Doordat wij in projectgroepen werken groeit mijn kennis elke dag, mede door m’n collegae. En uiteraard zijn er genoeg opleidingen, cursussen, etc . Ik begrijp niet waar die onzin vandaan komt dat dat bij een niet detacheerder minder van toepassing is. Buiten dat reis ik elke dag 2x een half uur en zit ik niet ellendig lang in de file. Goed, geen leasewagen maar vrije tijd is me ook wat waard! En als ik de reacties lees elders op dit forum denk ik zeker niet dat een detacheerder meer verdient dan ik momenteel doe.Ook niet veel minder hoor :)

Nogmaals, geen ervaring met detacheerders en/of consultancy bedrijven (denk dat daar ook zeker een onderscheid in gemaakt moet worden) maar dit is voor mij de juiste keuze.
Pagina: 1